Jump to content

FX Impact


Heffalompen

Recommended Posts

Hei.

Vurderer å kjøpe meg en FX Impact fra Børselars snart. Er det noen som har erfaring med kjøp av FX fra Sverige, eller er det Børselars som gjelder?

Impact kommer ikke på lager før til neste år.

Er en stiv pris, men dette skal være noe av det beste som er på markedet for tiden av denne typen. Liker også løsningen med kaliberbytte og mulighetene til å justere alt som trengs for at den skal prestere maksimalt.

Kommer til å kjøpe den i .177 først og kanskje oppgradere til et av de andre senere (.22, .25, .30)

 

Link to comment
Share on other sites

Har handlet Fx wildcat og steyr lp50 compact fra børselars og har god erfaring med de. Måtte sende inn lp50en under garantien og det var ikke noe problem. Har lest litt ymse om impacten, blandt annet knekker en settskrue som skal holde igjen pellet proben. Ville ha ventet med å handlet en impact til de får orden på den biten.

 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hørt om den setskruen før men kan godt hende de har problemer med det på noen av de. Har hørt om forskjellig småting, men som har ordnet seg greit på garanti. Som for eksempel problemer med finishen på den blanke utgaven. Men det er visst i orden nå. Er litt i tvil om jeg skal gå for blank eller svart. Ser børselars skal ha rett i underkant av 20 000 for den. Og ca 4000 før et ekstra løpssett i annet kaliber. Tenker også på om jeg skal gå for teleskopisk demper eller fast. Aller helst skulle jeg ha sett og holdt litt i de forskjellige utgavene, men det blir nok ikke så lett. De får heller ikke nye på lager på noen måneder.

Er det noen som har tips til en god kikkert å ha på? Jeg har en HW100 med en Hawk et eller annet på som er grei nok. Kan jo sette den på og selge rifla uten kikkert men er nok lettere å selge med, så da er det jo greit å kjøpe en ny kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hørt om den setskruen før men kan godt hende de har problemer med det på noen av de.

http://www.airgunnation.com/topic/furio ... statement/

http://www.airgunnation.com/topic/fx-im ... fix-video/

 

Har sett det rapporteres om en del "småting" ved Impacten på forskjellige Amerikanske fora. Står litt i kontrast til den unisone hyllesten kjente anmeldere på youtube ser ut til å komme med.

 

 

Er det noen som har tips til en god kikkert å ha på?

Leupold VX-II 3-9x33 EFR eller Meopta M1 4-16x44.

 

Forøvrig hentet jeg akkurat et luftgevær med mulighet for løpsbytte selv. :mrgreen:

99dwjs.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja spørs jo om de er helt objektive de på YouTube da. Sikkert litt sponsing inne i bildet. Men totalt sett tror jeg det skal være bra greier. Og det bør det være til den prisen :-)

Tøff den lille børsa du har der. Sikkert artig til sitt bruk. Har lest litt om den også, men det er ikke helt det jeg vil ha nå :-) hvor kjøpte du den? Skal se litt på de kikkertene du nevner der.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Vurderer å kjøpe meg en FX Impact fra Børselars snart. Er det noen som har erfaring med kjøp av FX fra Sverige, eller er det Børselars som gjelder?

....jeg har en impact med .22 og .25 cal. kjøpt fra Børselars.Den hadde problemer med div luftlekkasjer og måtte buttes ut. Dette tok ca 6 månader fram og tilbake. Børselars var hjelpsom og korrekte , men FX er trege. Det er feil med trykkmålere /begge/ og løp i .25 cal. er defekt/alt er ordnet med garanti/. Ellers geværet leverer de som forventes av , en del barn sykedomer men ingeting skummelt .Geværet egner seg ikke for førstegang bruker etter min mening, men ellers man kan justere på det meste og få max ut av det :wink:
Link to comment
Share on other sites

Byttet du den i en ny, eller ble den reparert? Hva var feil med løpene? Jeg regner jo med at hvis dette er gjentagende problemer så blir det fikset opp på de senere modellene?

Når var din produsert. Hvis den er av nyere dato så er det jo ikke bra. Jeg har sett andre som har opplevd feil på manometerene og andre ting som egentlig ikke burde skje. Har visst vært problemer med avtrekket på noen også. Det er svakt syns jeg og skal undersøke litt hva de har gjort for å utbedre disse tingene. Nå ser jeg det er noen som demonterer disse i atomer med en gang de får de og da kan jo ting skje. Skjønner ikke helt greia med at de skal gjøre det da.

