Jump to content

Elgstek sous vide


V111

Recommended Posts

Krydre og la ligge i noen timer, svi den av på hard varme så vakumpakke. Dette kan du gjøre i lang tid i forveien. Har laget mat som har ligget ukevis i vakum. Tid er litt vanskelig og si. Kommer ann på størrelsen på steika. Men legger du den i 70 graders vann så kan den nesten ligge over natta:) Men du får poser med hull til steketermometer. Termometer er ett must for 100% resultat.

Jeg liker også og svi den av etter at den er "kokt", blir litt "vassen" vist ikke.

Beste og møreste biffen jeg har smakt lå i 60 graders vann i 7 timer før jeg spiste den:)

Synes personelig sous vide er den beste tilberednings måten.

Link to comment
Share on other sites

Dette forstår jeg ikke...hvorfor må man ha steketermometer?! Hele poenget med sous vide er jo at kjøttet får samme temperatur som vannet, varmere blir det jo ikke om det så ligger til neste år! Avhengig av tykkelsen på kjøttstykket tar det noen timer å nå innstilt temperatur, og så blir resten kun mørningsprosess. Man har en del å gå på før den ligger for lenge, men skjer det er det ikke noe gøy. Husker en gang med noe lammekjøtt... Føltes som å spise en pappeske som hadde ligget ute i regnet noen dager. Men sous vide er knall. Er nettopp ferdig med en biffmiddag (okse indrefilet) som lå i tre timer på 57,5 grader før den ble kjapt svidd i stekepanna (enig renegade77, viktig å få litt steke-feeling etter vannbadet)....himmelsk! Synes 70 grader høres mye ut, men jeg er nok litt "vampyr" av meg, og stek er jo noe annet enn biff.

Link to comment
Share on other sites

Steketermometer er vist du vil speede opp prosessen litt. bruker poser som tåler 120C` og bruker da og hive dem i stekeovnen i stedet for vannbad.

Poser som tåler høy temperatur er og annbefale. Har brukt di litt tynnere posene og di kan sprikke vist du har lastet mye i dem eller har litt høy temperatur på vannet. Og så er di ubrukelige og fryse. Tykke er best synes jeg.

70C`er lys rosa uten så mye "blod". Mange som får krupp når dem ser litt blodkraft på talerken. Jeg liker den på rundt 60-65 selv.

 

Her er en fin link om sous vide:)

http://www.sousvideakadamiet.no/velkommen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...