Jump to content

577/450 Martini Henry


Busemann

Recommended Posts

Noen som sitter på ladedata for 577/450,jeg har invistert i bertram hylser og Lee diesett.

Mangler kuler(hvor får man tak i slikt),og tennhetter,bruker vel vanlige LR hetter vil jeg tro.

Interissert i data for sortkrutt og pyrodex

Hei gå inn på svartkruttnet og på patron der finner du det du trenger tror jeg .

Hilsen Arne :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette har jeg prøvd selv med gode resultat. Prøv deg frem mellom 80-90gr, og bruk polentagryn eller lingnende mellom kruttet og kula sånn at du får en komprimert ladning. Skal du fylle hylsa helt med krutt, så havner du på 120gr. Det blir for stor ladning,og du får ingen presisjon. I min MH bruktr jeg 85gr. og presisjonen var hod nok til å holde innertieren på 100m.Ladedataene fikk jeg fra noen venner i det engelske landslaget i svartkrutt skyting.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT. På en tur i Sør Afrika kom jeg i snakk med innehaveren av en våpenbutikk som het "The Powder Keg"

Han var en hyggelig kar som viste frem sin private sammling av våpen. (150-200 stk)

Der var det en orginal Rigby i 416 + diverse andre kostbarheter.

Men, han var veldig opptatt av Martinier. Han hadde flere, og hadde sågar skutt bøffel med en av dem.

Han solgte meg noen hylser som de brukte til BR konkurranser med Martini Henry.

Disse var dreide hylser, og "kruttkammeret" i hylsene var rett og slett borret ut. (sylindrisk)

Derved fikk de fylling av hylsa uten høyt trykk eller filler i hylsa.

Jeg mener også å huske at orginal kulediameter ikke er .458 men .454 eller 455.

Selv har jeg brukt .458 kuler uten å merke noen problemer.

Hvis jeg leter har jeg nok hylsene enda... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Riflingsdiameteren i Martini-Henry varierer nå endel. Mk.I, II og III har gjerne en riflingsdiameter på omkring .459", og skyter ofte bra med vanlige .458" kuler, bare de ikke er for harde. Mk.IV, som vel er den vanligste å komme over her på berget, har romsligere løp og en litt annen riflingsprofil. Jeg slugget min til ca .464", og fikk til brukbar presisjon ved å papirvikle kaldpressede .450" kuler opp til en viklingsdiameter på ca .465".

 

Originalladningen i trukne hylser var på 85 grs svartkrutt med en komprimert bomullsdott oppå, og med et smørbrød av papp og bivoks under kula. Kulevekt var 480 grs, men samme ladning kan fint brukes med 500 grs kuler. Den ladningen jeg brukte mest var 64 grs Pyrodex (som har samme volum og gir ca samme hastighet som 85 grs svart).

 

Pass alltid på å fylle hylsa, enden du bruker Pyrodex eller svart. Du gjør ikke noe direkte farlig om du fyller hylsa med krutt (120 grs svart eller 90 grs Pyro), men presisjonen blir som regel elendig. Det er bedre å bruke en passende kruttladning, og fylle opp ledig volum med bomull, semulegryn (polenta), bivoks og pappskiver. I en flaskehylse som M-H er bør du ikke ha papp- og bivoksskiver lenger ned enn til bunnen av hylsehalsen. Under dette kan du bruke mye rart, men jeg foretrekker som nevnt en komprimert bomullsdott, fordi det er autentisk og fordi det er ekstra artig når svidde bomullstrevler driver gjennom lufta. :)

 

Les gjerne litt om svartkruttskyting før du setter i gang. F.eks. boka "Vakre våpen, svart krutt" av Øyvind Flatnes. Det er nemlig endel sannheter fra røyksvakt-verdenen som ikke gjelder i svartkrutt-verdenen, og omvendt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips, hvilket type svartkrutt og da mener jeg grovhet, er det som er å anbefale?

Siden dert er en MK III jeg har så skulle det gå bra med .458" kuler, hvor er det best å kjøpe disse?

Jeg har magnumhetter liggende, kan jeg bruke disse?

