Jump to content

BRNO kombi ZH 100, 200 & 300


RoarN

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Hei.

 

Ingen svar å få... :)

Har snust litt på egenhånd siden sist.

 

-På ZH100 er avtrekkeren til rifleløpet fremst, det er den på ZH 300 også.

-100 har ikke gravyr det har 300.

-Forskjeftet på 100 er litt smekkrere en på 300

-Litt annerledes nettskjæring.

-Begge er singeltrigger på bakerste avtrekker.

-Hagleløpene kom ofte med full trangboring, slik at brukeren selv kunne åpne løpene etter hvilket avtrekk han ville bruke.

-ZH 201 har jeg funnt lite om.

 

Venter på at søknaden på en ZH 101 med ekstra ZH 104 løp skal komme tilbake. :mrgreen:

 

Roar

 

Edit: Rettet info om hvilket avtrekk til hvilket løp.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg leita rundt ganske mye for å finne ut diverse om 300serien for noen år siden.

Jeg kjenner ikke spesiellt godt til 100, og 200, men slik jeg har forstått det er det forløpere til 300serien. Hadde sjøl ei dobbel haglepipe som het 202. En sak med en grusom rekyldemper. To skudd, og jeg var døv i fire uker etterpå.

Den passa greit til min 300lås.

 

Er du helt sikker på at rifleavtrekket er på bakre 100serien? Det er jo det på 500serien, men jeg trodde avtrekket 100 og 300 var helt likt?

 

La oss få vite litt mer om 101, og 104 da vel. Bilder også kanskje? :)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke hundre prosent sikker på det med avtrekket, leste dette en plass som jeg ikke klarer å finne igjen.

Har jaktet med en dobbel 16 for endel år siden. Tror dette var ZH 221, den finnes i familien enda, skal sjekke om det stemmer.

Dette våpenet har skjefter og nettskjering som 300, men baskylen hadde ikke gravering.

Mener at nederste løp gikk av på fremre avtrekker på denne, men husken kan spille meg et puss.

 

Får jo sjekket dette med avtrekket på ZH 100, når jeg får lagt mine klamme hender på 101 & 104, bilder også kanskje. :D

 

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vel...

Lørdag var det pakke i posten :mrgreen: "Tsjekka" er kommet :D

 

normal_BRNO_ZH_104___101_.bmp

 

Påmontert kombiløpet, hagleløpet under. Alt lå i en fin veske/koffert i kanvas med lærforsterkninger.

 

S_B_7x57R_FMJ9___SPCE112.bmp

 

Har tenkt å fôre den med denne ammoen, noen som har erfaring med denne 11,2 SPCE.

 

Når det gjelder hvilket avtrekk som er til rifleløpet, har nok tjuvsvensken lurt meg litt utpå. Det er i allefall det øverste løpet(rifle) som går av med den fremste avtrekkeren. Dette er vel en vane og skal gå greit å venne seg til.

 

Skal bruke den med åpne sikter foreløpig. Ser det er mange forskjellige typer kikkert montasjer på markedet, vil bruke litt tid for å finne en jeg er fornøyd med. Noen vet om noen nettsider/forhandlere som har slike. Vil ha en hurtig montasje.

Ser også at kornet er lett og bytte ut så det hadde hvert interresant og fått tak i noen forskjellige høyder.

Det blir mest sansynlig en 1-4x24 eller en 1,5-6x42, den første hadde passet best, men mulig jeg vil ha noe skumringsegenskaper.

 

Alle tre hagleløpene har full trangboring så det må også vurderes hva som skal gjøres med det. Noen som har erfaring med montering av utskiftbare shocker

 

Hvis nå syndefloden vil gi seg, i allefall noen timer, blir det ut og testskyte. :)

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Den ammoen har alltid gått grisebra i børsa mi. Hvor bra den er på vilt veit jeg ikke. Har kunn skutt ei rype med den, og det gikk helt utmerket, vel var det et stykke unna, men rypa var bare god. :D

Har skutt et rådyr med samme type kule i 308, og det så faktisk ikke galt ut. Det er som regel den kulevekta som samskyter best med haglepipa i disse børsene. La børsa få to-tre minutter mellom hvert skudd hvis du skal teste samling.

 

Jeg vil bli overasket om ikke den låsen er bort i mot helt lik en 300 lås. Det ble visstnok gjort noen forsterkninger noen ganger. Jeg veit at dobbeltriflepipene som kom i den siste perioden 300'n ble produsert kun skal brukes på 300 låser med et nr høyere en et visst tall. Det kan hende det er liknende forsterkninger, eller endringer i linja med varierende pipekombinasjoner som er grunnen til overgang fra 100-200-300- ??

 

Børsemakeren jeg spurte om å få inn løse choker mente det ikke var nok gods i pipene til å gjøre dette. Jeg fikk opna til 1/4, og FS, og er såre fornøyd med det. For øvrig er vanligvis hagleløpet på (300) kombiløpet mer i nærheten av 3/4 en full, og ble som regel solgt som 3/4 i norge.

