Jump to content

Småvilt ammunisjon 7x57R


kimthomass1

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Har en kombi 20/76-7x57R hvilke ammunisjon anbefales til småvilt?

Hei Kim

Du må absolutt ikke være så veldig PRESIS. Jeg som svarer har ikke dette kaliberet, så mitt svar må bli mere generelt. Hadde selv vurdert dette kaliberet i drilling, og da landet jeg på 140 grains kuler, da jeg vil ha minst rekyl. Hvordan presisjonen er med de ulike kulene må bare prøves, og avhenger av riflestigning, kulelengde mm.. Prøv eventuelt homogenkuler med " 100 "% restvekt, men gå da ned i vekt for ikke å komme i konflikt med friflukt ( d.v.s. homogen kuler er lengre med samme vekt, dette p.g.a. lavere egenvekt på materialet ). Sitter med ladeboken utgave 7, og ser at 140 grains kuler blir nevnt til råvilt. Dette da du får høyest hastighet, ellers er også 156 grains Norma Oryx godt valg til både rådyr og større vilt. Rekyl og presisjon er noe å vurdere, prøv deg frem. Skal du jakte elg i tillegg og må opp i kulevekt, så du må i hvertfall finne ut treffpunktforandring. Lader du selv, eller kjøpeammo? Hold deg til et merke som din forhandler har, så kan du trygt bruke ulik kulevekt så lenge du har gjort dine egne notater om treffpunktforandring.

 

Har selv ladet i over 40 år, og det anbefales på det varmeste. Masse utfordringer, og en masse morro.

Link to comment
Share on other sites

Har en kombi 20/76-7x57R hvilke ammunisjon anbefales til småvilt?

 

Noen av de siste svare nu får her sier vel noe om småvilt og blyspiss kuler som ikke er så fordelaktig. Kaliberet det er snakk om her har beskjeden utgangshastighet, så du kan faktiskt bruke Laupa Scenar kuler til mindre vilt, d.v.s. mindre en rådyr. Scenar kula har hullspiss, men det hevdes at under 850 m/sec så vil ikke denne ekspandre. Alternativt benytt deg av butte helmantel kuler, disse gir god sjokkvirkning samtidig som at de ikke ødelegger viltet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...