Dato/klokkeslett: 23 Okt 2014, 02:36

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 79 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Dine beste fiskeoppskrifter
InnleggSkrevet: 15 Jan 2010, 22:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Dag Olav
Denne har jeg servert mange ganger med suksess. Her er det sausen som betyr noe. Har aldri opplevd at det er noe igjen av den :D
Det øvrige tar jeg nokså summarisk.

Terjes hvite fisk (æres den som æres bør)
Hvit fisk, gjerne steinbit trekkes eller stekes i panne
Grønnsaker: Finsnittet purre og fyrstikkkuttede gulrøtter smørdampes
Poteter: Mandel eller annet snadder

Og så kommer det:
To bokser creme fraiche has i en kasserolle
Det samme med en finhakket løk
Ditto med noen sjampinjonger eller annen sopp
Finhakking av løk og sopp er viktig, de skal nesten forsvinne i sausen, ikke bli stuing.

Varm dette sakte opp. Det er nokså grøtete til å begynne med, men sånn skal det være.
La dette småputre til løk og sopp er myk.
Finhakk en bunt dill og rør inn.
Smak til med sitronsaft eller hvitvin. Jeg synes faktisk sitronsaft er best her.
Salt og pepper etter smak.

Her kan det være lurt med en eller annen form for sausevarmer, da den tykner fort igjen. Men om så ikke gjøres - fortvil ikke: Sausen forsvinner!

SBSK

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 16 Jan 2010, 02:35 
Avlogget

jeg hiver filet, potetbiter, gulrot, paprika, løk, rømme, tomatsaus i en ildfast form. etter det tar jeg en tur i hagen (eller frysern) o finner noen interessante krydder som jeg legger oppå det hele før det plasseres i warmen. (ikke glem salt o pepper etter egen smak)

alternativt pakkes fileten med smør, løk, salt og sitronpepper i aluminiumsfolie, så tar man en tur ut i lavvoen og lager et fint bål. ;)

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 16 Jan 2010, 09:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Anders Kirkeby
:D

I går hadde jeg ovnsbakt ørretfilét med båndpasta og blåskjellsaus til middag.

Denne tråden virker! Takk for maten, folkens :D.

Mere, mere!

In that order :wink:.

"En ekte mann ber aldri om pent vær og stille vann."

En annen side av macchiato: www.thumpinfeet.com :wink:

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 16 Jan 2010, 11:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Man kan undres hvorfor så mange ikke liker fisk. Svaret ligger antagelig et sted mellom dårlige kokker og dårlige råvarer. Fisk er en takknemlig råvare, samtidig som den er fryktelig krevende. Mange er blitt redde for fisk pga. bein, andre har skrekkhistorier fra f.eks. hvitting eller makrell som er meget lettbedervelig. Nyfisket hvitting er forøvrig helt fantastisk godt, og kalles "havets kylling".

De riktig gode fiskemåltidene gir minner for livet. Uerfileter surret i rømme ved foten av Dønnamann kan aldri gjenskapes noe annet sted, nytrukket skrei med flattbrød og potet ombord i en sjark i Svolvær setter standard for hvordan torsk skal smake, bålstekt fjellørret i godt lag knyter bånd så sterke at du husker det på din dødsdag.

Hvordan skal vi klare å få denne magien inn i en travel hverdag? Jeg vet ikke, men ha respekt for råvarene. Gode råvarer hos fiskehandler er relativt dyrt, men jeg nyter heller 1 godt måltid enn 3 dårlige. Reis på fisketurer og følg fisken fra dypet til den forlater tarmen din. :D

Mine beste fiskeoppskrifter kan jeg ikke refere. Ikke av vrangvilje, men av utilstrekkelighet. Min mors "sylta makrell med pepperrot" er det kun min mor som behersker. Min bror og jeg har prøvd å kopiere denne et utall ganger med mors oppskrifter, men vi er aldri i nærheten av å gjenskape mors orginale.

Min største lykke er gode råvarer, da kan man ikke mislykkes. Gjør det enkelt, ha fokus på de gode smaker. Gi faen i frysedisken på Rema.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 16 Jan 2010, 11:56 
Avlogget
Brukerens avatar

[b]MØLJE![b]

Som Lofotværing føler jeg meg tvunget til å fremme denne fantastisk gode retten!

