Jump to content

Ferlach rifledrilling, ferdig restaurert


Skaubjønn

Recommended Posts

Da har jeg noe mer info.

 

Jeg tok med DBD til et jorde i går, sammen med min Krieghoff Neptun drilling. Fikk tatt noen få bilder, men det var dårlig vær og jeg hadde kun mobilkamera. Beklager uskarpe bilder

 

Kikkertsiktet er forbausende skarpt. Tror dette kan bli nyttig ved skumringsjakt! Skikkelig grove horisontale streker, ogen grov stolpe med spiss. Dagens store positive overaskelse var første skuddet. Se bildet under. Fremre avtrekker går på underste løp. Bakre avtrekker fyrer enten rifleløpet oppe til høyre, eller hagleløpet oppe til venstre. Så kom nedturen... Andreløpet ville ikke avfyre. Ved gjentatte forsøk fikk jeg avgårde et skudd, så mekanismen fungerer i alle fall. Men, jeg fikk ikke testet samskyting slik jeg hadde tenkt. Børsa er innlevert børsemaker. Tipper det er fullt av størknet olje i mekanismen, og at dette handler om en rensejobb.

 

Skruen som holdt gummidingsen på plass er skikkelig stygg, og rusten. Ved nærmere ettersyn så tror jeg ikke at det er laget et nytt hull i baskylen, jeg tror man har byttet ut den eksisterende skruen med en større, og så satt i gummidingsen. Børsisen lager ny skrue med et spor i. Håper det blir bra. Jæger J. har lovet å tilpasse en hardtrebit til skruehullet fremme. Tenker det blir fint :D

 

Ellers er det monogram i gull på avtrekkerbøylen. FW; er vel bare å bytte navn da! :mrgreen: Noen kammerater som vet om en gullsmed kan slipe dette bort og sette inn mine initialer? Det hadde vært morro!

 

Her er de to side ved side

a2.jpg

 

Stokken på DBD. Rimelig herpasjonert, ser ut som forrige eier er like varsom som meg med våpnene sine... :oops: men jeg tror det skjuler seg en stokk med fine årer inni her! Rett stokk, det liker jeg.

a1~0.jpg

 

Høyre side, gemsegravyre. Pent dette! Venter enda på tips om hvordan jeg kan få bort en del av patinaen... Under sees skruen som gummidingsen var festet med.

a4.jpg

 

undersiden. Her sees skruen godt... Beklager uskarpt bilde. Det er en nydelig tiurgravyre her.

 

a5.jpg

 

Her er mitt første skudd med denne børsa. Hjemmeladet 154 grains Interbond. Prikken er på 2cm.

a3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, autosol på gammel fin patina....

 

Gratulerer nok en gang med fint våpen. Jeg ville ha pusset opp stokken og rebrunert løpsbunten før jeg ville ha satt I gang med å polere kassa. Jeg tror nemlig den ville kle den gamle patinaen mye bedre! Ingen 60-åring kler en påtvunget plastisk operasjon.

 

Gammel patina oser våpenmessig pondus og avgir en eim av håndverk og raffinement.

 

Just my two cents...

 

slb

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Liten oppdatering:

 

* Autosol fungerte glimrende. Meget pen gravyre nå, med tilstrekkelig patina. Bilder kommer.

* Bygdesmeden laget en skrue under kassa, i stedet for den som holdt gummiskinna. Han fant en blånert skrue og mekket den til, ser ikke galt ut!

* Jeg har skrudd fra hverandre mekanismen, og så at forrige eier har herpasjonert den litt... En liten del som holder sikringsstangen (ser ut som en stigbøyle) var bøyd. Bøyde den tilbake, og alle tre avtrekkere fungerer etter hensikten. :D. Alt fungerer når mekanismen er ute, også når jeg strammer maks på alle skruer. Men, når jeg skrur fast systemet i stokken fungerer ikke bakre avtrekker lenger. Jeg tok en tur bort til Raudnakke i går kveld. Noen kaffekopper senere og en fantastisk mør biff servert av Raudnakke ble det klart at det er noe i stokken som klemmer mot noe i mekanismen. Alt fungerer også når stokken er satt på, men når jeg strammer bakre skrue slik at tangen blir presset inn fungerer ikke bakre avtrekker; avtrekker utløser ikke slagfjæren. Slagfjæren utløses når jeg slakker skruen igjen. Ergo: Noe i stokken presser mot en bevegelig del i mekanismen når tangen blir presset inn. Jeg har to muligheter nå: Enten shimse under festet bak slik at det ikke blir press. Eller forsøke å finne ut hvor det tar imot og pusse bort litt. Får se, i alle fall fungerer alt og det er fryd og gammen :D . Vil tro at stoken har slått seg litt etter mange år i et tørrt våpenskap, og at forrige eier fikk samme problem, skrudde fra hverandre alt for å sjekke hva som var galt, ikke fikk det sammen igjen og solgte skiten på auksjon... Well, his loss, my gain! :D Det blir en del reising fremover og lite skytemulighet, men teknisk sett er det nå kort tid til jeg kan få testskutt denne muskedunderen.

Link to comment
Share on other sites

Nailed it! Mye kikking, hodekløing og prøving, og det begynte å demre for meg at det må være avtrekkerstangen som henger.. Veden har utvidet seg litt, og når tangene ble presset sammen ble det akkurat ikke nok rom for at avtrekket kunne gå av. Litt forsiktig pussing med skarp kniv akkurat på inngrepet til avtrekkerstangen (sorry Raudnakke, men det er trangt nedi der! Kommer ikke til med pussepapir. Men jeg tok bare bittelitt! Jeg lover!!! :mrgreen: ) og alle tre slaglåsene går selv om systemet er montert helt tight i stokken. Aaaaaahhhhh :D . Utrolig morro for en fyr som meg som er utstyrt med ti timmeltotter å klare å spekulere ut dette, og fikse det.

 

Jeg har tatt bilder av gravyren etter autosol-shining, skal forsøke å få lagt de ut i morgen. Så snart det blir tid blir det endelig testskyting! Yiiiiiihaaaaa :D

 

Edit: Her er bilder etter autosol shining. Bildene er tatt før jeg har skrudd sammen stokken ordentlig så det ser ut som det er dårlig tilpasning mellom stokk og metall. Det er det altså ikke. Skruen på bildet med tiuren er erstatninge for den som sto i da ´hageslangen´var montert. Det er litt misfarging på tiurgravyren enda, etter at gummidingsen sto der. Dette området var rustent, så det ble bra synes jeg. Pen gravyre! Det er for øvrig MYE liv i stokken! Det blir litt TLC på stokken ut over våren. Jeg er spent på hva jeg kan få ut av den. Men altså, her er bilder av gravyren. De er tatt med dårlig mobilkamera, og en leselampe som lyskilde. Uten blitz altså.

normal_image~2.jpg

 

normal_image~1.jpg

 

normal_image~0.jpg

 

 

 

normal_image.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er vel sporet til henglsebolten vi ser, selve bolten er skjult i gravyren/gravyren er utført etter bolten er satt på plass.

normal_image.jpg

 

 

Hei,

 

Stemmer sikkert, men jeg klarer pinade ikke å se konturene av den i gravyren. Godt håndverk å skjule overgangen så godt.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke tenke meg det er mange brekkvåpen hvor hengslebolten er maskinert rett ut av stålemnet. Det er så mye lettere å lage bolten separat, og presse den inn. Da kan man også bruke ett annen hardere stål i denne. De skruene man ser , er bare lokk som dekker over hullet, hvor bolten er satt inn igjennom.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Det var det jeg tenkte. Men en klarer vanligvis å se konturen av dekkskruen på siden av baskylen. Som nevnt, godt håndverk å skjule den såpass.

 

Ser frem til oppdateringer om samskyting og evt. laborering av ladninger.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke tenke meg det er mange brekkvåpen hvor hengslebolten er maskinert rett ut av stålemnet. Det er så mye lettere å lage bolten separat, og presse den inn. Da kan man også bruke ett annen hardere stål i denne. De skruene man ser , er bare lokk som dekker over hullet, hvor bolten er satt inn igjennom.

 

Webley & Scott,W.C.Scott & Sons,og dermed mesteparten av engelske bokslåser....siden disse ble stort sett produsert av W & S,har hengselbolten maskinert som en del av baskylen.Aldri sett det på tyske,eller andre finere europeiske våpen.

Link to comment
Share on other sites

Den er god, spøtt i neven. I påvente av at reparatøren skal bli ferdig reparert kan vi ta en passiar om alternative innfallsvinkler. Alt fra en relativt presentabel løsning til et bedre stykke arbeid, dog ingen halvveise klabbetassverk, der setter jeg en nokså tykk strek med blyanten min.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått testskutt litt. Hjemmeladningene er med 44.5 grains URP (N19). Fordi denne ladningen går utrolig bra i min Krieghoff Neptun hagledrilling ville jeg ha den ladningen som et utgangspunkt. Hadde vært fint med en ladning som samler likt i hagle- og rifledrillingen, siden de er i 7x57R begge to. Jeg testet Hornady Interbond 154 grains, Norma Oryx 156 grains, Norma HM 150 grains og Nosler Acubond 140 grains ( 140 grains kula med 45.5 grains N19), samt Selier og Bellot 178 grains fabrikkammo.

 

Det positive:

* Alt virker! Yiiiihaaaa :D . Man kan rape ut tre skudd fort med denne børsa! Det er snellert på begge rifleløp, om det er presisjonsskyting på probgrammet. Snellerten er stilt alt for lett, som det ofte er på Tyske våpen. Men det er utvendig justebart så det fikser jeg på et minutt. Avtrekket uten snellert er ok, helt fint til drevjakt og raske skudd, til prikkskyting bør jeg få justert inn snellerten.

* Alle ladninger samler bra, i begge løp.

* Og alle hjemmeladningene samler rimelig likt. Altså uavhengig om det er 156 eller 140 grains kule så samler det nesten likt.

 

Det negative:

* Samskytingen er ikke mye å skryte av, enda. Underste løp som går på fremre avtrekker er spot on. Det blir bare et stort rufsete høl selv om jeg lader og skyter så fort jeg kan. Ingen stigning mellom skuddene altså, og det må da være relativt sjelden. Men høyre rifleløp går 15 cm opp og 15 til venstre for treffpunktet med underste løp, med alle mine hjemmeladninger.

*Med fabrikkammo Sellier og Gullerot går det 25 opp og 25 til venstre, enda dårligere altså. Disse er visstnok hardt ladet.

 

= Disse resulatene vil nok si at jeg må ned i hastighet. En tommelfingerregel for laborering av ladninger til doblinger er at om skuddet krysser så går det for fort. Altså, siden høyre løp treffer til venstre må hastigheten ned. Da tipper jeg at jeg må over på tyngre kuler, i moderat hastighet. Jeg må få kjøpt meg noen 170 grains kuler tenker jeg, eller enda tyngre? Konvensjonelle kuler med flat base er sikkert veien å gå med denne gamle muskedunderen. Raudnakke er så snill at han sender meg noen 170 grains Vulcan; skal bli spennende å teste de ved leilighet. Forslag til tunge kuler som det er mulig å få tak i mottas med takk (og om noen vil donere bort noen stykker så blir jeg glad! Trenger vel bare 6 stk for å se hvordan dette går vil jeg tro).

 

Soga fortsetter så sakte utover våren. Takk for kommentarer og innspill :D

Link to comment
Share on other sites

Da får jeg noen kuler av to kammer-ater. Den ene sender 54 stk Remington 175 grains kuler, den andre noen hm og blyspiss 175 grains Partizan til testing. Og Vilcan 170 grains fra Raudnakke.

Jeg drar på ferie et par uker, så det blir en stund til jeg kan komme tilbake med mer info om hvordan dette går. Kommer mer info og bilder etter hvert. Takk for interessen, og for kuler til testing :D

Link to comment
Share on other sites

Da har man unngått total klabbetass-løsning men likevel ikke full fres med innfelling. Prøver shellac som løsning først. Det er reversibelt, no harm done. Jeg synes det ble brukbart, satser på at det blir ok i glans og farge når olja kommer på. Som de gamle på snekkerverkstedet sa: Ville du hatt det selv? Hvis ja, så er det bra nok. Så jeg kunne hatt det sånn selv, ja.

En liten tutorial i The Woodstock Workshop.

 

fw1.JPG

Før

 

fw11.JPG

Etter

 

Så får man bare vente spenning på felt- og brukerrapport :-)

 

Edit: Stokket om på feilplasserte bokstaver

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det har vært stille i denne tråden i lang tid. Jeg har fokusert på sjøørretfiske med fluestanga i vår, men jeg har puslet litt med stokken av og til. Her er et par bilder av stokken etter andre påføring av Raudolje. Blir bra dette tror jeg! Det var myyyye hakk og skraper, alt gikk bort med generøs vanndamping :D

normal_image~3.jpg

 

normal_image~4.jpg

Link to comment
Share on other sites

@ slb: Jeg har ikke testet flere ladninger. Og, etter en samtale med Jæger J da jeg hentet fortreet som han har mekkasjonert på har jeg forstått at jeg har tenkt feil mht dette med samskyting. Jeg har testet på 100 meters hold, med kikkertsiktet på (8x52 kikkertsikte). Da er siktekorset en del (7 cm?) over øverste løp. Rifla er regulert med åpne sikter. Kikkertsiktet blir kun på ved eventuell posting i skumringen eller natta etter gris, og da er det første skudd som gjelder. Og det går mitt i. Jeg skal begynne på nytt og teste samskyting med åpne sikter. Jeg vurderer å sette på en Aimpoint Micro etter hvert, men først åpne sikter altså. Mulig jeg tester på 50 - 70 meter, og ikke 100. Dette er et genialt våpen til drevjakt, og da er hurtige skudd på 100 meters hold helt utenkelig for min del. Ny måte å tenke på altså, og ny testing kommer, med flere kulevekter. Men det gjenstår en del på stokken før jeg vil begynne å bruke den. Ny rapport kommer etter hvert, takk for tilbakemeldinger :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...