Jump to content

Dilemma


HPBT

Recommended Posts

Har et lite dilemma som jeg ikke klarer å løse selv og håper derfor for noen innspill og synsvinkler.

 

Jeg har en Sauer model 3000 lux 16-6,5x57r uten beavertail. Den er i førsteklasses stand, men blir lite brukt på grunn av at de åpne siktene ikke går rett. På hundre meter går den 50 cm lavt og 50 cm til venstre.

Jeg klarer derfor ikke å stole på våpenet, og det ender opp med at den blir i skapet...

Den er heller ikke klargjort for montasjer. (les: kun skinne skur og korn)

 

Dilemmaet er som følger:

Jeg har fått et tilbud om en svært rimelig blaser bbf 95(gi bort pris). Fordelene slik jeg ser det er at jeg får et kombinasjonsvåpen jeg kan stole på. I tillegg har jeg Blaser fra før av og derfor også kikkerter og aimpoint jeg kan sette på. Ulempen er selvfølgelig færre hagleløp.

 

Bruken min er som følger: Rådyrjakt med dachs (hundefører), og senhøst skogsfugljakt med vorstehren der det er 50% sjanse om de sitter i topp. Mulig at en bever eller to også får seg en kule. Jeg klarer ikke å finne ut av om det er primært en rifle med mulighet for hagleskudd eller hagle med mulighet for rifle jeg har behov for.

 

Økonomi er et tema også, men IKKE avgjørende. Det vil koste og sette på montasjer på drillingen og kjøpe en z6i eller z8i for å krone verket. Blir det Blaser selger jeg drillingen for å finansiere kombien. Spørsmålet er om jeg trenger det ekstra hagleløpet, hva er erfaringene deres på slik jakt jeg skal bedrive med kombinasjonsvåpen? Jeg har ikke nok erfaring for å kunne si noe om hva jeg trenger. Har vel 50% av gangene fått rådyr i fanget og resten har vært på lengre hold.

Link to comment
Share on other sites

Et våpen du ikke stoler på, og som i praksis blir stående i skapet, gjør ingen nytte. For meg fremstår dette ganske tydelig. Skrot saueren, kjøp blaseren. Hvis du skulle savne det ekstra hagleskuddet, har du et lett omsettelig våpen som du har skaffet til gunstig pris- ikke noe problem. Mest sannsynlig blir du meget godt fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Et våpen du ikke stoler på, og som i praksis blir stående i skapet, gjør ingen nytte. For meg fremstår dette ganske tydelig. Skrot saueren, kjøp blaseren. Hvis du skulle savne det ekstra hagleskuddet, har du et lett omsettelig våpen som du har skaffet til gunstig pris- ikke noe problem. Mest sannsynlig blir du meget godt fornøyd.

 

Grunnen til at jeg ikke stoler på det er fordi børsja ikke går rett, det hadde stilt seg litt annerledes hvis den hadde gjort det.

 

Man kan jo selvfølgelig putte på noen weaverklakker for å gjøre det hele billigere, men jeg vil gjerne kunne bruke hagleløpene uten kikkert og kunne sette på kikkert kjapt uten at man må skyte inn på nytt.

 

Men er fortsatt usikker på om jeg trenger det ekstra hagleløpet og betale prisen for å kunne bruke det...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ta med deg drillingen til en kyndig person som hjelper deg å få skutt den inn, alle dine problemer bør være mulig å få justert i skuret. Høyde kan også tas på kornet, selg om det ikke er justerbart sideveis. Annan ammo, eventuelt hjemmeladet kan få kula til å gå riktig i høyde uten at du filer noe på skuret, eller tar høyde på kornet. Sideveis må du imidlertid ta på skuret.

 

Selv er jeg ikke i tvil om hvor mange skudd jeg vil ha på jakt, hadde skogen vært full av vilt hadde kanskje en kombi vært godt nok, men det er den nå ikke. Derfor vil jeg ha flest mulig skudd ( 3 ) for å ha sjangsen til å ta ned det viltet jeg peker på. Selv startet jeg med kombi, og har etter hvert som økonomien blitt bedre tatt meg råd til finne noen drillinger, jeg går aldri tilbake til kombi. Jeg tror at du har mer igjen får å få drillingen til å gå, enn noe annet våpen. Likevel ta den med til en børsemaker og få en sjekk at det ikke er slark som kan forårsake noe av de problemene du har beskrevet.

 

Brekkvåpen " bør " også ha renpusset riflekammer når det skal skytes, da " klistrer " hylsa seg bedre til kammeret, og stresser ikke låsemekanismen like mye. Går du så langt at du bruker aceton får du nok et enda bedre resultat. Dersom du ikke pusser kammer, fjerner oljefilm vil første skudd kunne gå lavere, dette skyldes at hylsa stresser låsene slik at du får en ørliten glippe som i sin tur gir lavere skudd ( kan dette være skyld i de lave skuddene du får? ). Når skudd nr to og videre går, så er oljefilmen " borte " og skuddene " sitter på samme sted " ( NB! dette forutsetter at du lar løpet kjølne slik at ikke varmgang forårsaker treffpunktforandring ).