Har ikke peiling på koketider og slikt, jeg gjør det bare der og da etter og ha sedt litt på hvor stor rogn og torskebitene er.

Du trenger:
Torsk
Lever
Rogn
Potet
Salt

Kjøp inn sylfersk torsk som er kvit og fin i fisken og sum lukter sjø. Er hodet på fisken kan du jo se om øynene er svarte og glassklare, dette er som oftest et godt tegn.
Fileter fisken og behold skinnet på eller skjør den i skiver (koteletter).
Kok opp vann med grovt havsalt og ikke bruk noe eddik (Eddik er greit og bruke om fisken ikke er helt fersk).
Fisken skal ikke koke i vannet, bare kok opp vannet og trekk det til side og slipp fisken i. Her er det greit og bruke en gryte med stor flate og gjerne med rist i, da er det lettere og få fisket den opp igjenn.

Leveren må renskes og kokes på svak varme.
Poteten vet du helt sikkert selv hvordan den kokes :P

Rognen er som oftest lettere å få kokt uten at den sprekker og blir mos hvis du pakker den forsiktig inn i matpapir og knyter forsiktig med kjøkkenhyssing.
Kokes i lettsaltet vann i ca 20min? litt avhengig av størrelse.

Det som er viktig med denne retten er at råvarene er gode og ferske!
Velg den rognen som ikke er stor og grov, men den som er litt mindre og finere.

Spis og kos deg med denne.
Jeg er oppvokst på denne kosten her jeg.
Og nå er det jo hvertfall sesong for denslags.
Hvis du er i lofoten en gang må du bare si fra så skal det ordnes med fersk fisk til deg!

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 16 Jan 2010, 12:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Oddgeir skrev:
Leveren må renskes og kokes på svak varme.
Det er viktig å rense levra. Jeg har sett TV-kokker som bare har skåret den i biter :? De har kommet fra Osloområdet eller tilsvarende urbane strøk :wink: Levra skal flås for hinna, og så "kniper" man biter med fingrene, mens man passer på at trevler og slikt ikke blir med. Man trenger ikke kløne særlig mye før den teknikken sitter, det er rimelig enkelt.

Så kommer vi til hvordan levra skal kokes, her finnes det litt ymse meninger. Noen vil ha løk i kokevannet, jeg klarer meg med litt rikelig nymalt pepper samt en god slant eddik. Da blir det en god, frisksyrlig smak på leversøet som passer vanvittig godt oppå fisken. Vannet kokes opp, levra has i, kokes opp på nytt, tas av varmen og får stå ca. 5 minutter. Ferdig. Kokes det for lenge, blir det litt tranaktig.

Member of NJFF, DFS, NBSK, SARA og http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/10110/Hakkespettklubben.jpg

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 18 Jan 2010, 18:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Rensking av levra er alfa omega.
Helt riktig som du sier med renskingen :)

Hadde ikke tid til å forklare renskingen, måtta dra og hente bikkja :P

Jeg er heller ikke så glad i løk i leversøet. Og bruker ikke noe pepper i vannet, men bruker rikelig med nykværnet pepper på den etterpå.

Men dette er ett ordentlig festmåltid :D

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 18 Jan 2010, 19:08 
Avlogget
Moderatorsjef
Brukerens avatar

En annen veldig god ting jeg plutselig kom på er å ha blåskimmelost i fløtesausen, lager rett som det er laks eller ørret med pasta og fløtesaus, hvor jeg kun bruker salt, pepper og blåskimmelost som ekstra "krydder", da har man middag på 15 minutter som smaker helt topp.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 18 Jan 2010, 23:39 
Avlogget

Flere har vært inne på lignende kreasjoner allerede, men jeg slenger inn denne likevel.

