Jump to content

Øyvind gjer ting han ikkje kan: Eplecider!


Øyvind Slinde

Recommended Posts

Nytt prosjekt!

 

I midten av oktober pressa me noko jevligt med eplesaft og i forbindelse med dette tok me tilside ca 125L med råsaft.

 

Å setta cider er ikkje noko me har prøvd før so om da bli drikkande osv har me ikkje snøring på. Prøv og feil metoden er sterkt gjeldane her! Me fann ut at me fordelte råsafta ut på 5 europris "settebøtter" a 30L og laga 5 forskjellige forsøk.

 

Dunk 1:

25L

Kokt opp råsafta.

Tilsett vingjær.

0.5KG sukker.

Latt gå ut.

Kokt opp 0.5L vatn og blanda ut 0.5KG sukker å blanda i dunken 3 ganger etter gjeringa har stoppa.

 

Dunk 2:

25L

Tilsett vingjær.

0.5KG sukker.

Latt gå ut.

Kokt opp 0.5L vatn og blanda ut 0.5KG sukker å blanda i dunken 3 ganger etter gjeringa har stoppa.

 

3:

25L

Ikkje gjort noko. Villgjæring på høgt plan!

 

Dunk 4:

25L

Usikker då dette er søskenbarnet sin dunk men er i same gata som dunk 2.

 

 

Dunk 5:

25L

Usikker då dette er søskenbarnet sin dunk men er i same gata som dunk 3.

 

 

Dette er so langt me er komne i prosjektet til no.

No har alle dunkane stoppa opp i gjæringa og me vurderar å stikke om for å få vekk botnfallet som er på fata.

Har høyrt at ein bør la cideren stå i 9-12 månadar før ein smakar osv?

 

Tips, trix og andre tankar?

Nokon som ha prøvd dette og kan med sikkerheit sei at nokon av dunkane berre er å kaste alt no?

 

 

Øyvind.

Link to comment
Share on other sites

Meg og broderen gjorde noe lignende for en del år siden. Meningen var å lage eplesaft, men, ehm... glemte det vekk :roll:

Fremgangsmåten vi hadde var at en blanding på eplegreier og masse sukker skulle stå ei uke eller to. Men så ble det tre (kanskje 4).

 

Det var drikkandes, men ville ikke kjørt bil eller operert tunge maskiner. Aner ikke hva slags prosent det fikk, men det var brennbart.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en dunk med saft som ble cider. Veldig god en stund, ble så bitter, og på våren gikk resten i vasken.

 

Hva med å tappe på flaske når gjæringen har stoppet? Samme ettergjæring som for øl (tilsette ca 5g sukker pr liter før tapping), og la det roe seg på flaske noen uker.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke påberope meg noen ekspertise her. Vi er så smått blitt litt erfarne i ølbryggergamet og ville prøve cider i år. Presset ca 100 liter med eplesaft. Vi rådførte oss med både norbrygg og per inge hos ølbrygging.no i grimstad.

 

Vi pasteuriserte 50 liter. Jeg ville absolutt ikke kokt det. Vil tippe det taper seg veldig i smak da. Vi tilsatte så i den ene dunken endel spiseskjeer pæreekstrakt, vaniljestang og 2 kg sukker. Gjæren husker jeg ikke hva heter, men det er en gjær beregnet på cider.

 

Cideren bør stå veldig lenge og gjære. Ca 1-2 mnd. Deretter fra 6 mnd til lagring. Har så smått smakt på cideren og det er helt i toppsjiktet av hva jeg har smakt av cider. Litt ung enda..

 

Den uten sukker og pæreekstrakt ble grei nok, men alt for sur for min smak. Vi har imidlertid en ny dunk på gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oppdatering:

 

I helga som var stakk me om cideren. Liten smaksprøve av alle fata blei og gjort. :mrgreen:

 

Smaken var ganske god vil eg tore å påstå. Litt stram endå men god eplesmak. Mest overraska over den dunken med pastrorisert grunnsaft egentleg.

 

Planen er å la dette stå å godgjere seg fram til april/mai før me stikk det om på ølfat for carbonisering med gass.

Etter carboniseringa er ferdig og me har fått tilstrekkeleg med kolsyre i cideren blir ølfata kjølt ned til 1-2 grader og tappa over på flasker.

