Jump to content

Lade patroner med pyrodex.


Recommended Posts

Siden jeg ikke gidder papir maset med det og kjøpe svartkrutt skal jeg kjøpe meg en boks eller 2 med Pyrodex og lade med. Men så var det noe som sa meg spør først lad etterpå :lol:

 

Jeg vet att med svartkrutt skal det ikke være luft/tomrom inne i hylsa bak kula. men gjelder dette pyrodex også? Skal sikkert lade noen reduserteladninget til kos og slik så hva skal jeg fylle hylsa med? Papp eller korkskyver blir vel veldig mye mas hvis det må mange biter til og fylle opp med. Men hva med bomull? Eller er det noe annet jeg kan bruke? tenkte også på må jeg ha diesett til svartkrutt lading? Bare somme kaliber kanskje? Hvilke da? i første omgang er det til en rollingblock pistol i .50kal. Men skal etterhvert ha en 12,7x44 og andre.

 

Håper dere svartkutt folk kan hjelpe meg. For dette er jeg helt grønn på :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du må nok lade som med svarkrutt , komprimerte ladninger , legg skiver av bivoks bak kula og skive av vokset papp , melkekartong , ellers kan du jo bruke semuliegryn , bomull har jeg aldri prøvd men det går muligens . Jeg bruker ladedies til alt også 12,17 selv om det kan gå bra uten med hammer og syl og trebet til å slå inn hetta med , til pistolen vile jeg ha brukt dier Olav.

Link to comment
Share on other sites

Som Olav sier, lad akkurat som for ekte krutt. Bomull er neppe godt nok, det skal være komprimerte ladninger. Semuljegryn er nok et mye bedre valg, har riktignok ikke prøvd det selv (reduserte ladninger, bah) til annet enn skyteforming med røyksvakt krutt, men det ville vært mitt førstevalg.

Link to comment
Share on other sites

Håper det er greit at jeg låner denne tråden litt. Bestilte en støpetang for .690 rundkule i dag og har begynt å leke litt med tanken på å lade disse i kal.12 mesiinghylse med pyrodex eller fffg bak. Er det noen her som har en grei oppskrift på dette?

Link to comment
Share on other sites

Ok full hylse som med svartkrutt nesten det jeg tenkte. Men har lest litt disse sistetimer og ser man skal lade volum for volum med pyrodex og og svartkrutt ikke vekt? Hvorfor det og hvor stor forskjel er det i vekt med samme volum?

 

Så også på svartkrutt.net at det var en som brukte dopapir som fyllmasse i hylsa? Det er jo en billig løsning hvis det skulle være uproblematiske?

Link to comment
Share on other sites

Pyrodex RS har ca 70-75 % av massetettheten til svartkrutt, avhengig av korning og fabrikat.

 

Når det gjelder bomull, så fungerer det faktisk utmerket, men jeg ser ingen som helst grunn til å bruke det i rettveggede og forholdsvis små hylser som .50 Tranter og 12,17x44R. Min erfaring med bomull begrenser seg til .577/.450 Martini-Henry, hvor det er bortimot nødvendig, da kruttladningen bare fyller hylsa opp til underkant av skuldrene.

 

Glem reduserte ladninger og fyllmasse i disse patronene. Fulle ladninger er slappe nok som de er. :)

Kartongskiver og bivoks er slett ikke så plundrete som det høres ut. Du trenger en 13 mm hullpipe til å stanse ut skiver av melkekartong. Bivoks i plater fås kjøpt på hobbyforetninger (Panduro) og kanskje på apoteket. Fyll i passe dose krutt (prøv deg frem for å finne riktig mengde), trykk på plass en kartongskive, stanse ut 2-3 skiver bivoks med hylsemunningen, trykk på plass enda en kartongskive, komprimer ladningen og press kula godt nedpå. En dor av tre, f.eks. fra en kleshenger, er nyttig når du skal komprimere krutt og forladning.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har investert i en RB i 12,7x44 som jeg venter skal ankomme i løpet av neste uke. Har skjønt at det ikke er så enkelt å få tak i ekte svartkrutt, så jeg er vel nødt til å gå for Pyrodex, i hvert fall til å begynne med. Jeg har erfaring med "vanlig" hjemmelading, men ikke for svartkruttkalibre. Er det slik at det er mulig å lade 12,7x44 uten diesett? Jeg trenger informasjon, om alt som berører kaliberet og ditto hjemmelading! Led meg ut av mørket!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal lade 45/70 til en antikk Springfield trapdor.

Har kjøpt inn pyrodex, dier og kuletang.

 

Er det noen som har ladedata til denne? Synes det er litt kronglete med denne svartkruttladningen.. Spesielt uten svartkrutt.. hvor mye skal jeg ha oppi hylsen med pyrodex?

Samme volum, har jeg hørt, men hvor mye er det med svartkrutt da?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Synes det er litt kronglete med denne svartkruttladningen.. Spesielt uten svartkrutt.. hvor mye skal jeg ha oppi hylsen med pyrodex?

Samme volum, har jeg hørt, men hvor mye er det med svartkrutt da?

 

 

et godt tips er å starte med en ladning der kula settes på kruttet og komprimeres en smule.

pyrodex skal lades på samme måte som svartkrutt.

 

Hvis du syntes at det virker litt vilt er det lov å redusere ladningen og erstatte tomrommet med et fast fyllstoff som knuste linfrø eller semule, om du skal ha i masse smøring og tjafs er det opp til deg så lenge det er plass i hylsa.

 

Merk deg om det blir mye dritt i løpet, det er drepende for presisjon med slamm og gørr, hvis det er ille gå opp i kruttmengde så du blåser med deg dritten ut.

kruttkjipinger finnes det mange av og de pusser og gnikker mellom hvert eneste skudd og det har sikkert noe for seg i deres hoder, dette er et gammelt kriger kaliber og de gutta hadde ikke tid til å gnukke reint løp og kammer mellom skuddene,

 

Nevs

 

men ladedata skal finnes her--> http://www.hodgdon.com/ml-warning.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...