FX har problemer med å produsere nok av disse ser jeg og vi i Norge er neppe de største kundene på denne modellen så hvis man opplever feil så kan det nok ta litt tid ja. Håper det vil bedre seg med tiden.

Link to comment
Share on other sites

.....geværet/prods. 2015/ var et tur til fx fabrik for reration og overhaling, etter ankomst og test var likedan/puuufffff og lekasje/ fx har nevnt at det skal brukes NBR 9 på alle o-ringer.Etter jeg fik nye

væpnet/prods.september 2016/ trykk måler /hoved/ viser ca 15-20bar for mye, trykk måler til regulator viser 10bar for mye/fx snakker om 6-7% avvik/.Defekten med løpet/ .25 / er ved den messing biten med trasnfer porten og låsse sporet - de er /preset skak/ eller maskinert skak...regner at jeg for min løp tilbake neste uke.Med JSB 1.17gram -275m/s +/- 2m/s geværet kan mere....trefe sikerhet->tja...hadde en gammelt ZOS 10/40/50 ,men den holdet ikke mål/ bokstavelig talt/ da kjøpte jeg en hawke sidewinder 8/32/56

men har ikke skuttet den i enda. Alt i alt jeg liker geværet veldig got tros små problemene som har vært....og dette er bare til å skute videre :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ok takk for svar. Da er det vel kanskje det gamle du hadde først som ligger hos Børselars nå. De hadde inne en som hadde vært til service, men er litt skeptisk hvis det er den og de allerede har prøvd å fikse den to ganger. Sikkert best å vente til de kommer ut med nyproduserte til våren en gang. Men jeg må si at jeg har fryktelig lyst på en slik nå :-) Syns det er gøy å skyte luft innimellom jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Sender de til Norge da? Jeg har også lest om veldig mye problemer med disse. En forhandler i England tror jeg det var gikk så langt som å slutte å tilby Impact inntil alle problemene var løst.

Jeg valgte å vente og se det an. Vurderer nå en Vulcan så får se hva det blir til. Det er mye nytt i komminga ser det ut til.

EdGun Matador er også en god kandidat for meg. Hverken Matador eller Vulcan er helt i samme gate som Impact så jeg håper de kommer over kneika og får orden på kvalitetskontrollen sin innen kort tid.

Nå kjøpte jeg meg en EdGun Leshiy som jeg har mens jeg venter. Utrolig morsom liten sak :-) Så får jeg vurdere senere om jeg tar sjansen på en Impact.

 

Hvis man kan bestille fra Sverige billigere så er jo det greit. Men hvor ville du da ha bestilt fra? Og til hvilken pris?

Link to comment
Share on other sites

Sender til posterestante i Strømstad, eller får en av gutta på jobben til og ta det med inn ;)

Blir litt skeptisk, etter alle problemene man leser om.

Sett noen av de mest kente gutta innenfor AIRRIFLES på Youtube da de har nyrlig vært på messa.

Ser ut som kommer mye fett ja, men Digger impact look¨n..

Hvordan er den Edgun¨n da, dyr og kjøpt hvor?

Link to comment
Share on other sites

EdGun Leshiy er en artig liten sak. Den ser liten og uskyldig ut, men den har god presisjon på moderat hold. Ser de bruker den på jakt andre steder uten problem på 50 meter.

Produsenten selv (Ed) jakter orrfugl med denne har jeg sett, da i kal .25

 

Løpsbytte er veldig enkelt og du kan få løp i mange forskjellige kaliber. Jeg kjøpte den fra Finland, men har hørt andre som har kjøpt direkte fra Ed. Den er dyr, kom vel på mellom 10 og 15 tusen en plass totalt. Synd det ikke er Norske forhandlere som satser mer på PCP. Problemet er at i utlandet er .177 nesten ikke brukt, og her er det nesten bare det som brukes....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
3 timer siden, bardp skrev:

Noe som har erfaring med å handle fra Game-on?

Bestilte å betalte på onsdag men ser ikke ut til at det er skjedd noe med ordren siden da.

Bare gode erfaringer så langt, kjøper en del kuler derfra og bestiller du tidlig om morningen kan du ha det neste dag men normalt 2-3 dager

Send en mail med ordrenummer og spør ...

