Jump to content

Drilling: Praktisk bruk av drilling til allsidig jakt


Recommended Posts

Jeg tar sjansen på å starte nok en drillingtråd.

Jeg kjøpte seint i fjor høst en Sauer 32 (GDR) i 20/76 og 6,5x55. Meninger om 6,5x55 i drilling er det skrevet side opp og ned om i andre tråder, så det er ikke interessant å høre mer om her. Her er det mer praktiske sider ved drilling som ønskes. Ønsker heller ikke så mye debatt om hvilken kikkert som er best og dårligst.

 

Drillingen min er lett og smekker og gir en god følelse å holde i, og det er et godt utgangspunkt. Etter 20 år med enten rifle eller hagle, håper jeg å bruke drillingen til det meste av jakt heretter. Behovet blir primært skogsfugl, hare, rådyr, bever samt "plutselige muligheter" for hjort og elg

 

Etter mye at og fram endte jeg på en Z6i og børsa er i skrivende stund hos børsemaker for montering av svingmontasje. Jeg er enda i tvil om løsninga er ideel, men valget er tatt. Så vidt jeg kan forstå er drilling et annet ord for kompromiss når det gjelder allsidig bruk.

 

Først noen tanker:

Rifleløpet:

Ideelt sett vil jeg tro at det beste ville være å klare seg med åpne sikter. Vekt og balanse er vel klart best med skur og korn. Et smekkert og hendig våpen. Jeg jakta slik i fjor høst, men så at åpne sikter hadde sine begrensninger når det blei litt avstand og dårlig lys. Jeg avstod feks fra å skyte i en rådyrsituasjon da jeg syns 110-120 m blei for langt med skur og korn. Jeg ser meg nødt til å ha bedre siktemidler enn skur og korn og valget blei kikkert. Rødpunkt, redring etc er sikkert bra, men jeg har rett og slett ikke lyst på det. Jeg syns ikke det passer, men tillater meg elektronikk i en nymotens kikkert, så logikken brister.

Når først jeg bestemte meg for kikkert var det mye grubling før jeg bestemte meg for hvilken. Pga at drillingen skal brukes til fugl og hare ønsket jeg 1 x forstørrelse. Da jeg også ønsker muligheten for å skyte på normalt lange hold ønsket jeg god forstørrelse i kombinasjon med 1 x. Det er mulig jeg tar feil, men en kikkert som begynner på 3 eller 4 innbiller jeg meg er et dårligere valg mtp fluktskudd på kloss hold. Minuset med Z6i`en er antagelig det estetiske samt at den er større og tyngre enn en del alternativer. Men med sving har jeg mulighet til å gå for en smekrere kikkert om jeg vil seinere.

 

Hagle:

Uten kikkert vil jeg tro eg skyter like bra/dårlig som med ei ss-hagle. Problemet er når en går der med kikkerten i lomma eller sekken og en plutselig har noen sekunders sjanse på et eller annet som krever kikkert. Hva med fluktskyting med kikkert. Jeg har hørt om mange som mener dette ikke er noe problem. Kikkert vil nok ubønnhørlig medføre dårligere kinnkontakt. Antar jeg må strekke hals. Det er et minus, men det er mulig jeg venner meg til det. Hadde det ikke vært for at det byr meg i mot, ville jeg om nødvendig montert justerbar kolbekam.

 

Så til spørsmålene til dere som bruker drilling til allsidig jakt.

Har dere kikkert eller andre ettermonterte siktemidler på bestandig, eller tar dere av kikkerten feks på fuglejakt, og har den "lett tilgjengelig"?

Hvordan fungerer fluktskyting med kikkert for deg?

Hvordan oppleves dårligere kinnkontakt? Er det er problem?

Har du eller har du vurdert justerbar kolbekam eller annen form for forhøyning ved bruk av kikkert?

Har du eller noen du kjenner slutta å bruke drilling og gått tilbake til enten hagle eller rifle? i så fall hvorfor?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd.

 

I utgangspunktet har drillingen kvalitetar til å bli eit realt allroundvåpen til nesten all jakt. F. eks. med ei innstikkpipe i 5,6x50R og ei i 7x65R (som er riflekaliberet i min drilling) kan ein drilling bli finkalibra åtebørse, dobbeltrifle + slug eller dobbeltrifledrilling samtidig som du har moglegheitane den vanlege hagledrillingen gir. I tillegg må du ha kikkert/montasjar for å komplittere der det trengs.

