Jump to content

Rust i riflekammer Baikal kombi


SNN

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har akkurat kjøpt en brukt baikal kombi som viste seg å ha rust i kammeret på rifleløpet. Har forsøkt å pusse med kammerbørste men greier ikke få alt bort. Noen som har noen gode tips?

Der jeg har fått bort rusten i kammeret er det små groper/pittings, har det noen praktisk betydning?

Link to comment
Share on other sites

Hvilket kaliber er riflekammeret? Noen kalibre kan brotsjes opp til en annen patron med samme kulediameter, eks. 222 remington kan brotsjes opp til 5,6x50R. Om dette går i ditt tilfelle vet jeg ikke, om det er regningsvarende på dette rimlige våpenet vet jeg heller ikke. Skjønt en børsemaker skulle ha en 1000 kr for å brotsje videre på mitt 222 kammer, så prisen bør kanskje ligge rundt der et sted.

 

Om denne brostingen vil fjerne gravrusten får børsemakeren vurdere. Om kaliberet skulle være 223, så er det mange ulike patroner med .224 kulediameter. For grøvre kalibere så har jeg ikke noen eksempler, men det finnes sikkert muligheter der også.

Link to comment
Share on other sites

TROR du kan brotsje opp til 6,5x57R, men hør med børsemaker.

 

Om rusta sitter dypt og du skyter med den, kan hele greia låse seg pga hylsa setter seg godt inn i rustgropene. Da er det bare vold som skal til for å få den opp igjen. Ekstraktor kan knekke og mye annen dritt.

 

Men det er ditt våpen så gjør som du vil :roll:

 

Jeg hadde fått en fagperson til å se på den før jeg tok den i bruk.

Link to comment
Share on other sites

Retur et ikke ett alternativ, men fikk 1000kr i avslag.

Jeg har nå testet rifleløpet på bane, ingen hylser kilte seg og bra samling:)

Har bestilt ny kammerbørste, (da den forrige ble oppbrukt :roll: ) så jeg satser på at de siste rustflekkene gir seg etter en runde med den og omega 636.

Link to comment
Share on other sites

Det er liten vits i å bygge om/brotsje kammeret til en kraveverson på en Baikal, de er så billige at da kjøper en heller en brukt 7x57R til omtrent samme pris. Jeg hadde forøvrig en Baikal i 12/7x57R på 90`tallet en gang- en av de mest presise børser jeg har hatt. Fikset avtrekket og den gav match presisjon med omtrent alt av ammunisjon. Utover dette- intet smykke, men et realt bruksvåpen :wink: Totalt null "eierglede" med denne- kun et redskap til jobben. Men jeg skjøt faktisk en duble på orrhaner med den - var kjapp å lade den gangen :wink:

Link to comment
Share on other sites

If it works, don't fix it...

Noe amerikansk har jeg lært meg :wink:

 

Har en haugammal drilling kjøpt for prisen av noen kasser øl på Egun.

Den er tight som ny, men hadde noe pitring i både hagl, og rifleløp.

Haglløp lar seg hone til å bli bra. Rifleløp er det verre med mtp slipemidler etc.

Uansett, den skyter hull i hull med rette ammo, og nok kjøling mellom hvert skudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...