Jump to content

Drilling i 6,5 eller 7 mm?


Tomas

Recommended Posts

Vurderer å utvide drilling ( Krieghoff Trumph ) garderoben med en børse som i følge svenskene kan benyttes både som klass 1 og 2. D.v.s til elg og helt ned til fugel. Lader alt selv, så mulighetene er tilnærmet uendelige, og det kan i seg selv være forvirrende nok.

 

Lading til storvilt er ikke problemet i denne sammenhengen, men hva når jeg vil ned i så lav vekt som mulig 100 grain for 6,5, og 120 grain for 7 mm for fugel. Til Dere som har drilling i 7 x57 R, har lest at noen av Dere har hatt litt dårlig erfaring med presisjon med disse lette kulene. Er det noen som har prøvd homogenkuler, eks. dreide/freste kuler ned i 120 grain? Ladeboken nr 7 uttaler at de fikk best presisjon med 160 grain Sierre kuler, så tunge kuler akter ikke jeg bruke på fugel. Tar for gitt at riflestigningen på disse børsene er slakk, rundt 1:9?

 

For 6,5 sin del så har ofte 100 grains kuler fungert godt, likevel hadde jeg en Merkel 32 i 6,5x55 som jeg etter mange forsøk med div. kuler i ulik vekt fra 100 til 140 grain, og ulik type krutt, uten å få til noen tilfredsstillende presisjon. Ikke var det slark i våpenet heller, så hva som var problemet her vet jeg ikke til dags dato. Krever ikke hull i hull på 150 meter, men på en orre på denne avstanden er det ikke så mye å gå på.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor så lette kuler til fugl? Jeg har en Merkel 96k i 7x57R, og lader Normas FMJ til samme treffpunkt som Oryx. Det er utrolig praktisk, og erfaringen med kula er at den dreper og lager bare et lite hull. Kjøttskaden kan ikke bli mindre.

 

Jeg vil tro at fordelen med en lett kule ifht kulebane er teoretisk på de avstander du vil bruke drillingen på, eller? Min erfaring begrenser seg til under 10 fugl, og ingen avstander over 130, så jeg er åpen for å lære.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg kan ikke skryte på meg antall skutte fugel/skogsfugel med rifle. Har vel prøvd meg på en tiur med 5,6x50 R. Etter tredje skuddet med en Sabatti kombi fløy den 50 meter rett opp, og så i retur til trekronene, og deretter fløy den flere hundre meter i trekronehøyde. Regner med at det var lunge eller hjerne skudd, fant aldri fuglen på tross att vi letet godt med finnespetsen.

 

Du har helt sikkert rett, mitt mål er bare å finne et kaliber som kan både og, og da med en lettest mulig kule for fugel. Mener selv at jeg skyter bedre med minst mulig rekyl. Kanskje bare innbilling, men slik har det nå blitt til nå. Våpenbua har nok av 7x57r drillinger, og veien dit er ikke særlig lang for meg.

 

Kan du likevel fortelle litt om riflestigning og hvilken kulevekt du har benyttet i din 7 x 57R? Jeg har inn til videre også en drilling i 222 som jeg handelt i sommer, p.g.a. problemer med innsiden av løpet er den leveret tilbake til selger. Så den er ikke utprøvd, men bør også fungere bra på tiur.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Våpenet er en Merkel 96k, og riflestigningen vet jeg rett og slett ikke. Har tidligere hatt en Fair kombi i 7x57r, som også var svært presis.

 