 

Sjøl har eg kikkert i hakemontasje med såkalt "durchsehen", noko som mogleggjer skyting med åpne sikte samtidig som at kikkerten er montert. Bakdelen med dette er sjølvsagt at kikkerten blir noko høgare ift siktelinja. Når det er sagt så har eg kikkerten stort sett i sekken og bruker dei åpne sikta. Ikkje fordi at durchsehen-greia ikkje fungerer, men for at drillingen opplevast som meir letthåndterlig utan kikkert.

 

Dei rifleskota der kikkerten blir brukt er vanlegvis på såpass hold at kinnkontakten ikkje opplevast som ein savn, på raske, intuitive skot blir dei åpne sikta bruka og då smett min drilling fint på plass for meg.

 

Drillingen er ein Heym i 16/70-7x65R med ein Nickel 1,5-6.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder siktemiddel, vurder Aimpoint Micro. Det er allsidig nok til å skyte på leirduer med.

 

Det estetiske kommer jo selvfølgelig inn da vi er oppvokst med at en 8x56 Zeiss med hakemontasje er best :)

 

Jeg synes nå at en Aimpoint micro er helt kurant på en drilling.

Da kan du strekke holdet ett stykke oppover.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Merkel 96K i 98 og monterte en Zeiss 1-4 i hakemontasje. Trodde jeg da hadde det otimale våpnet til min jakt som mest består av rådyr/hare med hund og fugl hvis det oppstår en situasjon. På banen oppdaget jeg raskt at uten sikte så traff jeg skjelden over 16-17 duer på jegertrappen. Med kikkert ble det over 20. Fornøyd med kikkert dro jeg børsa med på skauen og merket fort at mine 20 treff på banen ikke ble overført til skauen. Brukte for lang tid til å finne siktebildet og da var som regel fuglen fløyet. På rådyrjakta med drivende hund er det skjelden holdene blir lange og man har som regel dårlig tid. Siktet fungerte fint men når 100% av skuddene var under 50m så er behovet for kikkert begrenset. Åpne sikter ble brukt der det var rene hagleposter og noen rifleskudd ble løsnet på hold under 40m. Fungerte greit. Merket fort når jeg jaktet uten kikkert at drillingen ble mye mer harmonisk å behandle uten 600g på toppen. Hvis man står på post å holder børsa over lengre tid merker man faktisk 600g godt.

Våren 99 var jeg på vilmarksmessa og så standen til Doctor og rødpunkten deres. Falt pladask og handlet på stedet. På jegertrappen holdt jeg jevnt rundt 20 duer og skuddene ble avgitt fort, børsa mistet ikke den fine balansen og ble lett å ha med seg, på riflebanen satt alle skuddene godt innenfor 9 som er aktseptabelt for et sikte som er beregnet for 50-70m. 3-4 år frem i tid jaktet jeg med Doctoren og hadde kikkerten i sekken og byttet når jeg satt på poster med hold over 70m. De siste 10 åra er det skjelden kikkerten er med i sekken.

Når denne drillingen er oppbrukt blir det ny Merkel men da med svingmontasje og en Zeisse 2,5-10 50mm og en Doctor tilpasset. Da tror jeg jeg har det ultimate jaktvåpnet for min type jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar sjansen på å starte nok en drillingtråd.

Jeg kjøpte seint i fjor høst en Sauer 32 (GDR) i 20/76 og 6,5x55. Meninger om 6,5x55 i drilling er det skrevet side opp og ned om i andre tråder, så det er ikke interessant å høre mer om her. Her er det mer praktiske sider ved drilling som ønskes. Ønsker heller ikke så mye debatt om hvilken kikkert som er best og dårligst.

