Jump to content

Perkusjon revolver, lade 5 av 6 kamre?


zx6r81

Recommended Posts

Hvis du skal skyte med en gang er det greit å lade alle seks, men hvis det er noen som helst sjanse for at du skal bære våpenet i hylster eller fomle rundt slik at det kan mistes eller dunkes borti noe, så er det tryggest å bare lade fem kamre og la hanen hvile mot det tomme.

 

Faremomentet er at hanen, når den er nedspent, hviler direkte mot ei tennhette. Et slag mot hanen kan derfor få skuddet til å gå av, det er ingenting som holder hanen igjen. Det samme gjelder andre SA revolvere (og muligens noen tidlige DA) som ikke har "transfer bar" eller lignende sikring mot at skudd kan gå hvis hanen dunker borti noe.

 

De fleste perkusjonsrevolvere har noen pinner eller hakk mellom kamrene, som er ment å holde hanen trygt hvis den spennes ned midt mellom to kamre. Disse er dog ikke til å lite på, og på gamle originalvåpen er disse pinnene nesten alltid slitt ned eller falt ut. Etter en tids bruk kan hanen bankes opp litt slik at pinnene ikke lenger passer i hullene/sporene i hanen, og da kan hanen skli av pinnene og treffe tennhetta i stedet for å bli hengede.

Link to comment
Share on other sites

Det er nettopp det som er meningen, men i praksis har det vist seg å være en tvilsom sikkerhet. Som sagt, sporene har en tendens til å bankes opp over tid slik at de ikke lenger passer inn skikkelig, og da kan hanen skli av sporet slik at sylinderen roteres litt og et ladd kammer havner under hanen. De kan fungere noenlunde når våpenet er nytt, men jeg ville ikke stolt på dem; hvis hanen ikke har truffet sporet riktig så har man en farlig situasjon.

 

Jeg har en original Colt Navy 1851, hvor sporet i hanen er kraftig oppbanket og de matchende tappene bakpå tønna er helt borte.

 

Sporene får ekstra mye juling hvis man skyter med utslitte nipler som har større hull enn de skal, slik at kruttgass slipper ut bakover og treffer hanen. Kruttgassen blåser da hanen litt bakover, slik at tønna begynner å rotere og hanen faller ned på sporene mellom kamrene. I ekstreme tilfeller med veldig utslitte nipler kunne perkusjonsrevolvere nesten gå full auto, ved at kruttgassen blåste hanen helt bak så sylinderen roterte til neste kammer. Jeg løsnet en gang noen få skudd med de originale niplene på min revolver, og etter skudd lå hanen midt imellom to kamre. Halvveis til helauto :shock:

De niplene ble skiftet ut veldig raskt!

Link to comment
Share on other sites

Min perk har "hvile" spor til hanen mellom hvert kammer. Har alltid trodd at meningen bak disse nettopp var at en skulle kunne lade alle 6 kammerene uten å trenge bekymre seg for at hanen kakket borti tennhettene ved et uhell.

Hmm.Er det slik det fungerer.Har hatt noen slike perk. revolverere i mange år, men ikke vært klar over denne finessen :oops:

Måtte teste det ut, og jommen var det slik. En lærer så lenge en lever.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Gammel tråd, men svartkrutt er jo enda eldre så jeg sjanser.

 

Det sies med krav på pålitelighet at de gamle gunslingers i vesten brukte å lade revolveren med 5 skudd. I det 6.te kammeret lå der sammenrullede dollarsedler som var ment å betale for begravelsen hvis man tapte duellen. Tanken var vel også at det du ikke fikk gjort med med 5 skudd ville du heller ikke få gjort med 6.

 

Nå skal det også sies at under borgerkrigen brukte ryttere gjerne å ha 4-6 og opptil 8 revolvere med seg. Perk revolvere tar jo som kjent "noe lenger" tid å lade enn patronrevolvere. Jeg tror liksom ikke at de gutta der bare ladet med 5 skudd? Men det var jo krig og blir jo slik sett noe annet.

 

Men uansett synes jeg at man i SWS burde få ekstra "stilpoeng" hvis man har $$$$ i det 6.te kammeret!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

såpass få dueller som det var i det "ville vesten" vill det vært hysterisk usannsynlig at man stappet papir, langt mindre penger i et kammer...

 

I strid, er det vel mulig at man ladet alle kammre, men når våpent skulel medbringes til vanlig, har jeg forstått det slik at det var 5 skudd som var normen.

Link to comment
Share on other sites

Ahhh, du er slik en kyniker Hassel! Du som også driver med Westernskyting burde jo ta til deg romtikken og "suset over bjørkorna" ved tanken på at westens mest notoriske kjeltringer stappet dollar i det siste kammeret for at de slik skulle betale begravelsen selv og ikke ligge samfunnet til byrde! :lol: Dette ville jo være enhver FrPers våte drøm!! :roll::lol::lol:

 

Men at man "til daglig" kun ladet 5 kamre er nok historisk korrekt ja. Så får vi to krangle over en whisky om grunnen, en kveld vi møtes etter et SWS stevne. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Må inrømme at jeg er litt fasinert over hvor fort samtalen går fra revolversikkerhet, til westernhistore via Frp til whiskey

 

Det er et spørsmål om prioritering vet du. :P

 

Man må aldri glemme at det aller viktigste med sort krutt og westernskyting er å ha det morsomt!

Link to comment
Share on other sites

Tja.. På de fleste merkene er det nok slik som Vargen beskriver, at tanken var god, men kvaliteten ikke helt på høyden.

Men jeg har sett fler New Haven Arms (en blodfrekk Coltkopiist) som hadde dype spor i selve sylinderen hvor hele hanefronten passet. Ingen spinkle små pinner der i gården nei..

På de riktignok få, men godt brukspregete hundreognoenårgamle eksemplarene jeg har sett var fortsatt funksjonen upåklagelig tilstede. Ville følt meg relativt trygg med alle kamre ladd på en slik, men man følger jo naturligvis reglene i banesammenheng.

For øvrig ville jeg nok heller hatt en Tranter med sin karakteristiske to-stegs DA om jeg først skulle gjort alvor av en kølabrenner :) Og alle fem kamre ville være ladd :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Med perkusjonsrevolver er det helt uproblematisk å lade alle 6 kammrene med kule og krutt.

Man hetter bare 5 av dem. Dette er måten man gjorde det på i cowboytiden og måten vi gjør det på i CAS i dag hvis vi har omlading med 1 kule på en stage. Istedet for å putte inn en patron, setter man på en hette og vips har man den sjette kulen.

 

Så lenge det ikke er hette på nippelen, regnes ikke kammeret som ladd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...