Jump to content

Mjød! I et forsøk på å bli litt mer mann....


kjottkake1

Recommended Posts

Jeg har litt mjød som står og putrer. har stått i ca en uke nå. Jeg syntes det begynner å bli litt lengre mellom hver boble i låsen og lurer på når det er på tide å tilsette smak.

Har tenkt å ha solbær i halvparten, og resten naturell. Og hva skal gjøres etter smaken er tilsatt? Oppskriften jeg brukte er god helt til gjæringen. derifra er den svært mangelfull.

 

Alt av tips mottas med stor takk!

 

mvh en fersk hjemmebrygger

Link to comment
Share on other sites

Har bare hatt ett tappert forsøk på mjød for ca 15 år siden.. og den bakrusen har knapt lagt seg.

 

Men antar at det er med mjød (eller 'melomel') som med bær i øl, at det tas i etter stormgjæringen er over. Pass da på at solbæra er steril, den bør ha kokt.. som ett førstebrygg mjød ville jeg ikke laget med solbær eller noe annet lurt.

Honning er naturlig "sterilt" og mindre sjans for infeksjon, alt det andre du putter oppi øker sjansen for at mjøden smaker som innsiden av en DFS dress.

Link to comment
Share on other sites

Husker fra min ungdom at de serverte mjød på "Den Glade Viking"(?) i Trondheim, det var helt jævlig for å si det mildt. Kun "små" mengder kunne inntaes før det ble bråk i innvollene. Er det meningen at det skal være så innmari søtt?

Link to comment
Share on other sites

Prøvde denne oppskriften for en stund siden, og syns den ble meget bra:

 

10 kg honning (eventuelt 5 kg honning og 3-4 kg sukker)

15 liter vann

3 liter eplemost

 

Fremgangsmåte:

Kok honningen i vannet. Når det begynner å koke vil hvitt skum legge seg på toppen. Dette er stort sett voks og kan med fordel fjernes for mindre bunnfall i vinballongen senere. Etter at det har småkokt i 5-10 minutter helles det over på vinballong. Du har kanskje ikke en 15 liters gryte, så dette kan gjerne gjøres i flere omganger. La dette kjøles ned til romtemperatur. Gjør klar gjæren etter oppskrift på pakken og hell den oppi vinballongen. Rist godt.

De neste 48 timene kan være sølete. Gjæren de selger på Europris er kraftig og hurtigvirkende, og etter 12 timer vil det normalt begynne å gjære noe voldsomt. Har du hatt oppi alt sukkeret og honningen samtidig slik at væsken er litt tykk vil det fort skumme over og du får gulvet fullt av tykk og klebrig honning. Et triks er derfor å bare blande ut halvparten av sukkeret og honningen, og ha resten i etter at det har gjæret en stund. La gjerne dunken stå i et badekar for alle tilfellers skyld.

Etter 48 timer er den verste gjæringen normalt over. Vask badekaret og dunken dersom det er blitt søl. Nå kan du ta med dunken til et mindre sjenerende sted. Gjæren jobber best i temperaturer rundt 20 grader, så ingen poeng i å gjemme den i en mørk og kald kjeller.

Nå kan du tilsette smak. Hell eplemosten i dunken.

Så skal mjøden stå og gjære ferdig. Dette tar ca. 2-3 uker. Mjøden bør få stå i fred og godgjøre seg på dunken i en måned etter ferdig gjæring. Gjerne lenger om du har tålmodighet (det har ikke jeg). Når vinen har stått lenge nok kan du tilsette gjærstopp (dreper gjæren og konserverer vinen) samt vinklaring. Bunnfallet vil nå raskt danne seg og mjøden blir klar og gjennomsiktig. Likevel lurt å vente minst 24 timer før du begynner å tappe. Etter 24 timer, tapp mjøden over på en annen dunk mens du passer på å ikke røre opp noe bunnfall. Nå kan du smake og kjenne etter om mjøden er søt nok. Mjød skal være litt søt, men hvor søt kommer an på smak og behag. Noen ganger vil gjæren ha gjæret opp alt sukkeret, og da vil det være nødvendig å sukre litt i etterkant. Dette gjøres nå.

Når sukker er tilsatt lar du mjøden stå enda 24 timer slik at eventuelt siste rest har samlet seg på bunnen. Så kan du tappe den på flasker. Mjøden er nå i prinsippet drikkeklar, men den vinner mye på å modnes. Smaken du har tilsatt vil stabilisere seg og bli rundere og mer harmoniske etter noen måneders lagring. Selv lar jeg mjøden stå minimum 2 uker på flaske, men jeg merker en stor forskjell etter bare to måneder ekstra.

 

I ettertid ser jeg at jeg gjerne kunne brukt enda mer eplemost for smaken sin del. så neste gang erstatter jeg nok noe av vannet med eplemost.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror honning gjærer veldig godt ut og dermed forsvinner det meste av sukkeret/sødmen. Jeg opplever noe av det samme med eplecideren jeg lager (eplejuice+honning), etter 2-3 måneder er det masse kullsyre og litt "sur" smak. Gjærstopp hadde kanskje gjort susen? Evt tilsetting av noe ikke-gjærbart sukker?

 

Til epleciderens forsvar-den er virkelig god når den er kald-og STERK..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har pleid å la d gjære helt ut, tilsette gjærstopp, klarning, og etter et par omstikkinger søte den opp med kokt klarnet honning. Blir rundere og mildere med tiden.

Om du er redd for ukontrollert ettergjæring på flaske kan du tilsette en sukkerart som ikke gjærer ut til alkohol. Det har ikke vært noe problem for meg.

Link to comment
Share on other sites

takk for svar folkens, men har enda ikke fått forklaring på sursmaken. er dette normalt?
jeg synes alt smaker vondt når ølet er ferdig gjæret, og skal på flasker, så jeg har sluttet å smake på det tidspunktet;-) du kan vel ikke gjør mye fra eller til nå uansett?
Link to comment
Share on other sites

takk for svar folkens, men har enda ikke fått forklaring på sursmaken. er dette normalt?

 

Hvis brygget ennå gjærer, kan du bli lurt/forveksle priklingen på tungen med noe som minner om surt.

Det er masse kullsyre gjærende brygg. Som eksempel får jeg ofte følelsen av surt når jeg setter en nyåpnet sprudlende Farris på kjeften.

Har du målt sukkerinnhold med Oechslevekt?

Nå har jeg ikke greie på mjød. Har knapt smakt det, men vet fra vinlegging at det er ikke så katastrofe med pølsa som er for lang (les for sur), man kan alltids ettersukre. Verre motsatt vei :wink:

Verre blir det dersom du har fått en infeksjon. Renslighet må man være ubernazi på når man brygger, særlig

på forholdsvis/vanligvis alkoholsvake brygg som øl, mjød, sider etc. I sterkere brygg vil alkoholstyrken ofte eliminere infeksjoner.

Vet fra egen ølbrygging at en infeksjon kan få øl til å smake som agn fra ei gammel hummerteine

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Har laget en mjød denne gangen, men ser da at nå som jeg har økt honning mengden vil den ikke bli helt klar (noe den alltid har vært tidligere). Noen som har noe erfaring med dette. Jeg har laget mjød i mange år og sikker satt 20-30 tønner tidligere men aldr vært borti dette før, stikker om 2-3 ganger og har i klaringsmiddel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...