 

Forslag til flasker? :)

Link to comment
Share on other sites

Meg og broderen gjorde noe lignende for en del år siden. Meningen var å lage eplesaft, men, ehm... glemte det vekk :roll:

Fremgangsmåten vi hadde var at en blanding på eplegreier og masse sukker skulle stå ei uke eller to. Men så ble det tre (kanskje 4).

 

Det var drikkandes, men ville ikke kjørt bil eller operert tunge maskiner. Aner ikke hva slags prosent det fikk, men det var brennbart.

 

 

Hva gjorde dere da? Om dere fikk noe så sterkt at det var brennbart, kun med gjæring, ville det isåfall være revolusjonerende greier.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hva gjorde dere da? Om dere fikk noe så sterkt at det var brennbart, kun med gjæring, ville det isåfall være revolusjonerende greier.. :)
Det stemmer nok ikke helt. Brewdog har f.eks. laget Tactical Nuclear Penguin, som, såvidt jeg husker kun er gjæret, som holder 32% ABV.

 

Forøvrig er det mulig å brenne av alkoholen på alt som inneholder det; man må bare varme det opp litt først, så alkoholen fordamper.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte ciderpakkepå nordiskselvforsyning.dk. Satte fransk cider med pektinreduserende greier og villgjær.

Kan bli greit etter hvert det. Foreløbig smaker det flybensin.

 

I tillegg så lagde jeg is-cider. Frøs ned 20 liter. Tinte det opp til jeg hadde cirka 5 liter og slengte oppi gjær som var egnet til formålet.

Det kan og blir ganske pent. Det skal få gjære en god stund til.

Link to comment
Share on other sites

Inspirert av denne tråden setter jeg 9liter Røra eplejuice, 0,5kg honning og 0,5kg sukker til gjæring i kveld; mener jeg har noen poser med hveteølgjær liggende, hvis ikke blir det vanlig vingjær.

 

Blir det fæle greir får en heller overlate det til noen som driver med annen husflid og se om det da blir calvados...

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde det slik:

1) dampsaftet ett trillebårlass med nedfallsfrukt i september (ble ca 18 liter)

2) koke opp rundt 1 liter vann med omtrent 2kg sukker

3) når laken er kald blandes den med saften og gjær i en egnet beholder

4) la stå å boble ved 15-16 grader (har det litt kaldt i kjellerstua)

5) hver gang det slutter å boble, sånn hver 2.-3. uke, tilsettes en 1/2 til 1 liter vann med ca 1 kg sukker

6) etter at den sluttet å boble etter 4 mnd tilsatte jeg 200g sukker og tappet på ølflasker

7) etter en ukes tid (nå) er resultatet en helt fantastisk cider, om enn litt uklar og med bunnfall og med litt slappe bobler, tørr og alkoholprosent 6-7-8-9 %

 

Neste år (eller går nok ett år eller 3 før det er noe særlig frukt på det gamle treet igjen) skal jeg gjøre noen ting anderledes.

1) jeg skal lage mer, startet på forskjellige tidspunkt

2) mer sukker til en hardere karbonisering, det ble litt lite bobler

3) La den stå litt lenger etter at den slutter å boble siste gang på dunken, kanskje filtrere/klare på annet vis, og heller tilsette ny gjær for gjæring på flaske.

 

Edit: det finnes noen eldre eplebobletråder også: Saft suse søndag og hvordan lage eple Cider

Link to comment
Share on other sites

Fordi om jeg skal helle i alt sukkeret på en gang må jeg både vite hvor mye sukker det er i mosten og hvor mye sukker gjæren evner å spise, hvis ikke risikerer jeg at det bare blir sterkt men søtt kliss og umulig å ettergjære

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Inspirert av denne tråden setter jeg 9liter Røra eplejuice, 0,5kg honning og 0,5kg sukker til gjæring i kveld; mener jeg har noen poser med hveteølgjær liggende, hvis ikke blir det vanlig vingjær.

 

Blir det fæle greir får en heller overlate det til noen som driver med annen husflid og se om det da blir calvados...

 

 

Ble ikke behov for trøndersk heimkunskap; cideren ble knakende god (og sterk!).

Link to comment
Share on other sites

Til han som lager is cider så er det selve eplet før du presser saften ut av dem som skal fryses ikke selve mosten ... du får nok en god eplecider slik du gjør det også men is cider er som sagt noe helt annet.

