Jump to content

12,7/44 hylser


TEXAS TEN

Recommended Posts

  • 2 months later...

Her er en liten pekepinn, kommer sikkert inn viktige detaljer fra erfarne svartkruttere... :)

 

Fikk ånden over meg en kveld og fikk til og med lov å sitte på stuebordet :lol:

DSC_0101.jpg

 

Har endel omformede 348 Win hylser samt noen få "orginale" 12,17x44R hylser, vel og merke litt modifiserte.

Ser man godt på bildet av denne hylsa så ser man litt utenfor tennhetta at det sitter en messingforing i baken på hylsa for å kunne bruke vanlige Large Rifle tennhetter.

DSC_0100.jpg

 

En ting som er viktig når man driver med svartkrutt som man slipper å tenke på med vanlig krutt er at man kan risikere å lade det statisk.

Vet ikke hvorvidt dette er en reell fare, men jeg tar ingen sjangser og bruker derfor stål og aluminium når man øser og veier....bedre å være føre var.

Jeg bruker 56 gr med krutt bak en 410 gr kule, type krutt husker jeg ikke, men data og krutt kommer fra sikre kilder.

DSC_0103.jpg

 

Ferdig stappet krutt med lokk av melkekartong, klar for isetting av kule.

DSC_0105.jpg

 

Kula skal settes inn med fett, men jeg viser bare her hvor mye jeg komprimerer ladningen i ladepressa tilslutt, ca 2 mm.

DSC_0106.jpg

 

Siste del presses i en enkeltstasjons Lee ladepresse, har ikke die-set da man ikke trenger krymp på disse patronene og

kula sitter perfekt viss man presser den akkurat til hylsekanten tar i seal ringen på kula som måler 13.4mm.

DSC_0107.jpg

 

Ferdig fetta kuler, godt påført i rillene og under kula.

DSC_0108.jpg

 

.22 vs .50 8)

DSC_0111.jpg

 

Puss puss så får du en :mrgreen:

DSC_0117.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...