Jump to content

Prosjekt Viltmålbane (elgbane), DIY, 10 meter


MacJoJo

Recommended Posts

Har lenge tenkt på å få lagd meg en innendørs 10 meter viltmålbane, men har ikke hatt tid til hverken planlegging eller utførelse.

 

Nå har jeg fått begynt med planlegging om ikke annet, så får en håpe at denne tråden sparker meg litt videre :twisted:

 

 

Startet med utvikling av koblingsskjema slik at jeg får ønsket virkemåte.

 

Meningen er at det skal kunne startes fra hver side, dvs startes fra "hjem-siden", for så å stoppe på "bort-siden", og så startes fra "bort-siden" for å stoppe på "hjemsiden".

Men det skal også kunne gå en runde i auto (bort og så hjem), da med en X sekunders stopp etter første legg.

Den skal også kunne gå kontinuerlig, kun med X sekunders stopp i hver ende (X kan justeres fra 0-10 sekunder).

 

Banen skal lages for 12 VDC, det er ett poeng at komponentene er lett tilgjengelige, og at de er rimelige.

 

Koblingsskjema ble seende slik ut.

KobVilBa.jpg

 

Om noen skulle ha tips til endringer, så er jeg takknemlig for det :)

 

Edit: Korrigerte feiltastinger :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så. hvorfor bygge viltmålbane selv? De finnes å få kjøp tenker du sikkert.

 

Vel, brukte er de ikke gode å få tak på, ganske sjelden å se noen på finn som er i grei stand.

Nye koster de skjorte, det hvite ut av øyet pluss en del heroin :shock:

 

Jeg har 2 modeller som idè for mitt prosjekt:

- Den ene er en Stiga, som får mye skryt på svenske diskusjonsforum.

normal_Stiga.JPG

 

Jeg har kun sett denne på bilder, men den ser ganske fin ut, kunne godt tenkt meg en slik.

Men så vidt jeg vet er ikke denne lenger å få kjøpt ny?

 

MR Targets har flere som er flotte, men de koster

 

Den minste fra MR Targets kan sammenlignes med Stiga sin, ca samme størrelse i hvert fall.

Også denne har jeg kun sett på bilder. :roll:

MR2000.JPG

 

 

Begge disse viltmålbanene er ganske små, beregnet på 7-10 meter skyteavstand, og med ett "sprang" på mindre enn 1,5 meter.

 

Jeg planlegger en som er litt større, men ellers ganske lik i funksjon. Hvor lang min kommer til å bli vet jeg ikke sikkert enda, mulig jeg prøver å lande på ett sted mellom 3 og 5 meter. Det kommer litt an på hvordan jeg konstruerer skinnene/banen, og hvor mye plass jeg har å avse :oops:

Link to comment
Share on other sites

Morsomt, jeg har gått med noe lignende i tankene lenge Med mål om å lage en grisebane.

 

Er ikke sikker på om jeg vil gå for double pole throw releer eller arduino styrt vogn.

Jeg vil det hele skal være batteri drevet, type fjernstyrt bil. Det hele må være både automatisk

med tidsforsinkelse eller frernstyrt og ha to hastigheter. Samtidig være justerbar i hastighet

slik at jeg kan duplisere en virkelig grisebane og bruke den på forskjellige lengder.

 

Målet er også at den skal være transportabel og kunne taes med hit og dit, har så langt tenkt

å kjøre en vogn på vaiere. har stått litt fast på releer som er små nok og materiale til vogn som

er lett nok og tåler å bli skutt på. Har drevet å testet litt på titanium plater. Men skyter også de

i stykker tilslutt med de kraftigere geværene mine.

Link to comment
Share on other sites

Har funnet noe småtterier på eBay.

 

Sikkert ikke høyeste kvalitet, men det er tilgjengelig og billig. Passer derfor godt inn i dette prosjektet.

 

På eBay finnes det mange alternativer med ca samme funksjon, det er bare å lete. Jeg har prøvd å finne leverandører som er billig, og som sender gratis til Norge, pluss at det ikke må koste over 350 kr inklusive frakt.

 

Først må en ha mulighet til å regulere hastigheten på elmotorentil det bruket har jeg funnet en:

DC 9V- 28V 30A 12V 24V Max 800W Motor Speed Control PWM HHO RC Controller

Den ser slik ut:

PWM_Controller.JPG

 

Så må en ha mulighet til å slå på, pluss skifte mellom forskjellige faste modus.

