Jump to content

Hvor god er drilling som hagle?


SteinarBM

Recommended Posts

Har lekt litt med tanken på drilling... Jeg jakter mye and og gås ved et stort vann, og ser ofte hare og rådyr. Det er mulig jeg får ordnet løyve på 1 rådyr fra høsten av. Har også sett rev. Nå i høst klarte jeg å felle en hare med hagla, men stort sett får jeg ikke harene på haglehold siden området rundt vannet stort sett er åpen dyrket mark. Så en drilling (hagledrilling, ikke rifledrilling) høres spennende ut.

 

Innvendingen jeg har hatt er at en drilling umulig kan være like bra som hagle i forhold til en "ordentlig" hagle? Jeg liker hagler med lange løp, helst 76 cm (30"), mens en typisk drilling er vel fra 55 til noen og seksti cm... Haglesvingen kan vel ikke bli særlig bra?

 

Helt ærlig, dere som skyter fugl med drilling, hvor godt skyter dere hagle med drilling i forhold til en vanlig hagle?

Link to comment
Share on other sites

For meg personlig har jeg kvittet meg med de fleste haglene etter at jeg kjøpte min drilling, med andre ord bruker jeg bare den til det meste. Ser ingen indikasjon på at jeg treffer mindre med drillingen, ser vel mest at det blir med mer vilt hjem;-) unntaket er kajakkjakt, da bruker jeg en o/u av forståelige grunner..

Link to comment
Share on other sites

En drilling er vel ikke dårligere enn de fleste jakthaglene. Men kan sikkert ikke sammenlignes med ei konkurransehagle.

Typisk løpslengde er vel 63,5 cm, og det er nok ærlig og si at en drilling er mest ei hårvilthagle. Med det menes vel at man sikter med siktemidlene når man skyter, og at den ikke har den "svingen" ei fin hagle har. Det bli ei slik sik og skyt-hagle, med eller uten kikkertsiktet montert.

 

Når det er sagt, så mener jeg helt klart at den er et våpen helt uten sidestykke for slik variert jakt som du beskriver.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan jeg svare litt på.

Jeg grublet noe kraftig på denne problemstillingen for 8mnd. siden.

Jeg var litt lei av og drasse på rifle og hagle på jakt, da jeg ønsket 1 våpen til alt.

Jeg grublet mye på løpslenge på drilling, da jeg har har hatt noen banehagler opp gjennom Perazzi MX8, Beretta 682.

Jeg prøvde lenge og skaffe en 65cm løp, men da må mann se etter mellomkrigsvarianter eller dural fra 50.60 tallet.

Grunnen til 65cm hysteriet mitt var vanen fra banehagler MEN......

Jeg bommet stygt her i egne fordommer.

Jeg kjøpte en K96 med 60cm løp og regnet med at dette skulle bli utfordrene vekt med just,kam som veide 3,5kg.

Svingen er faktisk helt grei, min utfordring ble avtrekksbytte på raske skudd på skeet`n.

Trap fungerer strålende og jeg er aldri under 20 treff, snitt er vel 23 tror jeg.

Jeg har nå skutt ca.700 på banen og kan ikke konkludere med annet at drilling funker strålende.

En ren banehagle er og blir en ren banehagle, men til all jakt i fremtiden kommer jeg til og bruke drilling.

Håper dette hjelper deg litt på vei inn i drillingens sære verden.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du med titlen din tenker på fluktskyting, mener jeg personlig den er lite egnet. Både drillinger og kombier, er da rifler med hagleløp og får aldri blitt bra til fluktskyting. Selv om øvelse kan gjøre mester. :)

 

Jeg eier ikke noe drilling og vil ikke ha det. Jeg har derimot en lett kombi, som er brukbar til fluktskyting fordi den er lett. Men kolben på slike våpen, er ikke til å peke med, som er nødvendig for raske fluktskudd.

 

Men jeg har forsøkt fluktskudd, med to forskjellige drillinger. Ikke noe for meg og mine jaktformer.

Link to comment
Share on other sites

Min personlige mening er at så lenge børsa er tilpasset skytteren med riktige mål spiller det ingen rolle om det er 1-2-eller tre piper som følger målet. Min bestefar sa alltid at det er jegeren som trykker på avtrekkeren, men det er kolben som treffer...

