Jump to content

I kjøleskapet hjemme er det ØL


Thor

Recommended Posts

Som de fleste på chat'en har fått med seg er jeg en ølhund av dimensjoner. Derfor synes jeg at vi trenger en tråd for feinschmeckere av dette edle brygget på samme måte som whiskyfansen har sin.

 

Hvis det allerede finnes en slik tråd så beklager jeg, søkefunksjonen funker ikke med to bokstaver.

 

Uansett mitt favorittbrygg denne sommeren er India Pale Ale (IPA). Det finnes mange engelske produsenter av dette historiske brygget (http://en.wikipedia.org/wiki/India_Pale_Ale), men min definitive favoritt for tiden blir produsert i staten Delaware på østkysten av USA: Dogfish Head http://en.wikipedia.org/wiki/Dogfish_head .

 

IPA'en deres fåes i 3 kvaliteter, 60 minutes, 90 minutes og 120 minutes.

 

Uansett kvalitet er dette et øl for humlefreaks de luxe. En person beskrev for meg at han kjente humle bak øynene sine etter en slurk og at hefeweisen smakte som vann etterpå. Jeg tror dette er nær sannheten.

 

Jeg synes 60 minutes'en er et perfekt øl til mat og fredagskveldsdrikking. Skal man virkelig kose seg så er 90 minutes'en et perfekt valg i mindre kvanta, den ligger på ca. 9%.

 

I skrivende stund nyter jeg en 120 minutes. Den er egentlig mer å regne som en vin enn et øl. Fantastisk fruktig og med nok humle til å skremme alle som tror at Hansa har mye smak tilbake til mamma. Dette er øl som kan lagres i 15-20 år og smake enda bedre enn da det ble kjøpt. Alkoholprosenten ligger på 20% så man drikker ikke en sekspakning av dette stoffet under en tippekamp :mrgreen:

 

60 og 90 minutes er normalt tilgjengelig her, 120 minutes versjonen får man bare tak i på spesialbestilling.

 

Hvem er nestemann til å beskrive et øl man setter stor pris på?

Link to comment
Share on other sites

Jeg setter stor pris på SnakeDog IPA.

Den er godt humlet med citrus-humler.

 

Jeg er faste bestemt på at det beste ølet, lager du selv.

Jeg hadde stort helle med en Witbier i sommer. Det er riktignok et dameøl, men med temperaturene vi hadde i sommer, ble dette ølet satt stor pris på hos venner og kjente.

 

Selv er jeg et HumleHue av dimensjoner... Satt på duetrekk i morgens og fant villhumle. Knasket det like godt i meg. Ble nesten full der jeg satt! :lol:

Fersk humle lukter så godt...

 

 

Ellers pleier jeg å kjøpe Oppgards Golden Ale i sverige. Den er snill og god.

 

BTW: Tror ikke Hansa bruker humle i ølene sine.... :roll::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Carlsberg sort gold er tingen. Ingen over ingen ved siden etter min smak. Men må på systembolaget eller på en av båtene (Sandefjord/Strømstad el.) for og få tak i den. Desverre. :(

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Carlsberg sort gold er tingen. Ingen over ingen ved siden etter min smak. Men må på systembolaget eller på en av båtene (Sandefjord/Strømstad el.) for og få tak i den. Desverre. :(

Eller nærmeste bensinstasjon med polske trailere...

 

Jeg er en lovlydig mann :roll:

Link to comment
Share on other sites

Carlsberg sort gold er tingen. Ingen over ingen ved siden etter min smak. Men må på systembolaget eller på en av båtene (Sandefjord/Strømstad el.) for og få tak i den. Desverre. :(

 

Er enig med deg der. Nå har ikke jeg smakt så voldsomt mye forskjellig da, men av det jeg har smakt er dette en 1'er

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye jeg aldri har hørt om, gitt!

Jeg er lite glad i tilsatt kullsyre, derfor liker jeg draught ale best (beklager hvis jeg surrer, er ikke helt dus med uttrykkene).

