Jump to content

Rifledrilling : Merkel 961 vs Marhelon


Skaubjønn

Recommended Posts

Ser at det er Merkel 961 vs Mathlon du spør om. Det kan være flere grunner til at du ikke vurderer Trompf, men tenkte for ordens skyld å nevne at den kan leveres med 2-1 avtrekk (både som rifledrilling og hagledrilling). Dvs. at du kan bruke fremre avtrekker som singletrigger for de to øverste løpene og bakerste for hagle. Om du velger å kun gjøre et avtrekk på fremre vil bakre avtrekk også gå på rifleløpet dersom ikke oppspenneren for nedre løp er skjøvet frem. Singletrigger på fremre eller tradisjonell fremre og bakre på hvert av rifleløpene etter hva man måtte foretrekke uten å stille om noe som helst...

Link to comment
Share on other sites

Tenkte meg at det måtte være noe sånt :) Den har dog ikke helt frittliggende løp. De er i hovedsak loddet, men er justerbare. -Og ja, den er litt tung å bære om man skal gå et stykke, men til gjengjeld svært god å skyte med, også på kjappe skudd etter min mening. Men nå skal det ikke komme mer OT herfa :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Mathelon MXD 9,3x74R 20/76

 

Studerte begge for jeg handlet. Synes Mathelon hadde en bedre finish, smekker baskyle og penere gravyre.

Mekanisk er avtrekkerne smart konstruert, og lett betjent med vanlig sikring. Det er liten tvil hvor Merkelig hentet inspirasjon til sin DRD! Artikkel fra Vapentidningen 2000 med test av Mathelon av. Fredrik Franzener verdt å få med seg.

 

Et tredje belastningspunkt er vanlig på slike bryte våpen. Merkel løser dette med en greener-bolt. Det krever veldig god tilpassing, men har likevel lett for å utvikle slark etterhvert. Dette er ei syke på DRDer som er skutt en del.

Her synes jeg Mathelon har en bedre løsning: bred hake i bakkant nede,samt at en forlengelse av skinnen låser under/i en litt overdimensjonert toplever som en purdey-nese. Dette borger for meget lang levetid.

 

Mathelon er cncmaskinert, men tilpassinger er tatt for hånd. Gravyren er håndskåret, og hever inntrykket vesentlig fra de tyske..

 

Det finnes så vidt jeg vet 3 Mathelon i Norge, og de er på østlandet.

 

Prismessig er Mathelon tett på 100 bærumstiere, eller kanskje mer nå.

 

Med tanke på prisforskjellen blir valget egentlig i litt ulike klasser.

 

For 100+ så er man også snart på noe fra Ferlach uten vesentlig gravyre. Det finnes en meget fin Ferlach DRD i Lier i vennegjengen til avdøde Svein Solli. Den er i 7x57R og 16/70, og var det våpenet som vekket havelysten hos meg for mange mange år siden.

 

Skulle jeg hatt en ny, ville jeg mjligens gått for 8x57R,

. det holder til det meste.

 

Har blitt veldig glad i Mathelonen, og skodde den opp med en Zeiss HT 2,5-10x50 i høst. Ble meget smekkert og anvendelig!

Link to comment
Share on other sites

Min er vel 3,55kg om jeg ikke husker helt feil. Det er ei tykk kolbekappe og litt lang stokk.. Den skal tilpasses meg litt bedre utpå nyåret med kolbekappe som er glattere i øvre del.. Sitter også ERA sving montasje på den.

Rekylmessig er den fin, 56cm piper gjør at det smeller litt!

 

Når man står på post på drivjakt ville jeg ikke hatt den tyngre.

Link to comment
Share on other sites

Takk for oppklaringene :D

 

Edit: Det er rett at jeg har kjøpt @drømmedrillingen@, flere ganger nå... Jeg har restaurert stokker, fikset ting som må fikses (ved hjelp av gode venner som Raudnakke,og børsemakeren når det trengs), og år har jeg solgt med litt fortjeneste. Det har blitt noen runder nå, og verdien av min(e) drillinger har steget jevnt og trutt. Jeg ser på dette som en fin måte å oppgradere våpen år. Det er ikke rare fortjenesten per time, vil jeg tro, men allikevel har jeg tjent jevnt og trutt på dette. Jeg synes det er rimelig jeg! Jeg tar jo risikoen med import; man vet jo aldri helt hva man har kjøpt før man får det hjem. Min Ferlach rifledrilling viste seg å være defekt, men jeg fikk til å fikse den med litt spekulering. Var bare litt svelling i treverket nær mekanismen som hindret skudd å gå av. Nå funker den som fy! Men den ble altså solgt som fullt fuksjonell, men virket ikke. Det er sikkert mulig å gå rettens vei i Tyskland å få kjøp hevet. Men enkelt er det ikke. Den som importerer tar altså risken, og da synes jeg det er OK at jeg har tjent litt på dette. Ståa mi nå er at jeg har solgt min Krieghoff Neptun hagledrilling, og skal investere dette i noe nytt. Og det som frister nå er en rifledrilling med begge rifleavtrekkene på fremre avtrekk, godt håndverk og presis som fy :mrgreen: . Kiwi snakker varmt om sin Mathelon. Jeg tror vel ikke helt på at den er mye bedre enn Merkel selv om den er dyrere, det er ikke alltid det er en så klar sammenheng mellom pris og kvalitet (bortsett fra kanskje når det gjelder optikk). Argumentene med låsing synes jeg høres rett ut. Blir en spennende spekuleringstid før det blir handling :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter deg fullt ut Skaubjønn! Har en nabo som samler på sjeldne Porscher, og en annen nabo som samler på eldre utgaver av Toyota Landcruiser. De samler begge på ting de har økonomiske forutsetninger for, og det er ingen som lengre spør om de virkelig behøver en til. Alle vet at det er deres lidenskap. Hva man trenger og rasjonelt kan forklare mht. jaktbehov er far beyond når lidenskapen har tatt overhånd. -Om alle tar en runde med seg selv er det nok ganske mange av oss som har langt mer enn det vi behøver i garderobene våre. Vi i må bare slutte å unnskylde oss for det :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Skaubjønn... Du er faen meg ikke sann :wink:

Kjøpte ikke du nettopp drømmedrillingen...nok en gang..?

Joda..kjøp,og salg, din hobby, get a shrink... :mrgreen:

 

Han er faktisk det - en shrink! :lol:

 

Jeg håper at nordmenn en dag kommer dit at man kan glede seg over slike interesser, i stedet for å analysere det som galskap eller pengesløseri, mye på grunn av litt god gammeldags misunnelse.

 

Vi lever en gang, stadig fortere som årene kryper på, og da er det fint å sitte som en gammel mann og tenke på alt man har gjort, og ikke alt man har tenkt på og aldri gjort.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...