Til det bruk valgte jeg disse vippebryterne med lys, kommer i 5-pack :lol: :

5 X Red LED Light 12V 30Amp 30A Car Boat Auto Rocker SPST Toggle Switch

De ser slik ut:

FastBryter.JPG

 

Som startbrytere og nødstopp har jeg plukket disse fra e-Bay's rikholdige sortement:

5Pc Mini Round Switch 12mm Water Resistance Momentary Push Button Switch 250V 3A

De ser slik ut:

PushButton.JPG

 

Timer for å sette stopptid i begge ender fant jeg her:

New 1pcs DC 12V Pull Delay Timer Switch Adjustable Module 0 to 10 Second E2

Den ser slik ut:

Timer.JPG

 

Endebrytere må en ha, de skal si fra at vogna er "hjemme" eller "borte". Slike småting selges ofte i store forpakninger, så også med disse, en 10-pack finnes her:

10pcs KW12-3 Micro Roller Lever Arm Normally Open Close Limit Switch Black SP21

De ser slik ut:

Endebrytere.JPG

 

Siste på innkjøpslista fra eBay er relèer. Dette er den komponenten jeg har minst tro på fra eBay, men det får våge seg, de koster ca 1/3 av hva en må betale i Norge :D

CAR AUTO AUTOMOTIVE 12V 12 VOLT 30A 40A AMP 5 PIN RELAY

Og de ser slik ut:

Rele.JPG

 

 

Det var dagens shopping på eBay.

 

Da er det bare å begynne planlegging av banen/skinnene og vogna.

 

Ja, for de som lurer, el-motor har jeg liggende på lur. Det er en vindusviskermotor fra en skrotet bil, fikk den gratis.

Den ser ca slik ut, dette ikke min, men ett godt eksempel:

VindViskMo.JPG

 

De kan selvsagt også kjøpes, om en vil ha alt nytt:

BestMarin har en som sikkert vil fungere helt greit, men da ikke gratis :oops:

 

 

Kunne selvsagt ønsket meg en slik:

Siemens_PLC.jpg

 

Men PLC-styring ble for kostbart for dette prosjektet. Kanskje hvis jeg bygger en 20- 30-metersbane?

 

Er det noen som har tilgang på en liten viltmålsbane, og som kan sjekke hvilken type PLC som er brukt? Kunne vært morsomt å vite til neste runde...

Link to comment
Share on other sites

dumle: Vurderte også muligheten for å bruke RC-bil, men forkastet den pga for store kostnader i forbindelse med skuddskader.

 

Det er lettere å gjemme den dyrere leamikken på en bane som har trekk. Der er motor og leamikk stasjonær i ene enden.

 

Jeg har planer om noe i likhet med MR-target sin. Men jeg vil lage den så "spranget" kan utvides fra 1,5 til kanskje så mye som 4 meter. Må da lage parkeringsskjoldet på "borte-siden" flyttbart.

Vil komme til å ha mulighet for å justere "spranget" ved å flytte "Endebryter borte".

 

Selve banen/skinnene er planlagt lagd av 25x25x3 mm vinkeljern, og vogna er planlagt å gå oppi denne (vinkelen peker opp). I tillegg vurderer jeg å lage ett ekstra skjold forran, den vil da beskytte vogna. Vurderer også å lage banen/skinnene i fagverk, pga stivhet, slik at jeg kan sette hele stasen på stativ med hjul på. Den kan da trilles bort i ett mørk hjørne når jeg blir lei den. :roll:

Men dette ligger en del frem i tid.

 

Denne banen er planlagt brukt til luft og 22LR, så da trenger den ikke være så enormt solid beskyttet. Laminert (2x2,6mm) rustfritt stål burde stå i mot normale 22LR-ladninger.

Vrakede varmtvannstanker får en helt gratis hos rørleggeren :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tenker ikke å bruke rc bil, kun motor, batteri og fjernkontroll fra den bransjen.

Lekte også litt med tanken om å involvere en kompis av meg til å lage et slags

videogjenkjenning system for å automatisk regne ut poeng. Har snakket litt med

han om det og det er kanskje en mulighet...

Link to comment
Share on other sites

Elektronikken din ser unødvendig komplisert ut. Eg ville gjort det enklare - ein mikrokontroller til styring (timer, vending, hastigheit etc), ein fartsregulator til radiostyrt bil og to endebrytarar. Betjeninga av dette kan gjerast så enkel eller avansert ein vil, alt frå å sette opp ein eigen webserver på mikrokontrolleren til nokre vippebrytarar. Med litt nøye shopping på eBay kan du sikkert komme under hundrelappen i kostnad på elektronikken.

 

Minuset med ei slik løysing er at du må ha litt programmeringskunnskap. Har du ikkje det blir det straks meir komplisert.

Link to comment
Share on other sites

joska: Dette kunne HELT sikkert vært gjort adskillig enklere. En kunne jo bare kjøpt en fiks ferdig bane :D

 

Men litt av idèen med prosjektet er å se hvor billig det er mulig å gjøre det.

Og så langt er billigste løsning 1-pol-relèer, jeg har i hvert fall ikke funnet noe som er i nærheten prismessig.

