Jump to content

Whisky


Kobble

Recommended Posts

  • 1 month later...
Eg kaller det bare rottegift

 

Smak og behag, enkelte er mindre utviklet på det omerådet :lol:

Spøk til side så føler jeg litt strammere whisky gjør seg best bittelitt vann(old News), dette gjør mer forskjell enn mange tror.

Her i huset ble det kjøpt inn en stk Balvenie Triple Cask, en Stk Balvenie Caribean Cask (spennt på den) og en Nikka from the barrel, den siste er Japansk 50% som ble impulskjøpt på taxfree.

Regner med det meste blir konsumert i gode venners lag utover sensommern og høsten.

Link to comment
Share on other sites

Smak og behag, enkelte er mindre utviklet på det omerådet :lol:

 

Det kan hende.. :shock: Men etter å ha jobbet med mat og drikke i mange år, tviler jeg på at det er problemet :-?

 

Men jeg vokste opp på den tida da det florerte med dårlig hjemmebrent, og den ble ikke akkurat drukket med velbehag, men mest for å bli full. Slik føler jeg det er med disse tjære-fusel whiskyene fra øyene også.

Og det er ikke at jeg ikke har prøvd. I over ti år har jeg kjøpt og smakt forskjellige av sorten, men det vil seg bare ikke. Den siste jeg kjøpte var på anbefaling for nybegynnere på flyplassen i Gatwick i London (Ardbeg 10 år), og den er fortsatt halvfull etter snart et år. Selv ikke venner og familie vil ha sorten når jeg prøver å spandere en dram.

Har prøvd med litt vann, med mye vann, med masse is og med Cola. Det siste endte opp med å ødelegge colaen, så det gjør jeg ikke igjen.

Nei, kos dere med Islay whiskyen deres, men jeg har gitt opp! (PS! Jeg drikker ikke dårlig hjemmebrent lenger heller:-)

 

olafen

Link to comment
Share on other sites

 

en Stk Balvenie Caribean Cask (spennt på den) .

 

Fortell hvordan den var a! Tripple cask er jo dustete god, så denne her har jeg siklet på å prøve en stund!

 

I morgen er det den internasjonale whisky-dagen så anbefaler alle å fylle glasset noen ganger med brune dråper :D

 

Jeg for min del, kommer til å handle inn en laga 16, Laphroaig QC og en balvenie tripple wood til påsken. Er standard hyllevare i huset, men blir jævlig fort tomt! :D

Link to comment
Share on other sites

Fortell hvordan den var a! Tripple cask er jo dustete god, så denne her har jeg siklet på å prøve en stund!

 

I morgen er det den internasjonale whisky-dagen så anbefaler alle å fylle glasset noen ganger med brune dråper :D

 

Jeg for min del, kommer til å handle inn en laga 16, Laphroaig QC og en balvenie tripple wood til påsken. Er standard hyllevare i huset, men blir jævlig fort tomt! :D

 

Kommer med en rapport når den er prøvesmakt, dette blir enten iløp av høsten.

Når jeg tenker meg om tror jeg ikke jeg har smakt triple casken heller, har vel kun smakt Doublewood og single barrel fra Balvenie tidligere, Doublewooden er også latterlig god.

Hadde ei flaske triple cask som skulle være med på fjellet i fjor, bunn datt ut av papphylsa når den skulle ned i sekken, resten kan en jo tenke seg, var på nippet til å gråte en skvett da :cry:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Røyk på et par flasker med Glenfarclas 105 Cask Strength når jeg var ute på reise i juni. 60%

 

Ble egentlig negativt overrasket over den. Forventet masse smak og karakter som man vanligvis får i GF-flaskene, men styrken på 60% overdøvet mesteparten av aromaen. Normalt bruker Cask Strength flasker å være ganske balansert på tross av høy alkoholgrad, men denne ble "bare" sterk.

 

Men greit å ha i skapet :)

 

Skal ut å reise igjen om noen uker, og tar med noen flasker med Jura hjem.

Link to comment
Share on other sites

Ikke smakt den, men støvete glass ødelegger også en god whisky. Høres kanskje snobbete og teit ut, men det gjør i allefall noe med lukta.

Så om man vasker dem og ikke tørker glassene etterpå, så burde i allefall det være ok.

 

Laphroaig destilleriet nevnt litt lengre opp er forøvrig overraskende lite sånn rent fysisk, m.t.p hvor mye god whisky de lager. Kjipt ikke flere her til lands har bevilgning til å drive med denslags.

Mikrobryggerier for øl er det i ferd med å bli flere av enn det er dyktige bryggere, slik at kvaliteten generelt er i ferd med å gå ned. Nå bør vi i stedet få i gang litt whisky produksjon ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ramla plutselig over denne tråden, og det ser jo ut som om noen av kammerets medlemmer er glad i god drikke :D

 

I svenskjakta hvert år er Yamazaki 18år fast følgesvenn. I tillegg til denne pleier vi å ha med en "joker".

I fjor ble det en 21 år gammel Glendronach. Den var meget god!

 

2014-08-28%2009.08.31.jpg?raw=1

 

I år var jeg så heldig og fikk tak i en Kavalan solist vinho barrique! Denne blir morro å prøve. Rimelig frisk styrke, med sine småfrekke 59,6%!

 

2015-08-17%2020.57.20.jpg?raw=1

 

- KapteinTJ

Link to comment
Share on other sites

Mikrobryggerier for øl er det i ferd med å bli flere av enn det er dyktige bryggere, slik at kvaliteten generelt er i ferd med å gå ned. Nå bør vi i stedet få i gang litt whisky produksjon ;)

 

En av dine utflyttede medtrøndere gjør nettopp det på baren Himkok i Oslo. Du vet at ølbrygging er blitt for vanlig og kommers når hipsterne hiver seg på å lage snobbete heimert... ;-)

 

For øvrig må jeg si at jeg ikke helt skjønner greia med whisky som er gammel nok til å ligge med; vil jeg ha noe som smaker polert og fløtekrem så har jeg cognac i skapet! ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

For øvrig må jeg si at jeg ikke helt skjønner greia med whisky som er gammel nok til å ligge med; vil jeg ha noe som smaker polert og fløtekrem så har jeg cognac i skapet! ;-)

 

Det er nettopp det som er saken; det skal ikke smake polert fløtekrem :wink:

Vanskelig å forklare, men enkelte at de gode fra vesterøyene dufter faktisk nesten bedre enn de smaker.

Minner meg om sol, vind og sommer over røsslyngheier i havkanten, hvor en aner tjæreduft fra nærmeste båtnaust :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Riktig gammel vellagret cognac er faktisk litt lik Islay whisky sånn rent opplevelsesmessig..

 

Duften er sterk og kompleks....ta en liten sup og la den rulle over ganen......så eksploderer smaken over hele munnen....og den holder seg faktisk i mange minutter..

 

Min tolkning av Sverre Braastad 100 ans, 1899 - 1999

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ulempen med å samle på whisky har akkurat slått meg ganske hardt i hodet. Min egen alder tatt i betraktning og hvor mye whisky jeg har "samlet" og hvor mye ( lite! :overrasket: ) jeg egentlig drikker av brennevin så har jeg vel valget mellom å bli alkoholiker før jeg kryper ned i furupenalet eller å la arvingene få slåss om herlighetene! :roll:

 

Begge alternativene synes meg lite greie!

 

Nei man må drikke jevnt og ikke la lagrene bli for store! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå er alkoholreklame forbudt men det må jo være lov å forsiktig antyde at den "slett ikke er dårlig"! :winke1:

 

Jeg hadde en, for en stund siden! :crazy:

 

Den bør kunne leske både Speyside elskere og Islay folket. På en måte moderat og snill men samtidig med særpreg og karakter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Tre år siden noen postet i denne tråden. Har kammeret blitt infisert med avholdsfolk? 😁

 

Jeg har gått gjennom hele hetvins-finish linja til Glenmorangie mfl. for lenge siden, men har aldri testet Laphroaig’s versjon. Følgelig ser jeg fram til å ta hull på en PX Cask jeg fikk med meg fra Frankfurt her om dagen. 

 

Laphroaig 10 år har vært standard utrustning i barskapet mitt i 25 år, så jeg tviler på at Sherry finish versjonen kommer til å smake vondt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg fikk denne flaska i julepresang fra fruen i en søt liten foret trekiste med autograf av Master Distiller på flaska. To billetter for VIP tur og prøvesmaking på brenneriet fulgte med.

 

Cowboy-tappingen til Garrison er fra et par av de beste tønnene de har produsert det året og blir bare solgt i noen få tusen eksemplarer. Dette er Bourbon på godt over 60% som anbefales å drikkes ufortynnet, siden smaken er så intens at den dekker over alkoholinnholdet. De fleste flaskene forsvinner i distributørleddet til samlere. Den har kommet på topp i tester en del ganger. Jeg strever litt med å finne en anledning til å åpne en flaske Bourbon som ville kostet over 2000 kroner på tax-free’en, men i mellomtiden kan jeg leske meg med en av de vanlige utgavene deres, som jeg fikk som presang fra noen andre. 

 

Texas Bourbon er kommet alvorlig i skuddet de siste årene  med et hav av nye brennerier. Produktene beskrives som langt mer intense og sødmefylte enn tradisjonelle Bourbons fra Kentucky, Tennessee osv. pga. av at varmen her påvirker hele produksjonen fra åker til lagring på tønne.

 

Jeg er klar over at det finnes en del snobber som ikke regner Bourbon som whiskey. Personlig mener jeg man går glipp av veldig mye hvis man ekskluderer enkelte av de ulike whiskey-dialektene. For eksempel irsk whiskey er noe jeg aldri blir lei av.

765A8C8B-D3E6-429F-8C36-9358DFD291E0.jpeg

Edited by Thor
Skriveleif
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det som er for salg av bourbon i Norge er ikke noe særlig og kommer ikke opp mot de gode skotske. Egner seg til whisky sour men lite anner.

Jeg har en flaske Makers Mark på mitt lager, har stått lenge og blitt flaskemodnet, men jeg må vel snart avlive den.

Ardbeg Perpetum er målestokken min fra Isley.

Link to comment
Share on other sites

Kommer vel an på hvor mange som er med på å drikke av flasken. Jeg er nå heldigvis ikke kommet så langt at jeg sitter alene å drikker.

Forresten skrev jeg på reklareringsskjemaet sist jeg fornyet sikkerhetsklareringen min at jeg var glad i en dram men det hjalp ikke jeg ble allikevel klarert.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Akkurat det der er relativt stigmatiserende ovenfor introverte. I nettavisene er det f.eks innimellom artikler av typen....er du i faresonen for alkoholisme....sjekk disse faresignalene. Så er det alltid ramset opp "drikker alene". Hva mener de egentlig med det?, jeg er temmelig langt ut på skalen introvert og har ikke lyst til å være sammen med andre folk i noe særlig stor grad. Betyr det at jeg ikke har lov til å drikke fordi det kun er lov til å drikke når man er to eller flere?

Eller er er det egentlig "drikke seg full" de mener? Altså at det er lov til å drikke litt øl når man er hjemme på fredag eller lørdag og ser på TV så lenge man ikke har hjemme alene fest? 😆

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Nei dette tror jeg ikke det er enkelt å gi noe bra svar på. Men jeg er med i en gjeng/gruppe som verdsetter god Whisky 6-8 stykker. Vi møtes 5-6 ganger i året å drikker en flaske. Vær si tur å fremskaffe en skikkelig godbit. 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Eg får banne litt i kirka eg då 😁

Men dei siste åra har eg hatt mykje glede av å utforske japansk whisky. Nikka coffey grain er blitt min nye favoritt. Den koster litt, men ikkje skjorta. Tilsett ein dråpe vann og ein kan sitte og lukte å kose seg med eit glass ein heil kveld 😊

Forleden jobba eg som guide og fekk ei flaske  hibiki suntory av ein kunde. Det var også ein fantastisk whisky, men vanskelig å oppdrive her til lands- so den drikkast med andakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...