Jump to content

Adelheid...mein Kammerdrilling


Raudnakke

Recommended Posts

Som lovet legger jeg nå ut de første bildene av Adelheid. Jeg er fremdeles ganske sliten etter reisingen i går og i natt og bildekvaliteten bærer en smule preg av det....

 

Noen vitale data:

 

-Laget av Emil Kerner & Sohn, Suhl. Trykkskutt 1. gang Januar 1924.

-Kalibre 16/70 & 7x57R

-Original Kerner Anson&Deeley mekanisme

-Hakemontert Zeiss 6x42

-Oppspenner for kuleløpet som reiser sikteskuret når mekanismen spennes

-Snellert på fremre avtrekker.

-Avtrekkerbøyle av Bøffelhorn

-Gammeltysk Ekeløvgravyre, rådyr og hjort på sidene

-Løpslengde 68 cm.

-Vekt uten kikkert 3051 gram.

-Stål restaurert og brunert av Buchsenmachermeister Karl-Heinz Hirschle.

-Slaglåser og avtrekksmekanismer renovert av Drillingspesialist Marco Fruhauf,Schleusingen/Suhl. http://www.gebrueder-fruehauf.de/

-Renovering av skjefte/nettskjæring utføres av meg....

 

Kos dere med bildene... Flere detaljer og mer bilder kommer etterhvert

 

normal_ad001.jpg

 

normal_ad002.jpg

 

normal_ad003.jpg

 

normal_ad004.jpg

 

normal_ad005.jpg

 

normal_ad011.jpg

 

normal_ad012.jpg

 

normal_ad013.jpg

 

normal_ad014.jpg

 

normal_ad015.jpg

 

270420090506a2181b6e62e74eaab4.jpg?78

 

270420090544f748249ce3b24c589b.jpg?32

 

270420090522d2b12a0541da4aa9a1.jpg?4

 

2704200905562105b549756c49abb2.jpg?62

 

2704200905311cc24c74babb4f079d.jpg?37

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så lekker den var :shock: Det må jeg si raudnakke, at hvis man ser på før og etter bildene av vaffelbjørn sin Angelina, og vet hvilken kunskap du besitter, så vil dette bli en av norges flotteste drillinger :D

Det sitter langt inne å komme med sånne innrømmelser, av en syntgubbe som meg

 

Gratulere så mye

Link to comment
Share on other sites

Man stiller seg i rekken av gratulanter. Kan nesten ikke forestille meg hvordan hun blir når du er ferdig med henne på sanatoriet. :D

 

Mvh.

S&S

 

(og ja, gordon setter, de lagde kvalitetsvåpen før i tiden, ikke bare masseproduksjon som i disse dager)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer!

 

Den var lett, ja. Har du veid den selv, eller fikk du oppitt vekta fra selger? Uansett ville det være spennende å få den veid tilstrekkelig nøyaktig, før og etter ny oljefinish, slik at vi får vite om den blir lettere av all pussingen, eller tyngre av all oljen. Eller om det ikke utgjør noe som helst.

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg til å følge spa-oppholdet til Adelheid, dette er spesielt, virkligt spesielt. Men den vekta, er den seriøs????

 

Og gratulerer med ny børse! Vakker er vel knapt dekkende, men pytt pytt. Vakker er frøkna.

 

Tro hvordan den godeste Angelina tar det å få konkuransen som beauty modell på spaet ditt? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sitter her med en lett rødmende 85årig dame som fniser litt av komplimentene og kommentarene om hennes vekt.... Vi takker likevel for lykkeønskningene.

 

Hun har nok vært på digitalvekten her hjemme :roll: så vekten er ganske så korrekt.

Grovt sett vil vil ikke ca. 2-3 cl. olje utgjøre særlig mye på vekta... Forsvinner vel også litt treverk når jeg må lage ny nettsjæring på fremtreet.

 

Denne uka går nok med til lading og klargjøring frem til kammersmellen, så hun får få litt fuktighetscreme for bedre å tåle vårlufta på Ulefos....