Laks- eller ørretfilet, med, eller uten skinn, deles i passende serveringstykker.
De legges på stekebrett og krydres med salt, pepper, tynne skiver av hvitløk(etter smak) og soyasaus(feks Kikkoman). I tillegg legger en på en liten klikk med smør på hver bit.
Inn inn i stekovnen under grillen på full guffe til fisken er passe. Det holder med 5-6 minutter om stykkene er ikke er for mange og store.

Til dette er det godt med hvitvinssaus. Kok inn passe mengde hvitvin til ca. halvparten. TIlsett omtrent like mye fløte og reduser på nytt til ca. halvparten. Jevn ev. med maizenna og smak til med salt og pepper og ev. en dråpe kikkoman, men da blir den ikke så delikat og se på.

Jeg synes vanlige kokte poteter er utmerket til dette, men pasta, eller ris funker og. En enkel grønn, eller blandet salat er godt til. Gjerne med noen forvellede sukkererter og litt grønn asparges i.

Håper det vil smake, vel bekomme :mrgreen:

Edit: Skrivefeil

Sist endret av Jeffery den 19 Jan 2010, 00:10, endret 1 gang

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 19 Jan 2010, 00:04 
Avlogget

Fisk og skalldyr i wok er både godt og sunt.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 30 Jan 2010, 07:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Stekte kveiteskiver, kokt mandelpotet, smeltet smør og surkål (ja surkål) er snadder.
Var en smule skeptisk til surkålen første gang, men det passer utrolig godt til kveite.
Ikke bruk rødkål.
Den blir litt søt etter min mening, pluss at rosa kveite ser en smule snodig ut.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 30 Jan 2010, 08:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Jens
Får dvele litt ved fisk som fersk turmat jeg da...

Først fisker man ørret av god kvalitet:

Bilde

Så kan man velge hvor enkelt det skal være på tur. Ørret på spidd funker som lettvintmat. :)

Bilde

Det går også an å steke ørret og røye på flate steiner i bålet. Det enkle er ofte godt!

Bilde

Det beste er likevel å ha ørreten i folie, i lag med smør, løk, rømme, persille, salt og pepper. Bakes på glørne i bålet til kjøttet slipper beinet. Strengt tatt trenger man ikke tilbehør til dette... :wink:

Frossen ørret og røye spiser jeg ikke, alt tilberedes ferskt eller gis bort hvis annet ikke er mulig.

they would all vote for Ares as their leader!"
- Paff Rine -

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 30 Jan 2010, 08:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Aaaah, nydelig :D 2-3 måneder igjen til sånt kan nytes :D
(får binde litt sjøørretfluer)
mvh Taiko

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 30 Jan 2010, 17:43 
Avlogget
Brukerens avatar

2-3 måneder er vel ikke helt riktig :p

Dro inn 1,4 kilo Ørret idag fordelt på 3 fisker, så er fortsatt muligheter for fersk ørret :D

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 02 Feb 2010, 18:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Enkel Maccalao lages på følgende måte:

Kutt 2-3 poterer i terning og fres i litt smør/olje i steikepanna så de blit nesten møre...

1 løk i små terninger freses halvmøre i smør /olje, gjerne sammen med potetbitene. (Has i panna sammen med potet litt uti...)

Dette lastes deretter over i ei lita langpanne.

Kutt ca 300-400 g lettsalta flesk i terninger og steik i panna, has deretter i langpanna sammen med potet og løk.

Kutt lettsalta torsk (Findus 400g.) i passe spisebiter og bland den sammen med potet, løk og flesk i langpanna.

Hell over en boks grovhakkede tomater og bland alt før langpanna settes i steikovn på 200 g i 25 min.

Smaksettes etter ønske med salt, pepper og rød chilli... (Vær litt forsiktig med salt...)

Serveres glovarm og gjerne med baguette/loff med godt smør ved siden av.

Velbekomme...

Jan.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 02 Feb 2010, 19:24 
Avlogget

Bortsett fra at noen spiser brukte filter.. var det mye bra i denne tråden.
Kommer nokså snart tilbake med en klippfiskoppskrift-:)

Og det skjedde i de dager at det utgikk et bud fra keiser Augustus at all verden skulde innskrives i manntall for å kunne stemme på Arbeiderpartiet

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 02 Feb 2010, 19:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Oppskriften er dedikert til macca og ikke prøvelaget før ...