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Da har jeg fått testet FX Impact en del. Ergonomien passer nokk ikke helt min kropp jeg skulle gjerne hat en lengre og lavere kolbe men det går da på et vis om en monterer siktet høyt. Noe som jo gir en del andre ulemper. Den er jo forbausende presis om en bruker tunge dogg. Med lette dog går det i hytt og vær. Har brukt et Walther 8-32x56 kikkertsikte da det var det jeg hadde liggende. Men det er ret og slett ikke bra nokk og forstørrelsen er for høy. Skulle hat et bedre sikte gjerne med 3-12 ganger forstørrelse og med paralaksejustering ned til 15m. Noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, bardp skrev:

Skulle hat et bedre sikte gjerne med 3-12 ganger forstørrelse og med paralaksejustering ned til 15m. Noen forslag?

Tilbud, løp og kjøp

 

Hawke Airmax 4-12x50 AO AMX    https://www.skittjakt.no/hawke/173224/hawke-airmax-amx-uten-lys-1--justerbart-obj

 

Hawke Sidewinder 3-12x50 SF10xHalfMilDot   https://www.skittjakt.no/hawke/173254/hawke-sidewinder-3-12x50-sf10xhalfmildot-belyst-retikkel-30mm-sidefokus

 

 

 

Edited by pondus63
Link to comment
Share on other sites

De som gikk best var noen tunge dogg fra H&N husker ikke nå hva de het og eksakt vekt men er vel ca 0.8g også noen JSB Exact Heavy på 0,67g gikk bra. Utvalget av lette dogg var ikke så stort men hadde en boks det sto Gamo på og en fra Crosman begge disse sprette ganske så mye selv om jeg stilte ned på krafta.Skal kjøpe inn noe mer dog og teste andre typer så her er jeg mottakelig for forslag. Nå skjøt jeg på ca 40m mulig det hadde blitt bedre resultater med de lette på kortere avstand.

Denne Hawke Sidewinder 3-12x50 SF10xHalfMilDot er det noen som kan si noe om denne. Er det brukbar optisk kvalitet eller er det typisk kinavare?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hawke Sidewinder 

Kinaoptikk, men helt grei. Det du burde ha er jo en March 3-24x42. Eller en SuB12.5-50x56 Field Target...

 

De kulene jeg skjøt mest med var 7.87gr JSB Exact Express (4.52), Det var det selger (Børselars) anbefalte, og de jeg endte opp med å bruke mest. Her er en 5sk serie på 50m, den er forresten skutt med anlegg på et trappegelender, og med rødpunktssikte, så det kan godt være mer å hente. Men det var en sjelden anledning til å skyte inne - og ute er slike grupper vanskelige her på Sørlandet:

F2D1E6B6-8C03-4F0A-92CA-F30420A52150_zpsdwpojktn.jpg.18ada300771e3364f1a43a79f7ea8236.jpg

 

Jeg prøve litt forskjellig, men disse gikk best. Noe av det jeg prøvde var "samvirkelagskuler", altså typisk noe jeg har kjøpt i sporten på samvirkelaget før i Slavia 631-tida, jeg husker ikke merket, men det er like tunge kuler ca. Jeg fikk bra nøyaktig 300m/s med begge disse typene:

C35518E2-4671-49F3-825C-F2864D5A8357_zpstarfzr61.jpg.7ccac3ed7512fd51d5664e809e55cdc7.jpg

 

 

Jeg skjøt også en del JSB Exact Monster, 13.43gr (4.52) Disse var ensten vel så presise på kort hold, 15-25m, men de ville ikke helt på 50m, og var veldig variable der. På 100m m gikk de ikke i det hele tatt, men 7.87gr kulene gikk overraskende bra på 100m - men de har jo omtrent ikke energi igjen der.

Luftgevær kan være kresne, og det kan være stor forskjell på nesten like kuler. Et tema med såpass kraftige geværer er om "skjørtet på kula tåler trykket idet den forlater munningen, og det er nok mye annet også.

 

K

 

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bardp skrev:

Denne Hawke Sidewinder 3-12x50 SF10xHalfMilDot er det noen som kan si noe om denne. Er det brukbar optisk kvalitet eller er det typisk kinavare?

Har 3 stk og er veldig fornøyd, mye bedre optikk en en Nikko stirling 3-9X40 jeg og har

 

Weihrauch HW30S > https://www.hawkeoptics.com/airmax-2-7x32-amx.html

Weihrauch HW97K > https://www.hawkeoptics.com/airmax-3-9x40-amx.html

Weihrauch HW110ST > https://www.hawkeoptics.com/sidewinder-ffp-6-24x56-mil.html

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg får bestille meg noen slike da 7.87gr JSB Exact Express (4.52).

