Jump to content

I kjøleskapet hjemme er det ØL


Thor

Recommended Posts

Var nylig på ølkurs på to rom og Kjøkken i Trondheim.

12 øl å smake på, detter 3 nye sammen med 3 retter mat. Likte det meste, men den jeg likte aller best var Blast!, en DIPA fra brooklyn.

naturligvis kun mulig å få tak i på noen spesialpol. Samt nevnte restaurant og sikkert et par andre steder. Anbefales! Både ølet og kurset.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Et av de mer aparte bekjentskapene jeg har fått denne sommeren er Alaskan's Jalapeno Imperial IPA.

 

Alaskan-Jalape%C3%B1o-Imperial-IPA.png

 

Det høres nærmest perverst ut, men den tørre røyksmaken fra Jalapenopepper balanserer humlen i en Imperial IPA nærmest perfekt. Jeg får ikke nok av denne øltypen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En sekser med tallerøykt IPA fra Ölgerdi Egill Skallagrimsson ble medrasket på taxfreen i Keflavik. Smaksnoter kommer når jeg får anledning til å smake på brygget. I hine hårde, da maltet ble tørket i turken, røykhuset, ble det alltid røyksmak på ølet i større eller mindre grad. Enkel som jeg er så likte jeg det. Men dersom islendingene har røykt malten like mye som tallerøykt hangekjøtt, kan det godt hende at det blir i meste laget. Den som ikke vet hva talle er bør google det, sånt er almenkunnskap blant oss som er av bondeslekt. Fortsettelse følger.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Da aperitif.no skrev dette om Kinn Svartekunst: "Kullsvart. Intens med stor dybde, veldig mørke toner. Stor munnfølelse, flott syre, veldig rik og god med masse deilig søt lakrisaroma, deilig fedme, rik stil, lang ettersmak. Bruksområde Meditasjon. Vurdering Et sinnsykt flott øl." kunne ikke jeg sykle forbi polet uten å stoppe og etter en barnebursdag, selv om barna begynner å bli store og uforskammet veloppdragene, kunne jeg ikke la denne forbli usmakt. Og hva mer skal jeg tilføye?

 

Så mye smak i en flaske. Endelig noen som har skjønt at kullsyre stort sett bare er i veien. Flasken er såpass stor at det kan være fint å ha noen å dele gleden med, for det er virkelig mye smak her og den varer lenge. Lenge. Ut i fra farge og smak lever den opp til navnet sitt. Dark was the night.

 

Det skal, i følge etiketten, være en "Foreign Extra Double Imperial Russian Export Stout Porter". Oh dear! I praksis betyr vel det noe slikt som at hvis en Guinness er på grensen av hva du liker, så er denne langt over.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nuvel.. Synes den fører seg inn i rekken over kjedelig industriell lagerøl. Smaker metall.. men det ser det jo ut til at du liker ;)

 

 

Men jeg bør kanskje ikke si noe, nå i jula har det gått mye i krydderøl som jeg lager selv. Ut fra omsettningen i familien, er det bare jeg som liker det. I tillegg er det strengt tatt ikke øl i det hele tatt..

Til i morgen har jeg spart unna siste flaske av en batch IPA jeg laget i høst og Nøgne Ø's Underlig jul (som jeg ikke har smakt). Gleder meg :)

Link to comment
Share on other sites

Nuvel.. Synes den fører seg inn i rekken over kjedelig industriell lagerøl. Smaker metall.. men det ser det jo ut til at du liker ;)

Jeg liker metal veldig godt :mrgreen: men synes ikke denne smaker det....

Men, det er kanskje bare innbilning, men synes den smaker enda bedre på flaske i Spania :overrasket: men mulig det er ferien som gjør det :lol:

Link to comment
Share on other sites

Oppskriftene til Gahr Smith-Gahrsen blir skjelden feil. Antar det var denne;

Yuletide Ale Gahr Ed. 

