Jump to content

Schöne Hildegard: Vakker sideliggerkombi


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg har en forkjærlighet for kombinasjonsvåpen. Det har blitt mest drillinger, og jeg har argumentert her på forumet gang etter gang for at det er lite poeng i å kjøpe en kombi, når man kan handle drilling til samme pris, og samme vekt. Men hjertespråket er ikke akkurat logisk... For jeg har tittet på sideliggerkombi hver gang jeg har sett en slik en. Det er noe finurlig attraktivt med linjeføringen i en sideligger synes jeg... Og så fikk jeg noen bilder på mail av Megaloceros av hans vakre sideliggerkombi som ga meg havesyke av dimensjoner! Da jeg fant en som så fin ut i Tyskland så hoppet jeg før jeg fikk tenkt meg ordentlig om. Den drillingen jeg hadde kjøpt til ruskejakt ble solgt fort og gæli, og så kjøpte jeg sideliggerkombi.

 

Dette er et ordentlig smykke synes jeg. Den er produsert av Bühag i 1968, i kaliber 8x57IRS og 16-70. Det er med ekstra haglepipesett. Kombiløpet er 62cm langt, hagleløpet 72cm. Det er med to kikkertsikter i hakemontasjer: En Meopta Artemis 7x50 med belyst prikk i siktekors #4, og en eldre Hertel und Reuss 2,2 - 9x42 med retikkel #1. Meoptaen må være ideell til vakjakt på gris, hjortejakt på bøen og sånt, HuR siktet bør passe bra til smygjakt når jeg ikke bruker åpne sikter og posting på åpne flater. Bildene av børsa var uskarpe og dårlige så jeg var i stor tvil om hva jeg faktisk hadde kjøpt.

 

Posten brukte en mnd på å få den sendt til meg. Det er i seg selv en lang og utrolig historie: Blant annet sendte de den til Alta (jeg bor i Kristiansand), og krevde inn dobbelt tollsats da den først kom. Ventetiden ble laaaaang... Men det var stor glede å pakke opp godsakene. Stokken er nydelig! Rett og slett nydelig. Mye liv i treverket, fiddelback struktur, uten skader eller sår. Blåneringen var bra men noe lys i munningen. Det er det ofte på eldre våpen fordi bruneringen ikke har tålt diverse lurium av pussemiddel. Kroningen var imidlertid skarp og fin. Gravyren er dyp og veldig pen. Linjene og ballansen er helt fantastisk. Begge kikkertsikkertene er oppskrapet på utsiden. Linsene er klare, og jeg likte siktekorset i HuR siktet! Jeg tenker å duracoate begge siktene etter hvert.

 

Jeg hadde ladet opp noen patroner med Norma Oryx kule, hentet pakken på posten kl 17 og rakk akkurat å skyte opp på årets siste mulige dag her på Sørlandet :D . Det gikk en drøy time fra jeg kunne hente pakken til jeg skjøt opp! Noe presisjonstest ble det ikke; det handlet om å lobbe tre kuler inn i reinsdyrskiva så fort som mulig. Det skal bli spennende å teste mer. Rifleløpet er til høyre, det vil vel si at det blir stigning mot venstre mellom skuddene? Finurlige greier :D

 

Min gode venn Raudnakke var behjelpelig med Tyske papirer til politi og toll, import og forsendelse, som flere ganger før. Han fikk æren av å døpe dama, og han ga henne navnet etter tanta si: Hildegard :D

 

Her er noen bilder, tatt med mobilen:

 

3.jpg

 

2.jpg

 

1.jpg

 

4.jpg

 

5.jpg

 

6.jpg

 

7.jpg

 

8.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for gratulasjoner! Utrolig spennende å åpne en pakke med noe man har handlet ut fra vassne bilder, og finne en skatt :D . Denne var kostbar, betalte like mye som for en drilling, men det spørs om ikke bruksgleden er vel så stor. Den blir med etter rådyr i år, skal bli spennende å se hvordan 8mm kula fungerer. Rekylen var snill og rund i alle fall, greit håndterbar patron,

Link to comment
Share on other sites

Ligger både hylser og ammo i 8x57IRS på finn.no

 

Jeg har kjøpt hyls fra han fyren i Kristiansand. Åpnet pakken da jeg kom hjem, og hylsene er svært flekkete; full av skjolder. Det står i ladeboken at slike bør man kaste, men det ser ikke verre ut enn at messingen er litt flekkete på utsiden. Noen som har innspill? Kan poste bilde i kveld om det er av interesse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner en Spets mann som jakter utelukkende med 8mm.

på fugl funker det strålende, og rådyr er også meget pene slakt.

