Jump to content

Svineribbe og spareribs


Mauser68

Recommended Posts

Laga ein litt ny variant her i jula, som i grunn blei ein suksess, til og med kjerringa spurte kvifor eg aldri hadde laga dette til før..

 

Vel, man tager ei familieribbe på ca 2.5 kg, og så legger den med svorsida ned. Tar ein skarp kniv, og fører langs beina, sånn at ein skjærer vekk beina med litt kjøtt/flesk på..

Dei tre bitene med beinstykker, tok eg å laga ein litt Amerikanks type marinade på. Dvs masse juks å fanteri, Santa Maria sin Barbeque grillsaus, litt Barbeque krydder, salt og peppermix og ketchup... Ja og ein liten dæsj sukker..

 

Så tok eg svineribba og gnikka den godt inn med salt og pepper, og la dette i kvart sitt kar

 

Dette ordna eg på julaften, seint om kvelden når ungene hadde lagt seg, og stillheiten senka seg i heimen.. Sånn at den fekk ligge nesten 2 døgn med litt smaksforsterker før tilberedningen.

 

Ribbe_spare1.jpg

 

Ribbe_spare2.jpg

 

 

Nåe eg skulle sette denne på steiking, så la eg den mes svorsida ned, og helte på ca 0.5 l vatn, sammen med ein løk og 2 gulerøtter... Lot den stå på nederste hakket i steikeovnen på 180 grader, varmluft/grill. Lot den stå 1 time med svoren ned, så 1 time med svoren opp og til slutt ca 15 minutter på 220 grader midt i steikeovnen.

Ribbe_spare3.jpg

 

Spareribs`en lot eg ligge på bunn i steikeoven total ca 1.5 time på 180 grader.. Siste runden på 220 grader med svinribba lot eg den kvile, så satte eg den inn ca 5 minutter før servering. Snudde den kvar gong eg snudde svineribba.

Ribbe_spare4.jpg

 

Sausen laga eg av krafta på svineribba med litt av fettet.. Tok av ca 2 dl med fett, etter siling av grønsaker.. Tilsette ca 3 ss med sennep, litt salt og pepper. Så tok eg å tilsette ca 1 dl fløte og litt Maizena jevner.

Ribbe_spare5.jpg

 

Spareribs`en skjærte eg opp i serverings biter.

Ribbe_spare6.jpg

 

Skjærte opp svineribba i delinga på svoren.

Ribbe_spare7.jpg

 

Så her såg det ut på fatet før servering.

Ribbe_spare8.jpg

 

Og som vanlig blei den kun servert med sur/rødkål og poteter.. Nydelig var det, så dette skal gjentas.. :)

Ribbe_spare9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gjorde nøyaktig det samme selv før jul :)

 

Er godt med litt alternativ julemat når man jobber til daglig med å steike ribbe og servere julemat.

 

Bbq sausen til santa maria fungerer godt med litt modifisering:)

Jeg bruker selv litt appelsinjuice sammen med bbq saus og krydder. jeg koker ned apeelsinjuicen først.

Link to comment
Share on other sites

Ble så frista av tråden din her Mauser, og nå har jeg herma etter deg.

Lagde en litt annen marinade enn du, men fargen var bra identisk.

Gikk bare en tur på kjølerommet og raska med noen saker fra hyllene, blanda ihop og smakte...Mmmm den ble jo god. :)

En dæsj sennep (ca ei spisesje)

To dæsjer ketchup

En dæsj sweet chillisaus

En liten dæsj sitron (på flaske)

Par dæsjer rapsolje

Blanda og rørte denne guffa ei stund, og tilsatte deretter litt juleøl til kruset var fullt, røre røre!

Helte deretter marinaden over ribbeina som hadde fått salt og pepper gnidd inn på forhånd, og strødde over litt løk.

Nå står dette å godgjøres på kjøla sammen med ribba inntil videre.

 

image3.jpg

 

image6.jpg

 

image4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er der noe som er så amerikansk som spareribs? :D

Ja, det måtte da være Coca Colaen det da.

Så hva er vel mer naturlig enn å bruke C-C i BBQ-sausen? :lol:

Her er min oppskrift, et resultat av at jeg en gang bestemte meg for å lage en god matoppskrift med Cola.

 

0,5l Coca-Cola®

3 dl ketchup

1/2 dl eddik (gjerne rødvins-)

4 ss. Amerikansk sennep (eller en annen litt skarp variant)

2 ts. paprikapulver

2 ts. chilipulver

2 ts. salt

1/2 ts. pepper

200g finhakket løk

Smak til med røykaroma (røyksyre eller treeddik heter det vel, og fåes på apotek)

 

Jeg koker spareribsene i dette i ei stor gryte til de er møre.