25 liter

OG: 1067-70

FG: 1018-22

IBU: 45 (Noonan)

 

5,15 kg Thomas Fawcett pale malt, 5,3 EBC

500 g Thomas Fawcett amber malt, 90 EBC

400 g Thomas Fawcett caramalt, 30 EBC

400 g Thomas Fawcett dark crystal malt, 300 EBC

100 g Thomas Fawcett chocolate malt, 1175 EBC

300 g Billingtons molasses sugar (mørkt brunt sukker, mørkere enn muscovado)

 

54 g East Kent Goldings, pellets, 6,4 %, 60 min.

25 g East Kent Goldings, pellets, 6,4 %, 15 min.

25 g East Kent Goldings, pellets, 6,4 %, 2 min.

 

¼ ts ingefær, malt, 2 min. (kan sløyfes)

5 g indiske korianderfrø, malt, 2 min. (kan sløyfes)

¼ ts allehånde, malt, 2 min. (kan sløyfes)

10 g ferskrevet appelsinskall, 2 min. (kan sløyfes)

 

Gjærnæring, 15 min.

Klaringsmiddel, 15 min.

Gjær: WLP002, 028, 013, WY1318, Nottingham dry, Safale S-04

Mesking: 65 °C i 60 min., 77 °C i 5 min. Ev. 66 °C i 90 min.

Koking: 90 min.

Gjæring: 17-20 °C i 14 dager, lagring på 4-15 °C i anslagsvis 8 uker. Kan drikkes før og tåler mye lengre lagring.

 

Generelt så har Gahr temmelig heftig effektivitet, man vil trolig ikke oppnå det samme med f.eks Speidel. Så kan være lurt å justere hans oppskrifter deretter, altså "mer av sekken og mindre av bekken" eller erstatte noe pale malt med DME.

Link to comment
Share on other sites

I mitt kjøleskap er det definitivt øll. I følge Ivar I Pondus staves øl med to l-er når det er I flertall :mrgreen:

Begynte å brygge selv I større skala for et drøyt år siden, og setter aldri på under hundre liter. Årets juleøll ble en fest av smak, og har av kritikerne (dårlige kamerater) fått terningkast 6.

Skal heretter kun gå for corneliusfat siden det er mye enklere og sparer mye arbeid. Smaksmessig er det også bare vinn vinn med den løsningen. Mine bryggebrødre I området sliter sterkt med den løsningen siden fruentimmere flest ikke tillater egne ølskap med tappekran I front. Som innbarket ungkar ser jeg at det bare er bakdeler med å leve I et strengt regime som det. De får ikke sex de heller :mrgreen::mrgreen:

Har kjelleren full av tidligere brygg av tsjekkisk pils, iPA og Dortmund export. Ser ut som det er umulig å brygge øl av dårligere kvalitet enn det en må betale blodpris for på pol eller butikk...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har funnet ut at jeg ikke tør ha ølet mitt i kjøleskapet lenger; så hardt som ØKH-mini slamrer igjen døra tror jeg det ville dødd en raskt og smertefull død.

 

Jeg har investert i en kjøleboks fra Biltema (http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluft ... oks-49513/), som står i råkjelleren. Der får ølet bo, i fred fra slamrende kjøleskapsdører, og ikke minst stående. Fungerer ypperlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hvor mye humle har du tenkt å bruke Chiefen?

 

Hadde planer om å brygge den selv, men synes det ble nesten meningsløst lite humle når jeg nedskalerte oppskrifta (en smule) til 50L. Så planen stoppet litt opp når jeg ble usikker på det der, men mulig det skal være såppas lite perle og simcoe.. :?

Mineralene tenkte jeg å droppe, kanskje bare ta i litt kalsiumklorid.

Lervig Lucky Jack

 

Batch size:  18.000 net

Total grain:  3.500 kg

 

Anticipated OG        11.5 % Plato

Anticipated EBC      14.0

Anticipated IBU      29,0

Anticipated RDF      66,5

Anticipated Alc. Vol.  4,70 %

 

Brewhouse Eff. Calcutated at      90%

 

Grain

3000 kg Pilsner malt

200 kg Carapale 10

200 kg Caracrystal 150

 

Mash

Mashing-in liquor 11.500l at 52C (3,2 L : kg malt)

 

Protien rest:            50°C – rest 15 mins 

                        Step up 1C : minute 

Saccharification rest 1: 67°C- rest for 20 mins

Saccharification rest 2: 72°C- rest for 20 mins

Mash off:                78°C- rest for 5 mins

 