 

Er laget etter samme prinsipp som Eiswein i Tyskland og Østerike hvor druene får oppleve frostnetter før de plukkes og brukes i produksjon av den meget karakteristiske hvitvinen.

 

Du finner masse info om begge på nettet ;-)

Link to comment
Share on other sites

Med kveiteølgjær? WB-06 eller fersk? Har han klårna av seg sjølv, eller har du brukt noko triks? Kva temperatur har du hatt han på?

 

WB-06 ja; cideren ble ikke krystallklar men heller ikke tåkete. Gjærvalget var veldig vitenskapelig-den ble brukt fordi det var det jeg hadde og den nærmet seg "best-før-datoen".

Gjæringsdunken sto 2-3 uker på 18°, så 4 uker på 12°, stukket om til rent kar med 7gram sukker pr liter cider, tappet på flasker, satt i romtemperatur en liten uke og så kaldt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Med kveiteølgjær? WB-06 eller fersk? Har han klårna av seg sjølv, eller har du brukt noko triks? Kva temperatur har du hatt han på?

 

WB-06 ja; cideren ble ikke krystallklar men heller ikke tåkete. Gjærvalget var veldig vitenskapelig-den ble brukt fordi det var det jeg hadde og den nærmet seg "best-før-datoen".

Gjæringsdunken sto 2-3 uker på 18°, så 4 uker på 12°, stukket om til rent kar med 7gram sukker pr liter cider, tappet på flasker, satt i romtemperatur en liten uke og så kaldt.

 

 

Korreksjon, de flaskene som har overlevd påskegjestenes herjinger er rett og slett krystallklare!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nå har jeg nettopp lest to tråder om cider her på Kammeret. Nærmere bestemt denne og denne..

(Samt denne og denne tråden på Norbrygg.)

 

Har bestemt meg for å kaste meg ut i produksjon av cider for første gang. Tjuvlåne fruens juice sentrifuge og stappe alle eplene i hagen nedi. Jeg får ikke skutt de rådyrene som graver dem opp om vinteren likevel..

Har laget eplesaft med juice sentrifugen tidligere, gikk ganske kjapt å tømme noen poser med epler. Resultatet ble en saft som måtte blandes 50/50 med vann. Dette har jeg tenkt å helle oppi fatet under som jeg har stående (uten at jeg blander i vann).

 

"Das GesundheitsFass! ".

normal_Speidel-Druckmostfass-Saftfass-Edelstahlfass-50-liter.jpg.

 

Har knottet ned slik jeg tror det skal gjøres når man benytter slik fat. Setter umåtelig pris på om noen av dere som kan dette med cider produksjon sjekker at jeg ikke har skrevet noe feil/dumt før jeg setter igang. Alle tips er velkomne :)

 

 

Lav til høy alkohol:

1. Sett i blindpluggen på fatet

2. La eplejuice’en stå 3-4t slik at man får bunnfall, hell det så i gjæringskaret uten bunnfallet. Alternativt kan alt helles oppi (blir klart uansett), men det gir mer alkohol.

3. -Lavt alkohol: Fyll fatet med juice og lukk det rett etter tapping. Jo lengre det står åpent, jo lengre vil spontan gjæring pågå.

-Vanlig akohol nivå: Fyll fatet, tilsett WLP 775 og gjærnæring. La det stå åpent i 2-3 dager, men ikke så lenge at sukkeret forsvinner og man må karbonere med CO2.

-Høyt alkohol nivå: Fyll fatet, tilsett WLP 775, gjærnæring og 1kg sukker i sukkerlake. Når gjæring er over, tilsett mer sukkerlake. Gjenta flere ganger, til slutt skru på lokket.

4. La fatet stå hele tiden i kjellertemp. Jo sterkere, jo lengre må det stå. En måned for svak, ett halvt år for normal og 1-2 år for sterk.

 

Alkholfritt:

1. Sett på CO2 tilkobling

2. Være ekstra nøye med hygiene og at utstyret er sterilt. Aldri bruk frukt som kan være rotten. La eplejuicen stå 3-4t slik at man får bunnfall før det helles i fatet.

3. Rett etter at det er over i fatet, fyll det opp med CO2 opp til 9 bar. La CO2 flaske og tilkoblinger være på.

4. Jo mer steril frukten er, jo lengre vil man klare å holde det alkoholfritt etter hvert som man tapper.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hadde ett ørlite håp om å få tilbakemelding på den instruksjons teksten jeg knottet ned, før jeg gikk løs på dette.