Laget i raskt tempo en tirsdagskveld, og tro det eller ei: Den ble faktisk god... :wink:

Jan.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 02 Feb 2010, 19:56 
Avlogget

Stekte torsketunger med brokkoli,potet og creme fraiche sjy/saus er kjempegodt synes jeg.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 18 Feb 2010, 09:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg som er øyværing spiser mye fisk, allslags fisk, til enhver tid. Blir bestandig glad for det. Og en "regel" jeg har, er at jeg fisker bestandig fisken selv, eller kjøper den av nabofisker'n, når han kommer inn fra havet.

Men en oppskrift jeg vil dele med dere, er noe av det beste jeg vet, som til og med kan trosse det Guttpåskauen skriver angående frysefisk. Dette forutsetter selvfølgelig, for min egen del, at jeg har fisket den selv eller kjøpt den så nytrukket av nabo'n at hjertet enda slår.

Fremgangsmåte: IvoRei's panerte uerfilet med potet og fløtesaus:

Finn ei bra mehe. Hiv svenskpilken overbord, sammen med tre-fire markangler. Fisken står meget dypt, så sørg for å juks fra bunnen og 20-30 meter oppover. Bløgg umiddelbart etter fangst.:)
Skjær filet av uer'n. IKKE HIV HODET!!! Dette er en delikatesse, og hiver man den får man bank av svigers!

Legg så filetene i rennende vann i 20-30 minutter. I mellomtiden setter man poteten(jeg foretrekker mandelpotet) på kok.
Bland så mel, salt og pepper i en pose. Legg filetene i posen og bland godt. La dette stå og trekke i fem minutter.
Sako 35 har allerede forklart basisen på fløtesausen, bare tilsett fløte, salt og pepper. Denne sausen SKAL være tykk.

Når filetene er godt trukket i melblandingen, stek dem på begge sider i en varm panne med litt smør. Ikke bruk så mye smør, da blir de ikke sprøe. Server nytrukker/nytinet uerfilet med fløtesaus og mandelpotet på en vanlig onsdag, eller som festmat på en lørdag. Hvis forarbeidet med filetene er gjort, lages dette på ca. 20 minutter.

Vel bekomme:)

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 18 Feb 2010, 10:23 
Avlogget
Brukerens avatar

IvoRei og Skyttergutt:

Jeg fikk nettopp et akutt anfall av mangelsykdommer. Torsketunger og fersk uer er satt opp på handlelista. :D

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 18 Feb 2010, 10:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Hehe, ja, jeg led av samme sykdom. Beste kuren er å få det i hus, ASAP!
:wink:

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 18 Feb 2010, 10:39 
Avlogget
Kammeråndkomite
Brukerens avatar

Min oppskrift : Ta to tre fine abbor og rens og flå dem. Salt litt på dem og legg dem i kjøleskapet til dagen etter. Stekes i margarin i jernpanne til de blir sprø og fine. Salt og pepper etter smak. Gode poteter, gjerne rød pimpernell og en lett rømmesalat ved siden. Detta er himmelsk :D :D . Vil ikke bytte det bort med allverdens laks og ørret (ikke brunørett).

Jakter i hegn jeg ? Ja !

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 18 Feb 2010, 13:48 
Avlogget

Jeg er kanskje litt tidlig ute, men når varmen kommer så ta i bruk grillen! Prøvde en ganske snasen oppskrift sist sommer.

Du trenger:
En laksefilet med skinn
litt salt (kommer an på hvor salt du liker det)
pepper (igjen så mye som du liker)
4 spiseskjeer brunt sukker (av den fuktige typen)
En kvast med dill.