Link to comment
Share on other sites

Idag har jeg endelig fått gått litt mer målrettet til verks og studert hennes anatomi inngående.

Jeg har kommet frem til at hun på et eller annet punkt har fått ny kolbe, men fremtreet er det opprinnelige....

Fremtreet lar seg renovere sånn måtelig, men treverket er slitt ned til under bunnen av nettskjæringen slik at låsen ligger over treet. Jeg får bruke tiden frem til vinteren til å finne et matchende emne til å lage nytt fremtre av :wink:

 

Jeg har også mattet ned overflaten litt og gitt henne noen dråper "Rotgenick Kurz&Schmutzig" slik at hun skal tåle litt tafsing på Smellen 8)

 

Litt studier av stempler viser at hun i tillegg til den første trykkskytingen i 1924 også ble trykkskutt i 1952 og 2008. Siste gang ble hun trykkprøvet til 1,3 ganger makstrykket til dagens trykkstandard for den jaktammo utenom stål som er i handel i dag....

 

Hakemontasjen er i helt perfekt stand, dvs. at bakfoten spretter 1-2 mm. opp når låsen trekkes tilbake. Kikkerten er også av relativt ny produksjon med T*-coating.

 

Legger opp litt detaljbilder for dem som ikke kommer på Smellen...

 

2804200911370b384a107ea740e490.jpg?12

 

28042009111270933040955a4fef96.jpg?97

 

2804200911478b2d26655a5f47a4ab.jpg?63

 

280420091122c42da3c95bf0456a84.jpg?96

 

28042009115997952ba772024671aa.jpg?71

 

280420091129a0e076e667204e2da4.jpg?47

 

280420091106799d11d8cfd74cf9bc.jpg?67

 

280420091104b4394e93061241c28f.jpg?75

 

2804200911389e24e97ebf6c48a39a.jpg?35

Link to comment
Share on other sites

Er dette eksklusive greier? Jeg har ikke peiling på drilling :oops:

 

Tja, eksklusivt.... Er vel ikke så mange av disse i en slik stand igjen... Og skulle du fått laget deg en slik en på gamlemåten med det manntimeforbruket som gikk med og dagens lønnsnivå på håndtverksmestre tror jeg den ville vært utenfor rekkevidden til de fleste :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva kan jeg si annet enn at du har overgått alle forventninger med den børa der. Det er lenge siden jeg har fått så mye pur glede for 100kr gitt, dette har du jaggu fortjent. Venter i glede og spenning på mange vakre bilder i tiden som kommer.

Link to comment
Share on other sites

Du tenker fortsatt å bytte ut stokken med det emnet du har?

 

Nei, Kolben er såpass bra at den beholder jeg sannsynligvis men jeg kommer nok til å bytte fremtreet når jeg finner et emne som matcher bakstokken...

Det originale fremtreet kommer jeg likevel til å renovere og bruke i høst :D

Link to comment
Share on other sites

Flott drilling. Mer sjel i denne enn de nye ja...

 

Hvordan er oppspenneren i forhold til feks den på merkel 96K eller Krieghoff? ca like lang og tung? Ikke at det gjør noe når det kun er rifla, men det hadde vert morro å vite åssen de lagde oppspennere i 1924..

 

Er det "siktehull" i hakemontasjen, sånn at man kan bruke de åpne siktene selv om kikkerten står på? Det hadde jo vert praktisk siden kikkerten er fast 6x.

Link to comment
Share on other sites

Oppspenneren er relativt lang, men ikke tung... Merker ikke store forskjellen på den og Merkel96.

Montasjen har ikke kikkhull...Kikkerten er engentlig ganske lavt montert, og høyden funker bra for meg med den stokkformen. En variabel kikkert vil bli tilpasset etterhvert, men jeg har brukt fast 6x i flere tiår uten problemer så det tar jeg når rett kikkert dukker opp en dag :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du Raudnakke: Er det sånn jeg kan se en kappe av gummi montert der bak? Etter mitt hode så hadde det passet bedre med en endekappe av tre, horn eller for å ikke snakke om lær. Bare sånn for å pirke litt mener jeg... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...