Har nesten kuttet ut Guinness etter å ha smakt en orntli en i Irland.

Var på omvisning på Cains bryggeri i Liverpool, og der hadde de mye godt! -Favorittene ble "Victorian" og "Finest Bitter".

Overskuddet av de sesongbetonte sortene ble tappet på flaske og tilsatt kullsyre, og noen av disse burde det kanskje være mulig å få bestilt hit? Prøvde et slikt flasketappet øl -"Fine Raisin Beer", og den var slett ikke dum.

 

Flott tiltak, forresten! Jeg kunne godt tenkt meg å prøve litt flere kontinentaleuropeiske ølsorter, men det er litt mye styr å bestille noe som man kanskje ikke klarer å føre i seg? Fint å høre litt her først, da :)

 

Tillegg: http://www.cains.co.uk/index/articles_view.php?main_cat=1&cat_id=44&article_id=34&logger_name=Cains%20Finest%20Bitter

Hmm, de har visst litt av hvert på boks og flaske..

Link to comment
Share on other sites

I mars 2009 var jeg på klassetur i Berlin. På turen ble 9 forskjellige typer smakt. Vi kjøpte 5 sorter vi ble anbefalt av en "øl-ekspert" på KaDeWe. I øl-avdelingen på KaDeWe hadde de nesten 250 forskjellige sorter øl, også et norsk øl, men husker ikke hvilket.

 

Det jeg mener er det beste ølet, er König Pilsner. Det er lyst og "lett", men fyldig og god på smak!

Link to comment
Share on other sites

Har sansen for Litauiske Svyturys Ekstra, eit meget velsmakende og friskt pilsnerøl. Ellers Havner thy pils fra danmark godt opp på mi liste. I norge e da faktisk Hansa fatøl, Rogalandspils fra berentsens bryggeri og Halling frå aas eg likar best.

Link to comment
Share on other sites

Det er dessverre alt for vanskeleg å få tak i godt øl i Noreg. Øl får og alt for lite merksemd som følgje til mat i høve til vin. Det verste er å koma på julebord der dei presterar å berre ha "Juleøl" i klasse 2 (4,75%). "Juleøl" i klasse 2, som du får kjøpa i butikken kan vera godt øl, men det er ikkje Juleøl! Juleølet skal vera fyldigare og kraftigare. Det er ikkje råd å få til utan at alkoholprosenten er høgare enn det som er lovleg å selja over kjøpmannen sin disk.

 

Favoritten min er nok heimelaga kornøl. Grunnen til det kan vel vera at det er ekstra høgtid når ein får tak i det sidan eg ikkje meistrar kunsten sjølv. Ægir mikrobryggeri sin Rallar set eg og stor pris på og nyttar høvet til å hamstra litt når eg er på dei kantar, dvs Flåm.

 

Ellers er det få ting som kan måla seg med ein pubrunde i London for å smaka ulike real ales ("beer brewed from traditional ingredients, matured by secondary fermentation in the container from which it is dispensed, and served without the use of extraneous carbon dioxide.”), men no vert vel det OT sidan tråden skal handla om det som står i kjøleskapet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja øl har mange spennende smaker! Når jeg er ute å reiser har jeg som hovedregel å drikke det lokale ølet, på den måten treffer man nye smaker og nye mennesker.

 

Her hjemme er Aas fatøl etter min mening av de bedre, og av en eller annen rar grunn synest jeg 0,33 boksene jeg kjøper på taxfree smaker bedre en 0,5 boksene på butikken. Ellers har vi jo et brukbart bryggeri som heter Nøgne Ø, mye spennende og godt derfra, men da må man jo på polet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg setter stor pris på SnakeDog IPA.

Den er godt humlet med citrus-humler.

 

Flying Dog er ikke dum den heller evt. kan man prøve det ølet som fikk meg hektet på IPA, McEwans fra skottland. Ale varianten til McEwans er forøvrig et brygg jeg aldri blir lei av som vinterdrikke. Søt og tykk og rundt 8%.