Skal bli spennende og høre om sammskyting mellom slug og riflepipa.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Regner med at jeg får testet samskyting i morgen :smile: . Skal bli spennende å se ja.

Link to comment
Share on other sites

Ad hylsene: Flekkene går ikke bort, tross tromling og pussing med stålull. Jeg kontaktet selger som hevder at man kank trygt bruke allslags hyls fordi: "Det går ikke an å ødelegge messing så hylsene ikke kan brukes". Han brukte som argument at han har skutt.308 ammo i 30-06 i åresvis og det har gått bra. (jada, .308 idiot altså...). Jeg vil ikke bruke mer tid på dette, men anbefaler altså ikke å kjøpe 8x57IRS hyls fra en kar fra Kristiansand som annonserer 8x57JRS hyls på Finn.

Jeg kjøpte ferdigammo fra en annen kar på finn; Winchester Grand Metrics med 200 grains Nosler Partition kule. Det ser veldig bra ut!

 

Anyway; jeg var en tur på skauen på Hildegard i går. Fin dag!

normal_9.JPG

Trivelig dame å ha med på tur. Ikke noe rådyr å se.

 

Rakk å skyte litt i full fart. Her er tre skudd så fort jeg fikk de avgårde på 100 meters hold, med Hertel und Reuss 23/4 - 10 x42 kikkertsikte og Tysk 1 retikkel. Det blir ikke rare anlegget mot haka når man skyter liggende... bør vel få meg et campingbord til å ta med til jordekanten når jeg tester ammo. Men dette ser da lovende ut!

normal_11.JPG

 

Skuddene går 5 cm under. 5 knepp altså, så er jeg i mål. Det blir sidespredning på en sideliggerkombi, og ikke høydespredning som man får når rifleløpet ligger under hagleløp. Det løpet som avfyres varmes opp - strekker seg - og siden hagleløpet ikke er varmt blir det vridd i retning av hagleløpet. Altså mot venstre så lenge hagleløpet ligger til venstre. 3 cm mellom skuddene! Ikke verst! Og helt ubetydelig til vanlig jakt. Skal teste hjemmeladet helmantel når jeg vår anledning. Har bare 123 grains butt kule... skal bli spennende å se om jeg kan få den til å gå likt (nok) med fabrikkammoen.

 

Det ble tid til å fyre av et par Brenneke slugs også.

normal_10.JPG

 

Dette er skutt på 35 meters hold. RWS Brenneke 16/70 opp til venstre, RWS Brenneke 16/67.5 rett over siktepunktet. Min hånd er 10cm fra ytterst på pekefingerknoken til ytterst på lillefingerknoken. Begge anslagene er altså 10 cm over, og 67.5 er perfekt ift sidespredning. Helt greit dette synes jeg.

 

Jeg forsøkte også å skyte inn et Docter Sight reflekssikte (liten skjerm med rødpunkt) i MAKnetic montasje. MAKnetic gikk ikke på skinna til Hildegard, da denne skinna er kon. Docter Sight blir derfor brukt på min Krieghoff Neptun drilling i stedet. Jeg har en Aimpoint Micro 2MOA som nok kommer på Hildegard etter hvert. Dette siktet har jeg skutt inn på 375 H&H løpet til min Blaser R93 (plastbørse som jeg har malt på) http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=105362 til drevjakt på villsvin i Januar. Men, jeg har liggende en montasjeskinne beregnet på Aimpint Micro som bygger kun en mm. Denne skal festes permanent på skinne på brekkvåpen. Denne skal etter reklamen bygge så lite at man ikke ser Aimpoint Micro siktet gjennom kikkertsiktet. Jeg tror nok at jeg kommer til å få børsisen til å gjenge opp to små festehull i skinna til våren, og teste Microen på Hildegard.

