Jump to content

3006-30R


Kveron73

Recommended Posts

Med 30R, mener dere 30R Blaser? Det skal nemlig finnes en kraveversjon av 30-06 også, men hva den spesifikt heter vet jeg ikke. Tror den er nesten like sjelden som hønsetenner. Har en tidligere kollega som kjøpte ei dobbeltrifle i 30-06 og fikk denne modifisert til denne kraveversjonen. Tror det var Viken som gjorde det. Fordelen var visstnok at en kunne bruke vanlig 30-06 i den også. Han kjøpte noen hylser som ham bruker til jakt, men brukte vanlig 30-06-hylser til trening.

Link to comment
Share on other sites

...omformet, trimmet og skyteformet 7x65R...

 

Stemmer det. Jeg husker det når du nevner det. Nei, den tror jeg neppe finnes som fabrikkammo nei. Det har ikke i hvert fall ikke jeg hørt om heller. Nå har sikkert ikke jeg hørt alt heller, men til sammen må vi vel ha hørt det meste :lol:

 

Har kreasjonen noe navn? 30-06R?

 

Og beklager til TS for potensiell OT.

Link to comment
Share on other sites

Skal bare være å brotsje om kammer og bytte utdrager.

Og iflg Svein Solli en glimrende patron å lade ned til ett mer fornuftig 30-06 trykk i de fleste brekkvåpen.

 

Du trenger ikke bytte utdrager da den orginale kan freses opp til å passe den nye større kragen/rimmen.

Link to comment
Share on other sites

Med 30R, mener dere 30R Blaser? Det skal nemlig finnes en kraveversjon av 30-06 også, men hva den spesifikt heter vet jeg ikke. Tror den er nesten like sjelden som hønsetenner. Har en tidligere kollega som kjøpte ei dobbeltrifle i 30-06 og fikk denne modifisert til denne kraveversjonen. Tror det var Viken som gjorde det. Fordelen var visstnok at en kunne bruke vanlig 30-06 i den også. Han kjøpte noen hylser som ham bruker til jakt, men brukte vanlig 30-06-hylser til trening.

 

 

Du kan presse 7x65R hylser i 3006 dier, skifte utdrager og vips 30-06R

Link to comment
Share on other sites

Snodig er det, Baikal klarer å lage et brekkvåpen i 308win, selge det for 1100kr og de løfter ut alt av hylser; ny og gammel NATO, hjemmeladinger, fabrikkamo, østeuropeisk billig ammo i stålhylser, div Norma jaktamoo; null problemer-knekk opp rifla og hylsa løftes ut.

 

Er dette et virkelig problem på andre, dyre våpen eller er det en god gameldags bløff??

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke ett stort problem at utdageren glipper over, men det har hendt.

 

 

Men om man har kragepatron, er det bare å brekke våpenet, og peke løpene oppover, så detter patronene ut. En rillepatron i ett brekkvåpen med ejektor, kaster patronene ut, når de er skutt, men når man bare skal tømme våpenet, er det litt flikete å ta de ut. De kommer da kortere ut, og henger i utdrageren.

 

Man kan gjøre gode bruktkjøp på brekkvåpen med rillepatron, men det er ingen vits i å velge rille, om man kjøper nytt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...