 

BTW: Tror ikke Hansa bruker humle i ølene sine.... :roll::mrgreen:

 

Det var ikke meningen å antyde det heller, det er mer en referanse til min oppvekst der vi pleide å si at vi drakk Hansa og pissa Tou. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

First thing first: Det er min bestemte oppfatning at øl har det bedre i kjelleren enn i kjøleskapet :)

 

Jeg synes Aass er "best" av de kommersielle bryggeriene her hjemme, men i vår/sommer har Rema 1000 av alle steder hatt meget godt tsjekkisk øl (husker ikke i farten hvilke merker) til høyst kurrante priser.

 

Dermest til dere som liker øl med smak (og ikke brygger selv): Ta dere en tur på polet og kjøp en flaske eller to fra Nagne Ø, gjerne deres India Pale. Billig er det definitivt ikke, du trenger heller ikke like det, men smaker - det gjør det. Det jeg har smakt av det vanlige butikkølet deres har vært litt tynt. Der har imidlertid Atna øl iallefall en knakende god pils variant å by på.

 

Ellers må jeg si at jeg klarer ikke motstå britisk øl med "fine" navn, kom over "Old Peculiar" på en pub i Skottland for mange år siden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg setter stor pris på SnakeDog IPA.

Den er godt humlet med citrus-humler.

 

 

Flying dog er vel bryggeriet, Snakedog er et spesifikt øl derfra. Forøvrig fra Maryland, USA.

 

Ellers så er stjørdalsøl brukbart brygg om man har sansen for røyksmak. Så vidt jeg har skjønt bruker man i stjørdalsområdet samme tørkeprosess på malten som legger grunnlaget for skotsk whiskeys særpreg. Forskjellen ligger vel at til stjørdalsøl tørkes malten ved brenning av gråor, mens i skotland fyres det med torv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke fått med meg at IPA'en til Flying Dog heter Snakedog selv om jeg fant en flaske i øleskapet :oops:

 

Flying dog har noe slikt som 10-15 øl som slutter på "dog" og det skal godt gjøres å huske dem alle. I tillegg så finnes det ørten andre produsenter som har "dog" i navnet. Jeg nyter i skrivende stund en Dogfish Head 90 minutes IPA 8)

 

Til slutt så kan det nevnes at det desverre ikke er alle som har kjeller i huset. I Texas har vi en kombinasjon av veldig flatt terreng og leireholdig jord så vi har ikke kjellere som krever konstant lensing. Følgelig så befinner ølet mitt seg i et dedikert kjøleskap jeg har plassert i audio-video stua og vinene mine befinner seg i displaykjølere som er temperatur-rangert etter rød, hvit og musserende.

Link to comment
Share on other sites

men i vår/sommer har Rema 1000 av alle steder hatt meget godt tsjekkisk øl (husker ikke i farten hvilke merker) til høyst kurrante priser.

Staropramen, I presume ?

Godt øl det, men Krusovice er etter min smak så uendelig mye bedre.

For å få tak i det må du på Systembolaget.

Link to comment
Share on other sites

Til daglig her hjemme går det helst i Guinness og da helst fra fat, men når jeg er på min mors hjemtrakter i Montana går det utelukkende i Pigs Ass Porter fra Harvest Moon Brewing Company i Belt, Montana. Bitter humlesmak og kraftig preg av røstet malt.

 

Edit: Den Tjekkiske pilsen somRema selger heter Bernhard. God til å være såpass lys.

Link to comment
Share on other sites

Til vanlig går det i Hansa, og Frydenlund fatøl.. Det er 2 gode varianter, som ikkje er så sterk humla og som er litt rund og god maltsmak på.

Øl frå Ægir bryggeri i Flåm, er eit knallbra øl, dei har vel 5 sorter med øl dei lager, og alle er flaskegjæra, hvis eg ikkje husker feil...Erdringer wiessbier, synst eg er eit veldig godt øl. Flaskegjæra øl generelt, fordi at då får eg ein tilnærming mot heimebrygga øl..

 

Ellers så er det flust i Tyske ølsorter, som eg har rulla meg rundt i ( bokstavelig talt ) men eg har ikkje spesifikke sorter som utmerker seg..

Men det beste etter min meining er eit heimebrygga øl, med helst lite humle, ein anelse søtsmak og ein rund og god fyldig maltsmak, som får ein smørbukk karamell til å smake som ein skosåle i forhold...

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg tilgode å få en øl jeg IKKE får ned :D . Jeg tror det er mye snobberi ute å går, akkurat som med vin og brennevin. Men jeg har latt meg blindteste med de vanligste pilsmerkene i butikken, så som Ringnes,Frydenlund,Aass, Lysholmer,Tuborg... etc. Jeg har problemer med å skille de ut, men en har jeg tatt på litt 'hardere' smak, som jeg liker, Så RINGNES er mitt merke :)

Link to comment
Share on other sites

Hefe Weissen er eit nydeleg øl. Svakt kryddra med koriander og bryggja med 50% kveitemalt. Herleg!

Berliner Weisse er av ein klassisk øltype i verden. Spesielt og utruleg godt ein varm sommar dag.

Dette er øltypar som ikkje har bitter karakter. Gjer ein rett i å samlikna denne øltypen med IPA?

IPA er øltypen med fruktig og kraftig humle så det ljomar. Skulle engelskmennene få segla øl til India med seglskutene så framtvinga denne lærdommen seg, nemleg humle som konserveringsmiddel, ikkje som smak. Mange interessane humlesmakar som veltar seg bak i ganen. Sukk!

 

Barley Wine

Øl eller vin?

Det er øl som smakar like sterk som vin, og blir servert i vinglas.

Kva med Blå Chinmay og Rochefortost? Flaskene har årgangsmerke og kan lagrast. Beste serveringstemperaturen er 18 grader.

Smak Lambic, Gueuze eller Kriek.

Det fins eit utal av godt øl med komplekse smakar.

 

Personleg likar eg godt øl frå mikrobryggjeri. Dei er ofte meir smakfulle og har mange fine personlege karakterar.

Laurdag bryggja eg 100 liter med Imperial Stout. Denne øltypen blei kjent som russisk stout då brittane leverte det til tsaren sitt hoff under Katarina den store.

Om to år vil det ølet vera ein fryd i små cherryglas saman med sjokoladekake eller innhaldsrik fruktkake.

Alltid noko godt å sjå fram til.

Link to comment
Share on other sites

Når det er snakk om Hefe er det uten tvil Paulaner som det går mest av her. Til nøds så har vi en lokal variant fra Shiner Breweries, men jeg foretrekker egentlig bokkølet deres.

 

Som du er inne på her så finnes det mange bruksområder til de forskjellige øltypene. Å benytte heavy belgisk kloster til blåmuggost er en gammel klassiker, det samme er å benytte en lys lager, f.eks. Kirin eller Hite til sterkt krydret asiatisk mat eller Corona eller XX til meksikansk, for sistnenvte så heller jeg personlig mot Negra Modelo (mørk lager) evt. Modelo Especial som er den lyse varianten. For Hot curry har jeg fått faktisk fått smaken for Kingfisher, som jeg ikke klarte å like i mange år før jeg omsider fikk smaken for indisk øl.

 

Stout i alle varianter blir mest brukt til kosedrikk for min del eller som dessert eller apertif. Jeg drikker vel mest St. Peter samt Youngs Oatmeal og Dbl. Choc. i tillegg til den vanlige Guinness'en.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke veldig bevandret i utenlandske pils / øl sorter.

Men er jeg en svipptur i Danmark eller tyskland er det stort sett Royal det går i.

Da helst den blå utgaven. Mener den finnes i grønn og rød samt en jule utgave i tilegg.

Alle godt drikkelige både til hverdags og fest.

Ellers er jeg enig med Graahund at sort gull slettes ikke er vondt....

Link to comment
Share on other sites

Mitt forhold til øl kan umulig beskrives med noen fattige linjer på et internettforum, men jeg prøver meg på en kort oppsummering av mine personlige meninger, erfaringer og følelser.

 

Norsk, dansk og tildels svensk øl holder generelt høy kvalitet og står ikke tilbake for det man finner på kontinentet. Tsjekkisk øl anser jeg som en smule oppskrytt - stort sett godt, men ordinært og uspennende (og svakt, til tross for at de fleste lar seg lure av at tsjekkerne angir "styrken" i grader, ikke prosent). Jeg takker ikke nei til en duggfrisk Krušovice eller Kozel til tsjekkisk pris, men jeg ser ingen grunn til å drikke importert tsjekkisk pils her hjemme.

 

Polsk og russisk øl har vært en positiv overraskelse - spesielt er russisk ferskøl noe jeg håper jeg får anledning til å utforske nærmere. Tysk øl er spennende nok til at det burde fått et avsnitt for seg, men siden det er så godt kjent, nøyer jeg meg med å trekke frem noen av favorittene: Spaten (pils), Weihenstephaner (Hefeweizen) og Sion (Kölsch). Jeg håper for øvrig at nordmenn etterhvert får øynene opp for Kölsch som et alternativ til de lette pilstypene som oversvømmer landet vårt om sommeren.

 

Nederland som ølnasjon forbigår jeg i stillhet. Pils er pils nesten uansett hvor man befinner seg, og nederlenderne har bidratt med lite, bortsett fra å eksportere Amstel og Heineken til alle verdenshjørner, lisensbrygget under annet navn og kamuflert som lokalt øl. Forresten fortjener de vel den tvilsomme æren for å ha oppfunnet den supersterke pilsen, og jeg må noe motvillig innrømme at f.eks. Grolsch Kanon (11,6 % alk.) faktisk gjør seg godt når man febrilsk prøver å få liv i grillen på en vindfull og altfor kald sommerdag. Søreuropeisk øl har jeg heller ikke mye å si om. Av "industriølene" anser jeg portugisiske Sagres som det beste, mens korsikanske Pietra, brygget delvis på kastanjer, er noe av det mer spennende.

 

Skal man finne virkelig spennende øl i Europa må man bevege seg bort fra undergjæret øl og reise til Belgia. Gjennom en god venn og kollega i Gent var jeg så heldig å få prøve det legendariske Westvleeteren for noen år siden, og siden har jeg vært hektet på belgisk øl. Nå er Westvleeteren bortimot umulig å få tak i, men heldigvis finnes det øl fra Rochefort, St. Bernardus og Kasteel som smaksmessig ligger i samme gate. Polet her hjemme har vært flinke til å ta inn belgisk øl - interesserte kan f.eks. prøve Rochefort 12 eller den lysere og lettere tripelen fra Slaapmutske. Begge er blant mine absolutte favoritter, sammen med Kasteel Brune, som ennå ikke finnes i polets utvalg, dessverre. Gueuze og Lambic har jeg ennå ikke lært å sette pris på, men det kommer sikkert.

 

Jeg drikker med glede både irsk stout og engelsk bitter, men det er langt mellom de smaksmessige overraskelsene. Fuller's og Young's har i siste årene kommet med noen gode og litt spennende ales, og butikkjeden Marks & Spencer har under sitt navn en IPA som overgår alt annet britisk butikkøl som jeg har vært borti. Engelsk eplesider er også noe jeg setter stor pris på, men det blir et annet kapittel.

 

Jeg er evig takknemlig overfor amerikanerne som startet mikrobryggeritrenden og "gjennoppdaget" øltyper som IPA, amber og porter. Jungelen av amerikanske mikrobryggerier har jeg såvidt begynt å utforske, og kvalitetsmessig står de i sterk kontrast til de store kommersielle aktørene der borte. Shiner og Sam Adams tilhører muligens siste kategori, da de har en viss utbredelse, men de leverer likevel godt øl.