Men i stedet tok jeg da sjansen på at jeg har forstått ting riktig.

 

Enormt mye epler i år! Treene har ikke vett til å skjønne at de knekker av denslags..

normal_2014-08-21_10_51_49.jpg

normal_2014-08-21_10_55_09.jpg

 

Bilde tatt før jeg begynte å grise med dette.. Er glad jeg tok dette utendørs, risikabelt nok for husfreden sin del at jeg tjuvlånte juice maskina til fruen. Skjærefjøla og kniven fikk jeg ikke noe bruk for, maskina lager juice av eplene like fort som man rekker å putte oppi. Det som tok tid var plukkingen og rengjøring av maskina for hver liter.

normal_2014-08-21_11_07_05.jpg

 

På det ene treet så nesten halvparten av eplene slik ut, prøvde å ikke få med dem. Noen som vet hva det skyldes forresten?

normal_2014-08-21_10_53_11.jpg

 

 

Etter 5 timers jobbing, inkludert rigging og vasking, så var 50 liter eplejuice på fatet. Prøvde å ikke få med skummet, men bortsett fra det, så helte jeg det ufiltrert nedi. Det føltes rart for en ølbrygger å ikke være så nøye med renholdet, jeg sprayet maskina med sterkrens før jeg startet, men vasket hverken hendene eller eplene underveis..

Deretter bar jeg fatet ned i kjelleren og tilførte 2kg sukker (i lake). Planen var å få OG på 1.040, men jeg bommet og fikk 1.050.

 

Så var det på med gjærlås og fingrene krysset for at det ville gjære av seg selv. Har hørt at det finnes nok gjær i skallet til at gjæring vil kunne oppstå.. men dengang ei, etter 4 dager var det fortsatt ingen aktivitet i gjærlåsen. Så da tok jeg den gjæra jeg hadde for hånden, Safeale US-05 og tømte to poser oppi. Jeg fryktet for at det ville oppstå mugg, gjær vil kunne motvirke det (håper jeg).

Men, etter to dager til med US-05, plupper det fortsatt ikke! Enten er det lekasje rundt gummiproppen, eller så tar det lengre tid enn jeg er vant til.. Nå er jeg rett og slett usikker på om jeg bør skru igjen fatet eller ikke. Planen var opprinnelig å ikke etterkarbonere med CO2, men å tette igjen halvveis i gjæringen.

 

 

normal_2014-08-21_18_24_08.jpg

 

 

Som nevnt, første gang jeg lager cider, har egentlig ikke peiling hva hva jeg driver med.

Gjorde jeg noe feil? Bør jeg la det gjære ut, eller lukke fatet?

Link to comment
Share on other sites

Takk takk..

joda, det hender at jeg lukter litt på de flaskene. Er i underkant av 300liter øl av ymse slag i kjelleren akkurat nå, pleier ikke å ha så mye.

Fantastisk å være nede i en stille kjeller og lage øl, ha litt egentid bort fra unger og allskens fornuftige gjøremål ;)

 

Men seriøst.. fint epletre?? Det er ikke beskjært på ett tiår, greinene står i hytt og pine.. Det var millimetre fra ett møte med motorsaga i sommer, men så ble det benådiget p.g.a utlånt henger. Når hengeren var tilbake, reddet de seg inn med å lage hinnsides med epler.

Link to comment
Share on other sites

Er denne skurven smittsom på noe vis?

Naboen har ett epletre som også har dette.. Har en plan om å fjerne mine epletrær og plane nye på samme sted, som jeg skal beskjære så de ikke blir så høye. Men litt redd for at de da vil bli "smittet av naboen"? ..muligens ett dumt spørsmål

Link to comment
Share on other sites

Ja, den er smittsom da det er en soppsykdom, her kan du lese mer:

https://snl.no/epleskurv

Mulig du må alliere deg med profesjonelle for å få bekjempet problemet.

 

Hvis du skal plante nye trær må du huske at det vil ta lang tid, kanskje mange år, før du får frukt igjen. Og hvis du har en gammel sort er det ofte helt umulig å få nye trær av samme sort, da må du få noen til å pode fra de gamle trærne for deg.

Link to comment
Share on other sites

Takker for info.