Du gjør:
Bland sukker, salt og pepper, og gni /legg alt dette på fileten så den dekkes. Deretter kutter du dillen og strør over (fisken ser litt ut som når du lager gravlaks). Deretter pakker du hele stasen inn i plastfolie og lar det ligge i kjøleskapet over natten. Deretter er det bare å fyre opp grillen, grava kullet til ene siden og grille laksen (skinsiden ned) under lokk på indirekte varme i 10-20 minutter. Kommer litt an på varmen i grillen, så her må du følge med. Dersom du bruker gassgrill så vil jeg anbefale at du pakker litt flis (bjørk og litt einer) inn i aluminiumsfolie og så stikker noen hull i denne. Denne flispakken legger du ved blusset slik at du får litt røyksmak på fisken. Dersom røyksmak ikke er noe du eller dine barn ønsker, så lar du selvsagt være.

Serveres med kokte poteter, en rømme eller senneps dressing og en frisk salat, og sist men ikke minst, til denne retten passer det med en kald øl :lol:

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 29 Apr 2010, 20:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Boknafesk!!

No e det sesong for å bokne fesk, det e stor mat nemlig.
Man tager en båt ror ut for å feske å da helst torsk men steinbit eller hysa fungere utmerket. Når fangsten kommer over ripa blir den bløgga å får blø ut og når man kommer på land blir den sløyd og flekkt (dvs. splitta fra nakken til sporen hvor den får henge sammen) Kan også sperres to og to å henges rund men da snakke vi om hjellosing, en litt hissigare variant.
No skal den skylles i sjøen før den blir hengt opp på et luftig sted for tørking i ca 14 daga, ei grusom ventetid!
Når den så e passe bokna tar man den inn å skjær den i passe stykka å trekkes i passe salta vann, mens man kokes mandelpotetes å steike talg eventuellt flesk for å få feitt å man lage stuing av tynne gulrotskive og purreløk i en kraftig kvit saus.
No e det man oppdage at ventetida har gitt resultat! Serveres straks på varm tallerken, å ka man skal drikke til har aldri vært nokka problem for det vet jo alle!
Signe maten!!

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 10 Aug 2010, 23:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Feskkak

1kg hysefilet
1 løk
25gr salt
1-2ss potetmel
muskat, nellik og pepper
7dl melk

Alt må være skikkelig kaldt før du begynner!

Kjør løk, hyse og salt sammen til den fester seg og blir seig.
Ha så i krydder og potetmel. Kjør et par sekunder til.
spe med melk til du har passe konsistens. Om hysa har vært frossen så tar den ikke veske like godt.
Stek på panne med 50/50 olje/usaltet smør.

Serveres med kokte poteter, råkost og remulade.

om du ikke får tak i hyse så kan du godt bruke lyr eller sei. men farsen tar ikke veske like godt da som med hyse.

Fiskekaker er fint å lage store kvanta av og fryse inn i porsjonspakninger.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 22 Aug 2010, 21:08 
Avlogget

Struma hyttemat:

1. Steik bacon i små biter
2. Steik fjellaure i baconfett og smør (Heil eller deles lemfeldig i to på langs med skin og bein osv)
3. Hiv baconen tilbake i panne, hell over 1-2 bokser rømme og la det putre et par minutter

Serveres med kokte poteter og eddikagurk-

Enkel og god blodtrykksmedisin

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 31 Okt 2010, 14:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Ovnsbakt ørret:

Man tager:
1 ørret 1,5-3 kilo.
Raspet gulrot.
1 dillkvast eller tre etter smak og fiskestørrelse.
Sitron i skiver. En halv sitron holder til en fisk på 1,5 kilo.
Smør (ikke margarin).
Fløte til saus.

Sløy fisken, bort med hode, spord og blodrand.
Fjern slim i eddikvann.
Legg alufolie i ei langpanne.
En klatt smør eller tre på folien.
Krydre fisken med salt, pepper evt. fiskekrydder både utenpå og inni buken.
Legg fisken i folien.
Dillkvast i buken.
Raspet gulrot i buken. Fyll buken pluss legg en god del utenfor fisken.
Sitronskiver i buken.
En klatt smør i buken.
Pakk sammen folien og sett langpanna i ovnen på 200 grader.
Etter ca. 1-1,5 time alt etter fiskestørrelsen er det ferdig. Sjekk om/når den er ferdig. Verken rå eller ihjelkokt er snadder.
Den tåler fint 15-20 minutter for lenge siden fuktigheten beholdes inni folien, så det er bedre med et kvarter for lenge enn et kvarter for kort.
Fisken er nå saftig og har fått fin smak av krydder, smør, dill, sitron og gulrot samt at gulroten har blitt deilig syrlig med nydelig smak av krydder og kraft.