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaring er at det er omtrent likte bra/dårlig som en sideligger. Mange drillinger har forøvrig utsøkt balanse og er laget for fluktskyting, ev med skur som skvetter opp om en spenner rifla/omstiller. En skribent lenger oppe her velger bort drilling til fordel for kombi pga vekt. Jeg har ikke vekttabeller for hånden men tør påstå at få, om noen, kombier slår en ganske stort antall drillingmodeller på vekt. Jeg kommer i farta ikke på noen kombier på 2,9-3,1 kg men mulig det finnes. Har forresten klådd på en sauer sideligger kombi. Den var lett. Kombier er jevnt over tyngre enn drillinger, iallefall gode gamle tyske drillinger. Det finnes sikkert individuelle unntak, men jeg stiller meg tvilende til om kombi (uavhengig av kun 1 løp) er bedre egnet som hagle enn en drilling. (Hagle)Drilling er hagle med mulighet for rifleskudd. Ikke motsatt slik det hevdes. Stokken er tilpassa fluktskyting/åpne sikter.

Link to comment
Share on other sites

+1

 

Tilpasset kolbe er det som må til, uavhengig av våpentype.

 

Hagldrillingen jeg hadde, skjøt jeg like godt medf som hagle. Den passet. Fått meg en ny en nå som jeg ikke har fått testa skikkelig ennå.

 

Har man først jaktet med en drilling som passer, så vil man ikke ha noe annet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg deler gjerne mine drilling-erfaringer. Jeg har en Beretta lettvekter hagle og en K96 drilling. Berettaen bruker jeg på støkkjakt. Selv om drillingen veier bare 3,5 kg så er forskjellen fra 2,6 betydelig etter noen timer. På banen skyter ikke jeg noe særlig dårligere med drilling enn med Berettaen. Det gjelder også sportingbanen på Løvenskioldbanen som vel er en ganske god fluktskytingstrening.

Jeg er enig i at hagla ikke kan være feil til deg, men opplever at mye justeringer vel så mye kan oppveies av trening. I begynnelsen drev jeg å justerte masse helt til jeg fant ut at det var like greit å legge den sånn ganske greit spesielt lengden på kolben (jeg er ganske lang) og heller trene med den til det sitter. Drillingen har svinerygg så den er ganske forskjellig fra en standard Beretta, men igjen dette er en vanesak. Men for å få trent må du ha en drilling som tåler stål og det gjør de moderne.

Jeg har ikke mulighet til å skyte fugl og hårvilt i samme terreng, men hadde jeg hatt det ville jeg stort sett bare brukt drillingen. Selv bruker jeg den til skogsfugl sent i sesongen og til rådyr, men våpenet kan brukes til det meste forutsatt at du har grovt nok riflekaliber (jeg har 7.57R). For meg er dette en hagle med et ekstra rifleløp ikke som en annen mente en rifle med hagleløp, men den diskusjonen blir vel litt for teoretisk i vertfall for meg.

Link to comment
Share on other sites

Skal en ha en drilling som er en god hagle vil jeg rett og slett anbefale en TJF skinne drilling ( Schienendrilling ) .

Problemet kan være rifle løpet max 22 WMR. Kun en småvilt drilling. Den er rett og slett en hagle med et rifle løp attåt.

Link to comment
Share on other sites

Er personlig ikke enig at ett haglevåpen ment for fluktskyting skal være lett. Greit nok at det kan være lett å bære på når dagene blir lange med hagla i hånda, men jeg syns skyteegenskapene blir betraktelig dårligere. Presterer rett å slett dårligere med ett lett haglevåpen.

Kjøpte ei lettvektshagle en gang for bruk på skogsfugljakt, men etter utallige skudd på sportingbanen ble jeg aldri venner med denne, og ja stokken var tilpasset, og gikk tilbake til Beretta sportinghagla også til skogsfugljakt. Kjøpte etterhvert meg en drilling, og etter litt skytetrening så var resultatene like gode med drillingen som de var med Berettaen.

