Jump to content

presisjon kombi Antonio Zoli 12 -6,5x55 Hjelpes meg.


juelsen

Recommended Posts

Fikk en kombi i gave av mine beste venner.

En Antonio Zoli 12 -6,5x55. Første skuddet sitter alltid der det skal de to neste er uten unntak over og litt til venstre vi snakker 20 til 25 cm over.

Etter mange turer på banen med tillhørende bukke prøve ble kombien parkert.

Den går ikke slik at jeg synes jeg kan stole på den.

Så til mitt spørsmål:

1. Er det meg?? jeg har skutt både med og uten kikkert på den stadig samme resultat.

2. har hørt att det finnes en form for skum rense middel som kanskje ville elliminere dette problemet.

(har vistnok) fungert for andre.

3. handler dette bare om ammo???? jeg må innrømme at jeg bare har prøvd Laupa 155 grain. :oops:

Hadde blitt så glad for tilbakemeldinger. :)

Da siste mann jeg snakket med sa han hadde opplevd det samme og det eneste som hjalp var å selge børsa (er vel den jeg har fått det da hahaha)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er et alment kjent fenomen; På grunn av at rifleløpet er lodda til hagleløpet medfører det at når rifleløpet blir varmt "strekker" det seg, men det kalde hagleløpet "holder igjen", og rifleløpet "bøyer seg" mot hagleløpet. Når hagleløpet er på toppen gjør dette at skudda går høyere etter hvert. Om du venter ca 30 sek mellom hvert skudd har varmen fordelt seg til hagleløpet/a, og spenningen er borte. Løsningen er altså å bruke god tid mellom hvert skudd under storviltprøva. På jakt har dette ingen ting å si. Da er det som regel bare ett skudd du rekker med rifleløpet på en kombi/drilling. Kos deg med et nydelig jaktvåpen!

Link to comment
Share on other sites

Fenomenet har vært godt drøftet her på forumet. Og det er i grunnen ikke noe stort problem. Det som trengs er bare tålmodighet. Jeg hadde en Zoli som deg, som ble byttet ut for en drilling etterhvert. Men framgangsmåten min er den samme for begge to, når jeg skal skyte inn kikkert foreks. Jeg skyter ett skudd, går fram og lapper, rusler så tilbake til standplass og legger meg ned for neste skudd..osv..osv.

På den måten blir hullene sittende like tett som på min remington 700. Man må bare forstå at kombier/drillinger med loddete løp er anneledes enn andre børser. Og at de ikke er noe for utålmodige personer.

Link to comment
Share on other sites

"Problemet" er egentlig ikke noe problem, som "urogallus" og "juelsen" skriver. Men man kan jo sette opp 3 skiver, og skyte ett skudd i hver så fort man klarer, for å se hva som skjer når en må skyte oppfølgingsskudd. Og lære seg å forlegge siktepunktet i slike situasjoner.

 

Det at det smekre rifleløpet er solid "fortøyd" til et hagleløp, gir til gjengjeld en fordel: Min Zoli går "midt i" (førsteskuddet, ja!) med alt fra 100 grs. Rekrutt-ammo til 156 grs "Norma Selfangst". Så det er vel som i de fleste andre situasjoner - fordeler og ulemper har en tendens til å følge hverandre!

Link to comment
Share on other sites

Prøv gjerne også med de åpne siktene (jeg regner med at kikkertsiktet sitter i avtakbar montasje?). Da vil du antakeligvis se at "problemet" blir betydelig mindre, siden siktelinja mellom skur og korn "bøyer seg oppover" sammen med pipa. Nokså fornøyelig igrunnen, og enda en grunn til at jeg går med kikkerten i sekken eller i beltet heller enn montert på drillingen for så å smekke på kikkerten når jeg skal skyte på litt lengre hold og har litt god tid. Hovedgrunnen er at jeg anser drillingen for å være ei hagle med ekstra riflepipe, og jeg foretrekker å skyte hagle uten optikk oppå børsa.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har en Marotchi 6.5x55/12 kombi. 1 skuddet sitter midt i, 2 neste ca 5 cm litt opp til venstre. Dette var med Norma rådyrpatron, men den gikk ut av produskjon, da startet problemene mine, testet en god del patroner pga av spredninga ble helt ekstrem. Fant til slutt frem til Raufoss i 6.5x55 patroner, de oppfører omtrent som Norma Rådyr. Jeg har også Norma Jaktmatch som den også fungere med men er jo ikke brukandes til rådyr.

 

Det min børse ikke gikk med var Laupa, med Laupa var spredninga helt ekstrem.

 

 

Mvh

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Prøv gjerne også med de åpne siktene (jeg regner med at kikkertsiktet sitter i avtakbar montasje?). Da vil du antakeligvis se at "problemet" blir betydelig mindre, siden siktelinja mellom skur og korn "bøyer seg oppover" sammen med pipa. Nokså fornøyelig igrunnen, og enda en grunn til at jeg går med kikkerten i sekken eller i beltet heller enn montert på drillingen for så å smekke på kikkerten når jeg skal skyte på litt lengre hold og har litt god tid. Hovedgrunnen er at jeg anser drillingen for å være ei hagle med ekstra riflepipe, og jeg foretrekker å skyte hagle uten optikk oppå børsa.

