Jump to content

Merkel lutken i 20/76 - 6,5x55


Tomas

Recommended Posts

Hvilke kuler passer disse " lange kamrene " for, i min så går orginal patroner med 10 grams kuler greit i kammer. Siden jeg aldri har kjøpt denne børsa for å jakte storvilt, så har jeg prøvd meg frem noe med 6,5 gram/100 grain Laupa eller Norma butte kuler ( husker i hviket fabrikat, men kjøpt hos Trond Alvestad ). Klarer ikke foreløbig å få til noen god presisjon synes jeg, startet å lade med 38 grain N 140, har også ladet en del hardere ladinger. patronlengde 71,11 mm, d.v.s. at kulene står 5,13 mm i hylse. De storviltpatronene på 10 gram hadde kula stukket ned 6,86 mm i hylsa. D.v.s. at jeg får en friflukt på ca 10 mm, dette kan vel ikke være ideelt, eller er det mulig å få ut presisjon av dette også?

 

Ble også tipset om at Norma har en patron som de kaller Jakt match ( diamond felt = kule? ), som skulle gi bra samlinger.

 

Har ikke fått prøvet med Laupa cenar enda, har 6,5, 8 og 9 grams kuler, hva anbefaler Dere, og hvilke ladninger? Ekspanderer disse kulene som varmint kuler? Kan de eventuelt brukes på fugel?

 

Er alle drillinger i dette kaliberet levert med såpass " lange kammer "?

 

Ble vel kanskje litt mye lading i denne tråden, så den burde vel kanskje vært plassert under riflelading, men jeg håper likevel at jeg kan få svar fra andre drillingentusiaster her!

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at friflukt har minimal innvirkning på presisjonen, selv om 1 cm er mye. Godt kulehold er det vigtigste. Tommelfingerregel er vel diameter på kula, dvs minimum 6,5 mm i ditt tilfelle? Jeg innbiller meg at med lette kuler og akkurat nok kulehold, er raskt krutt å anbefale. Jeg hadde en sauer drilling i 6,5x55 som likte best 140 krutt. Mener å huske det var langt frem til bommene i den også, uten at det bekymret med særlig. Jeg har hatt flere drillinger som foretrekker 140 krutt. Jeg ville testet med forskjellige kuler og krutt, men sørget for godt kulehold. Pass også på minst 5 minutter mellom hvert skudd for å være sikker på at ikke varmgang er problemet.( men det kjenner du sikkert til) Jeg har skutt rev med scenar. Første gang oppførte kula seg som en helmantel dvs reven spratt opp igjen og rasket videre. Kule nr to sprengte den, så virkningen er uforutsigbar...

Har du testet at den går godt med 10 grams kuler? eller er det friflukten du tenker på?

Link to comment
Share on other sites

Takker Inge for godt svar. Jeg har ikke testet med 10 gram, og kommer vel heller ikke til å gjøre det. Funderte litt over hva du mente med godt kulehold, men det må vel være hvor langt kula stikker i hylsa. Cenar kula har vel mange veldig gode egenskaper, såsom " flygeegenskap " p.g.a. boat tail og lang uttrukket spiss. Likevel så hadde jeg en teorio, hvor jeg " hevder " at man kan benytte butte kuler for å få kortet inn på friflukten. " Mer " av kulevekta " er plassert " i en kortere kulekropp, og ikke trukket ut i en lang spiss. Dette medfører at man får kortere friflukt med to kuler med ellers lik vekt. Slikt kan selvfølgelig omgås med div. hulspiss løsninger.

Etter å ha lest dine erfaringer vedr. Cenar så bør vel ikke dette gjøres om igjen. Takk for gode tips.

 

God jul på deg og resten her inne. Så møtes vi over nytt år.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Takker Inge for godt svar. Jeg har ikke testet med 10 gram, og kommer vel heller ikke til å gjøre det. Funderte litt over hva du mente med godt kulehold, men det må vel være hvor langt kula stikker i hylsa. Cenar kula har vel mange veldig gode egenskaper, såsom " flygeegenskap " p.g.a. boat tail og lang uttrukket spiss. Likevel så hadde jeg en teorio, hvor jeg " hevder " at man kan benytte butte kuler for å få kortet inn på friflukten. " Mer " av kulevekta " er plassert " i en kortere kulekropp, og ikke trukket ut i en lang spiss. Dette medfører at man får kortere friflukt med to kuler med ellers lik vekt. Slikt kan selvfølgelig omgås med div. hulspiss løsninger.

Etter å ha lest dine erfaringer vedr. Cenar så bør vel ikke dette gjøres om igjen. Takk for gode tips.

 

God jul på deg og resten her inne. Så møtes vi over nytt år.