 

Jeg har sett litt på det billigste alternativet med PLC, det er en "EATON MOELLER EASY512-AC-RC" som fra eBay vil komme på en $78,99 pluss omkostninger (P&P), fra norsk leverandør kommer den på 1110,79 + P&P

 

Slik ser den ut:

EATON_512_PLC.JPG

 

Selvsagt mye penere enn masse relèer, timere og annet, men brytere kommer en uansett ikke unna, så sammenligningsgrunnlaget blir da 263,57 kroner mot 1110,70 kroner (pluss P&P). Det er mer enn 4-gangen det :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det er selvsagt fristende å tenke litt mot PLC-styring, det blir ikke denne gangen, men om jeg lager en større bane kunne jeg tenkt meg det.

Derfor lager jeg denne banen på en slik måte at en senere lett kan bytte ut relèene med PLC.

 

Jeg ville nok ikke gått for for en så liten PLC på en større bane, 8+4 I/O er i snaueste laget, og som dere ser av "ladder-diagrammet" under er alle I/O'er i bruk.

I tillegg er det begrenset til 4 programtrinn (sideveis i diagrammet) på denne, derfor måtte hjelperèle brukes i startsekvensen for retur.

 

 

For de som kanskje vil prøve en slik løsning har jeg lagd ett "ladder-diagram", dette er prøvkjørt i simulator, og det vil virke.

Dette er lagd for Easy 512, men kan lett konverteres til hvilken som helst PLC

 

Her er "ladder-diagrammet":

LadderEASY512.JPG

Link to comment
Share on other sites

Men litt av idèen med prosjektet er å se hvor billig det er mulig å gjøre det.

Og så langt er billigste løsning 1-pol-relèer, jeg har i hvert fall ikke funnet noe som er i nærheten prismessig.

 

Tja, kva kostar den fartsregulatoren? Du kan kjøpe ein Arduino-klone frå rundt 30 kroner og oppover (frakt inkludert) på eBay, og elektronisk fartsregulator til RC for rundt hundrelappen.

 

Arduino. Her har du full fleksibilitet, og ein kontroll som ingen PLS kan matche - viss du kan (eller vil lære deg) programmere. Men det enklaste er naturlegvis å benytte seg av den kunnskapen ein allereie har.

 

Fartsregulator, ikkje den billegaste men denne taklar vindusviskermotoren og meir til. Og den har revers, så du treng ingen rele. Du kan nok finne tilsvarande til lavare pris om du leitar litt.

 

I tillegg til desse to treng du to endestoppbrytarar, og ein eller annan måte å betjene herligheita på.

Link to comment
Share on other sites

Etter en lang research kom jeg frem til det samme som joska.

Det er derfor jeg nevnte arduino og fjernstyrte biler. Det har du

all elektronikken testet og utviklet. Alt av deler og reservedeler

lett tilgjengelig. Brukt eller nytt og i alle prisklasser.

 

Alt blir enklere og enheten blir lettere. Lettere er bra, da kan en

bruke mer og tykkere materiale til å beskytte vognen mot skudd.

Link to comment
Share on other sites

Må innrømme at, før det kom opp her, har jeg aldri hørt om arduino styring :oops:

 

Har kikket litt rundt på nett, og må si det er ganske fasinerende hva en kan få til med disse kretskortene.

 

Det ligner veldig på ting jeg drev med for 2,5 mannsaldre siden, den gang AMIGA akkurat hadde tatt over etter Commedore 64 som det aller hotteste på markedet.

Den gangen drev vi også med direkte programmering på prommer. Brukte da ASCII-code.

 

Men det som kanskje ligner enda mer drev vi med like etter at PC'er begynte å bli vanligere. Brukte da kort som ligner veldig på arduino UNO, da med interface via printerkabel. Denne kunne selvsagt ikke gå uten å være tilkoblet PC, men programspråket ligner, vi brukte da TurboPascal, og senere C.

 

Ser arduino programmeres i C++, morsomt, hadde aldri trodd jeg skulle få bruk for den kunnskapen igjen (håper det som er igjen av den kan børstes støv av :oops: ) .

 

 

Førsteinntrykket av arduino er at "dette ser morsomt ut", det kan sikkert brukes som en erstatter for PLC. Og ikke minst, den kan brukes som kontroller i ett annet prosjekt jeg har i emning, hylseglødemaskin (men den kommer senere) :lol:

 

Takk til dumle og joska som ledet meg inn på dette sporet.

Takk også for lenkene :winke1:

 

Men så har jeg sett litt nærmere på saken, og da dukker det opp noen drawback.

- En må plutselig operere med flere spenningsnivåer, 5-7V og 12-14V.

- En vil fortsatt trenge 4 stk relèer, nå noen som passer arduino's lave spenning og lave strøm på output.

- Det er ukapslet elektronikk som er ment til innebruk (kan muligens støpes inn eller lakkes?)