Ta så laken (søen) som har dannet seg og bruk som basis i en fløtesaus.
Tilsett fløte, litt buljong og krydder etter smak.
Gjerne en liten klatt rømme på slutten.

Serveres med kokte poteter.

Nam !

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 26 Feb 2011, 20:30 
Avlogget
Moderator
Brukerens avatar

Ekte navn: Kjell Åge Skaftun
Ei god fiskesupper er iallefall ein god måte å lage til fisk på :

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=50431

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 28 Feb 2011, 12:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Noen varianter av stekt fisk, alle oppskriftene er til ca. 4 personer:

Klassisk seibiff

Ta en halv til en boks rømme og rør opp med litt eddik og sukker. Rømmesmaken skal spisses litt av eddiken, og det hele skal rundes av sukkeret. Et typisk "smak til"-prosjekt.
Skrell 2-4 løk og skjær i skiver. Alt legges i steikepanna og steikes til det har krympet og blitt godt brunet. Strø på litt salt og slå over en dl eller to med vann og la dette stå og surre på svakeste varme.
Sett over potetene.
Bland 2ss hvetemel, 1/2 ss finsalt og noen drag med pepperkverna, tøm på en middagstallerken
Ta 3/4-1 kg seifilet, helst av sprellfersk småsei og tørk av med kjøkkenpapir. Skjæres i passe store biter, vendes i melet og stekes på middels varme til lys gyllenbrun og fremdeles saftig i midten. Kok ut panna til steikesjy.
Legg opp noen grønne salatblader på et serveringsfat.
Enjoy! :D

Fiskesnitsel
Sett over potetene
Klem en halv pose majones i en skål, tilsett hakket kapers og hakket sylteagurk etter smak, smak til med kapers- og agurklake. Eller kjøp ferdiglaget remulade.
Pisk sammen et egg og en ss vann, tøm i et flatt fat.
Bland 2ss hvetemel, 1/2 ss finsalt og noen drag med pepperkverna, tøm på en middagstallerken
Tøm griljermel/knust tørt brød i et flatt fat.
Ta 3/4-1 kg filet av hvit fisk (torsk, hyse, hvitting, rødspette, steinbit, breiflabb eller hva du måtte ha), tørk av med kjøkkenpapir og skjær i passe store biter
Vend fisken i mel, så egg, så griljermel. Stekes i rikelig olje på middels varme til gyllenbrun.
Kok opp vann, ha i noen grønne erter og la koke etpar minutter
Server fisken med en sitronskive og evt. en ansjosfilet dandert oppå.

Stekt fisk med kaperssmør
Sett over potetene
Riv skallet av en halv til en sitron, press ut safta. Hakk omkring en ss kapers.
Ta 3/4-1 kg filet av hvit fisk (torsk, hyse, hvitting, rødspette, steinbit, breiflabb eller hva du måtte ha), tørk av med kjøkkenpapir og skjær i passe store biter. Vendes i melet og stekes på middels varme til lys gyllenbrun og fremdeles saftig i midten.
Kok opp vann, ha i noen grønne erter og la koke etpar minutter
Legg opp fisken, tilsett smør i panna og la det frese til det er lyst gyllenbrunt. Ta panna av varmen og tilsett sitronskall, kapers og så mye sitronsaft du synes passer, la koke inn litt. Serveres som "saus".