Nå lader jeg opp med Norma fmj 150gr og Oryx 156gr. Jeg har egentlig ikke eksperimentert med noe annet enn kruttladningen. Jeg bryr meg stort sett lite om kaliber, og vil ha færrest mulig kombinasjoner og gjøre livet mitt så enkelt som mulig. Litt rekyl er det i i min børse, men ikke voldsomt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde drilling i 6,5x57 før, men byttet til 7x57R. I ettertid ser jeg at 6,5x57R passer mitt bruk mye bedre. Den jeg hadde gikk godt med 140 gr kuler, jeg testa aldri tyngre. Det er ikke mange elger man skyter med drillingen i løpet av livet, så 140 gr accubond hadde funka fint til det bruket. I tillegg gikk den veldig bra med at fra 80 gr Sierra hulspiss og oppover. Jeg har ikke testa så mye letter kuler i 7x57R, siden jeg får gode samlinger med 150 gr kule. Men jeg ser for meg det er utfordrende å få til presisjonsmessig, samt at det vel er noe dårligere utvalg av lette 7mm kuler. 6,5x57 fremstår for meg mer fleksibel på småvilt enn 7x57R. Samtidig ser jeg ikke for meg at en 150 gr Sierra accubond i 7mm er nevneverdig bedre enn en 140 gr accubond i 6,5 til elg...

Link to comment
Share on other sites

Et argument for 7x57r er nok at det er lettere å få solgt, om du bestemmer deg for det senere.

 

Takker Dere alle for fine innlegg, blir nok en eldre 6,5x57R likevel, ikke hver dag du får en slik i bra stand til under 20.000 kr. Så da tenkte jeg som så, passer den ikke, så tror jeg den er salgbar for den summen jeg gir, svært billigere blir det ikke når den allerede har svingmontasje.

 

Er fullstendig klar over at 7 mm nok er mer polulær, at 7 mm var et krav for jakt i Polen var jeg ikke klar over. Men det står en Browning i 30-06 i skapet, så det er vel ikke det helt store problemet for meg. Andre kan vurdere det på annet vis.

Link to comment
Share on other sites

Ikke sikkert det er aktuelt, men om den skal være med på jakt i utlandet kan det være minimumskrav til kaliber om en skal jakte på noe større ennn rådyr. F eks min 7 mm i Polen.

 

Dette har jeg aldri hørt om. På drivjakt i Polen brukte jeg 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge PZL (den polske jegerforeningen) sier jaktloven i Polen fra 2005 (revidert 2010) dette:

Minste kaliber 5,6mm. Minste anslagsenergi (100m) som følger: Elg - 2500J. Hjort, dådyr, muflon og villsvin - 2000J. Rådyr, ung-gris og rovdyr - 1000J.

Så ut fra dette bør det være greit mht antall millimeter å reise til Polen med 6,5x55 eller 6,5x57R.

Link to comment
Share on other sites

270 er ikke 7mm

Jo, det er faktisk så nær som akkurat 7mm. "7mm" er 7.21mm :roll:

 

http://www.cip-bobp.org/homologation/uploads/tdcc/tab-i/tabical-de-page99.pdf

 

K

 

Uten at jeg skal gjøre dette til noen lang og spissfindig diskusjon og mbetegnelser eller har satt meg inn i Polsk regelverk, så vil jeg anta at de lager regler ut fra de mål som settes for kalibre i Europa.

Link to comment
Share on other sites

270 er ikke 7mm

Jo, det er faktisk så nær som akkurat 7mm. "7mm" er 7.21mm :roll:

 

http://www.cip-bobp.org/homologation/uploads/tdcc/tab-i/tabical-de-page99.pdf

 

K

 

Om du leser ordentlig i den tabellen du vedlegger, så er .270 6,86mm (F)

 

 

 

Kaliberet ihh europeisk, og tidligere tradisjon er diameteren på boringen, ikke diameteren til kula,

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har en Krieghoff i 6,5x65r. Lette kuler går godt men har brukt lang tid på å få tunge kuler til å samle. Fint kaliber hvis du ønsker lett og flattskytende kule. V0 oppunder 1000m/s er ikke urealistisk.

 

Kan du sjekke riflestigningen i din Krieghoff? Har målt i den Heimen ( 6,5x57R ) jeg fikk inn nå, målt flere ganger og ender opp med 200 mm, og det skulle tilsi 7,8:1. Hadde vel håpet på en noe slakkere rilfestigning, kan det være at denne også spiser lette kuler? Har bestilt 6 grams laupa, får se når diene kommer fra Alvestad hva dette gir. Høy hastighet er ikke noe jeg kommer til å forsøke å oppnå, det er tross alt en drilling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...