 

Dette har jeg erfart selv. Før jeg fikk kikkert på kombien trodde jeg at det var omtrent null varmespredning på våpenet mitt. :)

 

Men presisjonen er meget god når våpenet er "kaldt" fra skudd til skudd. Med litt ekstra skytetrening nå så kan jeg heller kompensere litt manuelt om det skulle være behov for skudd nr 2.

 

Noe jeg ikke har testa enda er hvor stor varmespreningen blir om det nettopp er blitt avfyrt et hagleskudd. Noen som har erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 2 sånne, den første blei det feil i baskylen på, den leverte rifleskuddet på rekylen når jeg fyrte hagleløpet, det var IKKE en behagelig opplevelse.

Fikk da ei ny børse, og denne fikk jeg ikke til å gå med noe slags ammo, det var en feil med innfestinga mellom løpa.

Bytta driten i ei tikka 512, problemene blei løst :!::)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
"Problemet" er egentlig ikke noe problem, som "urogallus" og "juelsen" skriver. Men man kan jo sette opp 3 skiver, og skyte ett skudd i hver så fort man klarer, for å se hva som skjer når en må skyte oppfølgingsskudd. Og lære seg å forlegge siktepunktet i slike situasjoner.

 

Det at det smekre rifleløpet er solid "fortøyd" til et hagleløp, gir til gjengjeld en fordel: Min Zoli går "midt i" (førsteskuddet, ja!) med alt fra 100 grs. Rekrutt-ammo til 156 grs "Norma Selfangst". Så det er vel som i de fleste andre situasjoner - fordeler og ulemper har en tendens til å følge hverandre!

 

Har denne erfaringen selv også. Førsteskuddet er utrolig presist nesten uansett kuletype. Perfekt på toppjakt! Snellertavtrekket er også en god bonus!

 

Kunne gjerne også tenkt med o/u hagleløpsettet til min. Noen som har tips til hvor jeg får tak i dette? Zolien min ble kjøpt inn i 1994, så det er en litt eldre utgave..

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte loddet pipe på kombien min kun pga utseendet :D Har hørt at loddet pipe også er mer motstandsdyktig for treffpunktforskyvning ved bruk (slag,støt osv). For min del er treffpunktet ganske konstant på 15cm opp pr skudd med kikkert. Så lenge man ved det er det null problem å kompensere for i jaktsammenheng. På skyteprøven skyter jeg som vanlig og bare kompenserer.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Hei,

 

Jeg har en Antonio Zoli kombi 12/6,5x55 kjøpt i -97 hos Røgeberg i Oslo.

Er det noen som vet hvilken vekt på ammoen rifla er regulert for? Og hvilke erfaringer har dere andre med

ammotyper og vekter både på fugl og rådyr?

 

Forøvrig veldig fornøyd med denne kombien. Vi har 20 års jub. neste år :)

 

Takker for svar!

 

Mvh

Vapenskjold

 

---------------

 

Tid er kulebane - kulebane er penger - altså jeg lever

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet!

 

Som jeg skrev i innlegget lenger oppe, virker haglpipa på min Zoli som en "stabilisator" på riflepipa, slik at den går likt, omtrent uansett ammunisjon. Vel og merke på første skudd, de neste "klatrer".

 

"Regulering" er en prosess som utføres med dobbeltrifler eller rifledrillinger, og det er nok ikke utført noen regulering på hvert enkelt våpen, hvis prisnivået er i normalleiet.

Link to comment
Share on other sites

Klatring hører kombiverden til. Slapp av og nyt det :D

Det er sjelden et problem på jakt. Hvor ofte har du skutt to rifleskudd hurtig etter hverandre på jakt? Når børsa har blitt kald (15 min) er presisjonen igjen veldig bra.

Stigning er heller ikke et presisjonsproblem. Skyt tre hurtige skudd på samme skive. Vent et kvarter, og gjør det om igjen. gjenta etter et kvarter. Du vil oppdage at skuddene sitter tett (god presisjon), men i tre 'kliumper'. Da vet du hvilken stigning du har og kan ta det med i beregningen.

 

Et godt tips er å bruke begrepet 'never' slik som langholdsskytterne gjør. Din knyttede hånd er omtrent 10 cm. Dersom du får 20 cm stigning på første skudd og enda 10 cm på tredje skudd, må du sikte to never under på skudd nr. 2 og tre never under på skudd nr 3. Dette høres vanskelig ut, men er det i grunnen ikke; hjernen vet hvor stor hånden din er og klarer å legge det inn i siktebildet. Men du må skyte så mange treskuddsserier at du vet sikkert hvordan stigningen er/hvor mange never du må holde under på skyteprøven. På jakt er dette ikke et problem, etter min erfaring. I løpet av den tiden det tar å lade om er losen langt avgårde; eller dyret dødt... Hvis det kommer noen ny sjans er det på korte hold, og da spiller stigningen ingen rolle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...