Jump to content

Ny drilling i huset


Tomas

Recommended Posts

Den blir jaggu så dyr at den får permanent oppholdstillatelse. Hentet en Krieghoff Trumph Dural i cal 12/70 og 222 Remington ( vekt 3150 ) hos Torsbo Handels AB, nært Borås. Børsa har ikke noen form for montasje, og måtte betales ut med 36.000 kr inkludert moms og noe som EU skulle ha ( ca 1000 kr ). I tillegg kommer svingmontasje ca kr 6000, Swarovski kikert Z6 1-6x24 uten belyst retikkel ble kjøpt inn for 8000 kr brukt. Da ble det jaggu 48.000 kr. Litt artig å informere litt om dette til publikum i Norge, da det er vanskelig å få igjen utlegg for drillinger i 22 kaliber her på berget. Solgte to drillinger for kort tid siden da jeg ville ha en lettere drilling i 22 kaliber, og kun med oppspenner på kuleløp. Trumphen ble for tung for meg med sine 3,5 kg, Plussen hadde godtagbar vekt på ca 3,2 kg, men fant etter hvert ut at det ble for tregt med oppspennere også på hagleløpene. Ellers synes Plussen å være en helt ok børse for eks. en hare eller rådyrjeger som står på post.

 

Jeg så litt på drillinger med grøvre kulekaliber, 7 mm, om en da skulle ha Krieghoff, skvatt summen før moms, frakt ( egen kjøring ) opp i 50.000 kr. Tar for gitt at svenskene straks har behov for grøvre kule p.g.a. vildsvinstammen, behovet kommer vel kanskje til oss også, bare det at jeg ikke har forstått det enda, eller regner med at om det blir probemet så finnes det en drilling til å handle.

 

Selv er jeg ikke tilhenger av 222 Remington i drilling, skulle gjerne hatt en patron med flens, 5,6x50R eller 5,6x52R. Nå har det seg slik at 222 Remington kan kamres om til 5,6x50R, så det blir nok gjort i samme slengen som svingmontasjen havner på. Trumph drillingen jeg solgte i 5,6x50 R hadde riflestigning 13,1:1 ( tysk betegnelse " drall " 335 ), så jeg skal få målt stigningen på denne Trumph Duralen. Rart om den ikke har identisk stigning, tok og målte ( brukte bronsebørste som jeg regner med at gir minst avvik ) den 3 ganger, målte og fikk 318 mm to ganger og 301 en gang. Tar da for gitt at stigningen ligger på ca 12,5:1. Det er vel ikke vanlig på 222, men har jeg målt riktig burde den fint kunne stabilisere både 55 og kanskje 60 grain kuler, og da blir den nok brotsjet opp til 5,6x50R

( koster ikke mer enn ca 1000 kr ).

 

Mange lurer nok pokker hvorfor kjøper han ikke ei børse som også kan brukes på elg, nei jeg er sta, og vil ha en 22 eller 6 mm i drillingen, ønsker ikke veldig mye rekyl i denne børsa, jeg skyter i hvertfall ikke bedre med " mye rekyl " i ei såpass lett børse. Helt greit med 375 H&H, men da veier børsa noe helt annet. Helst ville jeg hatt ei børse i 20/76 og 22 kaliber, men det er ikke å oppdrive annet enn nytt. Har prøvd " verden " rundt over noen år, og ikke kommet i havn, derfor endte det opp med Trumph Dural i 12/70. Tyskerne liker ikke dural i låskasser, nå er jeg såpass gammel at jeg nok tror at denne børsa holder min tid ut, den synes å ha en meget tight kasse, så utslitt er den ikke, kanskje ikke innkjørt en gang.

 

Skulle gjerne lagt ved bilder, men det får jeg ikke til på dette fora.

 

Produksjonsår, var det i våpennummeret dette kunne leses ut ( 68620 )? Står også 59E på rifleløpet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett, godt at noen er våken, rettet også en feil til da Trumphen jeg solgt også var i 5,6x50R. Skjønt dersom hylsekroppen til 52R har større diameter enn 222 Remington så hadde også gått, bare det at man da blir henvist til å lade med 0.224 kuler, ikke 0.227/0.228. Annenhåndsverdien på et slikt våpen hadde nok ikke steget da det nok ikke er så fornuftig å kjøpe fabrikkammo i 5,6x52R å putte i. Vil nok gi et høyere kammertrykk enn det som er bra.

 

Noe annet jeg har fundert over, det er om 5,6x50R gir høyere stress på låskasse, enn 222 Remington? Tar man teorien til en her på kammeret for god fisk, og det bør man nok. Så vil minst avvik mellom kulediameter og hylsediameter gi minst stress. Med dette i bakhodet så bør jeg kanskje beholde 222 Remington kammeret, får ta en vurdering på det. Tror nok at utdragerene til denne Trumph Dural er noe av det bedre, da det faktisk er to utdragerer til en og samme patron.

Link to comment
Share on other sites

Godt forslag, lettest slik, vi får se hva jeg gjør. Har ikke noe hastverk, så jeg kan vel få på svingmontasjen først, prøve den og se hva jeg synes da. Sannsynligvis vil jeg ikke gå videre, har bare lekt med tanken da muligheten er til stede. Har hatt et par børser i 5,6x50R tidligere, og liker ytelsen til patronen, skjønt det datt da jaggu noen rådyr for en Vixen i 222 Remington høst også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...