Jump to content

Pusse opp min "nye" 12,17x44R svartkrutt-rifle??


6,5-06

Pusse opp en gammel original svartkrutt-børse??  

42 members have voted

  1. 1. Pusse opp en gammel original svartkrutt-børse??

    • Ja, absolutt
      16
    • Nei, er du gal??
      11
    • Tja.....Kanskje det?
      15


Recommended Posts

Da har jeg mottatt min 12mm remington fra ca 1870-80. Den ser "bra" ut til å være så gammel. Er det den 8.dødssynden å feks få pusset ned løpet og brunert det opp igjen??? :roll: Denne børsa skal aldri være noe objekt som skal spares på med tanke på verdi pga at den er original.Stokken vil jeg også pusse ned og olje på nytt. Det er en husqvarna modell 1871. blir det rart med en slik gammel børse som vil bli seende ut som om den er ny, eller skal jeg ha den så slitt som den er??

Børsa skal brukes på rådyrjakt. Jeg skal ikke sete på noen sikter, så jeg ønske rå bruke den slik som den er laget.

Noen andre her som har pusset opp en slik gammel dame?

Link to comment
Share on other sites

Tja.....Kanskje det?

 

Heilt avhengig, i grunn så er det fy, fy, å gjere noko med den orginale patinaen på et sånt gammelt og ærverdig våpen uanfandensett..

Men eg meiner at skal du gjere det, så ikkje bryt dei estetiske linjene og "moderniser" den, hold den med sånn gammel look, og gjer det arbeidet som skal gjerast veldig fint, så skal eg være einig på at det lar seg gjere.

 

Ein annen ting du må spørre deg om, det er : Tør du og fortelle din sønnesønn ein gong, at Bestefar har herpa den gode gamle rifla som han skal arve, fordi han ville den skulle sjå finere ut ?

 

Er svaret JA på det, så kjør på !!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bilder?

 

Såpass vanlig disse børsene at det igrunnen er greit å "restaurere" litt. Til jaktbruk er feks litt filing og fiksing på siktene noe å tenke på, grunne V-spor og syltynne korn er ikke akkurat det raskeste å finne ut av når rådyrte hopper avgårde:-)

 

Men selvfølgelig, om alle tenker som meg blir det engang tomt for orginale børser...

Link to comment
Share on other sites

Har skutt endel rådyr med hyper-kaliber, gore-tex, varmesøkende, laser, avstandsmåler og føler jeg har god tid til det blir rett øyeblikk for å levere et presist skudd med en slik gammel børse.........Ønsker som sagt ikke å modernisere børsa, bare ta vare på den :P .....Bilder får jeg ikke til å legge ut :oops: Jobber mye med data, men av en eller annen grrunn går det ikke for meg å legge ut bilder på kammeret.....Sikkert klin idiot på dette området :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du skal bruke den som den er jeg. Jeg hadde ikke hatt hjerte til og pusse opp en god gammel sliter. Litt av sjarmen sitter i patinaen :wink: Eneste jeg kunne ha gjort hvis børsa var mi var og forsøke og bremse rustannløp osv. Gjøres med og tørke over stålet en gang iblant med litt fett feks . Just my 2 cent's

Link to comment
Share on other sites

Har selv maken fra 1871,som jeg skyter på bane med.

Tror løpet kommer fra muskett eller kammerlader. Noe som jo var helt vanlig. Det er litt kortere og grovere enn løpet på andre Husqvarnaer jeg har.

Dessuten er kammeret litt romt, men det går bra med Gouvernment 50-70 dier.

Har du skutt med våpenet? I hvilken forfatning er mekanismen?

Dersom det ikke ser helt forferdelig ut, synes jeg du skal beholde det originale mest mulig.

Det begynner å minke på disse våpnene nå. Masse har gått til andre land, finner de ofte på E-Bay.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...