Hops

0,5 kg Simcoe first wort hop, 90 mins

2,5 kg Perle T45, 10% AA,    60 mins

lower the pH to under 5,1 before finish hops are added, ( 3 L lactic acid, 1,5kg CaCl)

25  kg Amarillo, pellets T90  15 mins

25  kg Chinook,  Pellets T90  5 mins

15  kg Citra,    pellets T90  5 mins

15  kg Citra,    dry hop after primary fermentation – at fermentation temp            

 

Evaporation rate: 10%/hour

Pre-boil wort size: ? 

Boil time: 60 min

Pre-boil gravity: 10.4 % plato

 

Minerals

6600 g Calcium chloride added to mash water

  3 l Lactic acid added to mash water

  9 g Zink sulfate (antar dette tilsettes under koking)      

  2 ml/ 1000L Anti foam add at 95C prior to boil 

  4 g per HL Protafloc Granules - in last 15 mins of the boil

 

Fermentation

WhiteLabs Californa Ale – 21C final gravity around 2.6Plato / 1 L / HL 

(Pitch wort at 25C to allow the lag time to not go to cold in room) Ferment at ambient pressure close tank at 4P left in green beer.

 

 

Filtration/Carbonation 

Brite filteration/>4.0 haze

 

 

Packaging 

CO₂ 4.80g/l in tank for cans/flasker, 5,1 for tank truck or fat

Link to comment
Share on other sites

Lucky Jack

OG: 1046 FG: 1008-10

IBU: 34 ABV: 4,7%

BV1

: 1.74 BU/GU2

: 0.74

Volum: 25 liter ME3

: 75%

Malt

4,36 kg Pilsnermalt

310g Caramalt 30 ebc

100g Crystal malt 120 ebc

Total: 4.7 kg

Humle

3g Perle, 9,4 %, 60 min

30g Amarillo, 12%, 15 min

30g Chinook, 11,6%, 5 min

15g Citra, 12%, 5 min

20g Citra, tørrhumle

Total: 98g

Gjær

White Labs WLP001 / Wyeast 1056 /

Safale US-05

Mesk:

Innmesk på 52°C, 67°C i 20 min, 72°C i

20 min, 78°C i 5 min.

Alternativt 66°C i 60 min, 78°C i 5 min

Start med 25 liter vann på 68°C, når man

tilsetter malten vil mesketemperaturen

synke til ca. 66°C. Mesk som anvist. Skyll

med 8l vann på 79°C for å ta høyde for

vanntap til malten og avkok. Da vil man få

et kokevolum på ca. 28 l.

Koking:

90 min

Gjæring:

14 dager på 18-21°C

 

Gjærnæring, de siste 15 min av koketiden

Klarningsmiddel, de siste 15 min av

koketiden

 

Stusset veldig på de 3 grammene med Perle men ekspertene sier det er riktig så da så :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
LuckJack-kopien ble tappet på flasker i går, tror dette blir snadder:-)

Jeg tappet nettopp en Lucky lookalike. Brygget noenlunde med samme malt, brukte chinook nok så raust....

Smak, og behag.... Jeg digget det

 

Ble smakt på nå i kvekd. Hva skal man si.. annet enn ahhh...

Tvangsforet med kullsyre på Cornelius fat :wink:

Link to comment
Share on other sites

I går satt jeg 20 l American Westcoast lager og 20l pils til lagring. Så ble det flasket 23l Blonde og 20l Kølch. Deretter ble det brygget 20l Lucky Jack og 20l Citra single hop IPA. Innimellom der ble det litt flaskevask.

 

Litt mye på en dag, men må jo bunkre opp litt før våren/sommeren.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

100g saaz hørtes mye ut Chiefen.v-2, men det bekrefter forsåvidt at det skjelden blir for mye av lav syre humle. Og ekstra DME.. ja, man er jo nordmann!

 

Mye bitterhumle og IPA er hjemmebryggerenes ketchup, godt.. men er blitt en smule lei etterhvert. Har nå steambeer og shwartzbier til gjæring, samt en Page24 triple (som ikke er det) i glasset.

