Jump to content

Noe for svartkrutt entusiasten!


UltimaRatio

Recommended Posts

Ja da har jeg kastet meg på svartkruttbølgen med denne Colt'en produsert en gang på 1970-tallet: Nydelig finish og virker som om kvaliteten er et hakk høyere en replikaer....

 

img4919.th.jpg

 

Den har aldri vært avfyrt og jeg vurderer å kjøpe en Uberti i samme for å ha et bruksvåpen og en "display", men så lurte jeg på om det er andre merker som har bedre kvalitet en Uberti'en. Er det noe samlerverdi på slike Colt'er? Og hvor får jeg tak i nye grep til slike, tenker noe litt fancy :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fins andre replika merker en Uberti, men ingen som har like bra fitt og finish! + Uberti har luket ut meste av div funsjons problemer med disse gammle konstruksjonene! Økt kvaliteten på invendige deler som fjærer og overføringer! Blitt et våpen som tåler mange skudd samt har nydelig finish!

Kan andbefales!

 

Ble lagd en del Colter på 70 tallet, så dette med sammler verdi kjenner jeg ikke til på denne serien av colter!

Link to comment
Share on other sites

Hei heui

Sarpsborg våpen importerer Uberit, mener en 1851 Navi ligger på rundt 3000kr.

Uberti har hatt varierende kvalitet på sine våpen (slik som de fleste våpenfabrikanter) men de jeg har sett i de siste årene har vært meget gode. Tok 2 plass i det nordiske CAS mestersakept med 2 stk uberti 1858' revolvere i forfjor var det vel. Golide bruksvåpen med god kvalitet.

 

Pietta (importeres av børselars as) har også gode replikavåpen, og jeg vil kanksje hevede at Piettas 1873SAA "great western II", er hakket bedre en Uberti's peacemakerer.

 

Når det gjelder "colt" revolvere fra 70 tallet er det svært mange som påstår at det er våpen satt sammen i USA av italienskproduserte deler, i hovedsak fra Armi San marco.

 

De har nok en noe høyere verdi en sine italiensk merkede brødere, men ikke voldsomt. Har sett de avertert (men ikek solgt) rundt 5-7 0000kr for slike 100% uskutte og ubrukte.

Jeg vill ikke ha kastet bort en tilatelse på et våpen som jeg ikke kan bruke, når jeg får et av tilsvarende kvalitet til rundt halva prisen som kan brukes....

Link to comment
Share on other sites

Ja det er riktig at Colt'ene på 70 tallet ble satt sammen på italienske deler, men det var bare de store delene som ramme, som ble importert. Det var Uberti som produserte disse. All fit og finish samt produksjon av smådeler som skruer, avtrekksdeler og fjærer ble foretatt av firmaet "Iver Johnsen" og var å betrakte som underleverandør til Colt. Disse våpnene ble tilpasset for hånd av børsemakere og finishen er av god Colt kvalitet. Morsomt at revolveren bare er merket Colt og følger serienummeret til den siste Colt'en som ble produsert i 1873.

 

Ikke noe problem å bruke denne revolveren, men hvis en Uberti koster 3000,- og Colten har samlerverdi, ja da er jeg ikke i tvil om å kjøpe en til..... faktisk vil det lønne seg.

Link to comment
Share on other sites

mener å ha hørt at det bare er siste tilpassing og finnish som er er gjort på italia coltene ja.