 

March 3-24x42 hadde nokk vært perfekt men den var nå litt dyr. Vil ha et sikte som har 3-4 som minste forstørrelse slik at en kan skyte stående med det uten å bli helt svimmel og samtidig så stor forstørrelse og bra optikk at jeg kan se innslagene på litt avstand når jeg skyter liggende. Noe lys har jeg nå ikke behov for ser ikke for meg at jeg skal luske rundt i halvmørke med et luftgevær.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bardp skrev:

Vil ha et sikte som har 3-4 som minste forstørrelse slik at en kan skyte stående med det uten å bli helt svimmel og samtidig så stor forstørrelse og bra optikk at jeg kan se innslagene på litt avstand når jeg skyter liggende.

Med 9X eller mer i forstørrelse så ser du kulehullet i papiret på 50m, Hawke siktene har og så fint trådkors at du kan sikte på kulehullet

 

 

 

 

Edited by pondus63
Link to comment
Share on other sites

På 24.1.2019 den 8.37, bardp skrev:

Da har jeg bestilt en Hawke Sidewinder 4-16x50 SF SR Pro. Blir spennende å se om den duger eller den ender opp i kassen med udugelige sikter.

Har og bestilt et cal25 løpssett så dette blir moro.

 

 

Så da blir vi oppdatert neste uke  😉

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg nå fått testet kikkerten litt. Til å være en Kina kikert synes jeg faktisk den er meget bra. Overaskende klar og fin å se i og slett ikke verst i skumring. Har enda ikke fått testet den i motlys da storlampa så langt har glimret med sitt fravær.

Har nokk fler langt dyrere amerikanske kikkerter som er mye dårligere en denne.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei. Er ny på forumet . Gikk til innkjøp av en impact levert på nyåret fra game on. 177 Smith twist x barrel. Kjøpte en Hawke - Vantage IR 6-24x50 AO Mil dot. Bestilte så en Atlas Bipod fra england. Så langt veldig fornøyd med oppsettet !

 

Har prøvd mye forskjellige pellets . Beste resultat er med JSB exact heavy diablo 10.34 grains. skyter 5 skudd hull i hull på 30 meter. Samme pellet er også best på lengre hold 50 -70 meter. Game on forventer å få inn en del utstyr fra FX i mars. Vurderer 22 CAL løp . 

Edited by 45-70Govt
Link to comment
Share on other sites

Har ikke fundert så mye på dette da jeg ikke har fått magasin i cal 25 ennå. Hammeren har jeg vel stort sett hat på Max hele tiden det var det den sto på da jeg fikk geværet. Blir nå ikke noen stor forskjell om den stilles til Min. Trykket står vel nå på ca 130 bar så det bør sikker stilles en del opp når en skal bruke cal 25 men hvor mye vet jeg ikke. Men det finnes sikkert noen anbefalinger fra FX uten at jeg har sett dem.

Grunnen til at jeg valgte cal 25 er at jeg allerede har en Walther i cal 22 som fungerer aldeles utmerket. Og hadde derfor lyst å prøve et nytt luftgevær caliber.

Link to comment
Share on other sites

Du kan justere hammeren ut over hjulet ved hjelp av en umbrakko. På den måten øker du MAX settingen fra fabrikkinnstillingen. Kan anbefales når du går opp et kaliber men bør ha kronograf måling. Finnes YouTube videoer av dette.

 

 Når du justerer regulatren pass på å stopp før du når 150 hvis ikke kan den bli ødelagt. Du kan oppgraderes til en sterkere versjon 150-200. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg fått testet med cal 25. Fikk tak i et mini magasin fra Børselars det tar 11 skudd og fungerer utmerket. Skiftet løp og justerte trykk og hammer etter instruksjonene fra FX. det hele er enkelt og fort jort. Har testskutt litt i dag med Walther Baracuda 2,01g og de gikk bra fikk fine samlinger. Skal prøve lit mer senere med forskjellige dog og se hvordan de oppfører seg. Men så langt ser det lovende ut.

Link to comment
Share on other sites

Litt mer testing. Fikk skutt en del serier på 50m med tre forskjellige dog. Både doggene fra Benjamiin og Walther gikk bra og ga samlinger på 3-4 cm. H&N Grizzly derimot sprede fryktelig samlinger på 20cm. Er det noen andre som har fått disse til å gå? Og hva må eventuelt til for å få det til.

 

dog.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...