Jump to content

Montere docter sight på Drilling


Blaser_308

Recommended Posts

Synes 1,25-4 bli litt høyt ifht kolben på drillingen. Ikke noe gunstig under fugl jakt heller, som den primært skal bli brukt til. I tillegg til revejakt på 60-70 m skulle det komme en mikkel snikende.

 

Hva koster d å få monter docter i bakre hakemontasje, noen som vet?

 

Er prisen differansen mellom sight 2 & 3, verdt pris forskjellen mellom de to?

 

Noen som jakter rev med docter? Hva er max avstanden dere skyter på med nevnt optikk?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

MAKnetic montasje er slik at du kan ta siktet av og på skinna uten noen som helst endringer på skinna. Du kan altså beholde andre sikter, og ta dette av og på som du lyster.

 

Henneberger har også en Docter Sight montasje som monteres på skinna. Denne er kun 0.5mm tykk, og Docter Sight kommer så lavt at du ikke ser det i kikkertsiktet. Vet ikke om det må endres på skinna for å sette denne montasjen på.

 

Bent

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også vurdert Doctor sight på drillingen. Men jeg oppdaget at jeg skøyt bedre enn jeg trodde med de åpne siktene, lerduer på 70-80 meter er ingen problem. Jeg har konkludert med at jeg bruker de åpne siktene, og smetter på kikkerten etter behov. Har du testet med de åpne siktene? Selv rundt perlekorn går fint å venne seg til å skyte bra med. Nå skal det sies at jeg ikke har skutt mye med doctor sight, kun testet litt. Men jeg innbiller meg at jeg skyter marginalt bedre med rifla, og mye dårligere med hagla om jeg setter på en doctor sight.

Link to comment
Share on other sites

På min rifledrilling er det vanlig sving montasje. En Docter 3 ble montert på ei meget tynn plate (Henneberg), så den er meget enkel å sette på og ta av på skinnen som er bakerst. Docter 3 ble valgt fordi at på denne kan jeg justere kraftigheten på lysprikken.

Ingen problemer med dråper eller vann på siktet..

Det måtte borres er lite hull i skinna på våpenet, dette for å holde siktet på plass. Sitter en liten tapp på denne montasjen.

Lerduer? der er doctoren helt topp!

Avstand? jeg treffer meget god med dette siktet på 100 meter..i praksis har jeg ikke bruk den over ca 70 meter. I mørket setter jeg på en annen kikkert som er beregnet for dette..

Fordelen med å ha f.eks Doctoren er at den er meget hurtig å benytte..den er raskere en vanlige åpne sikter..

Link to comment
Share on other sites

@ Lapua, takk for info! Er det da slik at Henneberger montasjen står fast på skinna, og så tar du siktet av? Eller vipper du av Henneberger plata? Går ut fra at du har en slik Uni schiene montasje, som bygger 0-5mm. http://www.henneberger.de/festmontagen-langwaffen.html Det står at denne er så lav at docter sight kommer under kikkertsiktet og altså kan stå fast på. Du skriver at det må borres et lite hull i skinna... vil nødig endre på min Krieghoff Neptun... Hvor omfattende blir skaden?

 

Et annet alternativ er, som jeg har nevnt over, MAKnetic montasje. Se på side 40 i online katalogen her http://www.kilic-feintechnik.de/katalog/ Finnes til Docter Sight og Aimpoint Micro. Denne festes til skinna uten endringer på skinna, men det anbefales et fast punkt. For eksempel mot fremre base. Importeres av Norma, koster 3 laken.

 

Angående selve siktet. Det er mange som anbefaler triangel punkt. Trijicon RMR triangle har slikt punkt https://www.trijicon.com/na_en/products/product1.php?id=RMR. Disse er det begrenset utførsel på fra USA, så det er vanskelig å finne disse til grei pris her på berget. Med triangel punkt bruker man tuppen av punktet til finsikting, og hele punktet til innstinktivt skytte. Jeg har bestilt et Leupold Delta Point. http://www.leupold.com/tactical/scopes/deltapoint-reflex-sights/deltapoint-reflex-sight-all-mounts/ Dette er også triangel, men skjermen er noe større. Men, jeg er veldig usikker på hvilken montasje jeg skal velge. Jeg regner med at det må tilpasninger til for å få en MAKnetic montasje til å passe, for eksempel. I tenkeboksen...

