Jump to content

Luftvåpen - flere kuler "skjener ut"


quintilian

Recommended Posts

Hei!

 

Har dn Hammerli CR 4,5mm gassdrevet (CO2). Opplever at en del av skuddene (flate) skjener ut og ødelegger samlingene.... gjerne 1 av 5 eller noe slikt... samler på ca en femkroning på 15 pluss de som skjener ut, som gjerne ligger 5-10 cm unna de andre..

 

Tips? Hjelper ikke med ny gasspatron og har prøvd 3-4 ammunisjonsprodusenter, deriblant Hammerlis egne.

 

Siktet (3-9x44 Walther) har for øvrig ikke parallaksejustering. Kan det bidra til at jeg ikke samler så bra som jeg forventer? Skyter liggende med 2-fot...

Link to comment
Share on other sites

kan mulig tyde ut fra teksten, at du har brukt kommersielle "butikkuler". Billige av slike går

sjelden bra. En slik, rekylfri børse, bør gå hull i hull på rundt 20m evn. mer. Gå over til amu.; JSB Exact.

Gjerne i litt større dimensjon, 4.52. Da burde samlingene tettes godt igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke påberope meg å ha skutt mye luft, men kuletype og kulevekt kan ha noe å si. Prøv noen kvalitetsmerker.

 

En ting jeg kan si noe om, er betydningen av å ha parallaksejustering ved skyting på korte hold. Og jo kortere holdet er, jo viktigere er det. Teoretisk kan man bedrive vellykket skyting på korte hold uten parallaksejustering ved å holde pupillen midt i siktets kjernelinje. I praksis ikke. Jeg snakker av erfaring.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

kan mulig tyde ut fra teksten, at du har brukt kommersielle "butikkuler". Billige av slike går

sjelden bra. En slik, rekylfri børse, bør gå hull i hull på rundt 20m evn. mer. Gå over til amu.; JSB Exact.

Gjerne i litt større dimensjon, 4.52. Da burde samlingene tettes godt igjen.

 

Jeg har benyttet "skikkelige kuler" også... Beskrev det forsåvidt i teksten... Har brukt Hammerli sine egne (280.- pakken mot 99.- for standardkuler).... Men skal prøve kuletypen du anbefalte :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke påberope meg å ha skutt mye luft, men kuletype og kulevekt kan ha noe å si. Prøv ulike sorter.

 

En ting jeg kan si noe om, er betydningen av å ha parallaksejustering ved skyting på korte hold. Og jo kortere holdet er, jo viktigere er det. Teoretisk kan man bedrive vellykket skyting på korte hold uten parallaksejustering ved å holde pupillen midt i siktets kjernelinje. I praksis ikke. Jeg snakker av erfaring.

 

Takk for info. Har du et godt sikte å anbefale? Kan gjerne betale 1500-2000.- om det er noe jeg vet er bra... CR20 har for øvrig Picatinnyskinne... :)

Link to comment
Share on other sites

Tja, selv har jeg to .22LR-rifler som innimellom benyttes på 15m. En CZ452 er utstyrt med en Vortex Crossfire 4-16x50 med parallaksejustering ned til 7,5 yds, og en Valmet M22 med en Weaver T-36. Den siste har jeg foreløpig skutt lite med. CZ'en er ei "allround" salongrifle til ymse bruk, mens Valmeten er en reinspikka BR50-rigg. Ingen av siktene er vel Top notch, men til skyting i dagslys og på bane duger de i massevis.

 

Crossfire'n koster 2600 kroner på Jaktfall. T-36'en anbefaler jeg ikke til annet enn dedikert banebruk.

 

Jeg har ikke prøvd så mye forskjellig, så klare anbefalinger har jeg ikke. Stempel-luffer er kjent for å være harde med kikkertsikter pga betydelig rekylimpuls, og krever sikter som er beregnet til dette. Men det er vel ikke tema på CO2-drevne.

 

Picatinny er lettvint :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar alle sammen. Oppsummerer mine svar under;

 

- Har "pusset" løpet jevnlig med slike "bommulspellets" man skyter gjennom.. Skyter til de er blanke.. Regner med at det er "nok" for luftvåpen?

 

- Montasjer og "munningskompensator" sitter som støpt. Har demontert begge og remontert for å være sikker.

 

- Selve "utskjeningen" tror jeg ikke er skytterfeil. Vi er flere (erfarne) skyttere som opplever samme feil. Og med liggende skytestilling på tofot og med lett avtrekk skal det mye til at kulene skjener såpass mye pga. skytterfeil mener jeg bestemt (dog min subjektive oppfatning - kan selvfølgelig ta feil) :-).

 

- Det er ingen "kroning" på munningskompensatoren som kan bli ødelagt tror jeg. Ser helt fint ut...

 

Selve "utskjeningen" tror jeg ikke er relatert til kikkerten; men den dårlige samlingen kan være et resultat av parallakseeffekten... Utskjeningen er såpass påtalene at det ikke bare er "siktepunktet" som endrer seg; men man ser kula "trekker ut"; nesten som et "skruballskudd" for å bruke en fotballreferanse :-)

 

 

Skal prøve ny kikkert, samt studere kulene nøye før jeg skyter de... Mulig at noen er skadet i skjørtet og at det er mulig å påvise at det er disse som skjener ut... :-)

Link to comment
Share on other sites

Høres mer og mer ut som en teknisk feil. Så stor treffpunktavvik som du beskriver får man jo ikke stående engang - ikke så store samlinger heller.

Kan kulene ta i enden av kompensatoren (kan du prøve å skyte uten? ) er noe løst, er noe løst inni siktet? (prøv med et annet sikte), er kulene er for lange, eller for tunge eller noe - eller er ventilene er ødelagte og du får får mye eller for lite gass - "Skruballskudd" kan tyde på det - man skulle nesten tro det ikke var nok riflestigning, men det vel neste utelukket med std. kuler og std. våpen.

Prøv å finne ut hva som er parallaksefri avstand for siktet.

 

Og, hvor holder du til? Kanskje er det noen med erfaring i nærheten av deg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det kan nok stemme, jeg som er litt sløv om dagen med feber i kroppen :( Men det høres jo helt vilt ut? med slik spredning på 15meter med PCP/co2 våpen.

 

Her må det jo være noe drastiskt feil med utstyr? Da det virket som flere skyttere hadde opplevd det samme med dette oppsettet.

Link to comment
Share on other sites

Er vel en boltrifle dette. Vil si; er en ladestang (probe), som fører kulen inn i kammeret.

Problemet, svakheten med dette, er at når den er ny og usmurt, går mekanismen tregt og hakkete. Og brukeren

benytter instinktivt kraft på bolten. Proben er bare en strikkepinne, og det hele er tynt og sensitivt. Proben kan

fort stange kulen inn skjevt, og lage en skade på den. Kulens videre flukt blir selvsagt da avgjort av dette.

Anbefaler å forsiktig smøre ned i mekanismen, teflonolje/spray, og sørge for at boltbevegelsen glir glatt og uten nevneverdig motstand. Må absolutt ikke bruke makt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...