Bakt teriyaki-laks med japansk touch
Bland sammen 1 dl soyasaus, 1 presset hvitløksfedd, omkring en ts revet fersk ingefær, 1/2 dl mirin eller honteri (noe japanske greier, en slags kvalmsøt sake, fåes på utvalgte innvandrerbutikker) og en til to ts sukker.
Legg 3/4 kg skinn- og beinfri laksefilet i biter i et dypt fat, tøm over marinaden. Vendes jevnlig.
Skru steikeovnen på 200 grader.
Ta 2-3 dl ris, helst rundkornet (japansk rundkornet, italiensk arbori eller den billigste ikke-ekspress-grøtrisen som trenger minst en times koketid)og skyll godt i mange vann til vannet slutter å være melkehvitt. Tøm av alt vannet, tilsett 1-1.5 ganger rismengden i vann, sett over og kok godt opp under lokk. Skru plata på laveste, sett ei rist mellom kjele og plate. Ferdig etter minst en halvtime/trekvart time.
Ta en halv agurk, skjær i ca. 5cm lange biter og del i to. Bruk en teskje til å grave ut frøene, hiv dem. Skjær agurken i tynne strimler. Bland litt soyasaus, en dæsj mild eddik (gjerne riseddik, fåes på utvalgte innvandrerbutikker) og ørlite sukker, tøm over. La stå, vendes sånn dann og wann.
Legg dobbel Al-folie på steikeovnsrista og sørg for at det er litt "ruglete", altså at folien går ned mellom spilene i rista. Brett opp i kantene. Legg på fisken, tøm over litt av marinaden og strø på litt sesamfrø. Bakes i 10-15 min til laksen er bakt, men ennå saftig i midten. Tøm over litt marinade jevnlig. Når det er tre-fem minutter igjen, tøm over resten av marinaden slik at den får kokt seg inn litt.
Legg opp agurken, strø over litt sesamfrø.
Server laksen med den innkokte marinaden som saus.

Member of NJFF, DFS, NBSK, SARA og http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/10110/Hakkespettklubben.jpg

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 28 Feb 2011, 13:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Røye med potetmos og sitronsmørsaus.

Skjer filet av røya. tørk den godt på papir, salt den godt på skinnsiden og litt på kjøttsiden. Tørk av alt vann som renner av skinet.
Skrell og kok poteter. Kok opp litt melk med mye smør i. Kjør potetene med en håndmikser mens du sper i med melk/smør blandingen til den blir passe tykk.
Ha så i salt til smak og litt cayennepepper for å spisse den litt.
Kok reduksjon av hvitvin, sjalottløk, pepperkorn og litt sukker (avhengig av vinen). sil dette. Ha så i fløte og reduser enda mer. Skal være tykk. Pisk så inn klumper med godt smør, smak til med sitron og salt om nødvendig. Bruk gjerne litt gressløk i for en smaksvri.
Skinnstek røya og anrett det hele på tallerken og nyt det elten det er sommer eller vinter.

Pass på å ikke feige ut med å dempe sausen, den skal smake mye!

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 28 Feb 2011, 16:26 
Avlogget

Fekk smake fiskesuppe utan melk/fløyte ein gong, det var ein særs behagelig opplevelse! Alt eg finner av oppskrifter i dag på fiskesupper, er krema melkesupper. Nokon som har ei god oppskrift på ei ''klår'' fiskesuppe?

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 28 Feb 2011, 16:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Kveitsodd kan du jo lage deg:)

Kok kveite i fiskekraft sammens med gulrot, kålrot, purre og gryn. Server med poteter.
Dødsenkelt og fantastisk godt.
Har spist dette siden jeg var liten guttunge:)

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 28 Feb 2011, 17:12 
Avlogget
Moderator
Brukerens avatar

Ekte navn: Kjell Åge Skaftun
Magnum_mauser, der er å bruke akkurat samme oppskrifta og sløyfe fløyte/melk, eller erstatte det med vatn for å få meir kraft.. Du må sjå an litt det med smaken til slutt og smake deg fram med salt/pepper.. :)

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 12 Mai 2011, 13:46 
Avlogget

Ekte navn: B.Horgen
Gråkrabbekraft til fiskesuppe... beste krafta og fiskesuppa eg noken gang har smakt.
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.292316630835.153816.595425835#!/photo.php?fbid=420201415835&set=a.292316630835.153816.595425835&type=1&theater
du kan lage den på denne måten
fang 3-4 liter med store krabber,
fres opp sjarlottløk i masse olje, skjær krabbene i to. hiv krabbene oppi. knus krabbene så godt du kan. fres i olja i 5-6 min til du ser at alt skallet har skifta farge. fyll vann over alt skallet.
kokes(sydes) i ein times tid.
sil av krafta, kan med fordel bruke eit handklede siden det er mykje innmat.
høres sinnsjukt dårligt ut... men er fantastisk godt. Helstrøm bruker det,, mangen gourmet restauranter bruker det.. så kvifor kan ikkje me som har fantastisk tilgang til det bruke det..

