Jump to content

Feinwerkbau 300S


kruttlappen2

Recommended Posts

Prøv med siktene dine:

 

-Skyt 3 skudd på 20m

-Skru 20 klikk til venstre skyt 3 skudd

-Skru 20 klikk opp skyt 3 skudd til

-Skru 40 klikk til høyre skyt 3 skudd

-Skru 40 klikk ned skyt 3 skudd

-Skru 40 klikk til venstre skyt 3 skudd

-Skru 20 klikk opp og 20 klikk til høyre og skyt 3 skudd og se om de går på samme sted som de 3 første.

 

Slik tester jeg siktene mine. Faller de siste skuddene i de samme hullene som de første og resten er i et fint mønster

føler jeg at jeg kan stole på siktet og selvfølgelig at det holder på innstillingene.

 

Jeg mener ikke å hakke på siktene dine! Men er interessert i om de består denne testen., spesielt den nye leaperen du har bestilt.

Klarer den det, er ok å se igjennom og holder på innstillingene fungerer den helt greit i mine øyne

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Noen som vet noe om justering av avtrekksvekt på disse?

 

Har en 300s med kikkert som jeg plinker litt med i kjelleren. For meg er det trening til jakt og jaktfelt. Rifla jeg bruker der er tunet til rett over 1000g i avtrekksvekt. Min 300s er mye lettere på avtrekket. Kan det justeres? Hvor tungt kan jeg regne med å få det?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Oppgradering av stokk for FWB 300S, lakk byttes ut med olje

 

 

 

17/4-16: Slik så stokken ut før jeg begynte:

normal_300S01.jpg

 

normal_300S02.jpg

Gammel lakk ble fjernet ved hjelp av lakkfjerner og skrape.

Siste rest av farge fra lakken (og småmerker) ble tatt med sandpapir, 120 papir først, så 240.

 

 

19/4-16: Etter at lakken var fjernet fra stokken, og den var grovpusset med 240-papir, ser den slik ut:

300S03.jpg

 

300S04.jpg

 

 

21/4-16: Her er stokken pusset og oljet 2 ganger, pusses med 0000 stålull mellom hvert lag olje:

300S05.jpg

 

300S06.jpg

 

 

22/4-16: Stokken er her pusset før tredje runde med olje:

300S07.JPG

 

300S08.JPG

 

 

23/4-16: Stokken er her pusset før fjerde runde med olje:

normal_300S09.jpg

 

normal_300S10.jpg

Her begynner fremgangen å gå saktere, det er liten forskjell på stokken fra forrige strøk med olje og påfølgende pussing,

(synes i hvert fall ikke så godt på bilder), men det er viktig å fortsette med puss og mer olje :winke1: Alle porer skal fylles :!:

 

Her har stokken fått fjerde runde med olje. Det begynner å bli litt dybde i mønstrene nå, kommer ikke så godt fram på bilder dessverre.

Kan så vidt se at det fortsatt er en del porer som ikke er fylt:

normal_300S11.jpg

 

normal_300S12.jpg

 

 

4/5-2160: I dag tidlig fikk stokken det 15. strøket med olje.

Litt vanskelig å få tatt gode bilder, så i dag prøvde jeg meg utendørs, ble noe bedre, men greier ikke å få frem dybden i mønstrene på stokken.

Begynner å nærme med slutten, stokken suger ikke mer olje, så det er i grunn bare å få til en fin finish som står igjen.

Har ikke bestemt meg for om jeg vil ha den gloss eller matt, men det kan jo avgjøres senere.

Har noe stoff som kan polere den til silkematt utseende, mulig det blir best for ei bruksbørse som dette.

 

normal_300S15.jpg

 

normal_300S16.jpg

 

normal_300S17.jpg

 

normal_300S18.jpg

 

 

En kan se mønstrene i veden begynner å komme fram etter å ha vært gjemt i ca 35 år.

 

Etter mange strøk olje og mye puss blir det kanskje en fin stokk av dette.

 

 

Editerer for å legge inn fler bilder :winke1:

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

senUxDe.jpg

 

Da kan jeg melde meg inn..

Til 2200kr kan jeg leve med både en slitt stokk, noen små rustflekker og den ikke så enormt pene slipejobben for en eller annen vanskapt linksskytter. Dog må jeg si at jeg ble kraftig irritert over å finne ut at "avtrekkerholderen" i plast, tidligere nevnt i tråden, var knekt av cirka halvveis.. ikke så rart at avtrekkeren var plassert helt bak. Dette opplyste ikke selger om :roll: Ny del er bestilt fra Canada til 110kr m/frakt.

Hvor enkelt er det å bytte denne delen? Er det bare å fjerne E-klipset, dra ut pinnen den roterer på, og sette i den nye..?

Link to comment
Share on other sites

Ut med clipsen og pinnen og bytt. Du må sikkert lirke den litt rundt, men det er en enkel del å bytte. Før du setter inn den nye anbefaler jeg å ta et 2mm bor og bor et hull inn gjennom den runde delen på trigger carrieren og epoxy inn en spiker eller for den saks skyld snu boret og stikk det inn i epoxyen.

 

Tror jeg la inn en post her for en stund siden som forklarer hvordan.

 

Grattis med en 300!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Leste akkurat på den, mye god info!

Så ladearmens lengde har ikke noen spesiell funksjon (unntatt kanskje litt mindre brukervennlig i benk)?

 

Tror for min del at jeg vil gå for en 300, da den slanke stokken passer bedre til jaktriflen.

 

Snublet over denne perlen på robsoft.nu, mange vil vel mene det er blasfemi, men han fyren skal ha for å gi full gass!!

Kan ikke annet enn å beundre enn som mener at en SuB PMII er det perfekte luftgevær siktet :)

 

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=179153

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Etter mange strøk olje og mye puss blir det kanskje en fin stokk av dette.

 

Hva slags olje har du brukt?

Fikk nettopp en 300 i posten fra Sverige.

Lite erfaring med luftvåpen av denne typen, men virker utrolig fin.

Stokken derimot er et skue, med klistremerker og dårlig innrisset navn i treverket.

Tenkte kanskje pusse/slipe ned såpass at skinnen foran kan tas bort og skruen flusher med stokken.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Endret. Blir garantert fornøyd ;)

 

Noen som har prøvd å pusse ned stokken til mer jakt proporsjoner?

Stokken på min er ganske slitt, og vurderte hvis gods på riktige steder å kopiere stokken på jaktriflen.

 

Må si at dette er det perfekte "garasjevåpen", null lyd, akkurat passe kraft og fantastisk presisjon gjør at mengdetrening blir en lek.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Endret.

Takk for endring, Msteiro! Fikk handlet mitt første luftgevær, muligens pga deg! :winke1:

 

Ikke nok med det, fikk også handlet mitt andre gevær. Fikk med meg både en FWB 300s OG en Weihrauch HW55 hjem, for 1250,-

Legger ved bilder her

 

Noen skrammer er det, men syns de er relativt strøkne! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Poster her istedenfor å lage ny tråd spesifikt for emnet.

 

Ladearmen på min FWB 300s vil ikke tilbake. Har skutt ca 50-60 skudd siden jeg kjøpte den igår, og brått vil ikke ladearmen tilbake. Spente den som vanlig, la en kule i løpet, men fikk bare skyvd sylinderen rundt 5mm før det sa stopp. (Får tatt den frem og tilbake ca 5mm, men den stopper på en måte i et hakk, kjenns det ut som) Har prøvd å lirke så mye som mulig, men ser ikke ut til at jeg får den tilbake.

 

Var visst ikke så stort problem av likevel. Hadde bare lirket og dyttet fremover. Men ikke bakover. Måtte ta i kanskje 5-6 kg bakover før den gikk fremover igjen. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Poster her istedenfor å lage ny tråd spesifikt for emnet.

 

Ladearmen på min FWB 300s vil ikke tilbake. Har skutt ca 50-60 skudd siden jeg kjøpte den igår, og brått vil ikke ladearmen tilbake. Spente den som vanlig, la en kule i løpet, men fikk bare skyvd sylinderen rundt 5mm før det sa stopp. (Får tatt den frem og tilbake ca 5mm, men den stopper på en måte i et hakk, kjenns det ut som) Har prøvd å lirke så mye som mulig, men ser ikke ut til at jeg får den tilbake.

 

Var visst ikke så stort problem av likevel. Hadde bare lirket og dyttet fremover. Men ikke bakover. Måtte ta i kanskje 5-6 kg bakover før den gikk fremover igjen. :lol:

 

Begynn med å ta geværet ut av kolben og se om det ligger/ er noe der som ikke skal være der.

Ta deretter av den runde skinnen og se videre.

 

Det er bla. en returbrems som kan stoppe ladearmen.

 

Deretter er det bare å fortsette helt til du finner en feil eller hvor du setter alt i sammen

igjen og det virker :-)

 

Geværet er egentlig veldig lett å demontere, selv om det ser litt komplisert ut. Ta noen bilder underveis

og noter deg selv hvor og hvordan alt sitter. Lag en skisse om du føler for også.

 

Som bonus får du demontert, gjort rent og smurt opp alt sammen. Om ingen seriøse feil er det hele gjort

på en aften.

 

PS! Ikke bruk makt på noe!

 

Jeg brukte denne videoen første gang jeg demonterte en:

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 1 month later...

Hei Dere som har handlet med Gevärspär, tar det lang tid før han svarer? Har sendt to ganger til han via blocket.se, men ikke fått svar fra han. Første gang er over en uke siden. Da var det en Walther som jeg var interessert i. Men som jeg skrev andre gang så er en FWB 300s absolutt noe jeg ønsker.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Så er man blitt den lykkelige eier av en FWB 300.... :-)  Bringer tilbake mange minner fra ungdommen, hvor dette var standard utrustning til trening og konkurranse!

 

Har sjekket utgangshastighet over kronograf, og får litt lavere enn forventet med RWS Meisterkuglen. 155 - 165 m/s. Presisjonen ser bra ut, går omtrent hull i hull på 10 meter. Noen andre som har testet hastighet på en sånn? Jeg kjenner ikke til historikken for børsa, eller om det er byttet fjær eller andre deler. På Gotha.de ser det ut for at man kan bruke både den enkle fjæra, og versjonen med to korte fjærer pluss et mellomstykke. (Tror den kom som standard i 300S) Er det noen som har praktiske erfaringer med eventueller forskjeller?

 

Jeg er ikke primært interessert i høyest mulig hastighet, børsa blir nok mest brukt til innendørs trening. Presisjon er viktigere. Men jeg mener å huske at disse går best på rundt 180 - 190 m/s...? Selv om disse sikkert har individueller preferanser for ammunisjon hadde det også vært moro å høre hvilke typer kuler folk har best erfaringer med.

 

Hilsen Salasso

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
På 11.12.2015 den 21.23, Henrik123 skrev:

Noen som vet noe om justering av avtrekksvekt på disse?

 

Har en 300s med kikkert som jeg plinker litt med i kjelleren. For meg er det trening til jakt og jaktfelt. Rifla jeg bruker der er tunet til rett over 1000g i avtrekksvekt. Min 300s er mye lettere på avtrekket. Kan det justeres? Hvor tungt kan jeg regne med å få det?

hva ble konklusjonen

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
7 timer siden, Greppe skrev:

Noen som vet om det går an å fjerne hele klumpen fremme på pipa? 

Har fått tilpasset en trestokk nesten lik jaktstokken. Det blir litt framtungt. 

Google search >> http://www.targetshooting.ca/wwwboard/messages/23326.html

 

According to FWB: The weight cannot be removed without machining. Hence - it is on to stay. This information was recieved from FWB directly.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Gammel tråd, men lov å prøve seg: 

Har satt på kikkertsikte på min, og derfor fjernet frontsiktet, slik at det ikke kommer i synsfeltet på kikkerten. Ser da litt teit ut med kun vekten/"klumpen" igjen, mens de ytterste centimeterene er tynne. Noen som vet om det finnes en vekt, "hylse" el. man kan sette på som erstatning for forsiktet?

 

fwb.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om noen etterhvert lurer på det samme, har jeg bestilt opp en stålrørstump ø15mm/25mm på ebay, som jeg tenkte å kappe i passende lengde (for å få vekten lik siktet jeg fjernet), og blånere. Om jeg gidder borer/gjenger jeg for en stoppeskrue, men antar at jeg bare fester hylsen med varmelim. Burde holde :-)

 

https://www.ebay.com/itm/Mild-Steel-Precision-Round-Tube-Pipe-Many-sizes-lengths-Metal-Bar-Rod-Strip-1/253136715957?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=553545166451&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...