 

Edit: Ser det er noen som anbefaler kikkertsikte på drillingen. Jeg har hatt noen ulike drillinger, og brukt drilling i noen tiår. Jeg hater å jakte med kikkertsikte på (og ja, har forsøkt noen ulike typer ja). Kikkertsikte ødelegger hele balansen på drillingen. Kikkertsiktet er genialt til postering, har det i et futteral, hengende ved siden. Men jeg tar det av når jeg smygjakter. Åpne sikter fungerer fint det! Har brukt det i mange år. Og jeg har syn enda til å bruke åpne sikter. Men, jeg synes det er litt usikkert når avstanden kryper litt utover. Gleder meg til å forsøke med et rødpunktsikte som veier noen få gram og er rett over skinna, håper det fungerer!

Link to comment
Share on other sites

"platen" til Henneberger: http://www.henneberger.de/prisma-weaver.html Husker ikke helt hvor mye den koster..litt under 1000 lappen. Man ser paa bildet at det stikker ned en tapp...denne skal gaa inn i vaapenet.

Platen sitter paa Doctoeren, man skrur av hele naar kikkerten skal paa.

Har sett en del som har tatt ut denne "laasetapppen"...da er ikke klakken helt paa sammes sted fra gang til gang..mister presisjon..

Har en Merkel 961 selv, men dette lille hullet hadde jeg ingen betenkligheter med aa borre opp. Hullet er ca 1,5mm i dia.

Link to comment
Share on other sites

@Lapua

Hvor kjøpte du?

Den utgaven nederst i vedlegget ditt festes med en hendel bak, og er uten tapp. Dersom man som Skaubjønn sier, har et fast punkt, f.eks fremre base, vil jo montasjen havne på samme plass uten å måtte borre. Spørsmålet blir jo om klemfunksjonen er bra nok på slette flater. Ingen klør som griper om en skinne.

Nå er det ikke snakk om store vekten på en Docter etc. + denne platen med tanke på rekyl, men hvor stabilt er det mot dunk, greiner osv. ?

Link to comment
Share on other sites

Klar over det Rufus, men dersom det er laget en dings som ikke involverer en børsemaker, eller en egen fresebenk, blir jeg nyskjerrig :wink:

Har en egundrilling på vei. Hadde et ønske om å trene med den, og bruke den i år. Dersom jeg jeg i tillegg skal innom børsemaker, begynner månedene å gå.

Slike ting kan man gjøre vinterstid :wink:

Skal uansett få filt til nye ringer på sikt.

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål til; hva vil være fornuftig størrelse på et rødpunkt? Ser at for eksempel Aimpoint Mico kommer ned 2 og 4 MOA punkt. Det vil vel si at et 2 MOA punkt punkt dekker 5cm og et 4 MOA punkt dekker 10 cm på hundre meters hold, eller?

Min erfaring med flere Docter og Burris, er at den minste prikken funker best. Stor nok til å fange blikket hurtig, liten nok til å dekke minst mulig av målet. Etter småvilt (og sikkert leirduer) kan det være en fordel med minst mulig prikk.

Den montasjen som er nederst i Henneberger sin oversikt har jeg forsøkt å få fatt i, men ikke lykkes. Kunne vært moro å teste. Vil tro, uten å vite, at den sitter godt nok dersom man sørger for et anlegg i framkant. Har man ikke en base etc å montere mot, så tre gjennom en liten bolt i ventileringa i skinna (for de som har det).

Link to comment
Share on other sites

Ett spørsmål til. Jeg har handlet en Leupold Delta Point. Ser at denne neppe passer i Docter sight montasjer. Jeg vil ha den til min Krieghoff trumpf. Tror denne kan stå på permanent. Det følger med weaver montasje til siktet. Noen som vet om det finnes en liten weaver eller picatinny klakk til å feste på skinna? Helst så lav som mulig...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei dere,

 

Åpne sikter og gammalmannsyn er en lei combo, jeg tar opp denne tråden igjen i håp om at noen har funnet på noe enkelt som fungerer.

 

Dvs. å montere et lite rødpunkt sikte på en drilling som ikke har ventilet skinne, uten å måtte modifiere våpenet i sjenerende grad.

Lavest mulig er jo også et poeng.

 

Det hadde også vært veldig interessant å høre om erfaringer med å bruke kikkert uten å fjerne rødpunktsiktet.

 

 

Mvh Greppe

Link to comment
Share on other sites

Forstår ikke helt spørsmålene dine... hva mener du med 11 mm skinne? Tenker du å klemme ringene direkte på skinna, som er 11 mm bred? Det vil skli i tilfelle.

 

Du kan få børsisen til å skru på en picatinny skinne. Det blir ikke dyrt. Må gjenge hull for skruene i skinna di. Ulempen er, som med Henneberg montasjen over her, at det blir varige endringer (4 små hull) i skinna. Det bryr ikke jeg meg om, men noen synes at våpenet er helt ødelagt hvis det ikke er originalt/ hvis det er små hull i skinna...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...