Jump to content

Kuler til 12,7x44R..?


LongRange

Recommended Posts

Lee har .50-tenger (0.515") som fungerer. Kaliberet (som egentlig heter 12mm Remington) har riflingsdiameter på 12,9-13,1mm (505-515), så det kan være lurt å prøve kulene både rett ut av tanga og kalibrert ned til 0.510".

 

Selv har jeg kortet ned en 500grs tang fra Lee til ca 420grs, 450grs-tanga skal man kunne korte ned til ca 380grs om jeg ikke husker helt feil. Original kulevekt var 362grs trur eg.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva som er rett betegnelse da jeg har sett et flertall, men kulene jeg hadde målte ca 13 mm, kanskje 0.01-0.02 mm over.

 

Noen som har nok erfaringer med forskjellige kuler som kan si noe om hvilke som "henter" mest ut av børsa..? tenker da mest på vekt, at de skal tette er jo et selvfølge.

 

Hadde noen "lette" (rundt 340-350gr?) som gikk mye bedre enn de loddene jeg hadde på 480 gr vertfall, er ute etter noen litt lette kuler da det virker som de går best etter rekroning av løp.

 

Takker for svar :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kupper tråden litt :shock: Venter på min første svartkrutt ridle... 8) 12,17x44R/12x44/ 12 Remington.

Hvilken kule Anbefaler de mere erfarne herrene her inne til Rådyrjakt? Ja, jeg skal ta meg et rådyr med min Husqvarna fra 1871 :P . Ser det finnes noen "hyper"-kuler på cabelas, men lytter til gode forslag. Hvor tung skal kula være for å få "beste" valget??

Link to comment
Share on other sites

Om du støper selv ville jeg prøvd først med Lee 450-515F. Hvis ikke handler du deg noen ferdigstøpte av de M/67 som det er bilde av lengere oppe.

 

Har en 12mm ombygd til helstokk jaktrifle, skyter prøven med den men har (enda) ikke tilgang til rådyrterreng. Når det byr seg en sjanse skal det brukes den Lee-kula, svartkrutt, vadmelsbukse, trøye og six-pence:-)

Link to comment
Share on other sites

Grattis med morrobørse.

 

Som så mange nevner oppe i tråden brukes kuler fra .500 opp til .515.

jeg har prøvd de alle og ingen av de går bra nok til storviltprøven før de er legert med tinn/antimon opp til 20Bhn. over det blir de for harde.

 

Smør de godt med et eller anna lurium som du kan si deg fornøyd med, SPG eller Sollies er tingen her i landet.

 

Ladedata til denne saken er det mange som har meninger om men den originale ladingen er ca 60 gn med noe som ser ut som FFFg granulering.

 

Personlig mater jeg min RB med 63gn FFFg bak ei 360gn kule, har korta ned 515141 tanga til Lyman for å få det til. holder til storlviltprøven og mer enn det krever jeg ikke av RB`n lenger.

Link to comment
Share on other sites

Kaliberet er vel forøvrig 4 linjer.

 

Korrekt. 4 linjer betyr forøvrig 0,4 (svenske) tommer.

 

Når det gjelder kule og krutt var den vel opprinnelig 5.85 og 1 kvintin (352/60grs) men ble økt til 6 og 1,05 kvintin (361/63grs).

 

 

På norsk var ikke tommen delt opp i 10. Den var delt opp i 8 eller 12, stort sett 8. Fire linjer (4''') var 1/2 tomme ('')

 

Litt hoderegning sier oss i alle fall at ca 12,7 mm er ca 1/2 tomme, ikke 4/10 eller 4/12 tomme.

 

Svenskene innførte visstnok linjen som tidel av tommen tidlig, mens danskene stort sett holdt på at det var 12 linjer i en tomme. Svenskene gikk også for å ha tommen som 1/10 av en fot. Det ble litt vel upraktisk å ha en svensk tomme som både kunne være 2,9 og 2,5 cm, i tillegg til de Norske, Danske, Engelske og Amerikanske tommene, så dette kuttet de ute etter en del år.

 

BTW På amerikansk var det også vanlig å ha tommen delt opp i 8, nå deles dem bare opp i tusendeler.

Link to comment
Share on other sites

jeg har prøvd de alle og ingen av de går bra nok til storviltprøven før de er legert med tinn/antimon opp til 20Bhn. over det blir de for harde.

 

Artig å se at jeg ikke er alene om å prøve harde kuler i slike børser. Er det noe rart med disse børsene eller er dette med bløte kuler og svartkrutt en myte?

Link to comment
Share on other sites

 

Artig å se at jeg ikke er alene om å prøve harde kuler i slike børser. Er det noe rart med disse børsene eller er dette med bløte kuler og svartkrutt en myte?

 

Noen mener at alle svartkru våpen SKAL skytes med bløte kuler,

Det er fordeler og ulemper med det, Ulempen er ganske enkelt forklart med Blying når farten øker.