Har brukt drillingen på nesten alt av jakt i høst, støkkjakt på skogsfugl, duer, ender, rådyr, rev,villsvin og bever, brukte rifle på elg og hjort, men i 95% av sjansene hadde det holdt med drillingen der også. Jeg personlig bruker ikke lenger hagla til annet enn å ta opp plass i våpenskapet.

Link to comment
Share on other sites

For ei liten uke siden satte jeg mine klamme lanker på en 1959 mod. Sauer & Sohn Original. Made in West Germany :wink: SEM montasjer med en gammel 4 x 81 Pecar ( 81 er/var en måte å måle lystransmisjon hvis jeg har forstått riktig. I realiteten er den 4 x 32).

Kikkerten er hva man idag vil kalle gammelt ræl, men er overaskende klar tross alder, dog klar i senter. Litt difus i kantene. Overasket at den tross sine 4 x, virker nærmere målet enn variable kikkerter på 4x. Men gamle tyske våpen/kikkertmakere løy vel ikke like mye som de som fulgte figuren med Chaplinbart.

Uansett denne lette kikkerten er felt ned i halvringer, så sexy man kan få en kikkertmontasje med hakemontasje.

Løpsbunten er hva jeg vil kalle 99% utvendig. Blåneringen er strøken. Baskylen er blank. Coin finnish kalles vel denne litt matt blanke utførelsen?

Løpene innvendig er/var litt neglisjert. Haglløpene hadde antydning til rust. Vil bli honet/polert. Rifleløpet var fult av dritt/mantel. Dette er for det meste spadd ut nå.

Stokken er av nokså spennende valnøtt. Nesten uten hakk, og skrammer.

Hvorfor jeg kjøpte dette gamle orgelet?

Fordi det har 65 cm. løp

Har rett stokk ( ikke svinerygg )

Er bygget som en S/S Hagle

Vekt ca 3 kg + uten kikkert...balaserer på kryssboten. Tatt ut trevirke bak kolbekappen.

Vekt ca 3,4 kg med kikkert (begge målt på badevekt :wink: )

Beste av alt... Ekte drilling til prisen av ei Tyrkerhagle på XXL :)

Egun selvfølgelig :wink:

Akkurat nå ligger gamla i gytjebad... Bilder senere

 

Edit II:

Har eid en Suhler type drilling. Den var nesten halvkiloen tyngre. Ikke like smekker. Pen? ja, men...

 

 

Velg drilling etter formål. Flyktskytning så se etter gamle typen.

 

Hårvilt, moderne stutte/tunge typen, gjerne med oppspenner.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Å skyte godt med drilling er ingen heksekunst, om en er villig til å trene litt før jakta. Lange løp legger teoretisk mer til rette for en jevnere sving, men det trenger ikke å stemme i praksis for deg. Det er lettere å trene mye med en ny drilling, som tåler stål. Så fremt du ikke lader selv.

 

Har jaktet med to svært ulike drillinger og skutt med flere. Etter trening skjøt jeg like bra med alle.

 

Om du vil ha en førkriger eller en bygd på slike deler, må du mest sannsynlig finne en i tyskland.

 

Velger du kaliber 12 må du belage deg på noen hekto ekstra, men med kaliber 16 kan du få riktig smidige drillinger.

 

Lykke til med valget, å jakte med drilling er helt topp.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

For meg fungerer drillingen topp som flukt våpen, jeg bruker en trumpf 16 med tilpasset rett klassisk stokk. Denne har 63,5 cm løp og veier 3,1 kilo uten kikkert. Bruker den til skogsfugl over stående hund og hadde den med på drivjakt etter fasaner i vinter og det fungerte bra. Under rådyrjakt med dreveren sitter alltid kikkerten på, men ren fuglejakt uten kikkert. Jeg skyter greit rev med åpne sikter ut til 60-70 meter og med kikkert fugl i topp ut til 150-200 meter.

Link to comment
Share on other sites

På lerduestien - har jeg lite problemer med å treffe ganske godt.

 

På jegertrap`en - blir føringen noe kort - med de bommer det medfører (men har av og til skutt 23/24/25 - på en god dag), men noe under 18 (stort sett :winke1: ) er det ikke.

Når jeg setter på kikkerten - og vokter meg vel for et blåøye - er det ikke unormalt å ligge på 18/20.