fiskesuppe til 20 pers.
1 sellerirot, raspes.
1 bunt gulrot, raspes.
250g smelta smør , freses med løken. (ikkje purrenJ)
1 heil purreløk
1 stor løk
2 gule paprika
2 kg ferdig filet av fisk.
1.5 kg ferske reker. Ca 750 g ferdig renska reker.
1,5-2 liter kraft kokt på fisk (eller gråkrabber sier ein kokk
1.5 liter fløte
3 liter h-mjølk
1,5 liter vann
2 spiseskjeier grov sennep
Smak til med salt og pepper.
Smak til med fiskebuljong om nødvendig.
Mjøljevning til suppa er tjukk nok.

Lag kraft og alt flytende i saman til suppa har ein god fløte/fiskesmak. Kok til det er ferdig.
Hiv oppi raspet sellerirot 10 min før servering.
Hiv oppi fiskebiter ca 2*2cm biter i lag med resten av dei raspede grønnsakene 5 min før servering.
Rekene kastes oppi 1 min før servering.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 12 Mai 2011, 16:03 
Avlogget

Mauser68 skrev:
Ei god fiskesupper er iallefall ein god måte å lage til fisk på :

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=50431

dette er ein god måte å utnytte ein ellers lite brukt fisk.. Bergylte. mmm.. :)

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 12 Mai 2011, 23:33 
Avlogget

Grønn pesto på ovnsbakt eller foliebakt hvit fisk er snadder. Foreløpig prøvd på kveite, torsk og brosme :D

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 13 Mai 2011, 01:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Husk sitron i fiskesuppa da:)
Krabbekraft lager vi ofte, blir godt det, men liker å ha litt fiskekraft i og:)
Men paprika i fiskesuppa var litt spesielt synes jeg..

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 13 Mai 2011, 05:09 
Avlogget

paprika blir ikkje spesiellt etter at man har prøvd det. Da gul paprika.

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 08 Jul 2011, 15:14 
Avlogget

Stekt fjellaure eller røye, surra i godt med rømme og baconfett. Nypoteter og agurk til. Enkelt og veldig godt.

Sprøstekt tryte (abbor). Du trenger flådde tryter, meierismør, varm jernpanne. Tilbehør unødvendig.

Se ev www.godfisk.no

Topp
Skriv svar 
InnleggSkrevet: 08 Jul 2011, 17:00 
Avlogget

Litt klipp og lim fra en tidligere post;

Bacalao (2-3 porsjoner dette);

300gram klippfisk vannes ut ca 1 døgn (mere om ikke liker litt saltsmak, mindre om en kjøper "bacalaofisk" eller avskjær som det faktis er..)
Litt smør, olivenolje og 2-3 fedd knust hviløk i en kasserolle; lagvis med skiver av løk, potet (import nypotet, delt i skiver med skallet på) og fisk til gryta var passe full og skjærefjøla tom for fisk. Knuste 3 spanske pepper i gryta. Og så kommer punktet hvor jeg helt sviktet mine tidligere beinharde prinsipper; i en blender kjørte jeg en boks skåldede/flådde tomater, 4-5 store vanlige "Rema"-tomater og en liten boks tomatpure (et stoff jeg egentlig ikke kan fordra..) til en jevn, tykk saus. Tømte dette over fisken, kokte opp (forsiktig med varmen og jevnt bortpå å riste litt på gryta!), lot Bacalaoen koke i ca 40minutter..

Muligens den beste "norske" bacalaoen jeg har spist; servert med godt brød, smør og sorte oliven.

Og det skjedde i de dager at det utgikk et bud fra keiser Augustus at all verden skulde innskrives i manntall for å kunne stemme på Arbeiderpartiet

Topp
Skriv svar 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 79 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet