Jump to content

Fett


Callandor

Recommended Posts

Har en Uberti 1860 Army som jeg må si meg ganske fornøyd med.

"Godt oppdratt" som jeg er, fetter jeg foran kula.

Bruker for tiden vanlig kløver vaselin, men lurer på noe annet, da jeg er litt lat av meg, og synes det er litt mye jobb/griseri

å få guffa ned i en egnet sprøyte.

 

Mitt syke hode har jo da begynt å surre på tanken om å bruke glidemiddel, feks fra kondomeriet.

Noen som har forsøkt dette?

Eventuelt, burde jeg satse på vannbasert, eller silikonbasert?

 

 

 

Booom!! hihi

Link to comment
Share on other sites

Det jeg brukte før jeg startet med hjemmelaget fett var å få tak på en tube med Esso universal EP2 fett (brunt). Tok litt fett i hjørne av en plastpose og klipte av tuppen. Da har du en enkel engangs doserer, og lite griseri. Ikke helt tidsriktig, men det fungerer ganske bra.

Link to comment
Share on other sites

Bivoks, planteoljer og talg er gode ingredienser. Mineralske oljer bør man styre unna, i det svovelrike miljøet man har når svartkrutt brenner risikerer man at det dannes asfalt-aktige stoffer. Mineralsk voks skal ikke ha det problemet, men bivoks er nok å foretrekke likevel.

Link to comment
Share on other sites

Et fett som har fungert godt for meg er 1 del bivoks og 1 del delfiafett. Delene blir veid på kjøkkenvekt og smeltet sammen i et vannbad. For å gjøre fettet mykt tilsetter jeg en passende mengde soya- eller olivenolje. Andre planteoljer fungerer sikkert også. Delfiafettet og oljen får du kjøpt på matbutikken, mens bivoksen kan du kjøpe i plater på apotek eller forhandlere av hobbymateriell.

 

Apropos glidemiddel så leste jeg på et amerikansk forum for noen år tilbake om en kar som hadde funnet det ultimate kuletettet til smøring av fettlapper. Han visste ikke helt hva det var, men på boksen sto det «Anal Lube». :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 4mm smurt filtpropp bak mellom kula og kruttet, og ikke fett foran kule. Dette er godkjent i NSU. Har prøvd flere fett typer, men Borebutter fungerer best for meg.

 

Legger filtproppene i en plastpose, og masserer inn en klatt fett, til de er mettet.

 

Dette fungerer bra på banen. Raskt å lade, lite griseri.

 

Borebutter gjør rengjøringen av løpet enkelt. Selv etter 60 skudd, er "feiing av løpet" ikke nødvendig.

 

Skyter Rem 44 og Colt Walker 44.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...