Jump to content

Svartkrutt patroner i en nyere hagle\rifle


morten0

Recommended Posts

Hei hei :)

 

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men jeg spør alikevell.

 

Ser veldig morsomt ut å skyte med svartkrutt ammo i en dobbeltløpet hagle eller en lever-action rifle. Prater her om nye våpen og ikke gamle. Men har jeg lov til å kjøpe svartkrutt patroner til haglen min? Eller er det forbudt? Har lest her inne at man trenger tillatelse for å ha svartkrutt heime. Gjelder dette også for en pakke med ferdigladede patroner?

 

Gidder ikke å spørre i butikken hvis jeg ikke har lov til å kjøpe det.

Håper noen kan oppklare dette for meg.

 

:P

Link to comment
Share on other sites

Ferdigladdede svartkruttpatroner er det slutt med.

Det er ingen patronfabrikanter som lager det lenger. SVJV :?:

Finner du noen som har fabrikkammo (hagle) så er det nok blyhaggel og derfor

ikke lov til å bruke - i Norge.

De aller fleste som skyter med svartkruttpatroner lader selv.

Link to comment
Share on other sites

Har lest her inne at man trenger tillatelse for å ha svartkrutt heime. Gjelder dette også for en pakke med ferdigladede patroner?

Om du får tak i patroner, enten det er til rifle eller hagle, så trenger du ingen spesiell oppbevaringstillatelse. Skal du derimot kjøpe en boks med svartkrutt trenger du tillatelse fra brannvesenet for å oppbevare kruttet, i tillegg til at du trenger kjøpstillatelse fra politiet. Men, det gjelder altså ikke ferdigladd ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Engelske Gamebore produserte svartkrutt patroner med bly for en tid tilbake, emn jeg har ikke sett dem siden blyforbudet kom, desverre. Jeg tror jo faktisk kundekretsen for de skudda i all hovedsak tilhører de som har dispansasjon til å bruke bly...

Var vel G-sport som hadde importen, vlle vært morsomt å høre hva man mått ut med for en kasse eller to ved spesialbestilling for de som har disp.

 

Forøvrig går det aldeles utmerket å skyte svartkrutt i nye våpen, det skal jeg straks gjøre tre dager til ende i tsjekkia! Anbefaler dog ikke å skyte moderne krutt i gamle våpen... det går som regel dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Da ble jeg litt opplyst om dette temaet.

 

Kan jo alltids høre når jeg er i våpenbutikker da, om de har en pakke eller to med svartkruttpatroner liggende. Men det er vel heller usannsynlig, hehe.

 

Ser desverre ut som svartkruttskytingen min gikk opp i røyk.

 

 

:(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...