Jump to content

Pinnekjøtt


Guest teralv

Recommended Posts

Har ikke laga pinnekjøtt før. Men brukt en 40 grades saltlake.

Der lå det 3,75 døgn, og nå hengt ute under kista ved taket i noen dager. Tørker fint, ingen mugg eller noe.

 

Men i dag skvatt jeg litt, for plutselig hadde det "slått" seg, og en masse vanndråper har pipla utav kjøttet, og vannet var svært salt.

 

Bror min mener det er helt normalt.

 

Men er det det?

Hva er årsaken til dette?

Skjedde brått, men siste halve døgnet har det vert høy luftfuktighet her hos meg. Men det var det i dag tidlig og, men ikke noe saltvannsdråper da. Kom som sagt veldig raskt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har hatt dette i 40 graders saltlake 5 døgn, ca 10 12 grader utetemp.

Dvs saltlake som har 1 kg salt pr 4 liter vann - det er knallsterk lake.

Tok det utav laken og skylla med vann 20 sekunder.

 

Har hengt litt ute til å begynne med, men tørka ikke - pga fuktig vær. Har hengt under kista, og ikke utsatt for regn.

Er dette sopp eller salt som krystalliserer seg?

Skal jeg gjøre noe med det, eller la det være?

 

Photo_21_10_14_13_49_26.jpg

Photo_21_10_14_13_49_33.jpg

Photo_21_10_14_13_49_40.jpg

Photo_21_10_14_13_49_47.jpg

Link to comment
Share on other sites

Salter dere ikke vel lenge? Er vel bare og vanne ut men jeg har tørrsaltet mine sider i 3døgn for så og skylle av og henge til tørk.. Er det jeg som har saltet litt lite?

 

Det er jeg som har salta lenge, ikke du.

 

Jeg var maks uheldig med været og tørkemulighetene her. Hadde det 3 døgn i lake, deretter hang eg det på tørk.

Det var mildt, og opp i 18 gr i skuggen når eg var ferdig, da måtte jeg veksle mellom å ha det ute og inne i garasjen, og innom kjøleskap med vifte. Var redd for råte, og fluer.

 

Så sank tempen til 12-14 gr, men da gikk fluene i det - så da fikk jeg det i viltposer. Men følte det tørka dårlig. Om natta slo det seg, og da tørka det sent. Så for sikkerhets skyld saltlaka eg det litt til pga været - 2 døgn.

 

Nå snuser jeg på et tørkeskap fra ShopAcross - det hadde vert kanoon til dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ble sulten jeg nå !

 

Vi kjøper slakt av sau hver høst. Saltingen av pinnekjøttet setter jeg bort, men trur med 90% sikkerhet at slagsidene ligger i grovsalt ca. 4 dager.

Dette er feit sau med mye spekk, noe som setter en fantastisk smak i kjøttet.

 

Gleder meg :)

Link to comment
Share on other sites

Salting skal du ikke bekymre deg for. Det var kanoon enkelt:

 

5 døgn i sterk saltlake ( 26l vann, 7 kg grovsalt, 800 gr sukker)

Skylte av med vann og hang på tørk et luftig sted. Resten gikk av seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Slik gjør jeg det med salting og tørking av pinnekjøttet: Gnir først inn sidene med bordsalt og litt sukker,

så tørrsalter jeg det med grovsalt i 7-10 dager. Så dusjer jeg av saltet og henger det opp i inneboden, med

en temp på mellom 12 og 18 grader, alt etter vær.

 

Prosessen starter rundt 15-20 november, og kjøttet henger til tørk helt fram til lillejulaften.

Da deles pinnekjøttet opp og lar det ligge i vann natta over. Fantastisk godt blir det iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...