Jump to content

Regler for testing/godkjenning av luftflaske?


Erlend Meyer

Recommended Posts

Er det noen her som kjenner til de faktiske reglene for testing av luftflasker? Det eneste jeg kan finne er Arbeidstilsynets "Kontroll, merking og fylling av trykkluftflasker til dykking og åndedrettsvern", men den inneholder ikke beskrivelse av selve testen. Jeg har funnet amerikanske DOT-reglene, men hadde vært greit å kjenne til de norske reglene også.

Link to comment
Share on other sites

Også en mulighet, har funnet et lokalt firma som gjør dette. Men siden folk her inne kan alt (og det er jaggu ikke langt unna sannheten) tenkte jeg å starte her. Testprotokollene må jo være definert et eller annet sted, eller hur? I verste tilfelle kan jeg bruke DOT-reglene som referanse, men er jo ingen ulempe å ha den norske standarden.

 

Jeg har noen skumle planer om å bygge et PCP-gevær, da tenkte jeg å ta den helt ut og lage tankene også. Jeg vet ikke om det er noe krav til testing av disse (DOT har unntak for tanker under 2tommer i diameter og to fot lange), men skal en først gjøre jobben riktig kan en jo like godt lage utstyr for testing også.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var bortimot trykktesting brukte vi bare vann og som nevn, 50% overtrykk.

Men det er fryktelig mange år tilbake.

Til PCP prosjekt vil jeg anbefale å levere flaska til trykktesting hos nærmeste dykkerfirma eller brannstasjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...