 

Ikke hør på de som klager på hagle avtrekk på bakre. Det er lett å lære seg, og man får som regel et bedre rifleavtrekk på fremre en på bakre. Jeg synes denne avtrekksløsninga til Brno er noe av det jeg liker best med børsa. Med et snellertavtrekk på riflepipa blir det helt perfekt. :wink:

 

Måten å lære seg å bruke bakre avtrekker til hagle: Bruk kun bakre avtrekker til hagle uansett om du skyter med kombi eller haglepipa. Fremre avtrekker er kun til rifle. Hvis du kan trene dobbeltskudd leirduer, feks skeet så bruk konsekvent bakre avtrekker som en singeltrigger. På den måten vil pekefingeren alltid gå til bakre ved hagleskudd. Hvis du velger denne metoden vil dette også påvirke hvilket løp du eventuellt vil åpne mest hvis du skal åpne chokene. Jeg bruker nederste haglepipa som førsteskudd og har derfor fått den i FB, og øverste pipa i kvart.

Med litt trening er denne løsninga helt super. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hei.

Drar denne opp igjen...

 

Da har børsa fått være med på noen jaktturer.

Den ble prøveskutt/innskutt med åpne sikter straks etter ankomst. Måtte ta av en plate under baksiktet for å få den til å gå midt i på 100 meter, med SPCE ammoen.

Så har det blitt noen rusleturer for å "lufte" IS valpen, kombien ble med i fall det kom en hjort forbi.

Litt rådyrjakt har det også blitt, selv om jeg ikke helt er klar for å bruke hagleløpet på rådyr. :?

Liker godt åpne sikter, er vant til det fra pistol/revolver skyting, men ser begrensninger når ting skal skje veldig hurtig, langt hold og skumring. Men åpne sikter var en fryd ved plaskregn på rådyrpost. :D

Er derfor i markedet for optikk. Valget ser ut til å falle på Zeiss 1,5-6x42, da jeg synes jeg får litt av alt da, kombi med andre ord. :)

Men så var det montasjer...

Har sett bilder av noen hurtigmontasjer på nett. De hadde en hendel på ene siden og så meget forseggjorte ut. Mulig det var Recknagel eller noe sånt.

Noen som har erfaringer med slike montasjer og hvor de kan skaffes? Eventuelt hvilken høyde som passer til denne kikkerten.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Med et snellertavtrekk på riflepipa blir det helt perfekt. :wink:

 

:shock::shock:

Og hvor får man fatt i det da, min gode mann? :|

 

Jeg har to slike. En mod.104; 7x57R/12 med ei tilleggspipe 16/16, og en mod 300 i kaliber 12.

Avtrekkene er helt like på de. øvre løp(rifle) fremre avtrekker, og dobbelt avtrekk på bakre. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Låner tråden litt....

 

Kikker etter en ZH 305 for tiden, Hvilket løp er øverst på disse? Har sett noen bilder som tyder på at rifleløpet er øverst på kombien. Stemmer dette?

 

Er det snellert på rifleløpet? Ved å skyve frem avtrekker?`

 

Kan bakre avtrekker brukes som singeltrigger når det er to hagleløp i?

 

Kort sagt ville det være fint med en utgreiing om disse modellene. Finner litt info, men usikkert. Link til utfyllende side er topp.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vel, Da er montasje og kikkert valgt.

Er veldig godt fornøyd med valget så langt.

Montasjen er i alluminium med beveglige deler av stål. Alluminiumen virker å være av meget god kvalitet.

Lett og ta av og på. Har ikke fått testet ang treffpunktforandring enda, men regner med at det går bra.

Er også litt spent på samskytingen.

 

thumb_MAK_2.png

Montasje sett fra undersiden, med skråstilt rekylklakk.

http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/10742/normal_MAK_2.png

 

thumb_MAK_1.png

MAK hurtigmontasje

http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/10742/MAK_1.png

 

thumb_BRNO_-_Zeiss.png

Zeiss 1,5-6X42 Classic

http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/10742/normal_BRNO_-_Zeiss.png

 

Bildene ble små, men de ligger i galleriet under hagle, for den som vil ta en nærmere titt.

 

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei.

 

Like før den ÅRLIGE rådyrjakten oppdaget jeg at tennstiften på det nedre løpet var knekt.

Oppdaget dette ved puss heldigvis. Har opplevd dette i en jakt situasjon med tilsvarende våpen for endel år siden, ikke noe morro.

 

Gode råd var dyre, men heldigvis ble det skiftet begge stiftene sist dette skjedde (ikke på samme våpen). Så med litt leting i gamle våpendeler, fant jeg ett stk hel tennstift.

 

Tennstifter_ZH_100.png

http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/10742/Tennstifter_ZH_100.png

 

Våpenet ble demontert og pusset rent og oljet opp invendig, det trengtes helt klart. Da jeg skulle montere den nederste tennstiften oppdaget jeg at den ikke sentrerte i "tennstifthullet". Den "subbet" i overkant av hullet.