 

En av de mer spesielle ølopplevelsene mine var i Beijing i fjor, da jeg bestilte en flaske Yanying og kelneren smilende svarte "Would you like your beer warm or cold, sir?" Jeg gikk for kald, siden det var bortimot 40 grader ute. Jeg lærte senere at kineserne foretrakk ølet romtemperert om sommeren, og gjerne oppvarmet om vinteren.

 

Jeg er så heldig å få reise endel i forbindelse med jobben, men her hjemme holder jeg meg for det meste til norsk eller annet skandinavisk øl. Av pils foretrekker jeg Dahls (ja, nemlig!), kanskje mest fordi jeg er skaptrønder og tilbragte endel studieår i Trondheim. Det blir en harrytur til Sverige i ny og ne, og da er det helst Arboga eller Mariestads jeg fyller kvoten med. Handler jeg øl på polet, går det helst i ale fra et av småbryggeriene - jeg er veldig svak for Håndbryggeriets IPA og Ardenne Blonde, samt danske Raasted Imperial Stout - eller kanskje noe belgisk hvis jeg føler meg rik. For det er ikke hver dag jeg er øltørst nok til å betale nesten 70 kr for en 0,33l flaske med Rochefort 12. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker det som er godt i glasset, enten det er vin , whisky eller øl. Jeg blant mine favoritter er: Belgisk klosterøl/trappistøl, Paulaner Hefe-Weissen til en varm sommer dag og Frydenlund Fatøl til "hverdags"....

 

Arrogant Bastard er også en interessant øl: http://www.stonebrew.com/arrogantbastard/index.php

 

Legg merke til beskrivelsen av ølet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå er det en Hansa pilsner i glasset. Jeg er dog ikke helt fornøyd, jeg mener bestemt at Hansas pilsnerøl hadde en helt bestemt og karakteristisk bitterhet før i tiden, som klart skilte dette ølet fra andre pilsnere. Jeg vet ikke når dette gikk tapt, eller er det mine egne smaksløker som har gått heden grunnet manglende røyking?

Link to comment
Share on other sites

.............. Ellers så er stjørdalsøl brukbart brygg om man har sansen for røyksmak. Så vidt jeg har skjønt bruker man i stjørdalsområdet samme tørkeprosess på malten som legger grunnlaget for skotsk whiskeys særpreg. Forskjellen ligger vel at til stjørdalsøl tørkes malten ved brenning av gråor, mens i skotland fyres det med torv.

Mmmmm - nå fikk jeg nesten julestemning :roll:

Er ikke skikkelig jul uten litt godt maltøl (Stj.øl) :D

 

Var forresten på Ølskolen til Ringnes i Oslo en gang.

Da de ulike typene malt ble sendt rundt utbryter ei venninne; "Ååå - det lukter jo Cato jo!"

Hun kjente igjen lukta fra maltøllet jeg bruker å ha med meg tilbake etter jul.... Hun som holdt kurset så bare litttt undrende ut..... :lol:

 

Skål - mvh Cato c",)

Link to comment
Share on other sites

testa en Dark Horizon fra Nøgne Ø i kveld... det var smakfulle greier. Delte ei halvflaske med en kamerat og det holdt egentlig for en kveld, i hvertfall med så kraftig øl. Er forsåvidt en stor fan av Imperial Stout og Imperial Brown Ale fra samme bryggeri. Også veldig glad i Temptation fra The Durham brewery :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye fancye å sikkert mye gode ølsorter.

Jeg har akkurat stabla 30 0,5 bokser med tuborg i det lille kjøleskapet mitt, synes ikke det er såå værst (jeg er ung å har akkurat kjøpt blaser, resten sier seg selv). :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Guinness er det den foretrukne nytelsen jeg får tak i i vanlig butikk.Murphy's stout som overgår Guinness i smak men er lenge siden jeg har sett i butikk :? . Stout på boks er jo ikke i nærheten av en som er tappet med mye kjærlighet i en irsk pub, men det lesker jo strupen..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...