Ja, da ble jeg en smule usikker. Vet ikke helt om det er verd å legge ned arbeid i en "eplehekk" slik jeg hadde tenkt, når de uansett blir smittet av naboen sitt tre. Ser på den siden du linket til at «Discovery», «Aroma» og «Ingrid Marie» er lite utsatt for skurv.. så mulig jeg i såfall går for disse.

 

Først får jeg vel se om det blir noen suksess med eplecider. Dersom noen mener jeg burde gjort noe andeledes, så setter jeg pris på tips!

 

 

(Forresten.. landets skytebaner burde hatt epletrær plantet ved vollen rundt 200m. Hadde vært glimrende blinker)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan fylle utallige hyllemeter med alt jeg ikke kan om beskjæring, noe mitt nest øverste bilde viser ;)

Så ikke dumt å lære mer om det nei.

Vet forresten ikke helt om jeg liker cider av denne typen, men eplemost er en schlager i heimen!

 

 

Sjekket sukkernivået nå, hadde ett ørlite håp om at det hadde gjæret uten at jeg fikk sett noen plupp. Men dengang ei.. Målte faktisk litt MER nå enn ved tapping, 1.055

Har nå gått 6 dager siden jeg tappet det, de siste 3 dagene med tilført gjær. Jeg slengte oppi litt gjærnæring i dag, men usikker på det er nok oksygen i fatet. Kanskje derfor gjæringen ikke vil starte?

 

Trenger sårt hjelp nå.. dette begynner å se mørkt ut!

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke mye om siderproduksjon, men kan det være at temperaturen er litt lav? Jeg ser på litt nettsider rundt om, og det kan virke som om temperaturen som brukes er litt høyere enn til ølgjæring.... Med forbehold om at jeg har misforstått selvsagt...

 

Kan det også hende at gjæren har fått sukkersjokk? Det står ikke om du rehydrerte den før du hev den oppi, og eplesaften m/ekstra sukker er vel betydelig søtere enn vørter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid forkultivert gjæren før bruk, dvs blande gjær 1/2L vann og en god neve rosiner i en flaske og sette denne på badegulvet i en dag eller to før den helles i eplesaften. Hvis den fremdeles ikke starter har jeg bare satt hele dunken på badet til det begynner å boble.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips!

Jeg har kanskje da rett og slett gitt gjæra sukkersjokk.. i tillegg satte jeg det til gjæring i kjelleren, som holder ca 15 grader.

 

Det var fortsatt ingen aktivitet i gjærlåsen i dag, en uke etter tapping :(

 

 

Burde nok forkultivert gjæren som du sier mS.

Men rosiner er jeg skeptisk til, mulig det ikke har noe å si i cider.. men til alkoholsvakt krydderøl er det skikkelig no-go. Har prøvd det, som en indikasjon på når ølet er ferdig (de flyter opp), men de flaskene ble infisert og dårlig mye tidligere. Kanskje litt spraymalt kunne vært noe, man heller jo likevel ut "vørteren" slik at stort sett bare gjæra går oppi..

 

Puh.. det å bære fatet opp fra kjelleren nå, kommer til å ta knekken på ryggen. Men den trenger nok mer varme :roll:

Link to comment
Share on other sites

Eplecider Nam nam

 

Selv har jeg laget cider fire år på rad . gjør følgende

 

-Eplene kværnes og presses

-1 liter sukkerlake 50/50 pr 10 liter eplemost

-på med gjærlås på ballongen

-Settes i en kald mørk og frostsikker kjeller til i året etter

-klarifiseres . bruker ei lita pumpe første gangen , opp fra gulvet opp i en ballong høyt oppe . så bruker jeg hævert nedover to tre ganger

-drikkes

 

Jo da fungert bra .

Har aldri målt prosent men den er sterk nokk :lol:

 

Lurer litt på å begynne å eksprimintere litt med andre oppskrifter .

Har ikke epletre selv så må ut på bygda på slang :D

I fjor var det så lite epler her i området så da ble det bare en ballong

Håper å fylle mange i år

Link to comment
Share on other sites

Er vel på sin plass med litt oppdatering om hvordan det gikk, ettersom jeg fikk litt hjelp og råd.

 

Joda, det begynte å gjære!

30.08 kom de første pluppene. Jeg lot den gjære i 3 dager før jeg skrudde igjen fatet, tror det var på slutten av "stormgjæringen".

Trykket er nå kommet opp i ca 4 bar, har ingen anelse hvor høyt det vil gå.

