Jump to content

Røyking av pinnekjøtt


Guest teralv

Recommended Posts

Det kom en forespørsel om jeg kunne røyke pinnekjøtt til en venn.

 

Problemet er at jeg ikke er vant til røykt pinnekjøtt, og da er jeg litt grønn. Jeg har heller ikke laget eget pinnekjøtt, før i år. Nå henger det til tørk.

 

Min venn vil røyke to sider i mitt røykehus. Spørsmålene er som følger:

 

[*] Når skal en røyke - når det er overflatetørt, etter noen uker tørking, eller mot slutten?

 

[*] Hva brukes av spon til pinnekjøtt fra gammelt av? Bøk, or, einer eller kombinasjon?

 

[*] Skal det røykes mye, eller lett? Hva er det normale?

 

[*] Skal det etter røyking henges til lufting igjen?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg røyker en god del kjøtt og fisk. Pinnekjøtt har jeg kun røykt tre ganger.

Jeg røyker kjøttet når det er fingertørt. Dvs at det ikke fukter på fingeren. Litt avhengig av tørke,men det bør henge ca 1 uke før røyking. Tror ikke det gjør noe om det henger lenger,men 1 uke er minimum.

Jeg har bradley smoker og bruker older og eple brikketter til svin og lam. Funker som f... Or er helt sikkert likebra som older.aldri einer på slik mat for min del.

Når det gjelder mye eller lite røkt så er det veldig smaksavhengig. Jeg røyker slikt kjøtt lett. Tre fire timer holder. Luft etter røyking. Landet gjerne henge i røykskapet en stund etter røyking og trekke/ lufte

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...