Jump to content

Krieghoff Trumph 12/76 - 7x57R


Trumph14

Recommended Posts

Da har guttedrømmen gått i oppfyllelse, og har nå kjøpt meg en knakanes fin drilling. Sitter en scmidt & bender, med en ERA svingmontasje. 55 løp, og frittliggende rifleløp.

Men, er ikke heelt fornøyd med samlingen på 100m. Er spredning fra 7-10 ringen rundt om i hele svarten, noe jeg syns er rart med ett frittliggende løp. Noen andre som har erfaringer eller meninger her? Ganske ny på drilling fronten, så tar gjerne imot tips! Skal få slengt inn noen bilder litt utpå kvelden :)

Link to comment
Share on other sites

Bør nok gå adskillig bedre enn det. Har en modell Plus TS som holder innertieren på DFS skiva om skytteren gjør jobben. Påvirkes heller ikke av flere skudd etter hverandre. Noe av poenget med fri riflepipe.

Ville tatt en titt på montasje og sikte. Det skal være motstand i framre montasje når du vrir siktet på og av. Det er også justering på låsing på bakre montasje. Er denne tight? Regner med du har prøvd mer enn en type ammo.

Om dette er et brukt våpen. Ser løpet ok ut? Kan tidligere eier ha "fikla" med justering av rifleløp?

Link to comment
Share on other sites

Er fabrikk ammo. Dette var S&B, da jeg tenkte dette var kurrant og bruke for å skyte inn våpenet. Men har også prøvd andre, som RWS, Oryx osv, dog ikke så mange skudd da jeg syns disse er en smule for dyre til å kaste etter en plakat.(hvertfall Oryx) Tenkte å finjustere meg med noen Oryx til slutt, hvis jeg får den til å gå slik jeg vil.

 

Den ble kjøpt i feb/mars 2012, og forrige eier har bare hatt den et par turer i skogen, noe som syns da den ser ut som ny utvendig og innvendig.

 

Bruker vel 20-30 sek mellom hvert skudd. Og syns de vandrer litt som de vil. Liksom rundt midten.

 

Den er tight fremmerst på svingen, men er litt hard for å låse på det bakre stykket. Noen justeringer der kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Hmm..

Jag hade försökt hitta en person som är duktig på just reglering av kulbrytvapen.

Tex http://www.bossmakargillet.se/" target="_blank" target="_blank" target="_blank (i och för sig Sverige... men motsvarande finns väl i NO?)

Det kan kosta en slant men om de i förväg anser att de har en stor chans att reglera bössan.. så är det ju värt pengarna.

 

En sådan bössa bör skjuta ok. Men vad är ok? En evig fråga.

Konsekvent inom 10cm på 100m med optimalt stöd på bänk, hade varit ok för mig.

Men det är på gränsen om du tänker i termer rådjursjakt. Jagar du bara hjort och älg så är det mer än ok ut till 150m.

/K

 

Ps, jag är lite lur på det kikarfästet. De sitter ofta bra enligt "så som det känns" i fingrarna ,, men mitt tips är att ta reda på om det kryper ngr 100_dels mm:ar åt olika håll vid varje skott..

Link to comment
Share on other sites

Kan godt være litt motstand på bakre låsen. Har ikke prøvd S&B i min som forøvrig er i 7x65, men brukte endel S&B i en tidligere kombi i 7x57. Gikk greit nok i den, 11.3 g kula gav best presisjon. Så stor spredning som du opplever vil jeg tro må skyldes noe annet enn ammo i og med at du har prøvd flere merker. Har "testet" Geco TM (G Max) og PLUS (lodda) (Jaktdepotet). Disse går godt i min og koster heller ikke skjorta. Innbiller meg at Geco egentlig er RWS ammo uten fornikling av hylsa og ladet med rimeligere kuler. Har også prøvd Norma Plastspets 170 gr som gir meget god presisjon, men bedrøvelig hastighet i dette kaliberet.

 

Forøvrig prøver jeg, med denne, presisjon fra benk med bag under kolbetå og hånden mellom fortre og anlegg.

På skyteskiva lager jeg, med tusj, blinken slik at det er lett å sentrere retikkelet i denne med det siktet som er i bruk. DFS skiva er ikke, etter min mening spesielt egnet til presisjonstesting med kikkertsikte.

Link to comment
Share on other sites

I min Trumph 7x65R bruker jeg ammunisjon av denne type, kulevekt 162gr. - selvfølgelig i 7x65R :-)

 

 

http://www.frankonia.de/7x57+R%2C+Kegel ... Kegelspitz" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Meget presis, skyter sittende - med Håkedal reima.

 

Lader samme type prosjektil i 6,5x54MS.... i en Takedown fra 1927 ... går like godt der.

 

Kjøpte ammunisjonen hos Jakt&Friluft .... bestillte kegelspitz prosjektiler .. lang bestillingstid.

Link to comment
Share on other sites

Syns det er merkelig hvis det skal være selve børsa det er noe galt med, når man ser på kvaliteten. Men skal hamstre inn noen pakker til med partroner for så å ta meg en dag hvor jeg tester den i ro og mak. Men skal ta noen bilder av montasjen osv etterpå, så kanskje dere kan forklare meg hvis det er noe jeg burde vite! Hehe. Uansett er jeg kjempe fornøyd med både lengde, oppspennermekanisme og haglebiten. Hadde min første dag på leirduebanen forrige uke, etter to år og med ny redskap. 18 på første og 22 på andre! Gøy:) Selvom det kanskje ikke blir overført til skogen, så øker det da selvsikkerheten litt! Mangler bare å få rifle til å gå nå, så kunne det ikke blitt bedre!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har maken til din, bare kal.16 og hakemontert kikkert.

Den går godt med nesten alt jeg forer den med. Men det skal også sies at jeg for mange år siden fikk problemer med samlingen. Den ble sendt inn til J&Friluft, og de fikset noe med hakemontasjen. Etter det kan det ikke bli bedre. Tar av/på kikkerten som jeg vil og den har aldri endret seg. Fikk noen pakker S&B og annen russisk ammo av en kamerat som solgte sin kombi, og den går like godt som Norma sin som jeg vanligvis bruker.

Få noen til å sjekke montasjen/kikkerten så tror jeg du kommer i mål.

Som nevnt tidligere så kan du jo skyte litt uten kikkert på litt nærmere hold enn 100m om du synes det er langt uten kikkert.

Får du greie samlinger da vet du at det er kikkerten/montasjen.

 

P.S: Jeg hadde aldri blitt fornøyd med 10cm egenspredning på 100m.

 

Lykke til med et perfekt våpen:)

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle fine tips, men Arieltho var den reddende! Den midterste skruen på løpet var løs, samt den på venstre siden. Strammet disse, og reiste på skytebanen i god tro i kveld! Satt samling som en femkroning i 7-ringen, så skrudde meg 3 knepp til høyre, og da var det samling rundt innertier på 100m. Så da sier jeg meg fornøyd og klar til jakta!:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...