Jump to content

Merkel Drilling 32 - kal. 16/6.5x57R erfaringer?


webby

Recommended Posts

Hej

 

Jeg har fået en Gbr. Merkel Drilling mod. 32 (1972) - kal. 16/6.5x57R.

Er der nogen som har gode eller dårlige erfaringer med sådan en bøsse. Hvordan fungerer kalibret 6.5x57R til hjort og elg? Jeg lader selv og bruger Lapua Mega 10.1g kugle. Fin præsision men jeg har endnu ikke nedlagt hjortevildt med den - kun fuglevildt.

Jeg har monteret en Docter III red dot-sigte og det fungerer tilsyneladende rigtig bra - både til kugle og haglskud.

Erfaringer, ris og ros? Klare kaliber 16 også jobbet i forhold til kal. 12?

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Du har mest sannsynlig gjort en bra handel! :D Merkel 32 fra disse tider (1970- tallet) er kvalitetsvåpen fra a - å. 6,5x57R har nesten samme (ballistiske) egenskaper som 6,5x55 og er tillat til storviltjakt uten innskrenkninger. Personlig ville jeg ha sagt at 6,5 er kanskje litt marginalt for elg, men har ikke lyst å havne i et vepsebol ..., så det skal enhver avgjøre for seg selv.

Blir glad for kal. 16/70, da har du fått deg en mindre låskasse enn 12/70 som gjør drillingen lettere og generell sett bedre håndterlig. Eneste ulempen jeg ser for tiden er at kan blir vanskelig iblant å få tak i patroner. Du får 16/70 i både tungsten - matrix, vismut og stål. Forresten, 16/70 får jobben like bra gjort som 12/70.

Har du eventuell 63,5 cm lange løp, «Churchill – lengden», i drillingen din? Da blir den i mine øyene enda mer interessant.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

 

Tak for bra og hurtigt svar.

Ja det er en årgang 1972 og den har akkurat 63,5 løb. Hvorfor er denne længde særlig interessant i dine øjne?

Kanske det er den fine ballance du mener?

Jeg kunne tænke mig også at prøve den på elgjagt, omend det nok er lidt usædvanligt at bruge en drilling..., og så i dette (trods alt) marginale kaliber)? Jeg har skudt flere elge med min vanlige 6,5'er (riffel) - og det er gået ganske bra hver gang ;) !

 

Her er et foto...

merkel_drilling_32.jpg

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Veldig kort forklart fants flere filosofier om hagle – skyting i begynnelsen av 1970 - tallet, og en av disse har blitt oppfunnet av Robert Churchill. Han publiserte også et bok med sine ideer. Han hadde inntrykket at 63,5cm/25’ løp ville vært ideelle for hagleskyting både under jakt og leirdue- skyting. Churchill sine ideer hadde blitt veldig populære og fikk en stor tilhengerkrets. Drilling - produsenter i det tyskspråklige rommet har anvendt hans filosofi for sine nyskapninger i begynnelsen av 1970 – tallet frem til 1990 – tallet. 63,5 cm er en fornuftig kompromiss for å få god balanse og sving i drillingen. Dessuten er en riflepipe med denne lengden opp til nesten optimal vedr. ytelse/prestasjon for patroner som 6,5x57R, 7x65R etc., altså alle som har et forholdsvis stort hylsevolum i forhold til kulediameteren.

Link to comment
Share on other sites

Okay - spændende info - tak for det!

I øvrigt forsøgte jeg først at lade med Oryx 10,1g. (som ellers er en fremragende kugle i min gamle 6,5'er). Men jeg kunne straks se at kuglen "væltede" i skiven allerede på 50m....!? Derfor prøvede jeg Mega'en (også 10,1g) som tilsyneladende går mye bedre.

Men egentlig er kaliberet vel oprindeligt baseret på en lidt lettere kugle omkring de 7-8 gram, hvis man studerer de tyske lærebøger?

Har du erfaringer med andre (klass 1-) ladninger?

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Mulig du har litt slak riflestigningning siden du ikke stabiliserer den kula?

 

Jeg ville forsøkt meg på 130-140grs kuler, gjerne Nosler Partition (eller Accubond).

 

6,5 er veldig god på gjennomskyting, men det betinger ei stabil kule.

 

Hverken du eller elgen kommer til å merke forskjell på 130 og 160grs kule, og med ei kvalitetskule får du nok like god gjennomsskyting med disse som med noe tyngre kuler.

 

Villreinskiva under skyteprøven kommer også til å bukke under for disse kulene, og ingen konmer til å sjekke at den kula di veier 10 gram... Det er mekanisk skade med blødning og blodtrykksfall som dreper, ikke 1-2gram kule fra eller til.

 

PS: ikke si noe til elgen..

 

Skitt jakt, med flott våpen!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dersom det er en merkel du har må du fjerne avtrekkerbøylen og skru ut den store skruen foran avtrekkerbøylen . Da får du ut hele blitslåsen hvor avtrekksmekanismen/ hanene sitter på . Deretter er det bare å trekke fra hverandre lås/stokk :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har ikke mer enn noen få rådyr med 6,5x57r. Syns hittil at det blir litt mer skade enn ønskelig med rws t-mantel. Sett ift 308 og 338fed som jeg har erfaring med. Legger man skuddene bak bogen i reint lungeskudd så ødelegger det ikke mye kjøtt uansett, men det blir mye blodsøl. God effekt ihvertfall! Kommer til å bruke t-mantel til jeg er tom, og så lade noe på rundt 120grs i moderat fart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...