 

Drillingen min er lett og smekker og gir en god følelse å holde i, og det er et godt utgangspunkt. Etter 20 år med enten rifle eller hagle, håper jeg å bruke drillingen til det meste av jakt heretter. Behovet blir primært skogsfugl, hare, rådyr, bever samt "plutselige muligheter" for hjort og elg

 

Etter mye at og fram endte jeg på en Z6i og børsa er i skrivende stund hos børsemaker for montering av svingmontasje. Jeg er enda i tvil om løsninga er ideel, men valget er tatt. Så vidt jeg kan forstå er drilling et annet ord for kompromiss når det gjelder allsidig bruk.

 

Først noen tanker:

Rifleløpet:

Ideelt sett vil jeg tro at det beste ville være å klare seg med åpne sikter. Vekt og balanse er vel klart best med skur og korn. Et smekkert og hendig våpen. Jeg jakta slik i fjor høst, men så at åpne sikter hadde sine begrensninger når det blei litt avstand og dårlig lys. Jeg avstod feks fra å skyte i en rådyrsituasjon da jeg syns 110-120 m blei for langt med skur og korn. Jeg ser meg nødt til å ha bedre siktemidler enn skur og korn og valget blei kikkert. Rødpunkt, redring etc er sikkert bra, men jeg har rett og slett ikke lyst på det. Jeg syns ikke det passer, men tillater meg elektronikk i en nymotens kikkert, så logikken brister.

Når først jeg bestemte meg for kikkert var det mye grubling før jeg bestemte meg for hvilken. Pga at drillingen skal brukes til fugl og hare ønsket jeg 1 x forstørrelse. Da jeg også ønsker muligheten for å skyte på normalt lange hold ønsket jeg god forstørrelse i kombinasjon med 1 x. Det er mulig jeg tar feil, men en kikkert som begynner på 3 eller 4 innbiller jeg meg er et dårligere valg mtp fluktskudd på kloss hold. Minuset med Z6i`en er antagelig det estetiske samt at den er større og tyngre enn en del alternativer. Men med sving har jeg mulighet til å gå for en smekrere kikkert om jeg vil seinere.

 

Hagle:

Uten kikkert vil jeg tro eg skyter like bra/dårlig som med ei ss-hagle. Problemet er når en går der med kikkerten i lomma eller sekken og en plutselig har noen sekunders sjanse på et eller annet som krever kikkert. Hva med fluktskyting med kikkert. Jeg har hørt om mange som mener dette ikke er noe problem. Kikkert vil nok ubønnhørlig medføre dårligere kinnkontakt. Antar jeg må strekke hals. Det er et minus, men det er mulig jeg venner meg til det. Hadde det ikke vært for at det byr meg i mot, ville jeg om nødvendig montert justerbar kolbekam.

 

Så til spørsmålene til dere som bruker drilling til allsidig jakt.

Har dere kikkert eller andre ettermonterte siktemidler på bestandig, eller tar dere av kikkerten feks på fuglejakt, og har den "lett tilgjengelig"?

Hvordan fungerer fluktskyting med kikkert for deg?

Hvordan oppleves dårligere kinnkontakt? Er det er problem?

Har du eller har du vurdert justerbar kolbekam eller annen form for forhøyning ved bruk av kikkert?

Har du eller noen du kjenner slutta å bruke drilling og gått tilbake til enten hagle eller rifle? i så fall hvorfor?

 

Hei!

 

Kjøpte med ei ny Antonio Zoli MG-92 drilling i 12/70 og 7*57R i 2002.

 

Svar til sprøsmål nr 1: Har prøvd følgende sikter på denne:

- Aimpoint micro.

- Meopta 1-4*22 m/lys.

- S&B Zenith 1,5-6*42 m/lys.

- Norconia 3-9*40 m/1" rør.

 

Alt unntatt Norconia siktet er blitt solgt.

Konklusjonen ble at vekta ble for høy med sikter på hele tiden og mye penger som bare "ble liggende" i sekken.

Aimpointen gav for lite forstørrelse foruten flukt skyting.

Har nå mitt første kikkertsikte som kostet 900,- hos mbo.no liggende i sekken som jeg da bruker når skyte avstanden blir lengre enn haglehold.

 

Svar på sprøsmål nr 2:

Fluktskyting med aimpoint fungerte veldig bra.

Brukte aimpointen også på rifla på hjortejakt i fjor, fungerte også veldig bra.

Men 1* i forstørrelse gjør at jeg skal bruke kikkertsikte på hjortejakt i år.