Hva med patronlengde, måler jeg maks patronlengde som jeg gjør med annen ammunisjon (bruker pussestokkmetoden) og trekker fra 2-3 mm? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Noen bruker magnumhetter og mener det gir bedre tenning, andre bruker pistolhetter fordi en mener magnum eller riflehetter er for sterke og starter kula før kruttet tenner ordentlig.

 

Ingen sannheter er absolutt:-)

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips, hvilket type svartkrutt og da mener jeg grovhet, er det som er å anbefale?

Siden dert er en MK III jeg har så skulle det gå bra med .458" kuler, hvor er det best å kjøpe disse?

Jeg har magnumhetter liggende, kan jeg bruke disse?

Hva med patronlengde, måler jeg maks patronlengde som jeg gjør med annen ammunisjon (bruker pussestokkmetoden) og trekker fra 2-3 mm? :roll:

Svartkrutt i korning FF er passe. Regner med at du har ordnet med oppbevaringstillatelse og alt det styret der? Det er selvsagt ikke min sak, men du trenger det vel for å få lov til å kjøpe.

 

Jeg bruker alltid magnumhetter både til svartkrutt og Pyrodex, men jeg vet ikke om det strengt tatt er nødvendig.

 

Jeg vet ikke hvor det er best å kjøpe kuler, men hvis du kjøper ferdig kalibrerte og smurte kuler må du passe på at fettet er beregnet for svartkrutt. Kulene må også være forholdsvis myke (gjerne bly:tinn 20:1) og de må ikke ha gas check. Ellers kan jeg love deg at du ikke får noe som likner på presisjon. :wink:

 

Kulene setter du så dypt at du ikke har luft mellom krutt, forladning og kule. Frifluktmålinger tror jeg du kan glemme i svartkruttpatroner. Jeg har aldri gjort det. I utgangspunktet vil du sette kula så dypt at forrerste smørerille kommer innenfor hylsemunningen, eller slik at patronen ser "riktig" ut. Så bruker du en forladning som er så tykk at den fyller tomrommet mellom krutt og kule ved den settedybden du har bestemt deg for. Kruttet tåler fint litt komprimering også.

 

Til forladning vil jeg anbefale skiver av melkekartong stanset ut med 12 mm hullpipe, samt skiver av bivoksplate stanset ut med hylsemunningen. Eksempelvis, etter at du har fylt krutt i hylsa og komprimert det (litt), putter du oppi en ball med bomull eller det materialet du har valgt for å fylle tomrommet mellom kruttet og bunnen av hylsehalsen. Fyllmaterialet stappes på plass med en trepinne e.l. Deretter trykker du på plass en skive melkekartong, snur hylsa på hodet og stanser ut 3-6 skiver bivoks (plater fås kjøpt på hobbyforretning, til å lage vokslys). Deretter to skiver kartong, og så setter du kula slik at alt blir lett komprimert. Settedybden bestemmes av antall skiver bivoks du har valgt, her må du nok prøve deg frem. Det er normalt ikke nødvendig med dieset, men siden du allerede har kan du selvsagt bruke det.

 

Dette er ikke noen fasit, men et eksempel på hva jeg anser som en trygg fremgangsmåte. Vær alltid litt obs på statiske gnister når du bruker svartkrutt. Og jeg vil nok en gang anbefale deg å lese en bok eller to før du setter i gang, det vil sannsynligvis spare deg for noen tabber og mye irritasjon.

 

En Mk.III i god skytbar stand er verdt en god del penger, så pass godt på den. Etter skyting bør du ta ut blokka og rengjøre den, og løpet må pusses omgående med varmt såpevann og settes inn med egnet olje eller svartkruttfett. Svartkruttslam er korrosivt og Pyrodex er enda verre! :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 6 years later...

Bringer denne tråden opp fra de døde...

 

Det har dukket opp en 1887 Martini-Henry i heimen, som jeg tolker som en mk3, og da må det jo undersøkes om dette er noe det er mulig å lade for.

Ser at Lee har tang for hulbase .459", er det noen som har prøvd denne i 577/450?

Hulbasen skal jo kunne gi mulighet for tilpasning mellom et litt underdimensjonert prosjektil og pipe.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...