 

Spørsmålet er om man skal bruke den som banehagle - eller til å trene jaktskyting med.

 

Til det første alternativet - vil jeg si ubrukelig.

Kommer an på ambisjonene selvsagt :smile: .

 

Og selv om det bare er 24 g man skyter med i dag - vil 100 skudd merkes.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for gode innspill, tydeligvis mange med nyttig erfaring her.

 

Tenker nok at ren gåsejakt med lokkefugler og blinds fremdeles blir med hagla, halvauto'en i 12/89.

 

Har sett litt på en Sauer Suhl fra ca murens fall... 20/76-20/76 og 6,5x55. Denne drillingen har 63 cm piper og kjennes veldig balansert og fin ut. Er klar over at randpatron er å foretrekke i brekkvåpen, samtidig er jo 6,5x55 et svært anvendelig kaliber. Lader selv, så kan kanskje lade litt ned for å få lavere trykk, kulebanen blir uansett ganske bra. Når det gjelder haglekaliberet syns jeg 20/76 virker veldig greit til alt annet enn ren gåsejakt som beskrevet over. Selv til rådyr kan en vel skaffe greie tungsten patroner i #2 eller større.

 

Noen som har en formening om hva en slik drilling burde koste?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

>Steinar

Hva en drilling koster blir litt som og spørre "hvor langt er et tau"

På Egun kan virkelig fine koste fra 10k- og oppover.

I Sverige koster en K96 fra 32 svenske og oppover.(litt avhenig av kikkert, ofte en rimelig en)

En Dural kan koste 50k osv.osv.

 

Finn ut hvor mye penger du har, så hvet du hva slags drilling du har råd til,

post gjerne et budsjett så skal du nok se at Raudnakke,Skaubjønn, Kiwi, 8x75RS eller shadob kan gi noen tips.

Personlig har jeg akkuratt begynt i dette segmentet, men jeg lar meg imponerer til stadighet......

 

mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Jonas,

 

Hvis du leser innlegget mitt over ser du at jeg ikke spør om pris på drillinger generelt, men typisk bruktverdi for en spesifikk type, med en gitt spec og alder.

 

Men dette var en liten avsporing, poenget med tråden var å høre hvordan folk her vurderer hagleegenskapene til sine drillinger. Jeg har tidligere vært litt skeptisk til bruk av drilling til fuglejakt, men hører at flere har gode erfaringer med dette.

 

Så du er fornøyd med din K96? Kikket litt på en ny K96 i går, 12/12 - 7x57R. Kjennes ut som den har bra balanse. Fra nettsidene til Schou ser det ut som stokken er ganske kjedelig, men den jeg så på i går hadde veldig fin stokk!

 

Vi får se hva det blir til, kommer nok til å bruke litt tid på å bestemme meg.

Link to comment
Share on other sites

Så du er fornøyd med din K96? Kikket litt på en ny K96 i går, 12/12 - 7x57R. Kjennes ut som den har bra balanse. Fra nettsidene til Schou ser det ut som stokken er ganske kjedelig, men den jeg så på i går hadde veldig fin stokk!

 

Fornuftig å bruke tid på dette. Smaken er som baken og det er mye penger. Tenkte jeg bare skulle nevne at jeg har maken i samme kaliber med en 1-4 Zeiss rødpunkt på hakemontasje. Som jeg skriver høyere opp så er jeg godt fornøyd med denne, men brukte litt tid på å stole på den fordi jeg hadde et par episoder hvor treffpunktet hadde flyttet seg. Tror det var knyttet til at festene ikke var stramme nok for den er fin nå. Er overrasket over hvor godt jeg skyter med jernsiktene, men ved raske skudd er det ingen ting som slår rødpunktet.

 

Synes det er viktig at den kan skyte stål for jeg lader ikke og må trene på bane hvis jeg skal trene og det er som kjent en fordel.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Hei Steinar.

Beklager missoppfattelsen.

 

Bruk god tid på valget ditt, jeg er personelig veldig glad i oppspenneren på K 96.

 

Litt kjedelig kasse og treverk, men jeg ville ha min som en børse jeg bare kan bruke opp.

(I følge Rufus skal dette litt til...)

 

Montasje og kikkert kan være dyrt så kansje se etter kikkert brukt.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...