 

De har i allefall begrenset samleverdi, da de ikke er ekte "colt"

 

Det verserer mange historier og rykter rundt disse revolverene. Det ble produsert tre serier, på 70 tallet på 80 tallet og på 90 talllet (signature series). De to første produksjonsseriene er å regne for ekte Colt og man kan få Colt følgebrev hvis man ønsker å betale for det. Signature serien er litt mer om og men og får ikke det samme omfattende følgebrevet slik de to forutgående seriene gjorde. Dette fordi denne serien er å regne for en lisensprodusert revolver. De to andre seriene ble produsert med en underleverandør kontrakt. Kvalitetsmessig er de vel like og like gode som hvilken som helst Colt. Om skruene er italienske eller ikke skal ikke jeg begi meg utpå, men det er et fakta at mange av de mindre delene ble produsert i USA. Da Colt ville legge ned produksjonen fikk man en avtale om å fortsette med lisensproduksjon, bl.a. ble noen forsøkt produsert av Armi San Marco, men kvaliteten holdt ikke mål og det ble ikke lønnsomt nok.

Link to comment
Share on other sites

Fra side 21 "Colt´s Single Action Army Revolver (Doc O´Meara): Although Colt vocaly denied industry rumors that teir percussion revolvers vere made with imported Italian parts provided by Uberti, the thruth was finaly admitted near the end of their production. The current production sources aren´t being kept secret: Parts are being provided by Uberti, Army San Marco and others.

 

Tidligere samme side: Known as Colt Black Powder Arms Company and working under license to use the Colt name.

 

2nd Generation Black Powder Series startet i 1978 og sluttet i 1984 Serie nr. startet der 1800 talls orginalene hadde stoppet. Black Powder Arms ble laget på 90 tallet.

 

Forøvrig de Signature series revolverne jeg selv hadde og solgte, var 2 stk US Cavalry commemorative (1860 Army) i skrin med skulderstokk og div. En Pocket Police og en Pocket Navy, en 2nd og en 3rd mod Dragoon.

Fikk 15 for skrinet og hhv 6 og 8 for Pocketene og Dragoonene. Dette for sannheten om opprinnelse ble kjent her til lands. (også for meg, men jeg gjorde kjøper kjent med ryktene)

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om den kilden din er litt unøyaktig og unyansert, her er en litt mer utførlig beskrivelse av Colt's svartkrutt revolvere, skrevet av Adler: http://store.bluebookinc.com/Info/PDF/P ... tBlack.pdf

 

Vil også legge til at Coltene produsert på midten av 70 tallet, og utover brukte løp, tønne og backstrap fra Italia, men alle andre deler store som små inkludert rammen (og skruene :wink: ) ble produsert hos Iver Johnson Arms. Dette ifølge Imperato selv, som er hovedansvarlig for produksjonen av disse Coltene. Finnishen ble utført etter gamle originale oppskrifter og Colts originale blånering. Imperato tok over produksjonen i 1974, da Forgett hadde produsert first generation fra 1971 til 1973. Revolverene ble produsert i stor stil, men involverte betydelig håndtverk.

Link to comment
Share on other sites

1st generation er de originale. Jeg får ikke lest infoen i linken, men finner lite som støtter din info når jeg går til bluebookinc.com.

 

Kan du skrive inn det som står om saken i din(e) bok/bøker?

 

Mener at jeg også har lest infoen jeg refererer i noe fra R.L. Wilson. Prod år, står i mine Colt kataloger.

Signature Series fra Black Powder Arms, importerte Trond på daværende Parabellum noen av på siste halvdel av -90 tallet. Jeg så dem selv utstilt på Shot Show i -98

Link to comment
Share on other sites

Ja linken virker ikke, jeg prøver igjen: http://store.bluebookinc.com/Info/PDF/POWDER/MBPHistoryOfColtBlack.pdf

 

Tror den skal virke nå!

 

Både første generasjon (1971-73) og andre generasjon (74-82) er kjent som ekte Colt. Begge brukte importerte italienske deler som nevnt over. Forgett var hovedmannen bak første generasjon og Imperato bak andre generasjon. Imperato startet sammen med sin sønn Colt Black Powder Arms i 1993 og begynte produksjonen av den såkalte Signature serien under lisensavtale med Colt. Det er denne tredje generasjonen som ikke regnes for stueren Colt. Innimellom her (første halvdel av 80 tallet har andre aktører forsøkt seg på å produsere Colt og benyttet Armi San Marco - disse er ikke for ekte Colt å regne. Kvalitetsmessig er de også visstnok mye dårligere. Står mer om dette i PDF filen. Ganske interresant lesning!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med nytt familiemedlem, Sako TRG-22.