Link to comment
Share on other sites

Brygger på 50L speidel, kommer som regel ikke stort over 1.050 med mindre jeg legger strikket dobbelt og dobbeltmesker eller bruker spraymalt i stedet for pale malt.

 

Men, man skal ikke tenke for mye.. ei heller bekymre seg så mye over å ha truffet ølstilen eller ei. Så lenge man synes ølet er godt og sola skinner, så er det viktigste på stell!

Link to comment
Share on other sites

De er helt syke.. vært der selv, derfor startet jeg for 3 år siden med blanke ark og blank speidel. Det ble bare tull.. man sitter der som en fjott med en halv rørleggerbutikk, manuelt og dyrt bryggeri.

Utstyret er ikke hobbyen, men resultatet.

Speidelen er ikke perfekt, men gjør det mulig å passe unger og la fruen sove lenge om ikke annet. I dag f.eks brygget jeg 50L øl samtidig som jeg passet fire unger, deriblant en pjokk som må trilles i vogn, ferdig i gjæringskaret før kl 12.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her er litt mat for ølnerdene:

 

Grans Bare Øl

 

Farge: Har ikke peiling. Drikker rett fra boksen.

Skum: Skummet litt over da jeg sprettet boksen, så den har skum.

Sødme: Litt sødme, ja.

Bitterhet: Brukbar bitterhet fra humle og litt fra metallemballasjen.

Aroma: Hint av gjær og kaninbur, litt fruktig og syrlig ettersmak med et snev av sump.

Ellers: Lager finfine ølraper.

 

Konklusjon: Yummy :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bare bittelitt... 8)

Litt alvor i fleipen også.

Synes i grunnen øl har tatt over mye av snobberiet fra vin.

Alt skal være så spesielt og komplisert nå for tiden.

Smaker det godt, så glir det ned.

Enkelt og greit.

 

Grans Bare Øl hører forøvrig ikke inn i kategorien som smaker godt.

Omtalen er faktisk basert på hva jeg synes om den boksen jeg sprettet for en times tid siden.

 

Da er det mye bedre med en Samuel Adams Black Lager eller en Krusovice Cerne f.eks, men jeg tar i grunnen til takke med det meste.

Link to comment
Share on other sites

Det flotte med mikrobrygget øl, er at man får alkoholproblem til å virke som en hobby!

 

Neida, skjønner hva du mener. Men når sant skal sies, så skyldes mye av snobberiet folk med veltrimmet sjegg, fargerike solbriller og bærbar LP spiller over skuldra. Noen av oss er faktisk skikkelige ølnerder, som ville blitt kjeppjaget vekk fra enhver catwalk og som bannes litt hver gang vi ser prislappen på ølflaskene.

 

For min del førte det til ølbrygging. Ja, og du verden som jeg sparte på det!

..eller gjorde jeg nå egentlig det..

Men ølet i glasset ble generelt bedre i allefall, med enkelte grusomme unntak. Sitter nå med en klone av Hadeland Håndtverksbryggeri sin steambeer i hånda (de oppgir oppskrifta i detalj), bare ørlite oppjustert humlemengde. Delvis p.g.a at de la seg på ett nivå under ølstilen, men mest fordi jeg liker det sånn. Den ble fantastisk.

Nede i gjæringsskapet står 50L schwarzbier som burde vært tappet på flasker, men ser ikke helt for meg å løfte på dunken med røket akiliessene - så den blir vel ofret dodraugen.

 

Edit; hadde en liten gjennomgang av loggen over det jeg har brygget. Omtrent utelukkende var det kloner eller brygg fra kjente oppskifter som ble bra. Når jeg prøvde meg på kreative krumspring gikk det omtrent utelukkende til helvete. Det er jaggu ikke enkelt. Poenget er at vi hjemmebryggere er ikke skikkelige 'bryggere', selv om vi gjerne liker å tro det. Det er ett yrke få behersker. Nå er det i ferd med å bli såppas mange mikrobryggeri at man trolig må se utenfor landets grenser for å finne nok dyktige bryggere. Kanskje derfor en del opplever "mikrobrygget øl" som nedtur og overpriset snobbedrikk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...