Jump to content

Drilling - kappe løp?


Cruiser

Recommended Posts

Hensikten er vel først og fremst å konvertere en drilling slik at den blir akkurat slik han (min bror) vil ha den. Han har en brukt 96k med 60 cm løp på hånda til en god pris, men vil ha 55 cm løp. Vi jakter rådyr i et "tett" område med mye buskas og kratt. Han er hundefører, og syntes kort våpen er hensiktsmessig. Kostnad for arbeidet blir jo et tema hvis totalpris nærmer seg nytt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Mtp reguleringen av samskytingen mellom de ulike løpene skjer i munningen på en drilling og i tillegg chokene og fremsiktet sitter der, så ville det vel være enklere å kappe av 5 cm på midten av løpet og sveise sammen halvdelene igjen enn det ville være å kappe 5 cm av munningsenden på en drilling for så å rekonstruere den.

Mulig er det jo, men dyrt og uhensiktsmessig er det :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kappe 5cm av løpet har ikke noe å si på hånteringen.

Tykkelsen på klærne har mere å si på fremkommelighet.

Ved å kappe løpet på en drilling ødelegger du siktemidler, samskyting og balanse i våpenet.

Prøv en "moderne" drilling med kort løp.

De har ikke balanse og er klumpete i forhold til en gammel/handbygd drilling.

Det er "helligbrøde" å kappe løpet på en Drilling.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det er mottatt karer! Forsto at jeg pirket borti noe hellig her og forventet litt reaksjoner. Da tror jeg vi vi kan konkludere med at kapping av piper ikke er hensiktsmessig. Jeg har forøvrig en 96k med 55 cm piper selv. Den fungerer utmerket på jakt og jeg har lagt ned div vilt med den. Kanskje jeg begynner å bomme hvis jeg prøver en av de gamle smykkene og blir klar over hvor klumpete og uhensiktsmessig min er :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Kan det være så stor forskjell da? Er det på fluktsituasjoner på fugl dere liker lengre løp? Jeg har hagle med 67 cm løp jeg liker, og drilling med 55 cm løp jeg liker. Jeg merker faktisk ikke så stor forskjell når jeg er på jakt. Jeg jakter primært rådyr, og på postene vi har er farten på dyra vanligvis ganske lav med en dachs i sakte tempo etter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...