Jump to content

Kikkertsikte til drilling


Pøl

Recommended Posts

Hei! Jeg har kjøpt meg en eldre sauer drilling som jeg må ha ny kikkert til. Planen er å bruke den på rådyr og litt fugl. Hadde 1-4x på gamle drillingen, men jeg syns det ble for lite forstørring på fugl. Har kikka litt på swarowski z6i og leupold vx-6 i 1-6x men hadde egentlig ikke planer om å bruke så mye peng på kikkert. Noen som har noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

På min gamle sauer så har jeg to sikter montert i svingmontasje. En S&B 1.5-6x42 og 1 zeiss conquest 3-15x42. Synes at jeg har det jeg trenger (ihvertfall når jeg går mest med kikkerten av) på både toppjakt og støkk.

Hadde før en vx6 1-6 monter på. Jeg var kjempe fornøyd med den så det er ikke et feil valg heller.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal gå å bære drillingen klar på jakt og ikke på skulderen er det veldig viktig at kikkerten er minst- og lettest mulig. Å gå med et topptungt våpen som helst vil vri seg ut av hendene dine er ubehagelig og slitsomt. Så kjøp kikkerten for det du tror du kommer til å bruke den mest til og gjerne så liten som du synes er greit til et slikt våpen. Skal du for det meste skyte fugl i topp på 200m så må du ha en større kikkert, men da må du spørre deg om det ikke er like greit å gå med rifle. Ev. som mange gjør, kjøpe flere kikkerter.

Link to comment
Share on other sites

Planen var egentlig å bruke 6-7000. Hadde 2-7x på den første drillingen og den fungerte greit på hold på ca 150m. Så hvis en 1-6x duger til det holde ca så er nok det mest optimalt. Vil helst ha en kikkert som står på hele tia når jeg jakter rådyr. Synes 2x blei litt mye på trange rådyrposter. Hvor billig får man en swarovski z6i 1-6x?

Link to comment
Share on other sites

Fra spøk til alvor.

 

Om du skal ha nytt sikte til en drilling, er det først og fremst hvilken montasje du skal ha, som avgjør hva du kan montere. Min anbefaling er å velge noe man er fornøyd med resten av livet, og ikke være for opptatt av budsjettet. Nye montasjer koster også penger.

Link to comment
Share on other sites

Om det er et slikt sikte:

 

luneta-carl-zeiss-jena-4x32-ddr-z-montazem-lomza-133171812.jpg

 

Er det etter min hukommelse 26 eller 27cm langt. En Z6i er 29,6cm langt og har minst 1,5cm lengre øyeavstand.

 

Det betyr at siktet burde monteres slik at det stikker 4-5cm lengre frem, men det går ikke i en hakemontasje, uten at man må lage kjempehøye ringer.

Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke væra enkelt :P ganske lik kikkert. Rett over 27cm lang. Har leupold vx-6 lengre øyeavstand enn z6i? Den er 28.45cm lang. Jeg synes Zeissen kunne hvert montert et par cm lengre bak så det er kanskje i nærheten at det går. Vil ha den så lav som mulig.

Link to comment
Share on other sites

To andre gode alternativer som er ca 27 cm kan være Leica Magnus 1-6,3x24 med lys, eller en S&B 1,25-4x20 med vanlig retikkel 4. Mye brukt i hakemontasje nettopp Pga. Lengden. Har selv en slik og er veldig fornøyd :D

Førstnevnte veier omtrent dobbelt så mye som den siste, men er ekte 1x og går opp til 6,3x samtidig får du lys. Et veldig godt alternativ til Z6i, men koster jo litt da...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...