M67 skrev:
Jeg har et litt ambivalent forhold til luftegevær til barn, for det har en tendens til å lulle både foreldre og barn inn i "ikke så veldig farlig" tankegang. Og en slakker på sikkerheten (f.eks. lar dem holde på alene), noe som skaper dårlige vaner. I tillegg har du de barna som har mast seg til luftgevær av totalt våpenukyndige foreldre...
K
Vel, akkurat der setter du fingeren på noe som kan være et reelt problem. Dersom en ikke gidder å være i nærheten når de holder på med hva som helst av våpen, så bør en iallefall holde seg så edru at en kan flerre avsted til legevakt/ sykehus.... (beklager flåsete bemerkning). Eller aller helst sørge for at våpen holdes unna.
Til Knotten (7 år nå, og han treffer ganske bra nå også) kjøpte jeg en Weihrauch HW25, med diopter baksikte (brukt), den passer ganske bra for barn, etter min mening. Han har også fått prøve salong og hagle (hagla bare fordi jeg så at gutten stod å trippet...

, men han fikk demonstrasjonen av rekyl, og jeg fortalte før det skjedde hva som ville/ kunne skje osv, men han hadde bare sånn himla lyst, og jeg kjente igjen meg selv der). Jeg står omtrent over, og hjelper til med å holde, dersom jeg mener det er nødvendig. Syns at skyting på blink er en god sunn interesse, og håper at jeg kan bruke han som en unnskyldning til å komme på skytebane oftere, etterhvert...
Måten han behandler luftgeværet på viser at noe våpenkultur er kommet på plass.
Men ALDRI om en kan bruke det (et luftgevær) som barnevakt (holde på alene)... En får sørge for å være i den umiddelbare nærhet og holde øye med osv... Ansvaret er hos den voksne. Det at en aldri lar poden løsne et skudd uten at en selv er i den umiddelbare nærhet, gir nok også poden en indirekte følelse av at dette er noe som kan være farlig og som derfor skal tas alvorlig (men som allikevel er gøy).
Sjiitslenging når en studerer skiver og treffpunkt er et altfor undervurdert område av vår kultur, og det er viktig å beherske denne egenskap.
(og jeg tror egentlig at det har vært en del av de fleste kulturer siden før David drev og øvde seg med slynge).
Forøvrig; noen av de nyere luftgeværene har en uhyggelig kraft (= farlige), sammenliknet med tidligere luftgevær som jeg har hatt erfaring med, de kan være forholdsvis rimelige, men presisjon/ avtrekk kan være diskutabelt, og dersom en merker at presisjonen ikke er der, så slutter en å skyte mot blinken, og da slutter en enten å skyte, eller en begynner å (tulle)skyte på ting for å se om en treffer (= ubra, greit nok for underholningens del, men ikke "fullverdig" trening, IMNSHO). En skal ikke leke lenge med et luftgevær, før presisjon blir mere morro enn kraft. (Det finnes de som har både presisjon og kraft, men de er stort sett ganske dyre, og da er en salong, slik jeg ser det et reelt alternativ).
Når det gjelder presisjon og luftgevær..... Jeg greier ganske enkelt ikke å glemme ei børse som jeg fikk prøve hos Stenvåg... Altså for 15 000,- (pluss?) eller deromkring, så får du et helt utrolig sinnsykt bra luftgevær, kan justeres til å passe de fleste. Den brant seg fast i hjernebarken, men før jeg prøvde den, så trodde jeg ikke at en liten fisesak på 4,5 mm kunne gi den følelsen....