Blir vanskelig å speide etter dyr med så lite forstørrelse.

Har ingen problem med å klare storviltprøven med aimpoint, hvis du bruker lav styrke på prikken blir den mer "nøyaktig" og bedre å sikte med.

 

Fluktskyting og leirdue skyting med kikkert ble to forskjellige opplevelser for meg.

Kikkert og leirduer, ingen problem.

Kikkert og fluktskyting ble vanskelig, resultatet ble mye bom.

Gikk tilbake til åpne sikter som jeg har brukt mye og er trygg på.

 

Svar på spørsmål nr 3:

Zoli drillingen passer meg meget bra.

Trenger ikke justerbar kolbekam og det ødelegger det estetiske for meg.

 

Svar på spørsmål nr 4:

Kjenner ingen som har sluttet å bruke drillingen, de har heller solgt den de har og kjøpt blaser drilling i kaliber 20 og 7*57R.

Har kjent på vekten, den er lett i forhold til zoli.

I tillegg kan du skyte flere skudd uten treffpunkt forandring.

Men for meg er zoli drillingen min første drilling og har for mange gode minner til at jeg kan selge den.

I tillegg fikk jeg den billig og blaser er for dyrt for min pengebok.

 

PS: Skal kjøpe meg en lettvekts hagle i o/u i 12/76.

Et dårlig kompromis, men jeg er lei av å bære drilling på rypejakt i Lofoten/Vesterålen.

Har ennå ikke hatt behov for rifleskuddet.

I tillegg kjøper jeg hagle som kan tilpasses mine krav mtp armlengde.

 

Grubler på Leupold VX-6: 1-6*24 m/lys, muligens et allround sikte hvis det er noe som heter det.... :winke1:

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Interessante innlegg så langt. Det blir spennende å se hvordan jeg trives med kikkerten. Mtp fugl, hare og rådyr opp til 60-80 meter er det nok best med åpne sikter alt i alt, men så er det dette når tiuren sitter på topp på 80 meter og rådyret står på 120. Da vil jeg tro det er vesentlig forskjell på kikkert og ikke kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Fluktskyting med kikkersikte er ingen problem, har trent endel på det med min D99 og skyter hverken bedre eller dårligere enn med hagle. Problemet kommer på regnværsdager, da må kikkerten av hvis det skal være sjanse for fluktskyting, har den da lett tilgjengelig om det skal bli behov for den.

Link to comment
Share on other sites

Skal også sette kikkert på en drilling før jakta og har fått for meg at det vil være en fordel med extended eye relief for å oppnå raskere skudd. Er jo noe som blir brukt på diverse taktiske våpen i det militære så det burde jo ha noe for seg. Noen som har noen tanker/erfaringer rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt 4 drillinger (har for øvrig solgt nr 3 som var en Blaser drilling :wink: ).

 

For meg har dette blitt enkelt etter hvert: Jeg får ikke til å skyte fluktskudd etter fugl på jakt med kikkertsiktet montert. Kanskje mest av alt fordi jeg hater å gå med kikkertstiktet på... Det blir å forvandle det smekkre og velballanserte smykket mitt til en topptung og uhåndterlig klumpete to-tom-fire tingest. Irriterende rett og slett! Jeg hadde en Zeiss Varipoint 1.1-4x20 på Blaserdrillingen, men den ble også liggende i sekken. Skjøt uforskammet fine samlinger på 200 meters hold med kun lysprikken, men så lenge kikkertsiktet allikevel ligger i sekken under smygjakt vel så vil jeg gjerne ha mer enn 4x forstørrelse. Men, jeg vil gjerne ha kikkertsiktet tilgjengelig. Under smygjakt har jeg mitt kikkertsikte hengende ved siden i et tradisjonelt tysk Zielfernrohrköcher; et lærhylster. Dersom det oppstår muligheter på lange hold siiiiger jeg sammen og smekker på siktet. Har skutt både klovvilt og fugl på den måten. Og, har mistet begge deler fordi siktet ikke sto på. Det oppstår altså dann og vann situasjoner hvor jeg hadde vært mer tjent med ei rifle med kikkertsikte. Men det er LANGT fler jaktsituasjoner hvor jeg har dratt nytte av at det er både halge og rifleløp tilgjengelig! Je ghar skutt tiur på hjortejakt, plukket hare på lang hold under rypejakt osv. Kikkertsiktet står på ved posting på hogstflater eller lignende morgen og kveld, men under smygjakt og oftes under drevjakt med hund er det åpne sikter som gjelder for min del.