En del amerikanere liker å "slowcocke" det i ovn i form.

Men jeg foretrekker å ha dem på grillen avslutningsvis, etter at de er kokt møre.

Dette er jo grillmat fremfor noe!

Etterpå, når kjøttet er tatt opp, koker jeg inn marinaden til en deilig BBQ-saus.

I denne er altså røyksyren essensiell! Uten den får du ikke den amerikanske smaken.

Men smak til forsiktig, det er kraftige saker!

Noen synes det blir for spesiellt med denne smaken, men har du prøvd uten blir det bare tamt og du savner noe ;-)

 

Serverer du denne med en god coleslaw (omtrent som hjemmelaga italiensk salat),

hjemmelaga potetmos og kanskje en grilla maiskolbe til så er det som å være "Over There!"

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg akkurat lagt meg til her på sofaen etter at jeg har spist..."Svineribbe og spareribs"... A'la Mauser.

Herregud jeg er mett!

Disse små marinerte beina som jeg stekte i ovnen var helt fantastisk gode, og de simpelthen bare fordampa vekk fra serveringsfatet umiddelbart!

Neste gang skal jeg lage en diger posjon med "bare" disse, trenger egentlig ikke ribbe da.

 

Gidder ikke gå i detalj på hvordan retten ble trylla fram, Mauser'n har jo allerede sunget det ut her...

Men fikk tatt ett bilde av godisene før det gled ned sammen med en boks Hansa julebrygg.

 

Må bare få takke Mr Mauser for måltidet, topp!

 

Her!

 

image0-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

mmm... det så godt ut, men har en ide her. hva med å ta familieribba og skjære vekk svorlaget og så dele mellom ribbeina for og få mere kjøttfulle stykker? hadde det godt bra?

 

Vil tro at man da hadde fått noen skikkelig fine marinerte spareribs med mye kjøtt:D

 

Den kolamarinaden som stod over minner veldig på den som jeg blir servert på jobb innimellom, med både cocacola og røyksmak... Nydelig helsekost for sterke gutter...:D

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg svinget meg på kjøkkenet å laget middag, marinerte nakkekoteletter...MMMM....

Lagde ca samme marinade som tidligere beskrevet i tråden, men bytta sitron med tyttebærsyltetøy og litt appelsinjuice.

Ovnen ble satt på 200 grader varmluft, og da ca en halv times steiking før jeg snudde kjøttet.

På slutten fikk det en liten omgang med grillen.

 

Her har kotelettene ligget i to døgn i marinaden.

 

image1.jpg

 

Her legges de over på rist.

 

image2.jpg

 

Krafta fra steikinga blir brukt i sausen.

 

image4-1.jpg

 

Serverte dette enkelt med poteter, surkål og saus...(masse saus)..

 

image6-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

BLASFEMI!! :shock:

 

Spareribs marineres ikke!

Jo, og det er kjempegodt! Vi spiser dem, men tilber dem ikke!

Blasfemi (fra gresk blasphemein, «å snakke stygt om») betegner gudsbespottelse, men også annen nedsettende eller foraktelig tale om det som (av noen) anses hellig.

Gjennom alle tider har de forskjellige religioner og deres talspersoner (prester eller lærde) forsøkt å beskytte seg mot angrep i form av hån og spott. Om noe er blasfemisk vil derfor være avhengig av ens livssynsmessige ståsted. For noen vil enhver kritisk ytring om den egne religionen være å anse som blasfemi. Også ateistiske posisjoner kan derfor oppfattes som blasfemiske. Blasfemianklager kan derfor brukes til å begrense mange former for religionskritikk, særlig satire.

Link to comment
Share on other sites

Blasfemi (fra gresk blasphemein, «å snakke stygt om») betegner gudsbespottelse, men også annen nedsettende eller foraktelig tale om det som (av noen) anses hellig.

Gjennom alle tider har de forskjellige religioner og deres talspersoner (prester eller lærde) forsøkt å beskytte seg mot angrep i form av hån og spott. Om noe er blasfemisk vil derfor være avhengig av ens livssynsmessige ståsted. For noen vil enhver kritisk ytring om den egne religionen være å anse som blasfemi. Også ateistiske posisjoner kan derfor oppfattes som blasfemiske. Blasfemianklager kan derfor brukes til å begrense mange former for religionskritikk, særlig satire.

 

Hehe.. spareribs er hellige, derom hersker ingen tvil!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...