 

Riflepatroner med eller uten krave. Etter å ha skutt noen titalls patroner gjennom denne drillingen i kal. 6,5 x 55/kraveløs hylse, kan jeg ikke med min erfaring se at det er en veldig stor fordel med kravepatroner. Erter sikkert på meg noen. Personling har jeg aldri erfart at kraveløse patroner har sittet fast i kammer grunnet feilfunksjon i uttrekkermekanisme. Kan likevel fortelle at jeg hadde 6,5 Krag med noen hylseavrivinger i begynelsen av min ladekarriere. Dette resultatet skyldes mangel på hylser som ikke var skutt så mange ganger. Disse hylsene hadde også berdanerhetter, og hadde en egen prosedyre og utstyr for fjerning av tennhetter.

 

Må likevel innrømme at jeg er temmelig fersk drillingeier ( hatt denne drillingen i ca 2 år ), at drillingen ikke er av de eldre, men laget på 90-tallet kan muligens tale for at dette våpenet er rimelig funksjonssikkert. Har tidliger hatt både Tikka og Valmet kombi i kal. 222 Remington, ej heller der var dette noe problem. Derfor tillater jeg meg å spørre om det vel er en så stor fordel å ha patroner med krave? Ser selvfølgelig at en uttrekkermekanisme for kravehylser er noe enklere laget med færre bevegelige deler.

 

Hva slags erfaringer har eiere av drillinger som er laget langt ned på 1900-tallet kunne vært interessant å høre. Skjønt eldre drillinger er vel overveiende kamret for kravepatroner. Dessverre synes jeg at disse eldre drillingene ofte er kamret med patroner beregnet på storvilt ( div. 8 mm og grøvre ). Dette skyldes vel en helt annen tankegang den gang dette var produsert.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at friflukt har minimal innvirkning på presisjonen, selv om 1 cm er mye. Godt kulehold er det vigtigste. Tommelfingerregel er vel diameter på kula, dvs minimum 6,5 mm i ditt tilfelle? Jeg innbiller meg at med lette kuler og akkurat nok kulehold, er raskt krutt å anbefale. Jeg hadde en sauer drilling i 6,5x55 som likte best 140 krutt. Mener å huske det var langt frem til bommene i den også, uten at det bekymret med særlig. Jeg har hatt flere drillinger som foretrekker 140 krutt. Jeg ville testet med forskjellige kuler og krutt, men sørget for godt kulehold. Pass også på minst 5 minutter mellom hvert skudd for å være sikker på at ikke varmgang er problemet.( men det kjenner du sikkert til) Jeg har skutt rev med scenar. Første gang oppførte kula seg som en helmantel dvs reven spratt opp igjen og rasket videre. Kule nr to sprengte den, så virkningen er uforutsigbar...

Har du testet at den går godt med 10 grams kuler? eller er det friflukten du tenker på?

 

Hei Inge

Utfordrer deg litt på dette med minimum friflukt ( diameter på kula ). Har også lest at det kan være så lite som 1 mm friflukt? Skal jeg tyde deg riktig, så kan det tyde på at dette gjelder bare konkurransevåpen hvor man ønsker å ta ut det siste av presisjon.

 

Dine kommentarer gir meg håp om at jeg klarer å finne en lading som mitt våpen går godt med.

 

Etter at jeg skrev dette, fant jeg frem en bok jeg fikk i 1980 " Om krutt og børser " av Nils Kvale, side 107, kapittel Friflukt: Som regel er patronkammeret, d.v.s. den delen en kaller kuleleiet eller overgangskonusen, utformet slik at kulen kan bevege seg 2-4 mm fremover før den skærer seg inn i riflene". Dette stemmer veldig godt med det du beskriver Inge, men han beskriver vel dette litt mer i generelle vendinger. Han sier også at: " Denne friflukten er viktig, fordi den hjelper til å holde gasstrykket nede og minsker dermed påkjenningen på våpenet".

 

Mvh Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig å HA friflukt ja, dvs at om kula allerede står i bommene når man skyter, kan man få veldig høyt trykk. Ideelt sett vil man ha ca 1 mm friflukt. Dette fordi man mener at om kula spretter i løse lufta en cm eller to før den treffer bommene, kan det gå ut over presisjonen. Mange henger seg så opp i å ha kortest mulig friflukt, at det er bare såvidt kula henger fast i hylsene. ( man må sette den så langt ut i hylsen at kuleholdet blir dårlig). DET har jeg erfart at går ut over presisjonen.

 

Mine erfaringer er at lang friflukt har minimal negativ påvirkning på presisjonen. Se bare på rekruttammoen rekrutt og juniorklassene bruker på 100 meter. Det er bare såvidt den lette kula stikker ut av hylsa, likevel banker de inn 35 tiere på rad, de fleste innertiere. Jeg hadde forøvrig heller aldri noen problemer med 6,5x55 i drillingen, selv om det unektelig er litt mer behagelig å pirke ut 7x57R tomhylsa enn 6,5x55 hylsa med kalde fingre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...