Jump to content

Vierling


358 Win

Recommended Posts

Sjesker litt på en vierling med det fjerde løpet i sikteskinna.

Det jeg kunne tenke meg er 20/76( eller helst 16 hvis ikke låsen blir større) , 8x75RS i nedre løp og 6X70R i øvre løp i sikteskinna.

Har sendt noen forespørsler til Ferlach og et par tre stykker har svart og kan levere det jeg etterspør,: 4 haner i baskylen , en løpsvelger som enten står på hagleløpene eller rifleløpene slik at 2 skudd kan avfyres , flytte løpsvelgeren og deretter skyte 2 skudd til. Vekta anslåes til ca 3,8 kg med 60 cm løp .

Prisen varierer endel fra det helt hinsidige til noe i nærheten av det jeg regnet med. I de tilbudene som kom forstod jeg at gravering var en vesentlig del av prisen . En leverandør hadde lagt inn 80 timer gravering :shock: noe jeg ikke ville brukt penger på .

Skulle man vurdert et slikt våpen tror jeg en tur ned til Ferlach eller IWA messa hadde vært påkrevd

Link to comment
Share on other sites

Min Simsom Suhl Drilling er i 12/12/5,6x50R og den veier det samme som min svigerfars Ferlach Vierling i 16/16/.22Hornet/7x57R

(Hans Vierling ser ut som en drilling men har .22 Hornet løpet i loddingen mellom 12/12 og 7x57r løpet.)

Men når det skal sitte i sikteskinnen så blir det kanskje tyngre.

Personlig må jeg si jeg liker løsningen med det 4. løpet i loddingen mellom Hagle- og Rifleløpet best. Men dette er en smakssak.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå aner jeg ikke hvordan det er med Heym nå for tiden , men når Nordskog var impotør kostet den rundt 170 men det er sikkert 8-10 år siden. Kan ikke huske hvilken variant det var bare at det var en vierling.

Hvis løpsbunten blir smekrere er det nok en ide å ha det minste kaliberet mellom haglepipene og riflepipa. Er bare bekymret for at kanskje 22 Hornet er maks da og jeg vil ha et kaliber som er lovlig på rådyr. Hvis 5,6x50R går vil også 6x70R gå for den er faktisk slankere fant jeg akkurat ut.

Link to comment
Share on other sites

Ok, det ser ut som standarden er 25000 og en topputgave 40-50000 Euro. Blir vel hardt å komme under 200 000 Nkr...

 

Personlig har jeg sansen for de gamle som med dural kasse bare veier straks over 3 kilo. Men da må man leve med Greener-sikring og .22 mag eller .22 hornet i minsteløpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Noen vanvittige fine våpen dette her :D

 

Man kunne jo starte å skyte på elgen med 6,5 . Hvis det ikke blir noen reaksjon fyrer man bare ivei med løp nummer to som er i 30-06. Er det fremdeles ingen reaksjon blåser man på med løp nummer 3 som er i 9,3. Fremdeles ingen reaksjon på elg ??, vel da lemper man avgårde siste løpet i 500NE. Kan jo ikke bli feil det?? :mrgreen:

 

Kanskje feil å spørre men hva veier en vierling??

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Mitt svar var en smule ironisk. Vekten på en vierling varierer jo akkurat som på alle andre våpen. Jeg hadde en selv i kaliber 2x12 og 2x5,6x52R. Denne hadde løp i Böhler Super Blitz stål og veide faktisk bare 3,7kg. Den du beskriver ville vært betydelig tyngre.

Link to comment
Share on other sites

Buhund er nok inne på noe der dersom løpsvelger gjør at du enten har halge eller dobbeltrifle? Da vil den fremstå ganske ubrukelig slik jeg ser det.

 

Hele poenget med et kombivåpen i mitt hode er vel å ha begge typer ladninger tilgjengelig til enhver tid? Om det er to rifle eller to hageleløp får bli opp til hver enkelt. Jeg er glad i to rifleløp selv.

 

Det hadde vært interesant om noen med erfaring fra Vierlinger kunne fortalt litt rundt avtrekksløsninger?

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg tenkte på det.

 

Som drillingbruker synes jeg at jeg må ha en sikrings/løpsvelger/avtrekksløsning som bygger på sideliggerhaglas sikring og to avtrekkere for haglløpene. OG så en oppspenner for rifleløpet slik at dette alternativet er helt bevisst (diskvalifserer desverre helt Merkels løsning på sin flotte lette 961 dobeltrifledrilling med begge rifleløp på fremre avtrekker).

 

En vierling har selvsagt flere løsninger på løp/sikring/avtreker-problematikken slik som drillingen har, og kan leveres etter kundes ønske. Men tenkte en slik en med 2 hagleløp og 2 like rifleløp måtte være grei?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Min Mathelon har begge rifleløp på fremre avtrekker, og et hagleløp på bakre. Det fungerer helt strålende!! :D Veldig kjapt annetskudd når man slipper å flytte hånda.

 

Jeg skulle gjerne hatt en hagledrilling i tillegg med haglløpene på fremre, og rifleløpet på bakre..... 8)

Link to comment
Share on other sites

Min hadde en veldig praktisk og fin løsning. Det var fire låser spent samtidig og løpsvelger så det var meget fornuftig konstruert. Problemet var varmespredning / regulering.

Teoretisk skal det være "alt i ett", men i praksis ble det bare plunder,for meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Ser at dette er en gammel tråd, men som ny medlem tar jeg sjansen og henger meg på.

Jeg har en Vierling i følgende kaliber 2x16 hagle, 5,56x35R og 7x57R. Med påmontert kikkert, Swarovski Z6, så veier den 3,7 kilo. Så vekten er ikke noe tema her.

Et fantastisk våpen som jeg bruker hvert år, det er for fint til å stå i skapet og støve ned. Litt moro er det også når jeg har det med på banen til oppskyting, blir alltids noen diskusjoner da.

 

e04yns.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva er brukt pris på en vierling?

 

 

Det ble solgt en maken til min på auksjon i USA i fjor, uten noe ekstra, den gikk for $12 000,-

Jeg har original kikkert, innstikkløp til .16 og koffert.

Vanskelig å sette pris på den, den er verd det som noen er villig til å betale :)

Skal prøve å legge ut noen flere bilder i morgen...

Link to comment
Share on other sites

bollan For et fantastisk flott våpen! :wink: Eneste minuset er den fordømte greenersikringen. Men hvordan er det med samskytingen mellom rifleløpene? Den må jo være rimelig topp om en skal ha nytten av begge rifleløpene?

Ja, jeg hadde et helv... med å få løpene til å samskyte. Men etter lang tid ved ladebenken fikk jeg det til. Nå går 7x57R og 5,6x35R hull i hull på 100 meter. Må si meg fornøyd med det. Bruker forresten Hornady Jet .222 til 5.6x35R, eneste kulen som duger i dette kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...