 

Mer oppdatering følger etter hvert som jeg får skutt litt mere.

 

Ellers er jeg veldig godt fornøyd med bærbarheten til Hildegard. Hun er perfekt balansert under kryssbolten. Ligger veldig godt i hånden, og kommer fint opp til haka. Jeg synes balansen/bærbarheten ødelegges i kombivåpen når man setter på kikkertsikte. Det spiller liten rolle når man jakter rådyr for hund, for eksempel. For meg som er allergiker og driver kombinert smyg/støkkjakt på rådyr og fugl bør våpenet være i hånden, om jeg skal ha sjanse på skogsfugl i alle fall. Det fløy opp en tiur i går. Den kastet seg rett ned. Hildegard lå til kinnet med en gang; her var det små marginer før det hadde smelt! Deilig å jakte med ei børse som faller bra på plass; og som er godt balansert.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg helt uenig i Amatør. Et kikkertsikte ødelegger balansen og bærbarheten. Micro veier noen få gram og tar ikke opp mye plass.

Edit: Jeg hadde en Zeiss 1-4x30 på Blaserdrillingen. Synes det ble klumpete... Alternativet mitt er enten liten rødpunkt av typen Aimpoint Micro, Docter Sight, Trijicon RMR, eller åpne sikter.

Link to comment
Share on other sites

Verden har også gått videre siden vi kastet stein, eller spyd. Etter min mening, burde det være lov, til en viss grad, å putte moderne siktemidler på et gammelt våpen. Enig at det blir stilkræsj, men når man tar i betrakning at utformingen av hagl/flyktskyttevåpen stort sett skjedde i de to forrige århundre, og at alt etter det stort sett har dreid seg om etterligninger, og heller få forbedringer. Innen optik har det skjedd vannvittig mye innen samme tidrom. Å ta seg en tur med åpne sikter av nostalgiske årsaker, etter at kvoten nesten er fylt, kan jeg forstå, og kan finne på å gjøre selv, men jeg forstår at Skaubjønn vil være effektiv i sin jakt.

Han har nok som de fleste av oss andre her inne betalt for sine løyver?

Link to comment
Share on other sites

Åpne sikter fungerer for meg, enda... Det er en treningssak å bruke åpne sikter. Vi som vokste opp med luftgevær uten kikkertsikte har en liten fordel tror jeg :D

Det er som nevnt en balansegang dette mellom optimalisering av funksjonaliteten på den ene siden, og det å være tro mot det originale designet på den andre. Det får bli opp til hver enkelt hvordan man vil løse dette. Jæger J som har gratulert meg litt før i denne tråden jakter med svartkruttdrilling i original utførelse. Vil tro det vil være blasfemisk for ham å gjøre endringer på våpenet, og at moderne optikk ikke hører hjemme. De endringene som må til for at jeg kan få på min Aimpoint Micro er at børsisen må gjenge opp to ørsmå skruehull i skinna. Det er jeg villig til.

Link to comment
Share on other sites

Kjør på, Skaubjønn! Med din erfaring vet du hva du vil ha og hva du føler deg komfortabel med. Ferdig snakka fra mi side.

Når det kommer til Brünnhilde, rampejenta mi...hun er såpass tilårskommen at jeg mener det vil være ødeleggende for hennes rykte å tukle med henne. Og det blir uansett til koseturer på korte hold. Men har du helt glemt at hun hadde avansert optikk som kan brukes når det skal skytes pent og langt? Dog uten forstørrelse. Diopteret er justerbart sideveis og i høyden i svalehalespor :-)

IMG_0140.JPG

Link to comment
Share on other sites

Herlig Jæger J :D . Diopter er faktisk godt å skyte med!

