Jump to content

Lading av 10,15 Jarmann patroner.


ayf

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med lading av patroner i 10,15 jarmann,har en gammel rolling block rifle produsert av "Hesselberg Trondhjæm" som det ikke har vært skutt med på 60 år.Tenkte å få ladet noen få patroner ,bare for morro skyld.

Har ikke så lyst til å bruke sort krutt,hvilken ladning anbefales og hvilken krutt type ? :roll:

 

 

Mvh R

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Selv om hønsetyven viser til en "cowboyladning" ville jeg ikke gått for dette. Den børsa er gammel og lagd for bruk av svartkrutt. En ørliten ladefeil med røyksvakt og børsa ryker. En litt større ladefeil og du ryker samtidig. Om du ikke er kjent med lading av svartkrutt, så finn ut mer om hvordan det gjøres før du setter i gang. En del er likt moderne lading, men noe er også ulikt, og svært kritisk. Om en lader svartkrutt riktig er det moro OG trygt.

 

Veldig surt å ødelegge ei rifle bare fordi du tok imot dårlige anonyme laderåd på et nettforum.

 

Slik kan det gå......

 

Link to comment
Share on other sites

Ladningen vil muligens være trygg i en Jarmann da originalammunisjonen der både var med svartkrutt og røksvakt. Hønsetyvens rullekloss er muligens av god svensk kvalitet og laget for 10,15 Jarmann røksvakt i utgangspunktet :winke1:

 

Du må nok lese tråden en gang til doktor! :winke1:

 

Den børsa som diskuteres er en "Hesselberg Trondhjæm" Rullekloss. Jeg er ikke sikker, men tviler på at disse børsene ble lagd så seint at de var testet med røyksvakt.

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere nevnt, bruk svart og lev lykkelig.

Jeg anbafaler ikke å "finne på" røyksvake, moderne erstatninger for svartkrutt, brunt sportskrutt eller ballistitt. Jeg er rimelig sikker på at ingen Jarmannpatroner ble ladet med nitrocellulosekrutt. Her har nok Veidinn fasit.

Link to comment
Share on other sites

Fra 1894 ble patronene til Jarmann ladet med røksvakt krutt og nikkelmantlede kuler, bør vel la seg gjøre å finne ladningen også. Når det er sagt så ville jeg vært meget reservert angående bruk i en gammel RB.

Husker jeg "lærte" en gammel våpensamler m.m. å skyte røksvagt i 12mm RB for 25år siden. Det fungerte veldig bra med litt Vita. N110, det het kanskje N19(?) den gang. Han var sååå glad for å slippe all pussingen.

Anbefaler det ikke til andre som jeg ikke kjenner men har man mye og riktig kunnskap så kan det gå greit.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...