 

Jeg forstår ikke poenget med rødpunktsikte uten forstørrelse. De åpne siktene fungerer da brillefint på begrensede hold? Her er tre skudd på 100 meter med min nye (gamle) drilling, treffpunkt er 5 cm ned og sidespredning 7 cm. sulfina_apne_sikter.jpg

 

Ikke superpresisjon altså, men mer en greit nok til klovvilt. På det holdet ville jeg som sagt ha smekket på kikkertsiktet, men innenfor 70-80 meter eller deromkring fungerer de åpne siktene fint.

Jeg tror rødpunkt blir et alternativ for meg når/dersom synet svikter slik at jeg ikke kan bruke åpne sikter. Før den tid blir det ikke aktuelt. Jeg ville aldri montert rødpunkt på hagla før rypejakta, så til fugl kan jeg ikke se poenget. Stokken på drillingen min passer meg perfekt, det vil si at jeg enkelt kan montere den i skuldra og dra på med åpne sikter. Med et rødpunkt på toppen må jeg jo strekke hals.

 

Altså, for min del: Åpne sikter og kikkertsikte i bakhånd.

 

Jeg kommer nok til å eksperimentere mer med slug fremover. Min gamle drilling elsker Brenneke! Her er to Brenneke og et rifleskudd på 50 meters hold. Bør jo fungere fint dette på rådyrjakt?

Brenneke.jpg

Link to comment
Share on other sites

Drilling med scout kikkert/montasje? :)

 

Hehe... Ikke fullt så ille, kommer nok til å beholde originalringene :lol: Ser at øyeavstanden på en Swaro 1-6 normalt er 95mm men at den med EE er 120mm. Tenker derfor at det kanskje vil være en fordel å velge EE for raskere skudd av samme grunn som at man monterer kikkerten langt frem på en scout.

Link to comment
Share on other sites

Greit å komplettere forrige innlegg litt med bildemateriale.

 

Her er drillingen i sin heilhet:

normal_2813751_4c014cf3cf55d.jpg

 

"Durchsehen"-hakemontasje ser slik ut:

normal_2813751_5_4c014cf3d328f.jpg

 

Fant bare bilde av samling på 50 meter. På 100 åpner det seg opp litt, men er allikevel fullt akseptabelt. Skulle forøvig ønske meg andre åpne sikte enn perlekorn, men det funker OK:

normal_DSC00262.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser poengene dine Skaubjønn. Tenker stort sett det samme, men får prøve og feile litt etterhvert. Det er godt mulig kikkerten vil ødelegge under kjappe fluktskudd mer enn det vil være en fordel de gangene en har for kort tid til å smekke på kikkerten ved langt hold/dårlig lys. Det ideelle hadde jo vært om en skaut like bra med kikkerten på som med ei vanlig hagle og i tillegg hadde kikkertens fortrinn ved drøyere hold. Men, det spørs nok om det er slik, ikke minst mtp dette med strekke hals.

 

Så kommer det an på bruken da. Er det å sitte på rådyrpost i åpent terreng er kikkerten på, mens en kanskje går uten på fuglejakt. Vi får se

Link to comment
Share on other sites

(Swaro 1-6 normalt er 95mm men at den med EE er 120mm)

 

Husk det er kun 33,5m synsfelt på minste forstøring på EE versjonen kontra 42.5m på den vanlige! :overrasket:

 

 

Joda, ser jo den men så lenge det øker mulighetene for å skyte med kikkert og ha begge øyne åpne så burde vel synsfelt ikke ha noe å si?

 

Er på ingen måte noen "tactical" tilhenger men skulle allikevel tro at det er en grunn til at dette ikke blir brukt i strid for moroskyld og at det derfor også burde gi mening å flytte kikkerten fremover på en drilling hvor man ofte er avhengig av raske skudd.