 

Jeg har en Docter Sight av nyeste modell, tiltenkt brytevåpen. Denne har jeg kjøpt en MAKnetic montasje til. Går rett på skinna uten endringer, men det passet ikke på skinna til Hildegard. Denne går nok på Neptunia drillingen min http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=98758. Får se hvordan det blir med Hildegard. På ett vis vil jeg ikke gjøre for store endringer heller; jeg har en tendens til å finne nye godsaker jeg bare må ha, og da må jeg selge noe. Kan altså hende at Hildegard blir solgt etter hvert hvis noe annet treffer øyet mitt. Men det skjer ikke nå! Nå er forelskelsen klar og sterk :D

Link to comment
Share on other sites

@ Daywalker: Hvordan monterte du Weaver klakken?

 

@ Ripp. Dersom du 'ville satt på en slik' så har du helt andre penger å bruke på våpen enn hva jeg disponerer... Sikter du linker til koster 25 tusenlapper, ny hakemontasje kommer vel på ca 8? Dette er ikke en REMA kombi i utgangspunktet. Det er et eksklusivt våpen, med en høy inngangspris. Og det er godt utstyrt med opptikk allerede: En Tysk 23/4 - 10 x 42, og en 7x50 med lysprikk til vakjakt. Dersom jeg vil jakte med kikkertsikte på så er Hertel und Reuss siktet fint det! Lett kvalitetsoptikk, bra retikkel til både drevjakt og prikkskyting. Om jeg skal ha på noe annet så blir det ikke et tredje kikkertsikte. Det blir noe som ikke veier noe særlig og som ikke er i veien. Jeg har fått noen a-ha opplevelser eter å ha brukt Aimpoint Micro på Blaseren min. Det er rett og slett noe helt annet enn et kikkertsikte. Utrolig bruksvennlig, når man skyter med begge øynene åpne så er synsfeltet helt fantastisk, og det er raskt å bruke. Og, det koster ikke 33 lapper å få det på børsa... :wink:

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg lakket Meopta Artemis 7x50 siktet med Ceracote. Det var svært slitt i lakken på tuben, med noen lyse felt. Ser ut til at det har vært limt i en tidligere montasje. Jeg brukte slipepair #600 og glattet kantene på skadene. Et problem med å duracoate/ceracote sikter er at man ikke vil ha dråper på linsene... Trenger ikke sota vinduer på kikkertsiktet lizzm :D . Vetle som driver Durano.no, som importerer duracoat og cerakote, tipset meg om å tette med isopor. Man vil IKKE tette med noe som trekker væske... Jeg trykket tuben mot isoporen så det ble en tydelig ring å kutte etter, og kuttet et par mm utenfor ringen, og skrudde inn isoporen som en kork. På dette siktet er det smale gjenger på innsiden, så dette ble tett. Cerakote skal inneholde keramiske partikler, og gi en utrolig slitesterk og rusthemmende overflate. (Vetle kom med noen tall som hørtes imponerende ut... som ikke sier meg noe :) ) Ligger mer info på Durano sin side http://www.durano.no/. Siktet ble avfettet godt med den avfetteren som kom med i pakka, og lakket i flere omganger. Det ble meget pent synes jeg! (vet ikke om det er et poeng med bilder? Det er et sikte som er svart igjen... så det gir seg kanskje selv?). Jeg sendte en mail direkte til Meopta, og en uke etter lå det en ny hette til lysinstillingen i posten. Meopta merket bak på siktet er nå sort, og ikke hvitt, men lysjusteringene er markerte på den nye hetta og der er Meopta logoen også. Ble bra dette!

 

Dersom andre nå får lyst til å legge et belegg på slitte sikter så har jeg et par tips:

1. Dette stinker. Og det bør påføres i over 20 grader. Den varme årstiden, eller et verksted, er å foretrekke. Min forlovede synes dette burde vært gjort ... et annet sted.

2. Flere lette lag. Ikke forsøk å dekke helt første gang. La det tørke fem minutt mellom hver gang.

3. Begynn utenfor, dra gjennom, og avslutt utenfor.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo en hobby da. Synes det er veldig morro å få et nytt våpen i hus, teste ladninger og sånt og ha det en stund. Og så gå over til noe annet. Noen trives med å bytte biler, jeg driver med brekkvåpen. Ikke noe galt i det vel? Og er det ikke litt morsomt med slike tråder med bilder av spesielle våpen? Jeg liker i alle fall det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...