Jump to content

kjedeantenning, Svartkruttfett eller filtpropper?


zx6r81

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har prøvd begge deler. Nå bruker jeg 4mm filtpropper mettet med Borebuter bak kula. Når du ser på munningen etter en serie, skal det være en fettrose rundt munningen. Det betyr at filtproppen gir fra seg fett hele veien gjennom løpet.

 

Rengjøring med bruk av Borebutter er en lek. Ingen koksing i løpet.

 

Jeg skyter Rem 1858 og Colt Walker.

 

Jeg har prøvd fett foran kula. Dette fungerer ikke for meg, siden temperaturen og rekylen rensker nabokamrene for fett etter 2 skudd. Originalt ble heller ikke fett foran kula brukt. Fett foran kula medfører også store radielle krefter i løpet, siden fettet skal presses mellom kule og rifling.

 

For å unngå kjedeantenning, må du påse at hettene ikke faller av under skyting. Er de løse, klem dem litt sammen før du setter dem på niplene.

 

Filtpropper mellom kule og krutt er godkjent innen NSU!

Link to comment
Share on other sites

Kjedeantenning i perkusjonsrevolvere skyldes dårlige nippler eller slakke i akslingen for tønna. I rekylen blir hettene satt av når de treffer skjoldet/ramma.

Ikke bare det nei.

Ble forstyrret mens jeg ladet min 1851 Navy, og glemte å kline fett foran kulene. Resultatet var seks smell på en gang. Heldigvis ble det bare en liten blysplint i fingeren.

Kulene skavet av en ring når de ble presset inn, så det er tydeligvis ikke tett nok. Fett eller fettede wads er et must.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...