Link to comment
Share on other sites

Har en Merkel 96k, kaliber 20/76 og 7x57R, som jeg kjøpte for 5 år siden. Er veldig fornøyd. Begynte å lade selv pga presisjon, og er nå nede i 20 mm på 100 meter med ventetid imellom skuddene. Den blir brukt hovedsaklig på skogsfugl som hagle, med riflemulighet.

 

Jeg begynte med en zeiss 2,5-10x50. Bruker mye rompetaske, og kikkerten ble da stor og tung til å ha liggende der mesteparten av tiden. Har den stående i nettinglømma på siden, og får tak i den uten å ta av rompetaska. Så meg derfor etter et lettere alternativ, og falt på en Leupold 1-4x20 med halve vekta. 4x holder godt på orrfugl til 100+ og tiur på 130+, så det er nok til høstjakta. På toppjakt bruker jeg zeissen. Bruker da sekk, eberleestock gunslinger. Velger da også å ha kikkerten på sekken i en butlercreek neopren beskytter, lett tilgjenglig, da jeg vil ha mulighet til å skyte fugl i dokk med hagleløpene. Fester den på siden av sekken i stikklomma. Så lenge føret tillater det da :winke1: Må jeg putte børsa i sekken, sitter kikkerten på.

 

Jeg går aldri med kikkerten på når jeg går støkk. Bruker 5-10 sek på å få den på ved behov.

Link to comment
Share on other sites

Jeg handlet ut i fra en filosofi om å bare ha en drilling som hovedvåpen. Jeg jakter "allt" og når drillingen skal være børsa som blir med overalt på allslags jakt må den være fleksibel. Jeg endte opp med en Blaser D99 i kaliber 30 R Blaser. Den har en vanvittig presisjon, slug fungerer bra, gode åpne sikter som samskyter perfekt. Den er toppet med Swarovski z6 i 1-6. Og en meopta 3-12 50 . Jeg tar aldri av kikkert under støkk eller hijakt når swarovskien er på. Meoptaen brukes til klauvvilt, sel og toppjakt. Brukte dette oppsettet hele forrige sesong og vil gjøre det samme på denne da jeg syntes det fungerte veldig bra. Har mange alternativ i skapet men føler at drillingen gir meg det optimale under alle forhold

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

interessant Grim. Som nevnt har jeg bestemt meg for å prøve så godt jeg kan å bruke drillingen til mest mulig. Jeg jakter mest rådyr og hare med hund. Der blir det uten tvil drilling. Det vil jo sjelden være behov for rifleløpet under harejakt, men det kan tenkes og ikke minst kan det tenkes at en for skuddsjanse på noe annet under rådyr og harejakt som rev, skogsfugl, hjort osv. På elgjakt og ev villrein vil jeg nok foretrekke rifla, men det er mulig jeg tar drillingen bare for å prøvd det. Drillingen blir også naturlig valg på beverjakt. Fuglejakt er kanskje det jeg er mest spent på. Det er greenersikring på min. Neppe bedre enn vanlig skyvesikring på kolbehalsen, men antagelig like godt når jeg venner meg til det. Det er heller ingen grunn til at jeg skal skyte dårligere med den uten kikkert som det gjøre med haglene jeg har fra før. Spenningsmomentet koker da egentlig ned til kjappe hagleskudd med kikkert. Det virker lovende at du med samme kikkert som min alltid har den på.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Da har jeg endelig henta drillingen min med Z6i i nymontert svingmontasje. Førsteinntrykket er meget bra. Som venta er det ikke topp kinnkontakt. Etter litt tørrtrening på plenen tror jeg at jeg skal takle fluktskyting med kikkert brukbart, men det gjenstår å se. Litt overraska over hvor mye jeg må flytte øyet mellom 1 og 6X, men det går seg til.

 

Tross estetisk sett altfor stor kikkert, er balansen helt kurant. Vekta er drøyt 3600 med sikte, 3050 uten. Gleder meg stort til å prøve den til mandag, og få skutt inn og tatt prøven så fort som mulig.

 

Er det noen som har fått lufta drillingen på jakt nå før det virkelig braker løs fra mandagen av?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har fått lufta drillingen på jakt nå før det virkelig braker løs fra mandagen av?

Jeg har hatt med drillingen på duejakt i fall det skulle dukke opp en rev..

