Jump to content

Luftpistol til vintertrening FWB P8X ? Morini 162 ?


ATnT

Recommended Posts

Heisann,

 

Tenkte å investere i en luftpistol for innendørs vintertrening/konkurranse. Har ikke mye kunnskap på området, men har sett meg ut Feinwerkbau P8X og Morini CM 162EI. Førstnevnte fordi jeg allerede har en AW93 som jeg er storfornøyd med. Så og si aldri noe tull. Morini'en pirret interessen fordi den virker gjennomtenkt og solid mht. at de visstnok er noe dill som er bygget inn i tanken og ikke i selve pistolen som gjør den mer eller mindre vedlikeholdsfri (med forbehold om at det er gpp på glanset papir).

 

Pistolen må ha mulighet for enkel tørrklikk noe som vel også taler for Morini med elektronisk avtrekk. Og skjeftet må kunne vinkles ala AW93/GSP.. Ikke noe pardiniknekk her i gården altså.

 

Så vil sikkert noen si.. hvorfor ikke Steyr ? Tjaa.. av samme grunn som at jeg ikke har Pardini ? ;) Men om noen mener at den er overlegen de to andre så kan det fort bli en Steyr.. har ikke noe spesiell preferanse. Vil bare ha en driftsikker og vedlikeholdsfri matchpistol.

 

Takker for alle innspill :)

Link to comment
Share on other sites

"Alle" luftpistoler idag har mulighet for enkel tørrklikk trening. De du nevner er fra øverste hylle, så forskjellen er ikke så stor.

- Feinwerkbau P8X

- Morini CM 162EI

- Steyr EVO 10

- Walther LP400

- Pardini K12

 

Det er vel bare Morini og Steyr som har elektronisk avtrekk?

Har selv en Walther LP400, skulle jeg kjøpt idag så hadde jeg sett mer på Steyr og Feinwerkbau. Morini/Pardini passer ikke meg.

Veldig moro og vanskelig med luft, meget god trening.

Du får sikkert prøvd noen forskjellige i klubben din? Så du får et bedre bilde av de enkelte.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode innspill nhd og Poacher. Hadde ikke tenkt på 5-skudds mulighet, men lurer på om jeg lar det ligge. Tenkte primært å trene på press, sikte og avtrekk. Men skal tenke litt mer på det ;)

 

På hvilken måte sammenligner du Morini og Pardini Poacher ? Steyr EVO 10 er også blitt hvisket meg i øret.

Link to comment
Share on other sites

På hvilken måte sammenligner du Morini og Pardini Poacher ?

 

Jeg har skutt alt for lite med Morini/Pardini til egentlig å uttale meg om disse.

Morini passer ikke hånd/siktebilde for meg, det hadde sikkert endret seg med tilpassning av grep(?)

Pardini kan jeg ikke påpeke nøyaktig årsak. Får liksom ikke følelsen jeg ønsker.

 

Når det er sagt så er det meget gode pistoler uavhengig av min preferanse.

Bare gå på youtube, søk etter ISSF > World Cup > pistol så ser man hovedtyngden av de som er i finalen skyter med Steyr & Morini. Det kan jo ha en årsak at det er de som leverer med elektronisk avtrekk? Som igjen gjør det meget enkelt å tørrklikke.

På min Walther LP400 må jeg spenne opp for hvert avtrekk med tørrklikking.

 

Link til ISSF på Youtube

https://www.youtube.com/channel/UCcFugrtlMtDmX1yMp6x_C0Q

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...