 

Hold deg unna Weaver klakker, selv får jeg montert svingmontasje på det jeg har hatt av drilling. Personlig foretrekker jeg å gå uten kikert når jeg benytter drillingen til eventuelt skogsfugel, men har kikerten tilgjengelig om det dukker opp noe på lengre hold. Valg av kikert, Leupold har også mye brukbart. Det er til og med mulig å finne noe brukt til en betydelig prisreduksjon på Finn. Kvalitetsvarer holder seg i mange år, det gjelder også drillingen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestemt meg for å beholde drillingen. Det er mulig at det er som du sier med olje i kammeret, men tviler litt. Jeg skal forsøke noen ladninger med lette kuler. Så at noen patroner jeg fikk med drillingen var 93 eller 95 grains rws semispitzer eller noe sånt noe. Jeg skal derfor prøve en stund med noen lettere ladninger. Har dere noen lette kuler å anbefale som ikke er varmintkuler?

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering. Mvh M.K

 

Jeg har også en drilling, Heim i samme kaliber som deg, og søker også lettere kuler, skal gi deg tilbakemelding om når jeg finner noe som kan passe. Har du peiling på hvilken riflestigning din har, min har 1:7,8 så jeg sliter nok med å få den til gå med lette kuler. Akter likevel ikke å gi opp. Skal bare få plassert en annen kikert på den som har et litt mer presist kors enn den gamle tyske kikerten. Børsa er for øvrig nesten like gammel som meg, lagd i 56. Skal få levert den til en børsemaker til uken om jeg rekker, så da blir det prøveskyting utover i februar/mars.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke målt stigningen på den enda, men skal sjekke!

 

La merke til at trangboringen er på halv og full. Burde vel få åpnet de, eller?

Ser at det er mange eldre drillinger som har trangboringer i den enden av skalaen. Hva er grunnen til det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Sauer 3000 tidligere og denne måtte jeg justere siktene på. Dette var ikke noen stor jobb. Kornet kan bankes ut med en liten dor. Deretter kan messingplaten som utgjør stolpen files ned. Det er også mulig å lodde på plass et rundt korn isteden, om dette passer bedre for hagleskudd. Når det gjelder skuret, kan en børsemaker file bort gods på den ene siden og lodde inn gods på den andre siden. (Skuret kan tas ut ved hjelp av en tynn dor). Børsemakeren brukte 1.5 time på denne jobben. Det er viktig at du kan fortelle ham nøyaktig hvor treffpunktet er i dag.

Fordeler og ulemper med kikkert på drilling har vært diskutert på forumet en rekke ganger tidligere, og du kan søke opp dette.

Et alternativ er å montere et Doctersight II (III går ikke) i en Maknetic montasje. Dette krever ikke børsemakerarbeid, eller noe som helst inngrep på våpenet. Kjøper du en Blaser senere, kan du flytte over (eller selge). Vekten på Doctersight i montasjen er 79 gram, og dette kan tas av og på vel så raskt som en hakemontert kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Åpen trangborring er vel en fordel for skogsfugeljakt, det er i hvertfall det jeg har hørt i alle år. 1/4 - 3/4 burde være bra. Artig at det er noen som har den erfaringen du trenger ( Bimbo 1 ).

 

Kikket litt i Hjemmelading sitt kuleutvalg, og kjøpte selv Norma 120 grain FMJ. Har skutt noen skudd, men har ikke fått utverdert disse kulene enda, må en annen kikert til. 100 grain HPBT kulene til Norma selger de visst bare i ekser a 500 stk. Blir litt mye å prøve på, men mulig at skytterlaget har tilsvarende kuler å selge i mindre kvanta, det skal jeg jaggu spørre om.

 

Gikk igjennom samtlige leverandører og fant 100 grain kuler hos Laupa, da både FMJ og FMJ Cutting edge. Begge er sikkert flotte på fugel. Dette jeg sier nå er litt usikker på om stemmer, men er det slik at det er best å ha mest mulig kontaktflate mot løpet når en går ned i kulevekt. I så tilfelle så skulle disse Laupa kulene svare til dette.

 

Alternativt er å gå over til homogenkuler får en lengre kontaktflate, vil dette oppnå en bedre stabilisering i stigning 1:7,8 eller 1:9 ( det siste er vel en vanlig stigning for 6,5 )? Jeg vet ikke svaret, bare at det har blitt anbefalt å bruke freste, ikke dreide kuler i eldre drillinger, da disse belaster løpet mindre, og ergo loddingene mindre. Minus med disse kulene er prisen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...