Rifleløpet går bra og har forbausende lite lite stigning på skuddene. Skjøt prøven uten opphold mellom skuddene og siktet så godt det lar seg gjøre på samme sted med et grovt tysk #1 retikkel :wink:

16062012342.jpg?t=1339862636

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Endelig fikk jeg løsna noen skudd med drillingen på jakt. Den har vært med på noen turer etter 10 sept og nå fikk jeg brukt alle løpene!

Jeg vet at mange ikke blir fortrolige med drilling og velger hagle eller rifle, men tror og håper jeg er en av de som kommer til å bruke drilling til det meste. Angret iallefall ikke i dag!

 

 

 

10p6qv6.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med unntak av elgjakta... :)

 

Elgjakta er intet unntak her, drillingen er jo perfekt når man går med hund. :D

 

Med unntak av kaliber i rifleløp (kremt) ser riggen til M67 perfekt ut.

Har selv en DDRilling med hakemontert 1-4x22, her er montasjen så lav at kinnkontakten er helt grei, men kikkerten ligger som regel i høyre brystlomme uansett når jeg er på jakt.

Sålenge jeg treffer innertieren på 100 meter så stoler jeg på åpne sikter på normale avstander. :)

 

Grattis M67!

Link to comment
Share on other sites

En liten korreksjon, dette er M76 -irriterende lik M67 som var først ute her på kammeret og er en aktiv skribent. Jeg har anskaffet meg en slik kolbeforhøyer jf lenger oppe her og da passet alt meget bedre. Skal prøve den framover. Det ser jo ikke bra ut, men er et billigere og bedre alternativ til justerbar kolbekam om en ønskerbedre kinnkontakt, uten å skjende kolben. Jeg tror den opplyste dotten i siktet bidrar til å finne siktebildet kjappere enn uten, men er likevel rimelig sikker på at på rein fuglejakt, der fuglen ikke flyr åpent og forutsigbart som ei leirdue, vil sikteskinna/pekemetoden være mer effektiv enn hvilket som helst ettermontert siktemiddel så fremt den passer skytteren noenlunde.

 

Når det gjelder riflekaliberet ser jeg fram til over tid å gjøre alle dystre spådommer og idioterklærelser til skamme :wink: ........... Motstandere av 6,5x55 i brekkvåpen har sikkert mange gode poeng, men jeg vil erfare det selv.

Link to comment
Share on other sites

hei,

Er den lykkelige eier av en Merkel drilling med Zeiss 1:4 rødpunkt. Jeg liker heller ikke å gå og bære på denne med kikkert på og har lett etter et opplegg hvor den kan festes i beltet og være lett tilgjengelig ved behov. Så Zielfernrohrköcher nevnt som vel er et alternativ, men jeg har ikke greid å finne ut hvilken innerdimensjon de har. Er det noen som vet en god løsning som passer for dette siktet?

Link to comment
Share on other sites

Heisann, jeg har en Merkel k96 og bruker denne på alt unntatt hjort og elgjakt. Har solgt Blaser drillingen jeg hadde før pga at denne ikke passet meg helt. Jeg har en hakemontert Schmidt & Bender 1,4-4 x20 som jeg tar av/setter på alt ettersom terreng og postvalg. jeg har ladet sånn at kuleløpet setter skudd på 100 m på samme sted med/uten optikk. Jeg simpelthen elsker det at Merkelen har vanlig sikring på hagleløpene og oppspenner på kule, dette gjør den velegnet på fugl også (min personlige mening) og JA, jeg har jaktet med drilling med bare oppspenner og er klar over at dette kan funke for noen. anngående oppevaring av kikkert så putter jeg den i en ullsokk i sidelomma på sekken. opplever at jeg i de situasjonene der kikkert må settes på grunnet lange hold rekker dette med god margin.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til at et flertall av de som har ment noe her så langt foretrekker åpne sikter og smekker på kikkert ved behov, mens noen stort sett alltid har på kikkert.