Etter endel Dremel arbeid fikk jeg åpnet hullet fra baksiden, hvor det trengtes mest. På framsiden ble det ørlite ovalt, men stiften gled friksjonsfritt frem og tilbake. Metall delen som inneholder de to tennstift hullene var av hardt materiale.

Den røde pilen viser hvor hullet som jeg utvidert sitter.

 

Deler_ZH_100.png

http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/10742/Deler_ZH_100.png

 

Jeg er helt sikker på at det var denne "subbingen" som førte til at tennstiften knakk til slutt. På den andre hagla av samme merke jeg var ut for dette, var det også den nederste stiften som knakk.

 

Er dette en mulig svakhet på denne modellen? Noen andre som har erfart det samme?

Var ikke jeg som utførte jobben med å skifte tennstift forige gang dette skjedde, så jeg vet ikke om stiften "subbet" der også.

Det var uansett ikke mye arbeid å fikse på problemet.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Hei.

 

Har ikke fått gjort noen grundig test av treffpunkt forandring etter av/på. Det vil si, ingen mm måling. Men dette er godt nok for det meste av jakt.

 

Om den passer på 584 vet jeg ikke. Hvilken bredde er det på svalehale sporet?

Hos Vaapenhuset Nygård kan de sikkert svare deg på dette.

 

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har nå fått montert kikkert i montasjer fra Nygaard. Det er egen montasje for mod 584. Den har rekylspor av forskjellig dimensjon og plassering fra 100, 200 & 300.

 

Erfaringene er som dine Roar - godt nok for jakt og jeg har ikke testet videre. :mrgreen:

 

Nå blir det toppjakt og rådyrjakt i høst. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei.

Jeg har fått tak på noen hos Våpenloftet i Førde.

Forsto det slik at Herman pleier å ha noen på lager.

 

Var det stiften til øvre eller nedre løp som knakk? Har inntrykk av at det er den nederste som knekker.

 

Har begynt å bruke klikkpatroner eller holde inn avtrekkerne når jeg lukker børsa.

 

Trodde jeg hadde funnet feilen med tiltaket jeg har skrevet om lenger opp i tråden, men stiften har knekt etter det.

 

Meningen om at våpen, som ikke kan klikkes med ikke er verdt å eie, har jeg måtte gå tilbake på :)

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Det er vel i Sverige du finner mest kombi pipesett.

 

http://www.widfeldts-vapen.se/empty_198.html

http://www.torsbohandels.com/vapen/lager/Kombi_Brno_n_n_n_n_n_n_fabrikat

 

ZH er vel ikke levert i 222 rem.

Det kan virke som 502 er levert i 12/222 rem og blir da benevnt som 5,6x43

 

I kal .22 er det disse å velge mellom, i ZH serien..

 

ZH 305 (5,6x52R/12)

ZH 306 (5,6x50RM/12)

ZH 307 (.22Hornet/12)

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 5 weeks later...

Hei. Er det nokon som veit om nokon som har delelager til brno ZH 300 serien? Har eit hagleløp der skrua som held framtreet (den skrua som går igjennom fortreet/ mellom løpene)er knekt på.

 

Eller er det nokon som kan ta mål av total lengde, lengde på gjenginga og finne ut gjenger slik att eg kan få laga ein ny? (Skrua knakk i byrjinga av gjengene, og den minste delen blei borte når eg jobba med duracoatinga)

 

Eit siste spørsmål er om det er nokon som veit gjenginga på messingkornet som er på hagleløpsettet til Brno ZH 300 (er kal. 12/70 over 12/70) Det satt ett mikoroskopisk messingkorn der, men det kan neppe vere over 2mm i dia, noe eg syns er forlite...

 

På førehand takk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

 

Løpene fra 100 og 300 skal vel gå om hverandre.

Det er ikke altid att løp passer direkte inn,men må ha en lettere tilpassning.

Så var det også noe med sene produksjoner av 300 løp, mulig dette var bare dobbelt rifler. Disse har noen fosterkninger som ikke går på 100 serien. Har ikke sett et slik 300 løp selv.

 

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hei

 

Skjønner ikke helt hva du mener her.

Bildet er jo av en zh 300 ett eller annet, og kikkerten står jo på.

 

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2

 

 

hallo, kunne tenkt meg MAK hurtigmontasje som du hadde fått montert på din, er fast forstørring på den kikkerten som sitter der nå, også hadde det vært kjekt om jeg kunne tatt av montasjen....hvor kjøpte du den ?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 5 weeks later...
  • 1 month later...

Har og nettopp arvet en BRNO zh 301 som jeg har vært på jakt etter kombiløp til.

Har lett på finn og her inne, og pratet med noen lokale våpenbutikker. Det ser ikke lovende ut så langt(Har kun lett en måneds tid)

Vet ikke om det er lettere å finne til 221, men si ifra om du kommer over et løp til 300 serien i din søken :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...