 

har skutt mye med bløtt bly og kan ikke si anna enn at det ikke er optimalt når du lader hardt, en annen ting er at de fleste kuler skal klemmes ut i bunnen av riflingene og for å få til det uten for mye blying er hardere kuler eneste medisin, mange reagerer på at det blir ladet hardt men så lenge du har plass til krutt og kule i hylsa får du ikke sprengt RB`n, det eneste jeg kan tenke meg at gjør det er at det er luft i hylsa da revner hva som helst av våpen selv om det ikke er laget for svartkrutt.

Det har noen lært seg med å lage lette ladninger i S&W .44 revolvere som har fått tønne eksplosjon, "de glemmer ikke den regelen i gjenn".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

Har hatt utmerkede resultater

med Lymans 515141 i orginal vekt.

Legering 1-20 tinn/bly.

Lader med 70 grain Sweiser #4.

Slipper kruttet gjennom et fallrør

på ca 90 cm, og klemmer bare kula

nedpå kruttet så mye som skal til

for å få kamret patronen.

Får god fart og stabil presisjon

med denne ladningen i min

67/74 Carl Gustav.

Bruker et Lyman diesett

beregnet for .50"-70 Govt.

Link to comment
Share on other sites

70grs..??? Får du virkelig så mye krutt nedi hylsene selv om du "pakker" det godt..? :shock:

Ikke no problem, bare å la det falle fra store høyder så du får stabla kruttet tett nok.

50-55 gn er vanlig ladning.

60-65 går uten å bruke for mye makt når kula settes i

70 gn gir en lang patron med kula helt i bommene.

noen sverger sågar til lange hylser for å få plass til voks og annen fandenskap bak kula.

med 60-70 gn ladninger blir de friske og fine, med lette kuler derfor bød det brukes hardere bly for at kula ikke skal klatre på bommene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

Ja, så lenge jeg bruker fallrør,

så er det ikke noe problem å

få 70 grain Sw#4 bak kula.

Hvis jeg bruker kula fra Jamt-

tången, så passer det omtrent

med den settedybden som

drivbåndet dikterer.

Det kan hende du må komprimere

et par mm, men da skal det gå bra.

Kan ikke tro at RCBS vekta mi er så

gæærn at den viser så mye feil..!?

Lader du med en annen type krutt,

så må du komprimere mer.

Jeg skyter Wano PP med samme ladningsvekt,

men da med mer kompresjon.

Jeg har faktisk ved en anledning,

målt hastigheten ved munningen

til godt over 400 meter/sekund.

I allefall viste kronografen det tallet.(414,2)

Jeg bruker hjemmelaget kulefett,

bestående av Delfiafett, bivoks, lanolin og

olivenolje.Blandes etter smak og følelse.

Er ikke helt sikker på om børsa helst vil

ha tinn i kulene eller ikke,

men jeg har brukt endel kulefangerbly

i det siste.

Er det forresten noen som vet om

blyet fra .22 long riflekuler og luftgeværkuler,

er rent bly?

Hvis ikke hva består det i så tilfelle av?

Link to comment
Share on other sites

Har endelig fått justert siktet (må ta en liten mm av kornet) og testa "kanona" på 100 meter, sier meg fornøyd med dette da jeg ikke vil påberope meg å være spesielt godt meg grove korn på så "langt" hold.

 

60 gr svart og 410grs Haglund kuler i ca 340 m/sek, skutt sittende i "FT" stilling.

IMAGE_018.jpg

 

Greidde ikke å dy meg og smelte av et skudd på en 2"x4" på ca 60 meter :lol:

IMAGE_019.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei.

Beklager at det ikke kom noe svar før nå.

Jeg har funnet ut at ei så kort hylse i forhold

til dm og kulevekt, trenger den ladningen

det er plass til.

Jeg bruker som sagt et langt fallrør.

Har også funnet ut at Sweiser#4 tar

mindre plass med samme vekt enn

fks. #3.

Det er muligens nødvendig å klemme

ladningen sammen ca 2mm, men det

er også alt.Dette gjelder både Lymankula

og Jamtkula. Forutsetningen er at man

bruker BB hylser, da disse vel har noe

større volum enn omformede .348 Win.hylser.

Hvis man bruker Lymankula,

så har i allefall jeg kalibrert den ned til .501

Dette for at den ikke skal gå så hardt på riflinga

når man skal lukke "luka" bak patronen.

Dette er en gjengivelse av mine erfaringer

med denne børsa, som forøvrig nå har skiftet

eier i en byttehandel.

Nå er det ei RB rifle i 10,15 Jarmann,

som står på dagsorden i stedet.

man må jo prøve litt av hvert.

Kommer tilbake med erfaringer fra

dette bekjentskapet, når jeg får den

på "beina".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...