Du sa den var fin men det var moro å se bilde av den. Kanskje man får holde den i sine klamme lanker ved en anledning?

Håper du stiller med denne eller tilsvarende under NM.

 

Hei takk for det, skal ta den med på banen neste gang :wink: Nm blir jeg nok heller hjelpegutt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fra side tre i Colt Firearms 1978 katalog: This reintroduction of the Colt black powder line begins in latter -78. Avbildet på samme side 1860 Army. Min Colt Cap and Ball Revolvers instruction Manual er datert 1978. Svartkrutt serien er borte fra ovennevnte katalog for -84

Link to comment
Share on other sites

Fra side tre i Colt Firearms 1978 katalog: This reintroduction of the Colt black powder line begins in latter -78. Avbildet på samme side 1860 Army. Min Colt Cap and Ball Revolvers instruction Manual er datert 1978. Svartkrutt serien er borte fra ovennevnte katalog for -84

 

Ja ifølge kilden jeg har gitt her var det nettopp 1860 Army revolveren som ble introdusert i 1978 og produsert frem til 1982. For eksempel ble tredje modell Dragoon introdusert i 1974 og er avbildet på forsiden av 1974 katalogen. Det ble jo hele tiden introdusert forskjellige modeller, ikke noe motsigelse i dette.... les PDF filen, den er ganske godt skrevet, og referer til gode kilder!

Link to comment
Share on other sites

Har lest gjennom PDFen , svært bra, jeg har også -74 katalogen, så jeg var klar over Dragoonen, men den er ikke benevnt 1st series. Den var vel mer en pre 2n series. Jeg mangler -83 katalogen så om svartkrutt serien er med der kan jeg ikke si noe om. De er i -82 katalogen. Forøvrig tror jeg vi har fått fram mye bra info om disse våpnene, mye mer enn om vi hadde vært enige fra starten :D

Link to comment
Share on other sites

Ja omtalen av disse Coltene er ofte unyansert og de blir ofte omtalt som "egentlig" italienske, hvilket blir veldig feil, selv om noen få eksemplarer ble forsøkt produsert av Armi San Marco og 3 generasjon var et lisensprodusert produkt etter avtale med Colt. Dragoonen introdusert i 74 ble produsert av Imperato og er en andre generasjons Colt. PDF'en er visstnok kortversjonen til boka som Adler har skrevet! Så det finnes antageligvis mer info om disse fine revolverene.

 

Sålenge vi holder oss saklige her inne på Kammeret kommer det frem mye god info :wink: Min Colt har serienummer 18xxx og er derfor en 2ndre generasjon produsert på midten/siste halvdel av 70 tallet.

 

En ting er sikkert Imperato gjennomførte noen viktige trekk i Colts historie og jeg tror nok disse svartkrutt revolverene dukker opp igjen med tid og stunder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er tvil, uansett hva som er opphav for delene, at disse seriene er vesentlig bedre enn hva som har kommet fra Italia i samme periode. Min Navy skyter svært bra med rett blanding. Skal ha vunnet et NM og tilhørte SS i VJ, så om den er noe bruks preget, gjør historikken at jeg passer ekstra godt på den.

Link to comment
Share on other sites

har ein slik eg og, med serienr 14xxx, noen som har peiling på prod.år på denne. mangler skrin og tilbehøret, noen som veit om dette kan skaffes?

 

Går utifra at det er en '51 Navy, vanskelig å vite produksjonsår eksakt, men med de opplysningene jeg har tipper jeg rundt 1977!

 

Du kan prøve ebay eller lignende, se i PDF filen lenger oppe, der står beskrivelsen av hvordan original eske for din revolver skal se ut...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...