- Kluss med elektronikk er stort sett mer problematisk å feilsøke på enn relèer.

- Virker veldig leketøyaktig, BILLIG leketøy, fra Kina :!:

 

 

Nå er det jo veldig billig da, så det kunne faktisk vært morsomt å teste ut, da som ett sidesteg i prosessen med å bygge viltmålbane.

Hvis jeg finner en simulator, skulle gjerne fått testkjørt programmer, så er dette absolutt en kandidat. Høy morrofaktor.

Link to comment
Share on other sites

Det ligner veldig på ting jeg drev med for 2,5 mannsaldre siden, den gang AMIGA akkurat hadde tatt over etter Commedore 64 som det aller hotteste på markedet.

 

Har framleis Amiga på skrivebordet eg. Seier du at den ikkje er hot lenger??

 

- En må plutselig operere med flere spenningsnivåer, 5-7V og 12-14V.

 

Vindusviskermotoren går jo på 12V. Så du forar hastigheitsregulatoren med 12V. Arduinoen har innebygd spenningsregulator og kan også køyrast på 12V. Noko meir treng du ikkje.

 

- En vil fortsatt trenge 4 stk relèer, nå noen som passer arduino's lave spenning og lave strøm på output.

 

Kva treng du rele til? Motoren er styrt direkte frå hastigheitskontrolleren, som igjen er styrt direkte frå Arduinoen. Så har du to endestoppbrytarar kobla direkte til Arduinoen. Kan ikkje sjå at du har behov for rele? Viss du tenker på vending så passar du på å kjøpe ein hastigheitskontroller med revers. Du kan også kjøpe relekort til Arduino viss du foretrekker det. Kostar ikkje mange kronene det heller.

 

- Det er ukapslet elektronikk som er ment til innebruk (kan muligens støpes inn eller lakkes?)

 

Ja, du må putte det i ein vanntett boks.

 

- Kluss med elektronikk er stort sett mer problematisk å feilsøke på enn relèer.

 

Det kjem an på kven som feilsøker ;) Det er nesten ingen elektronikk i ein Arduino. Det er berre snakk om ein mikrokontroller og ein spenningsregulator. Funkar den ikkje så erstatter du den med ein ny til 30 kroner. Det er snakk om debugging av software, noko som er sånn ca uendeleg mykje meir morsomt enn å debugge ein relekrets. Men så er eg også ein slik type nerd som kan finne på å kjøpe ein ekstra Fox når eg står i kassa på REMA for å få totalsummen opp i 256 kroner...

 

- Virker veldig leketøyaktig, BILLIG leketøy, fra Kina :!:

 

Det er lite forskjell på ein Arduino-klone til 30 kroner og det kretskortet som styrer vaskemaskina di. Arduinoen fungerer stort sett. Det er klart, det er ikkje vanskeleg å svi av ein Arduino i bygge/teste-fasen, eg har gjort det sjølv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 years later...

Hei. Ble dette prosjektet ferdig? Noe som ev er mulig å kopiere?

 

Driver å tenker på å bygge en selv, men da utendørs. I stede for skinne tenker jeg en stram wire mellom to trær e.l., og at det da henger en ramme for blink i to trinser ned fra denne. Rammen dras da frem og tilbake av en egen wireloop, med en eller annen dc-motor. Styringen av motoren tenkte jeg kunne gjøres av en Arduino Uno. Oppsett/programmering stjæler jeg herfra https://www.allaboutcircuits.com/projects/control-a-motor-with-an-arduino/ , (men da legge inn en pause mellom hver gang skiven endrer retning.)

 

Ulempen vil vel antagelig være at oppheng i wire blir mer utsatt for vind og bevegelse enn en fast skinne. Men enklere å sette opp, og mer egnet for flere kalibre. Og om jeg ønsker en lengre bane er det enkelt å justere tidsintervallet motoren går. Noen tanker? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt mye på dette og kommet frem til at den enkleste løsningen er en fjernstyrt garasjeportåpner som dreves slik at den får riktig fart. De fleste garasjeportåpnerene har en "innlæringsfunksjon" hvor en manuelt kjører motoren til endeposisjonene og motoren vil i ettertid kjøre samme lengde begge veier. Sett et trinsehjul i riktig størrelse på åpneren og du har en viltmålbane du kan sette opp hvor du måtte ønske. Ser en får brukte portåpnere på finn.no fra ca 500kr.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Min kones bestefar var en Petter-smart type. I kjelleren og i garasjen fant vi to løpende elg baner han laget selv. Vindusvisker motor fra bil, "reimskiver" for tau og brytere som vendte strømmen e endene. Start av motor og banen gikk.

enkel av-på bryter og 12v batteri så ble det riktig fart, enkel betjening og mobilitet.

Han skal ha skryt for oppfinnsomheten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...