Jump to content

Bestilling av svartkrutt


Øyvind

Recommended Posts

Det har vært dårlig tilgang på skyttersvartkrutt i mange år. Nå har Engelsrud NFI Pyrotechnics planer om å ta inn et nytt parti svartkrutt. Før de bestiller vil de ha inn en forhåndsbestilling på minst 100 kg. Jeg oppfordrer derfor alle som vil ha svartkrutt til å sende en mail til gunnar@fyrverkeri.no og bestille svartkrutt. Det bestilles både Wano og Sveitser, og prisen er 650,- kr per kilo. Prisen er stiv, men slik situasjonen er nå er det lite vi kan gjøre med det.

 

Det er også problemer knyttet til transport av svartkrutt. Svartkrutt er klassifisert i fareklasse 1.1D (sprengstoff), og kruttet kan derfor ikke sendes med vanlig godstransport. På forumet på svartkrutt.net diskuterer vi nå hvordan dette kan løses.

 

Et annet problem er lagring. Du må søke til brannvesenet for å få godkjent oppbevaringstillatelse, og deretter til politiet for å få ervervstillatelse.

 

Per i dag har det kommet inn bestilling på 52 kg. Jeg oppfordrer alle som vil drive med svartkruttskyting om å bestille nå. Vi vet ikke når neste sjanse kommer.

 

PS. Jeg gjør oppmerksom på at jeg ikke har noe med Engelsrud å gjøre, eller har noen økonomisk gevinst av svartkruttimporten.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel nettopp handelslekkasjen til Sverige som er en av grunnene til at prisene er høye, og at det er vanskelig å få tak i krutt i Norge. Jeg har sagt det før, og sier det igjen: De som kjøper krutt i Sverige er ukollegiale og er med på å grave graven til svartkruttsporten i Norge. Gjør som du vil. For meg betyr ikke penger alt.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel nettopp handelslekkasjen til Sverige som er en av grunnene til at prisene er høye, og at det er vanskelig å få tak i krutt i Norge. Jeg har sagt det før, og sier det igjen: De som kjøper krutt i Sverige er ukollegiale og er med på å grave graven til svartkruttsporten i Norge. Gjør som du vil. For meg betyr ikke penger alt.

 

Jeg er i urgangpunktet enig. Men som SWS skytter bruker jeg faktisk "Mye" (rundt 250 skudd) svartkrut på et stevne, så pris blir relevant. Jeg skyter jo også en del i sverige uansett...

 

Men jeg er enig med deg i at vi bør prøve å holde tilgang her i kongeriket også, ikke minst for å holde liv denne delen av skytesporten.

 

et par kjappe spørsmål

Er prisen lik på wano og sveitser?

Jeg husker ikke sveitser granuleringen og den tilsvarnede i F/P...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror prisen er lik for sveitser og Wano, ja. Tidligere har Wano alltid vært en del billigere.

 

Forholdet mellom tysk og sveitsisk granulering er vel som følger:

 

1 Fg --> sveitser 5 (den groveste granuleringen, ofte brukt i musketter)

1.5 Fg --> sveitser 4 (ofte brukt i riflepatroner. kan sammenlignes med f.eks. Goex cartridge)

2 Fg --> sveitser 3 (Det tradisjonelle riflekruttet, men fungerer ofte bra i håndvåpen også)

3 Fg --> sveitser 2 (Det tradisjonelle håndvåpenkruttet, men fungerer ofte bra i langvåpen også)

4 Fg --> sveitser 1 (fengpannekrutt til bruk i flintlås)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Fint tiltak som jeg godt kan tenke meg å hive meg med på. Har dog ingen reine svartkruttvåpen, men 45/70 og 45 colt kan vel lades med svartkrutt.

Hvilken type krutt skal jeg bestille?

Og er det noen som har noen greie startladninger for nevnte kalibre?

8)

 

(jada - vet jeg også må søke lensmann og brannmester om oppbevaringstillatelse i stabburet)

Link to comment
Share on other sites

...men 45/70 og 45 colt kan vel lades med svartkrutt.

 

Og er det noen som har noen greie startladninger for nevnte kalibre?

 

He he 8)

De to kaliberene er vel strengt tatt svartkrutt kalibre som "kan" lades med røksvakt.

 

Kjøp tilsvarende 2 F I Sweitser, så bør du ha greit til både rifle og revolver. Nominelle og tradisjonell ladning er da 70 gr svartkrutt (volum..) bak 405gr kule i 45-70 og 40gr bak 250gr kule .45 colt.

 

Men du får neppe ned så mye svartkrutt i moderne hylser. Fyll opp hylsa til littover der hvor kula når ned og komprimer svakt med kula før du krymper. Da har du et utganspunkt å jobbe med. Ettervært kan det jo vise seg nødvendig med pappskiver, fettkaker, polentemel osv... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...