 

Så får vi se da, om det blir passelig søt, halvsterk og karbonert cider. Eller om det blir noe muggent ekkelt noe med smak av gjær p.g.a såkalt autolyse.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
[...]Så får vi se da, om det blir passelig søt, halvsterk og karbonert cider. Eller om det blir noe muggent ekkelt noe med smak av gjær p.g.a såkalt autolyse.

Hvordan gikk dette?

 

Min måte å destruere nedfallsfrukt på blir testet nå, og den ble overraskende bra:

normal_IMGP1236.JPG

Her trodde jeg at jeg hadde en klar og fin cider, men dessverre uten bobler og med litt mye sukker, men så etter at flaskene hadde fått stå i skammekroken en 2-3 måneder etter skuffelsen over at karboniseringen gikk galt viste det seg at gjæren hadde kommet i gang likevel. Resultatet er min hittil beste cider, men dessverre drar boblene med seg bunnfallet opp til overflaten når flaskene åpnes.

 

Dette er resultatet av ett forsøk på å gjære ut den massen som blir igjen etter dampsafting. 20 kg med eplegrøpp blandes med 3-4 kg sukker, pektolase, gjær og noen liter vann, så etterfylles det med sukkerlake hver gang gjærlåsen slutter å bloppe. etter en 2-3 måneder siles massen og puttes på flasker sammen med karboniseringssukker (10 g per liter) etter 3-4 måneder til viste det seg å bli helt fantastisk.

Link to comment
Share on other sites

[...]Så får vi se da, om det blir passelig søt, halvsterk og karbonert cider. Eller om det blir noe muggent ekkelt noe med smak av gjær p.g.a såkalt autolyse.

Hvordan gikk dette?

Så absolutt drikkbar! Mer syrlig enn jeg hadde antatt/håpet på dengang, men det er forsåvidt helt ok. Ser ingen grunn til å høste eplene senere..

 

Men.. neste gang skal jeg først gjære ut cideren på ett gjæringskar, ikke i det Speidel fatet som visstnok skal fungere til begge deler. Deretter tilkoble CO2 for å karbonere det på fatet i stedet, når jeg da tilsetter mindre sukker -blir det forhåpentligvis ikke noe sukkersjokk heller.

Grunnen er at det som ble tappet før jul, hadde i overkant mye gjærrester og eplerester (filtrerte ikke).

 

Ellers blir det mye skum fra kranen i speidel fatet, men skum på cider legger seg heldigvis ganske kjapt. Likevel nok til at det litt lite kullsyre. Det blir nok det samme med CO2 karbonering, men er ikke så uhorvelig stort problem.

 

Skal være forsiktig med å komme med tips, ettersom det var første cider brygg! Men noen betraktninger har jeg jo.. smaken var grei, ingen utpreget gjærsmak. Så kommer til å gjære på Safeale US-05 også nå neste gang, eventuelt wlp775 dersom jeg mot formodning skulle huske gjærstarter før jeg setter igang.

Kommer til å ha lavest mulig temp og litt gjærnæring også denne gang. For selv om det var litt under ideel temp i kjelleren min, så gjæret cideren veldig godt ut.

Spontangjæring av gjær i skallet fungerte ikke for meg, så kommer ikke til å prøve det igjen.

 

Cider er godt! Bare så uvant for en ølhund å tappe seg ett glass cider, at jeg rett og slett glemmer det. Så utfordringen nå er å få tømt de ca 30 liter som er igjen på fatet innen jeg skal lage nytt ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

På tide å vekke denne til live igjenn :-)

da viser det seg at den cideren som ble laget av dampsaftet eple og tilsatt sukker og så lite vann som mulig (en trillebår med epler ble 15-ish liter med saft, tilsatt 3-4-5kg sukker løst opp i 2-3liter vann) og som ble ett litt i overkant petroleums- og honning-preget brygg for 2 år siden viste eg å bli en helt utrolig sak nå som den har fått stå i fred siden 2014. Omtrent som en litt sær og tykk Calvados (selv om den ikke er brent og "bare" holder 12-15%).

 

Så over til årets produksjon: Har god erfaring med å bruke pektolase (pektinreduserende enzym) i pulverform, men det er liksom litt juks... Noen som har prøvd å lage "maltcider"? Dvs. å meske epplesaft/most/grøpp sammen med bygg og/eller hvetemalt og så la enzymene fra malten bryte ned de komplekse eple-sukkerartene?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...