Det er selvsagt mange vesentlige variabler her som hva slags jakt og hva slags kikkertsikte. Med min enn så lenge korte drillingerfaring men lang rifle- og hagleerfaring tror jeg nok at jeg med mitt bruksområde stort sett vil ha kikkerten på. Støkkjakt på fugl i skogsterreng er etter mine begreper noe av det vanskeligste og mest instinktive man kan bedrive rent skytemessig her til lands. Til dette tror jeg at jeg kommer til kort med kikkert. Den røde prikken i siktet mitt har jeg tro på, men tror ikke det kan måle seg med god gammeldags peking med hagla.

 

Det er imponerende å lese om de som skyter innertier på innertier med åpne sikter på 100 m. Jeg skulle nok fått en og annen på en god dag i godt lys, men det blir altfor grovt med mine åpne sikter til at det er naturlig med prikkskyting på slike avstander med åpne sikter for min del. Høsten er lang, gleder meg til erfare

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

He he, håper du ikke siktet til mitt lille innlegg når du kommenterer treff i innertier på hundre meteren :mrgreen: jeg mener bare at for og utnytte potensialet i en drilling må man lade så det er samme treffpunkt med og uten optikk på en gitt avstand.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I dag fikk jeg prøvd den igjen. Skutt i los. Den kom i rask gange/lett trav på ca 30 m. Skrått forfra. Kikkert på 1 x. Vurderte hagleskudd, men valgte mer eller mindre ubevisst rifleskudd. Må si jeg liker den opplyste dotten i siktet.

 

15d82b.jpg

 

 

Forøvrig en eldre kar. Totalt tannlaus og så mager som en belsenfange. Så denne hadde nok ikke klart vinteren

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei,flott tråd,kjekt å lese om hvordan andre drilling entusiaster jakter.

 

Har en Merkel 96 12/6,5x55 (uten oppspenner) med en hakemontert Swaro. 1,5-4x20 som jeg har hatt i ett par år nå.

Har fått tilpasset kolben for flukt skyting hos børsemaker på Moi.

 

Jakter rådyr med hund og skogsfugl/ryper.Kikkerten henger i skinn-futteral utenpå sekken.

Sitter på post uten kikkerten på ,men hvis det er veldig åpent,setter jeg den på.

 

I fluktskyting har jeg også kikkerten av,og synes det fungerer fint. Synes det er vanskelig med kikkert på.

 

Med rifla skyter jeg på dyr opptil rundt 70 m,med åpne sikter.

 

Har ikke behov for kolbe kam,og kinnkontakten føles god.

 

Veldig fornøyd med rifle kaliberet,selv om mye annet er skrevet om dette.

God presisjon,men klatrer ganske mye.(ca 20 cm)

 

Har skutt orrfugl,rådyr,rype,hare og synes akkurat denne "allround" bruken er helt topp.(brukte kombi før)

Kommer ikke til å kvitte meg med denne,men har måttet skjerpe meg med våpen pussen, siden

denne fort får rust, Dvs jeg må tørke og olje den,hver gang, før jeg putter den i våpenskapet.

 

OJ

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg var på leirduebanen forleden. Har ikke skutt leirduer på ca ti år og aldri prøvd drillingen på leirduer. Traff 10 på beste serien. Det er jo ikke mye å skrive hjem om men håper og tror det ville bedre seg med litt trening. Jeg er sikker på at siktemiddelet er godt nok til at en normalt god skytter ville skutt bra. Frustrerende at jeg ikke så noen tendens i bomminga men det klassiske er vel under og bak. Trøster meg med at fluktskyting på fugl ikke er hovedbruksområdet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er mange som benytter seg av kikkerter med små forstørrelser. På kombien min bruker jeg 2-8*40. syntes dette er mer praktisk da jeg jakter rev på åte, tiur på topp og rådyr i lysning og skumring. på støkkjakt eller drivjakt kan jeg bare ta av kikkerten da den sitter i en hakemontasje.

 

For folk som jakter allsidig med drillingen vil jeg tro det er en del å tjene på en kikkert som er litt "større" enn vanlige "drilling kikkerter" 1-4*20.

hva tenker dere om dette?

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, min første drilling ble utstyrt med " standard " 1 1/4 - 4 x 20 Fant fort ut at det ble litt lite på max forstørrelse i visse situasjoner. Drillingen jeg har nå har ikke kikkert montert (så langt) Men skal helt sikkert ha noe større max forstørrelse når det blir montert kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...